Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 lutego 2021
w Esensji w Esensjopedii

Piotr Mańkowski
‹Cyfrowe marzenia. Historia gier komputerowych i wideo›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCyfrowe marzenia. Historia gier komputerowych i wideo
Data wydania11 sierpnia 2010
Autor
Wydawca Trio
ISBN978-83-7436-228-3
Format376s.
Cena36,—
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Gry i ludzie
[Piotr Mańkowski „Cyfrowe marzenia. Historia gier komputerowych i wideo” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Cyfrowe marzenia”, dzieło prekursorskie na naszym rynku, nie tylko dostarcza rozległej wiedzy o dziejach gier komputerowych, ale i przywołuje całkiem miłe osobiste wspomnienia.

Konrad Wągrowski

Gry i ludzie
[Piotr Mańkowski „Cyfrowe marzenia. Historia gier komputerowych i wideo” - recenzja]

„Cyfrowe marzenia”, dzieło prekursorskie na naszym rynku, nie tylko dostarcza rozległej wiedzy o dziejach gier komputerowych, ale i przywołuje całkiem miłe osobiste wspomnienia.

Piotr Mańkowski
‹Cyfrowe marzenia. Historia gier komputerowych i wideo›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCyfrowe marzenia. Historia gier komputerowych i wideo
Data wydania11 sierpnia 2010
Autor
Wydawca Trio
ISBN978-83-7436-228-3
Format376s.
Cena36,—
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Zacznijmy od oczywistości – książka Piotra Mańkowskiego to na naszym rynku nowość absolutna. Do tej pory o historii gier komputerowych pisała wyrywkowo prasa, pojawiały się pojedyncze książki dotykające tematu, zwykle jednak pisząc o grach komputerowych jako o zjawisku społecznym, nie historycznym. „Cyfrowe marzenia” to – jak podtytuł wskazuje – obszerna opowieść o dziejach gier od pierwszych zabaw na oscyloskopach do tegorocznego „Heavy Rain” na PlayStation 3. Opowieść silnie osadzona w faktach – autor podpierał się nie tylko książkami na te tematy, informacjami z Internetu, ale też sam odbył szereg rozmów z istotnymi postaciami z branży. Historia płynnie przechodzi od epoki do epoki, ukazując ewolucję gier i przyczyny takich, a nie innych kierunków ich rozwoju. Nie zabraknie też ciekawostek (na przykład o jednej z najsłynniejszych klap w historii gier – wypuszczeniu na rynek niesławnego „E.T.” „opartego” na filmie Stevena Spielberga), ale skłamałbym, stwierdzając, że książka jest ich pełna. Liczą się fakty, decyzje, reakcje. Liczy się ewolucja technologii. Liczą się konkretne tytuły gier i ich wpływ na rynek.
Piotr Mańkowski rozpoczyna od pierwszych elektronicznych rozrywek, które były czymś na pograniczu gry, ale na szczęście długo się nad nim nie rozwodzi. Szybko przechodzi do tematów dużo lepiej znanych (przynajmniej starszemu pokoleniu) – pierwszych automatów (z grami w stylu nieśmiertelnego „Ponga”1) i „Space Invaders”), pierwszych konsoli, komputerów ośmio- i szesnastobitowych i tym, co bawiło nas na tamtych maszynkach. Potem oczywiście historia gier staje się historią wielkich firm i powiązanych z nimi ludzi. Część wymienionych nazwisk zapewne będzie czytelnikom doskonale znana (Clive Sinclair, Jack Tramiel), część dużo mniej, ale z pewnością złożone losy wielu bohaterów są tematem nie na jedną książkę. Pasjonująco brzmi historia samego Tramiela, sensacyjne wręcz są losy Matthew Smitha, twórcy „Manic Miner” i „Jet Set Willy”, samorodnego geniusza, który w dziwaczny sposób zaprzepaścił swój talent.
Darkseed
Darkseed
Najważniejsze są jednak same gry – ich tytułów w książce znajdziecie mnóstwo i z pewnością nie zabraknie wśród nich takich, które sami darzycie sporym sentymentem. I tutaj rozpoczyna się lektura przez pryzmat własnych doświadczeń – bo wiadomo przecież, że praktycznie każdy, kto sięga po „Cyfrowe marzenia”, ma swoje własne sympatie i antypatie. Dla mnie osobiście niezwykłą przyjemnością była lektura rozdziałów poświęconych latom 80., w szczególności grom na ZX Spectrum. Takie tytuły jak wspomniany genialny „Jet Set Willy”, „Beach Head”, „Saboteur”, „Knightlore”, „Silent Service”, „The Hobbit”, klimatyczne „Movie” to bardzo istotna część mojego dzieciństwa. Trudno się dziwić, że te fragmenty książki wzbudziły me szczere wzruszenie. Autor ma także ogromnego plusa za wspomnienie o niesamowitym, już PC-towskim „Darkseed” z makabryczną grafiką samego H. R. Gigera (twórcy Obcego). Ale oczywiście nie brakuje też opowieści o hitach wszech czasów – „Mario Bros”, „Tomb Raider”, „Fallout”, „Prince of Persia” etc. etc. Szkoda tylko, że temat komputerowych piłek nożnych został pominięty, ale nie można mieć wszystkiego.
Piotr Mańkowski nie unika też pewnego społecznego spojrzenia na gry. Pojawiają się tematy śmierci w grze, gry jako sztuki, motywów homoseksualnych, krwi i przemocy. Ciekawie jednak patrzy się na samą ewolucję rynku – najpierw naukowe zabawy, potem szansa dla genialnych szaleńców (niektóre megahity były pisane przez kilkunastoletnich programistów), potem coraz większe uprzemysłowienie i wielkie przedsięwzięcia produkcyjne na potrzeby współczesnych przebojów. Czasy romantyczne za nami – ale co przed nami?
W sumie bardzo ciekawa lektura, dostarczająca nie tylko wiedzy, ale i sentymentalnej wyprawy w przeszłość. Optuję za tym, by – wzorem Jerzego Płażewskiego i jego „Historii filmu” co kilka lat wypuszczać na rynek zaktualizowaną wersję książki.
koniec
8 października 2010
1) Przyznam się, że dopiero z „Cyfrowych marzeń” dowiedziałem się, jak ta niezwykle popularna na początku lat 80. gra z dwoma białymi kreseczkami odbijającymi biały kwadracik się nazywała.

