Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 8 czerwca 2023
w Esensji w Esensjopedii

Peter Watts
‹Rozgwiazda›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułRozgwiazda
Tytuł oryginalnyStarfish
Data wydania8 kwietnia 2011
Autor
PrzekładDominika Rycerz-Jakubiec
Wydawca Ars Machina
CyklRyfterzy
ISBN978-83-932319-1-1
Format400s. 125×195mm
Cena37,90
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Szlamowidzenie
[Peter Watts „Rozgwiazda” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Rozgwiazda” to pierwsza powieść Petera Wattsa, autora znakomicie przyjętego u nas „Ślepowidzenia”. Debiut nie rozczarowuje, choć z pewnością szkodzi mu, że w ręce polskiego czytelnika trafia po książce mającej już status żywej legendy.

Daniel Markiewicz

Szlamowidzenie
[Peter Watts „Rozgwiazda” - recenzja]

„Rozgwiazda” to pierwsza powieść Petera Wattsa, autora znakomicie przyjętego u nas „Ślepowidzenia”. Debiut nie rozczarowuje, choć z pewnością szkodzi mu, że w ręce polskiego czytelnika trafia po książce mającej już status żywej legendy.

Peter Watts
‹Rozgwiazda›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułRozgwiazda
Tytuł oryginalnyStarfish
Data wydania8 kwietnia 2011
Autor
PrzekładDominika Rycerz-Jakubiec
Wydawca Ars Machina
CyklRyfterzy
ISBN978-83-932319-1-1
Format400s. 125×195mm
Cena37,90
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Akcja „Rozgwiazdy” w przeważającej części rozgrywa się na i wokół umiejscowionej na dnie oceanu stacji Beebe. Obsługują ją ludzie dobrani według niecodziennego klucza. Osoby, z jakimi raczej nie chcielibyśmy się zaprzyjaźnić, stanowiący wyrzutki społeczeństwa. Nie owijając w bawełnę – pedofile, sprawcy przemocy, ale również jej ofiary. Watts sięga po niemal wyłącznie czarne charaktery, następnie upycha je w klaustrofobicznej przestrzeni Beebe. Do tego sięga jeszcze po teorię mówiącą, że wykorzystywanie seksualne może stać się czynnikiem uzależniającym. Spodziewałem się więc pełnych napięcia relacji między bohaterami, soczystych, a może i krwistych scen przemocy. I otrzymałem to, chociaż nie do końca. Jakkolwiek pomysł umieszczania w jednym miejscu katów i ofiar jest zwykle interesujący, tak tutaj odnoszę wrażenie, że nie został w pełni wykorzystany. Zaskakująco często zapominałem, że mam do czynienia z ludźmi zdeprawowanymi. Na plan pierwszy zdecydowanie wysuwał się aspekt oceanu i modyfikacje, jakie we własnym ciele czyniła załoga stacji.
A jeśli już o modyfikacjach mowa – Wattsowi jak zwykle nie można odmówić pomysłowości. Tym razem zdołał upchnąć w jednym tekście między innymi biologię głębokowodną, problematykę płyt tektonicznych i związanych z nimi trzęsień ziemi, telepatię, a także inteligentne… żele. Co warte podkreślenia, wszystkie wymienione rzeczy współgrają ze sobą i nie są jedynie zapychaczami miejsca, każda z nich jest dla fabuły niezwykle ważna. Istotne jest również, że za pomysłami idą mniej lub bardziej zintensyfikowane badania na dany temat. Szczególnie w przypadku opisywania świata powieści, czyli dna oceanu. Sam autor tak we wstępie podsumowuje poświęcony temu doktorat: „Przynajmniej mogę zaświadczyć, że poświęciłem ponad dekadę na badanie tego cholerstwa”. I to doskonale w książce widać.
Mimo wplecenia w fabułę tego wszystkiego, o czym pisałem wyżej, powieść nie przykuwa uwagi w całości. Kiedy już poznamy realia, napatrzymy się na utarczki między bohaterami, zaczniemy oczekiwać zwiększenia doznań. Tymczasem właśnie wtedy, w środkowej części, napotkamy dłużyzny. Chociaż „dłużyzna” jest w przypadku Wattsa pojęciem względnym – jego debiut wyróżniał się już solidną narracją i umiejętnym podrzucaniem od czasu do czasu niepokojących wątków. Cała zabawa z „Rozgwiazdą” zaczyna się jednak w jej końcowych fragmentach. Wówczas to pisarz roztacza przed czytelnikiem imponującą rozmachem wizję, w jednej chwili przenosząc problematykę ze skali mikro na makro. I dla tych kilkunastu stron (nawet mimo następującego zaraz po nich mało imponującego finału) warto po książkę Wattsa sięgnąć. Solidna SF – pomysłowa, dbająca o szczegóły, przeważnie interesująca, z niestety nie dość dobrze rozwiniętymi wątkami psychologicznymi. Jeszcze nie „Ślepowidzenie”, ale już zapowiedź dużego talentu autora.
koniec
28 kwietnia 2011

Komentarze

29 IV 2011   00:40:29

S-f z założenia nie skupia się szczegółowo na profilach psychologicznych bohaterów traktując tę tematykę z reguły instrumentalnie. Oczywiście dobrze jest, kiedy PRZY OKAZJI pomysłu fabularnego autorowi udaje się w miarę wiarygodnie przedstawić podłoże personalne opowiadanej historii, jednakże nie należy oczekiwać w tym zakresie cudów, gdyż nie to jest celem gatunku zwanego s-f.
Stąd recenzent jest niekonsekwentny z jednej strony ganiąc za psychologię postaci, z drugiej zaś chwaląc pomysł fabularny.

