Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 grudnia 2021
w Esensji w Esensjopedii

Henry James
‹Złota czara›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZłota czara
Tytuł oryginalnyThe Golden Bowl
Data wydania19 kwietnia 2011
Autor
PrzekładAnna Kłosiewicz
Wydawca Prószyński i S-ka
ISBN978-83-7648-683-3
Format712s. 130×201mm; oprawa twarda
Cena55,—
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Małe rysy małżeńskie
[Henry James „Złota czara” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Ja nie popełniam błędów. Jedynie zbrodnie.” – te słowa jednej z bohaterek „Złotej czary” dobrze oddają treść powieści. Nie należy ich jednak rozumieć zbyt dosłownie, bo w przetłumaczonym właśnie dziele Henry′ego Jamesa chodzi o „małe zbrodnie małżeńskie”.

Daniel Markiewicz

Małe rysy małżeńskie
[Henry James „Złota czara” - recenzja]

„Ja nie popełniam błędów. Jedynie zbrodnie.” – te słowa jednej z bohaterek „Złotej czary” dobrze oddają treść powieści. Nie należy ich jednak rozumieć zbyt dosłownie, bo w przetłumaczonym właśnie dziele Henry′ego Jamesa chodzi o „małe zbrodnie małżeńskie”.

Henry James
‹Złota czara›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZłota czara
Tytuł oryginalnyThe Golden Bowl
Data wydania19 kwietnia 2011
Autor
PrzekładAnna Kłosiewicz
Wydawca Prószyński i S-ka
ISBN978-83-7648-683-3
Format712s. 130×201mm; oprawa twarda
Cena55,—
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
W tej książce fabuła schodzi na dalszy plan. Ciężar opowieści został oparty na szóstce bohaterów. Wszyscy albo już pozostają w związku, albo niedługo się w nim znajdą. Postacie są różnorodne już na samym starcie – Adam Verver i jego córka Maggie to mieszkający w Londynie bogaci Amerykanie. Kontynent europejski reprezentują niezbyt zasobni finansowo książę Amerigo oraz panna Charlotte Stant. Między wymienioną czwórką rozegra się rodzinny dramat, a nie bez wpływu na przebieg zdarzeń pozostanie ostatnia dwójka – państwo Assingham.
Zderzenie mentalności brytyjskiej z amerykańską to powracający motyw w twórczości autora. Tu został wykorzystany do skonfrontowania wyrachowania z łatwowiernością, przy czym reprezentanci obu tych postaw wraz z upływem czasu ewoluują. Interesujące jest zwłaszcza kształtowanie się podejścia poszczególnych postaci w zestawieniu nie tylko z innymi, ale i obserwowanie zmiany ich zachowań wobec relacji, jakie się między nimi tworzą, a także zastanych konwenansów.
Minimalizacja liczby bohaterów pozwoliła na ich uszczegółowienie. To pierwsza wielka siła powieści – James najwięcej miejsca poświęca budowie wiarygodnych portretów psychologicznych. Przemyślenia kolejnych postaci systematycznie odsłania niespieszna narracja, prowadzona w pierwszej części przez pryzmat aktywności księcia, w drugiej zaś bardziej z punktu widzenia Maggie (co zresztą ma swoje uzasadnienie również w inicjatywie, która w drugim tomie zdecydowanie należy właśnie do córki Ververa).
Kolejnym mocnym punktem książki jest język (brawa za tłumaczenie). Autor „W kleszczach lęku” buduje zdania wielokrotnie złożone, imponując precyzją, a także umiejętnością skrywania tego, co istotne, pod płaszczykiem domysłów i niedopowiedzeń. Wszystko, od najprostszego opisu do niezbyt częstych dialogów, kryje w sobie niejednoznaczności i może być odczytywane na różne sposoby. Weźmy tytułową złotą czarę – oglądana na sklepowej wystawie jest pretekstem do spotkania dwójki bohaterów. Kiedy jednak sprzedawca uświadamia potencjalnym kupcom jej ukrytą wadę, staje się symbolem związku, w którego fundamentach pojawiło się pęknięcie. Wreszcie nabiera owa czara znaczenia czysto fabularnego.
James stworzył powieść, w której dzieje się mało fabularnie, za to dużo w warstwie psychologicznej. Bohaterowie przechodzą metamorfozy, zmagają się z problemami pożądania i zdrady. Za każdym razem muszą odpowiedzieć sobie na pytanie, jaką tym razem popełniają „zbrodnię” i jakie konsekwencja ona przyniesie. „Złota czara” opowiada o trudnych, bo opartych na niewłaściwych przesłankach relacjach. O poświęceniu, ale poświęceniu dwuznacznym moralnie. I o tym, co głęboko skrywane pod grą gestów oraz pozorów, a co wcześniej czy później wyjdzie na światło dzienne. Pytanie tylko, czy uda się to przekuć w coś pozytywnego, czy też – jak mówi Charlotte – „przyjdzie nam sczeznąć przez rysy, o których nie mamy pojęcia”.
koniec
21 czerwca 2011

