Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 12 maja 2021
w Esensji w Esensjopedii

Stephen King
‹Dallas ‘63›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDallas ‘63
Tytuł oryginalny11/22/63
Data wydania8 listopada 2011
Autor
PrzekładTomasz Wilusz
Wydawca Prószyński i S-ka
ISBN978-83-7648-967-4
Format864s. 142×202mm
Cena49,—
Gatunekfantastyka, groza / horror
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Save the president, save the world
[Stephen King „Dallas ‘63” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Jak wynika z autorskiego posłowia, „Dallas ‘63” to kolejny po „Pod kopułą” efekt remanentu szuflad ze starymi pomysłami, nieco tylko krótszy, ale za to lepszy – choć i tak wyraźnie ustępujący niedawno wydanej „Czarnej bezgwiezdnej nocy”. Lektura tej, opowiadającej o próbie uratowania JFK przed kulami zamachowca, książki potwierdza zarówno obawy jak i nadzieje ją poprzedzające.

Artur Chruściel

Save the president, save the world
[Stephen King „Dallas ‘63” - recenzja]

Jak wynika z autorskiego posłowia, „Dallas ‘63” to kolejny po „Pod kopułą” efekt remanentu szuflad ze starymi pomysłami, nieco tylko krótszy, ale za to lepszy – choć i tak wyraźnie ustępujący niedawno wydanej „Czarnej bezgwiezdnej nocy”. Lektura tej, opowiadającej o próbie uratowania JFK przed kulami zamachowca, książki potwierdza zarówno obawy jak i nadzieje ją poprzedzające.

Stephen King
‹Dallas ‘63›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDallas ‘63
Tytuł oryginalny11/22/63
Data wydania8 listopada 2011
Autor
PrzekładTomasz Wilusz
Wydawca Prószyński i S-ka
ISBN978-83-7648-967-4
Format864s. 142×202mm
Cena49,—
Gatunekfantastyka, groza / horror
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Nadzieja to oczywiście perspektywa kolejnej nostalgicznej wyprawy z Kingiem w przeszłość, w czym autor „To” jest niekwestionowanym królem. Tym razem również nie zawodzi, oddając przeszłości jej chwałę, ale i pamiętając o ciemniejszych stronach Ameryki z przełomu lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych. Ponieważ brama w przeszłość, z której korzysta bohater „Dallas”, prowadzi zawsze w to samo miejsce i czas, w rok 1958, ma on ponad pięć lat by zadomowić się w świecie przeszłości nim dojdzie do zamachu w Teksasie. Pozwala to Kingowi nie tylko na odmalowanie panoramy amerykańskich miast i prowincji z tego okresu, ale też na przelotne spotkanie z dziecięcymi bohaterami „Tego” krótko po ich pierwszym zwycięstwie nad potworem nękającym Derry.
Obawy z kolei były dwie. Zestawienie poprzedniej powieści Kinga z nowelami (w sensie amerykańskim) z „Czarnej bezgwiezdnej nocy” wyraźnie pokazało, że ostatnio czuje się on lepiej w formach krótszych – „Pod kopułą” zdecydowanie było książką stojącą po złej stronie granicy między rozwlekłością a rozmachem. I rzeczywiście, aby rozdąć „Dallas” do jego ostatecznych rozmiarów King musiał się sporo napracować, rzucając swojemu bohaterowi kłody pod nogi i nakłaniając go niejednokrotnie do wyboru niezbyt rozsądnych rozwiązań. Trzeba jednak przyznać, że choć fabuła nie ma pokrycia w stronach, to już jakość prozy tak. King pisze rozwlekle, ale ciekawie, no i tym razem (niemal) oszczędza nam sztampowych czarnych charakterów, którymi tak skutecznie zepsuł „Pod kopułą”.
Druga z obaw była większa. O tym, że King również cierpi na narodową traumę po śmierci Kennedy’ego, oraz że podziela jego kult, można było domniemywać bodaj od „Powołania trójki”. Bezpośrednie odwołanie się do tych wydarzeń mogło łatwo zaowocować panegirykiem na cześć zamordowanego prezydenta. Stanął więc w tej książce King na rozstajach wyboru pomiędzy własnymi poglądami a dobrem opowieści – i trzeba przyznać, że wybrnął z tej sytuacji jak na profesjonalistę przystało. Choć mamy w „Dallas” ślady pragnień autora, a Oswald w pewnym momencie zostaje przedstawiony jako „demoniczne widmo, które miało prześladować Amerykę, wypaczając jej potęgę i niwecząc każdy jej dobry zamiar”, to ostatecznie kwestia celowości poprawiania historii nie jest rozstrzygnięta jednoznacznie. I to nie tylko ze względu na aspekt ontologiczny takich działań.
Wychodzi z tego książka przyzwoita, ale nie zachwycająca, w której King nieco zbyt lekką ręką korzysta z prawa autora horrorów do niezagłębiania się w logikę podróży w czasie, a także oszczędnie lecz niepotrzebnie sięga po sztuczki z własnego arsenału. Książka, po której zostały mi jeszcze dwie refleksje natury ogólnej. Pierwsza: gatunki literackie są jak rzeczywistości alternatywne. Gdy wspomni się „Bez skrupułów” Clancy’ego i detaliczne przygotowania do dwóch operacji, z których jedna nie powiodła się zupełnie, a i druga w końcu wymknęła się spod kontroli – i porówna z niefrasobliwością bohatera Kinga, który bez najmniejszych przygotowań rzuca się w przeszłość… Choć King teorie spiskowe w swojej książce odrzuca, to rzeczywistość z jego fabuły byłaby dla nich podłożem idealnym i o wiele lepszym niż nasz chaotyczny świat. I kolejna: zazdrościć Amerykanom, że jeszcze potrafią wierzyć w polityków (i to nie tylko martwych), czy się ich za to bać?
koniec
27 stycznia 2012

