Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 5 października 2023
w Esensji w Esensjopedii

Wojciech Mann
‹RockMann, czyli jak nie zostałem saksofonistą›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
90,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułRockMann, czyli jak nie zostałem saksofonistą
Data wydania18 października 2010
Autor
Wydawca Znak
ISBN978-83-240-1459-0
Format220s. 165×215mm; oprawa twarda
Cena39,90
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Zwierzenia Manniaka
[Wojciech Mann „RockMann, czyli jak nie zostałem saksofonistą” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W „RockMann, czyli jak nie zostałem saksofonistą” Wojciech Mann zdradza kulisy swojej niezwykłej okołomuzycznej kariery, jednocześnie przybliżając „od kuchni” historię polskiej muzyki rozrywkowej, rodzące się wtedy mody, pierwsze radia i festiwale, oraz zabiegi o organizowanie koncertów mniejszych i większych gwiazd z importu.

Jędrzej Burszta

Zwierzenia Manniaka
[Wojciech Mann „RockMann, czyli jak nie zostałem saksofonistą” - recenzja]

W „RockMann, czyli jak nie zostałem saksofonistą” Wojciech Mann zdradza kulisy swojej niezwykłej okołomuzycznej kariery, jednocześnie przybliżając „od kuchni” historię polskiej muzyki rozrywkowej, rodzące się wtedy mody, pierwsze radia i festiwale, oraz zabiegi o organizowanie koncertów mniejszych i większych gwiazd z importu.

Wojciech Mann
‹RockMann, czyli jak nie zostałem saksofonistą›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
90,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułRockMann, czyli jak nie zostałem saksofonistą
Data wydania18 października 2010
Autor
Wydawca Znak
ISBN978-83-240-1459-0
Format220s. 165×215mm; oprawa twarda
Cena39,90
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
W drażniącym i w większości wypadków kuriozalnym zalewie twórczości pisarskiej celebrytów, przyjemnie jest trafić na pozycję nie tylko deklasującą literackie potworki pozostałych „autorów”, ale też udowadniającą, że nie każda znana twarz (a w tym wypadku również – głos), decydując się na pisanie, zmusza tym samym czytelników do trawienia intelektualnej pustki i pseudopsychologicznej paplaniny. Zresztą z Wojciecha Manna żaden celebryta; to człowiek-instytucja, miłośnik i znawca muzyki popularnej, popularyzator rock & rolla, satyryk i tekściarz, osobowość radiowa i telewizyjna – długo by wymieniać, prościej zaś skwitować, że to osoba, której nie trzeba przedstawiać.
„RockMann, czyli jak nie zostałem saksofonistą” to książka anegdotyczna; po części autobiografia, po części kronika ostatnich dekad. Mann patrzy wstecz na swoje życie pod kątem swoich związków z muzyką, która towarzyszyła mu od najmłodszych lat, była zawsze czymś szczególnym, równocześnie pasją i zawodem. Wspomina swoje pierwsze radioodbiorniki i gramofony, dzieli się przepisami na konserwację zjechanych winyli, opowiada o najwcześniejszych muzycznych fascynacjach i początkach aktywnego uczestniczenia w kreowaniu muzycznych gustów komunistycznej Polski, okraszając narrację dowcipnymi uwagami, a czasem nawet drobnymi złośliwościami.
Wspomnienia Manna, oprócz przybliżenia jego własnej muzycznej biografii, spełniają też funkcję przewodnika po ówczesnym klimacie artystycznym, ukazując za pomocą masy dowcipnych anegdot absurdalną i dyletancką politykę kulturową władz Peerelu. Za sprawą swojej pasji oraz dobrej znajomości angielskiego, Mann miał możliwość uczestniczenia i często współorganizowania największych wydarzeń koncertowych tamtych lat. Służył jako tłumacz, opiekun oraz organizator nasiadówek dla muzycznych gwiazdorów, których udało się sprowadzić do Polski na koncerty, m.in. The Animals, Rolling Stonesów czy nieco dziś zapomnianego Paula Ankę. Opowieści o wizytach zachodnich muzyków w Warszawie, ich dziwactwach i lękach związanych z pobytem w tak odmiennym kraju, to jedne z najbarwniejszych fragmentów książki.
Nie mniej atrakcyjne są rozdziały poświęcone pracy w radiowej Trójce (łącznie z dość gorzkimi rozważaniami nad najnowszymi politycznymi przetasowaniami w rozgłośni), oraz powstawaniu autorskiego radia Kolor, w którym debiutowało przecież wielu znanych dziennikarzy. Opowieść Manna skrzy się niewymuszonym humorem, charakterystycznym zresztą dla prawie że pełnoetatowego satyryka. Książka ma tylko jeden mankament – jest za krótka i aż prosi się o kontynuację, być może skupiającą się właśnie na pozamuzycznej działalności Manna, przede wszystkim jego współpracy z Krzysztofem Materną w różnych odsłonach „MdMu” czy kultowym „Za chwilę dalszy ciąg programu…”.
koniec
11 stycznia 2011

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Śmiech zabija strach
Marcin Mroziuk

4 X 2023

W „Tym razem ci się upiekło” Joanna Olech przedstawia pięć historii, w których młodzi bohaterowie muszą się zmierzyć z różnymi niezwykłymi zdarzeniami. Co istotne, opowiadania te przy okazji uświadamiają czytelnikom, jakie wartości naprawdę się liczą w życiu – także tym nastoletnim.

więcej »

Krótko o książkach: Łotewska „Autobiografia”
Joanna Kapica-Curzytek

30 IX 2023

Powieść „Jełgawa ′94” to świetnie napisany manifest wolności, której źródłem jest młodość i muzyka Kurta Cobaina.

więcej »

PRL w kryminale: Cień zbrodniarza
Sebastian Chosiński

29 IX 2023

Akcja „Pensjonatu na Strandvägen” Jerzego Edigeya nie rozgrywa się w Polsce, ale dotyka spraw polskich. Polscy bohaterowie mają też luźny związek ze swoją komunistyczną ojczyzną – albo odwiedzają ją turystycznie, albo w celach biznesowych. To wszystko sprawia, że wydana w końcu lat 60. XX wieku książka łapie się do „PRL-u w kryminale”. Ostrzeżenie! Kto nie lubi spoilerów (nawet nieoczywistych), nie powinien czytać ostatniego akapitu.

więcej »

Polecamy

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”

Stare wspaniałe światy:

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

O wewnętrznej wolności
— Joanna Kapica-Curzytek

Żelazny karzeł i jego drużyna
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Dym/nie-dym i polarne niedźwiedzie na tropikalnej wyspie
— Konrad Wągrowski, Jędrzej Burszta, Marcin T.P. Łuczyński, Karol Kućmierz

O malarstwie i rewolucji
— Jędrzej Burszta

Cień dawnej świetności
— Jędrzej Burszta

Polska inna, a jednak ta sama
— Jędrzej Burszta

Szaleństwo na zamku Gormenghast
— Jędrzej Burszta

Nadduszo, zlituj się!
— Jędrzej Burszta

Czarownica jaka jest, każdy widzi…
— Jędrzej Burszta

Michel Houellebecq, pisarz
— Jędrzej Burszta

W tym szaleństwie nie ma metody
— Jędrzej Burszta

Żony i mężowie
— Jędrzej Burszta

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.