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Uciec, ale dokąd?
Marcin Knyszyński

27 II 2021

Wydawnictwo IX zebrało pięć starszych opowiadań Dawida Kaina, dołożyło dwa zupełnie nowe i wydało „Wszystkie grzechy korporacji Somnium”. Skromna, mała książeczka – ale niech nie zwiodą was jej niepozorne gabaryty. Wszystkie dotychczas czytane przeze mnie powieści autora („Oczy pełne szumu”, „Fobia” i „Ostatni prorok”) dotykały podobnego zagadnienia – kłopotu zwanego „istnieniem”. Tak, dokładnie – coś, co jest absolutnie podstawowe, niezbywalne i konieczne (choć tu można się spierać na szczycie (...)

więcej »

PRL w kryminale: Zielarz, przemytnik i arabski kochanek
Sebastian Chosiński

26 II 2021

Na początku lat 80. XX wieku aktywność literacka Zygmunta Zeydlera-Zborowskiego zaczęła wyhamowywać. Raz, że pisarz był już w wieku, w którym większość mężczyzn w Polsce Ludowej znajdowała się na emeryturze. Dwa, że wraz ze zmieniającą się sytuacją polityczną malała popularność „powieści milicyjnych”. Drukowany na łamach prasy „Czwarty klucz” był jedynym premierowym tekstem pisarza, jaki ukazał się w gorącym 1981 roku.

więcej »

O świecie, którego już nie ma
Sebastian Chosiński

25 II 2021

Był starszym bratem laureata literackiej Nagrody Nobla za 1978 rok. Isaak Bashevis Singer uważał zresztą Izraela Joszuę za swego mentora. Są krytycy, którzy uważają, że talentem starszy z Singerów przewyższał tego, który później zdobył światowy rozgłos. Niestety, zmarł, mając zaledwie pięćdziesiąt lat. Ale i tak pozostawił kilka dzieł, które można uznać za prozatorskie arcydzieła. Wydany po raz pierwszy w języku polskim przed paroma tygodniami zbiór opowiadań „Perły” był jego książkowym (...)

więcej »

Polecamy

Imperium wcale się nie rozpadło

Na rubieżach rzeczywistości:

Imperium wcale się nie rozpadło
— Marcin Knyszyński

Lęk i odraza w Kalifornii
— Marcin Knyszyński

Las oblany słonecznym blaskiem
— Marcin Knyszyński

Dick jak Dickens
— Marcin Knyszyński

Kochać to nie znaczy zawsze to samo
— Marcin Knyszyński

Chorzy na życie
— Marcin Knyszyński

Dick w starym stylu
— Marcin Knyszyński

Faust musi przegrać
— Marcin Knyszyński

W poszukiwaniu rzeczywistości obiektywnej
— Marcin Knyszyński

Myślę, ale czy jestem?
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja czyta: Grudzień 2010
— Jędrzej Burszta, Miłosz Cybowski, Michał Foerster, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Joanna Słupek, Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.