29 IV 2011   01:50:51

Nie, nie, nie. SF z założenia skupia się na pomyśle fabularnym -- prawda. Ale to nie znaczy, że z założenia nie skupia się na czymś innym, co jest bardzo ważne dla literatury pięknej jako takiej, do której SF należy. Jeśli coś jest istotne dla SF, nie musi być istotne dla literatury w ogóle, ale jeżeli coś jest istotne dla literatury w ogóle, jest także istotne dla dobrego SF. Nie ma mowy o żadnej niekonsekwencji.

03 V 2011   15:47:10

Stefan: ale gdzie jest niekonsekwencja w ganieniu za jedno, a chwaleniu za co innego? Pełna zgoda z mbw, tyle się narzeka, że krytycy nie chcą zaakceptować SF jako pełnoprawnego gatunku, że zawsze piszą jak o sztuce drugiej kategorii, a tutaj co, mamy jednak fantastykę uznawać za literaturę 'niepełnosprawną', czyli taką, gdzie pisarz może sobie odpuścić psychologię postaci? Veto!

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Wyjść ze złotej klatki
Joanna Kapica-Curzytek

7 VI 2023

„Aktoreczka” to swego rodzaju romantyczna bajka dla dorosłych, rozgrywająca się w świecie sławy i luksusu. Jest dobrze napisana, czyta się świetnie, choć pewne rzeczy mogłyby tu wybrzmieć lepiej.

więcej »

Gwałt niech się gwałtem odciska!
Sebastian Chosiński

5 VI 2023

Po rozstaniu z Eberhardem Mockiem Markowi Krajewskiemu pozostał, przynajmniej jak na razie, już tylko jeden bohater – komisarz (względnie kapitan, w zależności od roli, jaką w danym momencie pełni) Edward Popielski. Po dwóch misjach, w których rywalizował z agentami Abwehry, w „Pasożycie” przychodzi mu ponownie nacisnąć na odcisk Sowietom. Ceną w tej walce jest życie szpiegujących przeciwko „czerwonym” agentów „Dwójki”.

więcej »

PRL w kryminale: Szpital grozy
Sebastian Chosiński

2 VI 2023

Błędy lekarskie są przykrą codziennością. Zwłaszcza w pracy chirurga, która jest szczególnie odpowiedzialna i stresogenna. Czasami pacjent umiera na stole operacyjnym, niekiedy już po zabiegu. Takie właśnie wydarzenie jest punktem wyjścia „Szklanki czystej wody” – kolejnej „powieści milicyjnej” Jerzego Edigeya, w której jedną z głównych ról odgrywa major Janusz Kaczanowski, oficer Komendy Stołecznej MO.

więcej »

Polecamy

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”

Stare wspaniałe światy:

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Inne recenzje

Obcość jest w nas
— Miłosz Cybowski

Tegoż twórcy

Krótko o książkach: W ciemnych barwach
— Miłosz Cybowski

Obcość jest w nas
— Miłosz Cybowski

Rozgrywki bogów
— Anna Kańtoch

Okiem biologa
— Beatrycze Nowicka

Ponurość w koncentracie
— Anna Kańtoch

Po sznurku
— Daniel Markiewicz

Wypełnianie wirem
— Daniel Markiewicz

Esensja czyta: Październik-listopad 2009
— Jędrzej Burszta, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Michał Kubalski, Marcin T.P. Łuczyński, Joanna Słupek, Mieszko B. Wandowicz, Konrad Wągrowski, Krzysztof Wójcikiewicz

Esensja czyta: III kwartał 2008
— Michał Foerster, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Michał Kubalski, Daniel Markiewicz, Paweł Sasko, Konrad Wągrowski, Marcin T. P. Łuczyński

Świetność widzę, świetność
— Daniel Markiewicz

Tegoż autora

Zapomną o nas
— Daniel Markiewicz

Mistrzostwo formy
— Daniel Markiewicz

Walc nasz (zbyt) powszedni
— Daniel Markiewicz

Odmienne stany moralności
— Daniel Markiewicz

Czytając (dobre) science fiction
— Daniel Markiewicz

Całodobowe szczęście
— Daniel Markiewicz

Nieustające wakacje
— Daniel Markiewicz

Trudna miłość
— Daniel Markiewicz

Szeptanie traumy
— Daniel Markiewicz

Magiczna apokalipsa
— Daniel Markiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.