Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 21 maja 2022
w Esensji w Esensjopedii

Hanif Kureishi
‹Powiem ci jak kochać›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPowiem ci jak kochać
Tytuł oryginalnySomething to Tell You
Data wydania18 marca 2011
Autor
Wydawca Albatros
ISBN978-83-7659-146-9
Format472s.
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Kronika czasów postmodernizmu
[Hanif Kureishi „Powiem ci jak kochać” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Na pozór to powieść dosyć przeciętna. Ale dzieje się w niej dużo więcej, niż można byłoby się spodziewać. Na uwagę zasługuje przede wszystkim jej bogaty i pełen szczegółów kontekst historyczny i społeczny. Mamy także ciekawie postawione pytanie: jak daleko człowiek może uciec od demonów swojej przeszłości? Jak długo będzie w nim tkwiło poczucie winy?

Joanna Kapica-Curzytek

Kronika czasów postmodernizmu
[Hanif Kureishi „Powiem ci jak kochać” - recenzja]

Na pozór to powieść dosyć przeciętna. Ale dzieje się w niej dużo więcej, niż można byłoby się spodziewać. Na uwagę zasługuje przede wszystkim jej bogaty i pełen szczegółów kontekst historyczny i społeczny. Mamy także ciekawie postawione pytanie: jak daleko człowiek może uciec od demonów swojej przeszłości? Jak długo będzie w nim tkwiło poczucie winy?

Hanif Kureishi
‹Powiem ci jak kochać›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPowiem ci jak kochać
Tytuł oryginalnySomething to Tell You
Data wydania18 marca 2011
Autor
Wydawca Albatros
ISBN978-83-7659-146-9
Format472s.
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Jamal, refleksyjny psychoanalityk, zmaga się z kryzysem wieku średniego. Mieszka sam po rozwodzie z żoną, ale utrzymuje kontakt z synem Rafim. Pracuje, chodzi na imprezy, ale ciągle tkwi w przeszłości, naznaczonej na zawsze utraconą miłością do Ajity. Żyje w stanie zawieszenia. Próbuje nadać życiu sens, patrząc na świat przez pryzmat Freuda i innych psychoanalityków. Próbuje uciec od siebie i swoich problemów w stronę „zabawy totalnej”, nie stroniąc od narkotyków i perwersyjnego seksu. Opisy tych eksperymentów zajmują w książce stosunkowo sporo miejsca.
Powieść Hanifa Kureishi zawiera wiele elementów autobiograficznych. Jamal, jak sam autor, jest pochodzenia pakistańskiego. Ciekawe są ramy czasowe akcji powieści, toczącej się w dwóch perspektywach: w latach 70-tych ubiegłego wieku (to czasy triumfu rządów Margaret Thatcher) oraz współcześnie. Powieść kończy się - symbolicznie - w lecie 2005 roku, w chwili zamachów terrorystycznych w Londynie. I wtedy, i obecnie aktualne jest pytanie, jak to jest być w Wielkiej Brytanii osobą pochodzenia pakistańskiego. „Wyraz ›Pakistańczyk‹ stał się obelgą”, pisał Hanif Kureishi kilkanaście lat temu w autobiograficznym eseju o latach swojej młodości. Brytyjczycy postrzegali Pakistańczyków jako „brudnych, niedouczonych i niewartych miana człowieka.” Rasizm przybierał na sile. Nie jest zatem przypadkiem, że pakistańscy imigranci w powieści „Powiem ci jak kochać” są ukazani jako ludzie obyci, majętni i wykształceni, choć nie zawsze potrafiący znaleźć w życiu właściwe miejsce (tak jak Miriam, siostra Jamala). Można tę książkę odczytać w psychoanalityczny sposób jako próbę terapii, dążenie do przezwyciężenia przeżywanego przez autora kryzysu tożsamości oraz próbę wewnętrznego pogodzenia się i wyjścia z zagubienia spowodowanego życiem pomiędzy dwiema dalekimi od siebie kulturami: brytyjską i pakistańską.
Na te problemy nakłada się także dramat człowieka, który zmaga się z cieniami swojej przeszłości. Jamal został wcześniej uwikłany w tragiczne wydarzenie, wywołujące u niego – uzasadnione bądź nie - poczucie winy. Koło się zamyka i widmo przeszłości znów daje znać o sobie. Dramat potęgowany jest jeszcze przez uczucie utraty nadziei i zagubienia we współczesnym świecie, w którym nie brak pokus. Jamal, niczym współczesny „everyman” błądzi w labiryncie perwersyjnego seksu w pół-legalnych barach, klubach, w świecie artystycznej bohemy (bawi się nawet na imprezie u Micka Jaggera!) próbując odzyskać dawno utraconą miłość. Kureishi kreśli tutaj frapujący psychologiczny portret bohatera, który przekracza granice hedonizmu, dociera nawet do kresu swojej wewnętrznej wolności, ale któremu o przeszłości nie udaje mu się zapomnieć. Czy ponowne spotkanie z Ajitą wyzwoli go z tego uwikłania?
Można właściwie powiedzieć, że współczesna warstwa powieści to właściwie nic innego, jak kronika czasów postmodernizmu. Zaletą pisarstwa Hanifa Kureishi jest przenikliwość i ostrość widzenia, umożliwiająca zdiagnozowanie i zdefiniowanie niemal wszystkich zagrożeń współczesności, z którymi styka się każdy człowiek. Pod tym względem „Powiem ci jak kochać” przypomina klasyczny podręcznik socjologii. Można tę powieść nawet rozłożyć na szereg powiązanych ze sobą przypowieści o kryzysie kultury wysokiej, dominacji popkultury, kryzysie rodziny, wykluczeniu społecznym, imigracji, problemach etniczności, religii i homoseksualizmie. Jak w obliczu tych zagrożeń zachować normalność? Autor odpowiada przewrotnie: „w normalności nie ma nic normalnego: normalność jest uszlachetnieniem zwykłego szaleństwa.”
koniec
10 maja 2011