Komentarze

27 I 2012   10:10:15

fajny tekst i, mimo oceny, zachęcająca tematyka książki

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Ten okrutny XX wiek: Pokonani, ale nie zwyciężeni
Sebastian Chosiński

12 V 2021

19 kwietnia przypadła kolejna rocznica wybuchu powstania w getcie warszawskim. I z tej właśnie okazji wydawnictwo MG opublikowało nową powieść historyczną Roberta Żółtka – „Ogień i pył. Ostatnia wiosna Mordechaja Anielewicza”, która jest niemal kronikarską, choć przedstawioną w formie beletrystycznej, relacją z przebiegu tego skazanego od samego początku na klęskę zrywu.

więcej »

Prawda ukryta pod powierzchnią
Marcin Mroziuk

11 V 2021

Wbrew znanemu powiedzeniu „Zimne wody Wenisany” spokojnie można byłoby ocenić po okładce, bo krótka powieść Linor Goralik jest równie zachwycająca jak przepiękne rysunki Rocha Urbaniaka. Szkoda tylko, że to zaledwie początek tej fantastycznej historii, a wewnątrz nie ma już żadnych ilustracji.

więcej »

Toksyczne upojenie
Joanna Kapica-Curzytek

10 V 2021

„Dziewczyna z poczty”, ostatni utwór Stefana Zweiga, opublikowany kilkadziesiąt lat po jego śmierci, to wnikliwy psychologiczny portret młodej kobiety. W ubogie, skromne życie Christine wkracza niespodziewanie luksus i bogactwo, zmieniając ją na zawsze.

więcej »

Polecamy

Uwięzieni w słowach

Na rubieżach rzeczywistości:

Uwięzieni w słowach
— Marcin Knyszyński

„Sen bowiem jest istnością też…”
— Marcin Knyszyński

Imperium wcale się nie rozpadło
— Marcin Knyszyński

Lęk i odraza w Kalifornii
— Marcin Knyszyński

Las oblany słonecznym blaskiem
— Marcin Knyszyński

Dick jak Dickens
— Marcin Knyszyński

Kochać to nie znaczy zawsze to samo
— Marcin Knyszyński

Chorzy na życie
— Marcin Knyszyński

Dick w starym stylu
— Marcin Knyszyński

Faust musi przegrać
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja czyta: Marzec 2012
— Joanna Kapica-Curzytek, Michał Kubalski, Mieszko B. Wandowicz, Konrad Wągrowski

Tegoż twórcy

Krótko o książkach: Upływ czasu
— Joanna Kapica-Curzytek

Wybawca lekki jak piórko
— Dominika Cirocka

Sir Roland pod Mroczną Wieżą stanął
— Katarzyna Piekarz

Pudełko nie czarno-białe
— Dominika Cirocka

Esensja czyta: Lipiec 2017
— Dominika Cirocka, Miłosz Cybowski, Jarosław Loretz, Beatrycze Nowicka, Katarzyna Piekarz, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Esensja czyta: Czerwiec 2017
— Miłosz Cybowski, Dawid Kantor, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Esensja czyta: Maj 2017
— Miłosz Cybowski, Dawid Kantor, Joanna Kapica-Curzytek, Magdalena Kubasiewicz, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk, Katarzyna Piekarz

Esensja czyta: Styczeń 2017
— Miłosz Cybowski, Dawid Kantor, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Tym razem bez koszmarów
— Dominika Cirocka

Historia niesie pisarza
— Tomasz Kujawski

Tegoż autora

Król nie jest nagi
— Artur Chruściel

Ranking, który spadł na Ziemię
— Sebastian Chosiński, Artur Chruściel, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Michał Kubalski, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Ktoś, kto wziął tu pieniądze, nie do końca się napracował…
— Sebastian Chosiński, Artur Chruściel, Grzegorz Fortuna, Jakub Gałka, Mateusz Kowalski, Alicja Kuciel, Konrad Wągrowski

Bez zwierciadła
— Artur Chruściel

Palahniuk w kiepskim opakowaniu
— Artur Chruściel

Science fiction
— Artur Chruściel

Dukaj napisał książkę dziwną
— Artur Chruściel, Michał Foerster, Anna Kańtoch, Krzysztof Wójcikiewicz

Najlepsze polskie opowiadania fantastyczne – suplement
— Artur Chruściel, Jakub Gałka, Michał Kubalski, Mieszko B. Wandowicz, Konrad Wągrowski

Sztuka psucia książek według Cody’ego McFadyena
— Artur Chruściel

Klisze we krwi II: Nowa nadzieja
— Artur Chruściel

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.