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Jesteśmy tylko nośnikami
Miłosz Cybowski

2 XII 2021

Zarówno pozbawiony emocji styl, jak i niektóre tezy stawiane przez Richarda Dawkinsa mogą budzić instynktowny sprzeciw. „Samolubny gen” nie na darmo uchodzi za książkę kontrowersyjną, choć może wraz z rozpowszechnieniem nauki o genetyce to wrażenie nieco przygasło.

więcej »

Mała Esensja: W oczekiwaniu na Boże Narodzenie
Joanna Kapica-Curzytek

1 XII 2021

Ponownie spotykamy się z sympatycznym myszkiem wykreowanym przez autora i ilustratora Alexa T. Smitha. „Winston wraca na święta” pozwoli młodszym (i starszym czytelnikom) odliczać dni do Gwiazdki!

więcej »

Spektaklu akt drugi
Beatrycze Nowicka

30 XI 2021

„Dziesięć Żelaznych Strzał” – kolejny tom cyklu Sama Sykesa o Sal Kakofonii – uważam za lepszy od pierwszego.

więcej »

Polecamy

Pogrzeb pośród mgławic

Stulecie Stanisława Lema:

Pogrzeb pośród mgławic
— Mieszko B. Wandowicz

O korzyściach z bycia ślimakiem (śluzem na marginesie „Głosu Pana”)
— Mieszko B. Wandowicz

List znad Oceanu
— Beatrycze Nowicka

Lem w komiksie
— Marcin Knyszyński

Przeciętniak w swym zawodzie
— Agnieszka Hałas, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Jam jest robot hartowany, zdalnie prądem sterowany!
— Miłosz Cybowski, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Zawsze szach, nigdy mat
— Marcin Knyszyński

Świadomość jako błąd
— Marcin Knyszyński

Człowiek jako bariera ostateczna
— Marcin Knyszyński

Nie wszystko i nie wszędzie jest dla nas
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

W stronę komedii
— Joanna Kapica-Curzytek

To tylko zwyczajny kupiec
— Joanna Kapica-Curzytek

Europa, której nie było?
— Joanna Kapica-Curzytek

Dama w czasach popkultury
— Daniel Markiewicz

Esensja czyta: Sierpień 2014
— Miłosz Cybowski, Konrad Wągrowski, Joanna Kapica-Curzytek, Jacek Jaciubek, Daniel Markiewicz

Powieść dla nieprzystosowanych
— Daniel Markiewicz

Henry James w pigułce
— Joanna Kapica-Curzytek

Czego nie wiedział czytelnik
— Daniel Markiewicz

Esensja czyta: Kwiecień 2012
— Miłosz Cybowski, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Daniel Markiewicz

(Nie) lękajcie się
— Daniel Markiewicz

Tegoż autora

Zapomną o nas
— Daniel Markiewicz

Mistrzostwo formy
— Daniel Markiewicz

Walc nasz (zbyt) powszedni
— Daniel Markiewicz

Odmienne stany moralności
— Daniel Markiewicz

Czytając (dobre) science fiction
— Daniel Markiewicz

Całodobowe szczęście
— Daniel Markiewicz

Nieustające wakacje
— Daniel Markiewicz

Trudna miłość
— Daniel Markiewicz

Szeptanie traumy
— Daniel Markiewicz

Magiczna apokalipsa
— Daniel Markiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.