Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 stycznia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Doris Lessing
‹Drugie opowieści afrykańskie›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDrugie opowieści afrykańskie
Tytuł oryginalnyThe Sun Between Their Feet: Collection of African Stories, vol. 2
Data wydania25 lutego 2011
Autor
PrzekładMagdalena Słysz
Wydawca Albatros
ISBN978-83-7659-333-3
Format304s. 148×210mm
Cena30,—
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Imperium przed zmierzchem
[Doris Lessing „Drugie opowieści afrykańskie” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Nie tylko powieści Doris Lessing, ale i jej opowiadania zasługują na uwagę. Te literackie perełki, pełne egzotycznych obrazów, dźwięków i zapachów – przenoszą nas w świat, którego dzisiaj już nie ma. Świat bogatej natury południowej Afryki, zderzający się z brytyjską cywilizacją i jej wiktoriańską obyczajowością. Świat imperium przed zmierzchem.

Joanna Kapica-Curzytek

Imperium przed zmierzchem
[Doris Lessing „Drugie opowieści afrykańskie” - recenzja]

Nie tylko powieści Doris Lessing, ale i jej opowiadania zasługują na uwagę. Te literackie perełki, pełne egzotycznych obrazów, dźwięków i zapachów – przenoszą nas w świat, którego dzisiaj już nie ma. Świat bogatej natury południowej Afryki, zderzający się z brytyjską cywilizacją i jej wiktoriańską obyczajowością. Świat imperium przed zmierzchem.

Doris Lessing
‹Drugie opowieści afrykańskie›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDrugie opowieści afrykańskie
Tytuł oryginalnyThe Sun Between Their Feet: Collection of African Stories, vol. 2
Data wydania25 lutego 2011
Autor
PrzekładMagdalena Słysz
Wydawca Albatros
ISBN978-83-7659-333-3
Format304s. 148×210mm
Cena30,—
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Doris Lessing miała 31 lat, gdy wyjechała na stałe z Rodezji do Wielkiej Brytanii. „Drugie opowieści afrykańskie” są wyborem jej opowiadań pochodzących ze zbiorów opublikowanych w latach 1957-1972, gdy autorka była już uznaną pisarką. Do nowego kraju przywiozła ze sobą wiele wspomnień z przeszłości, które zainspirowały jej wczesną literacką twórczość. Afrykańskim motywom zawartym w jej opowiadaniach towarzyszy zatem wiele wątków zaczerpniętych z życia pisarki.
Opowiadania są w założeniu literackimi miniaturami, ale pióro Doris Lessing czyni je nad wyraz pojemnymi – są pełne epickiego rozmachu, barwnych opisów afrykańskiego krajobrazu i wyrazistych portretów postaci. Wszyscy bohaterowie opowiadań to mieszkający w południowej Afryce Brytyjczycy. Każdy z nich przyjechał tutaj pełen nadziei na założenie dobrze prosperującej farmy i dorobienie się majątku. Wydawałoby się, że nie ma nic prostszego przy tak żyznej ziemi i pełnej bogactw naturze. Nie było jednak łatwo radzić sobie na prowincji, w obcym klimacie, gdy mieszka się w prymitywnych warunkach, w izolacji od innych, dosłownie „na końcu świata”. Rodzi się tęsknota za rodzinnymi stronami (przejmująco opisana w opowiadaniu „Smaki wygnania”), gorycz z powodu zmarnowanej młodości („Lucy Grange”) i frustrujące poczucie, że życie przecieka miedzy palcami, nie przynosząc nadziei na odmianę losu („Zmiana klimatu”, „Ten nowy”). Szczególnego znaczenia nabierają wtedy pełne emocji relacje pomiędzy starszym a młodszym pokoleniem (wzruszający „Lot”). Tymczasem młodym, urodzonym już w Afryce wcale nie jest łatwiej. Doznają poczucia zagubienia, gdy próbują pogodzić wyniesione z domu surowe prawa wiktoriańskiej moralności z poczuciem wolności, które daje im ich własna młodość i rodzima afrykańska obyczajowość (opowiadania: „Co powiedział” i „Droga do wielkiego miasta”). Nie brakowało zresztą wtedy w Afryce ludzi wyjętych spod prawa, ale niepozbawionych dobrych manier, o czym świadczy historia „Mężczyzny, który się nie żenił”. W opowiadaniach pojawiają się także wątki znane z powieściowej twórczości Doris Lessing: opowiadanie „Szpiedzy, których znałam” wydaje się być postscriptum do cyklu „Dzieci przemocy”, zaś „Rośliny i dziewczęta” o nierozumianym przez nikogo, (upośledzonym?) Fredericku i jego inności można odczytać jako swego rodzaju zapowiedź dużo późniejszej książki „Piąte dziecko”.
Warto zwrócić uwagę na frapujące opisy afrykańskiej przyrody obecne niemal w każdym opowiadaniu. Doris Lessing zamienia obrazy w prozę z dbałością o szczegóły. Obserwuje otaczający świat uważnie i z fotograficzną precyzją, o czym można się przekonać czytając dwie historie, których bohaterami są zwierzęta („Sylwetki na tle słońca” i „Opowieść o dwóch psach”). Zaś „Mały atak szarańczy” szokuje tempem zmieniających się obrazów i opisem bezpowrotnych zniszczeń. To opowiadanie może być także kluczem do wyjaśnienia, jak to się stało, że nie wszyscy Europejczycy przybywający do Afryki, dorobili się majątku i doczekali dostatniego życia. Z pozoru przyjazna natura nader często okazywała się być okrutna, za co osadnicy płacili wysoką cenę.
„Drugie opowieści afrykańskie” to znakomity epicki portret życia Brytyjczyków mieszkających przed stu laty w południowej Afryce. Ich życie codzienne wypełniała praca na farmie i życie towarzyskie, usilnie naginane do reguł obowiązujących w wyższych sferach w ich rodzimym kraju. Spod pióra Doris Lessing wyłania się obraz ludzi samotnych, często słabych, zmagających się z przerastającymi ich problemami, a nierzadko przegranych („List z domu”). Chciano widzieć w nich triumfujących kolonizatorów i zdobywców nowych terytoriów na chwałę swojego imperium. „Drugie opowieści afrykańskie” Doris Lessing stanowią swoiste świadectwo początku jego zmierzchu.
koniec
6 kwietnia 2011