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

PRL w kryminale: Mroki Podkarpacia
Sebastian Chosiński

20 V 2022

Nie wymagajmy od Juliana Woźniaka zbyt dużo. Autorem „powieści milicyjnych” (i opowiadań także) został trochę z przypadku. Zaczął tę karierę jako dziennikarz „Nowin Rzeszowskich”, opisując lokalne sprawy kryminalne. W ciągu trzech lat opublikował na łamach prasy trzy teksty, które dopiero po sześciu dekadach doczekały się przypomnienia. Z dzisiejszej perspektywy są one raczej ciekawostką historyczną niż pełnoprawną beletrystyką.

więcej »

Amonity, łodziki i spółka
Miłosz Cybowski

19 V 2022

„Przed ssakami były dinozaury, a przed dinozaurami – głowonogi” – głosi czwarta strona okładki „Monarchów mórz” Danny Staaf. Jest to tylko część prawdy, bo nawet jeśli liczne głowonogi pojawiły się na długo przed wielkimi gadami, to nie można zapominać, że w przeciwieństwie do nich przetrwały po naszych czasów.

więcej »

Mała Esensja: Wszystkie końce świata
Marcin Mroziuk

18 V 2022

„Zaklinacz tygrysów” to piękna baśniowa opowieść, w której towarzyszymy bohaterom w wędrówce przez różne fantastyczne krainy. Roch Urbaniak oczarowuje zaś czytelników zarówno wciągającą historią, jak i zachwycającymi ilustracjami, które dodatkowo pobudzają wyobraźnię czytelników.

więcej »

Polecamy

Rzeczy, które robisz w piekle, będąc martwym

W podziemnym kręgu:

Rzeczy, które robisz w piekle, będąc martwym
— Marcin Knyszyński

Bulwar Zachodzącego Słońca 2
— Marcin Knyszyński

Borat Dzong-Un z pasem szahida
— Marcin Knyszyński

Rozkład i rozkładówka
— Marcin Knyszyński

Nowoczesny mit
— Marcin Knyszyński

Horror rzeczywistości
— Marcin Knyszyński

Osaczona
— Marcin Knyszyński

Pan życia i śmierci
— Marcin Knyszyński

Jezus na miarę naszych czasów
— Marcin Knyszyński

Imitacje
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Esensja czyta: Maj 2017
— Miłosz Cybowski, Dawid Kantor, Joanna Kapica-Curzytek, Magdalena Kubasiewicz, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk, Katarzyna Piekarz

Niepiękna gadalnia
— Eryk Remiezowicz

Tegoż autora

Okrutne piękno egzystencji
— Joanna Kapica-Curzytek

Magiczna różdżka i platforma wiertnicza
— Joanna Kapica-Curzytek

Europejczyk o szerokich horyzontach
— Joanna Kapica-Curzytek

Pulsujący rytm metropolii
— Joanna Kapica-Curzytek

Pomiędzy tym, co prywatne, a wystawione na widok publiczny
— Joanna Kapica-Curzytek

Poszerzmy horyzonty
— Joanna Kapica-Curzytek

Samo życie
— Joanna Kapica-Curzytek

„Cała Europa odetchnie z ulgą…”
— Joanna Kapica-Curzytek

Ile jest wymiarów konfliktu?
— Joanna Kapica-Curzytek

Bez wróżenia z fusów
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.