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zbrodnie w stylu retro: Wejść, ukraść, wyjść i… przeżyć
Sebastian Chosiński

27 I 2022

To nie jest najbardziej udana powieść Adama Nasielskiego, który w połowie lat 30. XX wieku stał się pisarzem rozchwytywanym do tego stopnia, że stać go było na to, aby zamieszkać w naddniestrzańskim kurorcie Zaleszczyki. Chcąc jednak osiągnąć mistrzostwo, trzeba najpierw być zdolnym czeladnikiem. „Fort grozy” – druga powieść przyszłego twórcy postaci Bernarda Żbika – jest właśnie dziełem prozaika, który dopiero poznaje arkana zawodu.

więcej »

Dwadzieścia jeden ról
Joanna Kapica-Curzytek

26 I 2022

Czy „Rewolucja niebieska. Powieść o Mikołaju Koperniku” jest rzeczywiście powieścią? Ten bez wątpienia pięknie napisany utwór sprawdziłby się o wiele lepiej jako esej biograficzny lub historyczny.

więcej »

Perły ze skazą: Sąd – sądem, ale sprawiedliwość…
Sebastian Chosiński

25 I 2022

Gdy odchodzi stary świat i rodzi się nowy, zawsze dochodzi do konfliktów – niekiedy politycznych, niekiedy etycznych. W „Sądzie” Władimira Tiendriakowa – niewielkiej powieści, którą można uznać za majstersztyk prozy psychologicznej – oba te aspekty wzajemnie się przenikają. I z tego powodu ze zdwojoną siłą uderzają w kręgosłup moralny starego myśliwego Siemiona Tietierina.

więcej »

Polecamy

Pijane ślimaki prowadzą śledztwo

Stulecie Stanisława Lema:

Pijane ślimaki prowadzą śledztwo
— Mieszko B. Wandowicz

Pogrzeb pośród mgławic
— Mieszko B. Wandowicz

O korzyściach z bycia ślimakiem (śluzem na marginesie „Głosu Pana”)
— Mieszko B. Wandowicz

List znad Oceanu
— Beatrycze Nowicka

Lem w komiksie
— Marcin Knyszyński

Przeciętniak w swym zawodzie
— Agnieszka Hałas, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Jam jest robot hartowany, zdalnie prądem sterowany!
— Miłosz Cybowski, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Zawsze szach, nigdy mat
— Marcin Knyszyński

Świadomość jako błąd
— Marcin Knyszyński

Człowiek jako bariera ostateczna
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Dystopia
— Joanna Kapica-Curzytek

Esensja czyta: Czerwiec 2012
— Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Michał Kubalski, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski

Martha buntowniczka
— Joanna Kapica-Curzytek

Rodzina, ach, rodzina
— Michał Foerster

Nie do końca proste historie
— Michał Foerster

Tegoż autora

Dwadzieścia jeden ról
— Joanna Kapica-Curzytek

Coś się dzieje
— Joanna Kapica-Curzytek

Łowcy, zbieracze, wędrowcy
— Joanna Kapica-Curzytek

Ludzka natura, pieniądze i władza
— Joanna Kapica-Curzytek

Grupa wsparcia
— Joanna Kapica-Curzytek

Poszukując odpowiedzi…
— Joanna Kapica-Curzytek

W innym kraju, w zupełnie innej rzeczywistości
— Joanna Kapica-Curzytek

Pod anielską opieką
— Joanna Kapica-Curzytek

Wielkie wyzwanie
— Joanna Kapica-Curzytek

W sytuacji bez wyjścia
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.