Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 30 listopada 2021
w Esensji w Esensjopedii

David Mitchell
‹Widmopis›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWidmopis
Tytuł oryginalnyGhostwritten
Data wydania10 marca 2003
Autor
PrzekładJanusz Margański
Wydawca Wydawnictwo Literackie
ISBN83-08-03359-8
Format448s. 123×197mm
Cena39,99
Gatunekfantastyka, kryminał / sensacja / thriller, obyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Opowieść o wszystkim
[David Mitchell „Widmopis” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Mitchell jest świetnym pisarzem o bardzo plastycznym sposobie opowiadania. Wystarczy strona, dwie, abyśmy wczuli się w klimat, który pragnie oddać w opowieści, i szybko zainteresowali się losami postaci. Oczywiście jedne są lepiej napisane, inne nieco słabiej, zainteresują nas bardziej lub mniej, w różnym stopniu polubimy też różne postaci. Ale, wydaje się, że jest to po prostu jeszcze jedna z zasad rządzących światem, którą autor chciał zaakcentować.

Tomasz Kujawski

Opowieść o wszystkim
[David Mitchell „Widmopis” - recenzja]

Mitchell jest świetnym pisarzem o bardzo plastycznym sposobie opowiadania. Wystarczy strona, dwie, abyśmy wczuli się w klimat, który pragnie oddać w opowieści, i szybko zainteresowali się losami postaci. Oczywiście jedne są lepiej napisane, inne nieco słabiej, zainteresują nas bardziej lub mniej, w różnym stopniu polubimy też różne postaci. Ale, wydaje się, że jest to po prostu jeszcze jedna z zasad rządzących światem, którą autor chciał zaakcentować.

David Mitchell
‹Widmopis›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWidmopis
Tytuł oryginalnyGhostwritten
Data wydania10 marca 2003
Autor
PrzekładJanusz Margański
Wydawca Wydawnictwo Literackie
ISBN83-08-03359-8
Format448s. 123×197mm
Cena39,99
Gatunekfantastyka, kryminał / sensacja / thriller, obyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
„Widmopis” to debiutancka powieść Davida Mitchella, autora znanego już w Polsce ze swojej drugiej książki „Sen_nr_9”. Powieść, zbiór opowiadań, a właściwie coś pomiędzy jednym i drugim. W skład książki wchodzi bowiem dziewięć nowelek – każda ma swojego bohatera i opowiada zamkniętą historię, ale wszystkie przeplatają się wzajemnie, tworząc misterną mozaikę. Miejscem akcji pierwszej z nich jest Okinawa, a w kolejnych będziemy przesuwać się na zachód, odwiedzając między innymi Tokio, Hongkong, Mongolię, Petersburg, Londyn i Stany Zjednoczone. Będzie to podróż nie tylko w przestrzeni, ale także w czasie, i – co najciekawsze – poprzez różne gatunki i konwencje literackie – sensację, realizm, elementy fantastyczne, powieść historyczną. Wśród bohaterów znajdzie się zamachowiec, który w tokijskim metrze dokonał aktu terroryzmu, prezenter stacji radiowej, zakochujący się po raz pierwszy młody sprzedawca w sklepie z płytami, posiadający zdolność wędrówki pomiędzy ciałami duch czy spisujący biografie pisarz.
Z tej ogromnej ilości różnorodnych elementów autor buduje opowieść o… właściwie całym świecie. Przeskakując z tematu na temat, z miejsca na miejsce, z konwencji w konwencję, bezbłędnie udaje mu się oddać ogrom i chaos otaczającej nas rzeczywistości – tętniące życiem metropolie, dzika przyroda Mongolii, duszne klimaty jazzu, historyczne zawirowania, burza pierwszej miłości i chory umysł zamachowca. Czego w tej powieści nie ma! A na tym bogatym tle opowiada o zwykłych, ale jakże różnych ludziach, przedstawiając niewielkie wycinki z ich życia. Wycinki, zdawałoby się, nieznaczące w kontekście całego świata, ale w rzeczywistości pociągające za sobą zupełnie nieoczekiwane konsekwencje. Poprzez sporą liczbę połączeń i odniesień pomiędzy kolejnymi opowiadaniami autor pokazuje, jak epizody z życia, przedmioty, decyzje ludzi nieznających się oddziaływują pomiędzy sobą i wpływają na losy innych.
Mitchell jest świetnym pisarzem o bardzo plastycznym sposobie opowiadania. Wystarczy strona, dwie, abyśmy wczuli się w klimat, który pragnie oddać w opowieści, i szybko zainteresowali się losami postaci. Oczywiście jedne są lepiej napisane, inne nieco słabiej, zainteresują nas bardziej lub mniej, w różnym stopniu polubimy też różne postaci. Ale, wydaje się, że jest to po prostu jeszcze jedna z zasad rządzących światem, którą autor chciał zaakcentować.
koniec
19 grudnia 2003

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Na wysokich obrotach
Joanna Kapica-Curzytek

29 XI 2021

Rezolutna Jaga, młoda czarownica, musi stawić czoło bandzie zmorów i uratować uprowadzonych rodziców. Powieść „Jaga i dom na orlich nogach” nie pozwala się nudzić i z humorem prowadzi młodych czytelników do granic wyobraźni.

więcej »

Urok małych książek: Sęp też człowiek
Wojciech Gołąbowski

27 XI 2021

Badacze uważają, że butlonosy nadają sobie imiona – określone dźwięki – i pamiętają o nich nawet po 20 latach rozłąki. Słonie urządzają pogrzeby zmarłym członkom stada, mają także swoje cmentarzyska, na które się udają, czując zbliżający się koniec. Czy tylko ludzie są obdarzeni inteligencją?

więcej »

Krótko o książkach: Obyś cudze dzieci uczył….
Agnieszka ‘Achika’ Szady

26 XI 2021

…to starożytna klątwa, której ofiarą padła autorka książki „Pani Kebab”. Możemy poznać zapiski pracującej w Leeds asystentki nauczyciela, czyli osoby pomagającej uczniom nieznającym języka angielskiego lub po prostu obarczonym różnymi deficytami.

więcej »

Polecamy

O korzyściach z bycia ślimakiem (śluzem na marginesie „Głosu Pana”)

Stulecie Stanisława Lema:

O korzyściach z bycia ślimakiem (śluzem na marginesie „Głosu Pana”)
— Mieszko B. Wandowicz

List znad Oceanu
— Beatrycze Nowicka

Lem w komiksie
— Marcin Knyszyński

Przeciętniak w swym zawodzie
— Agnieszka Hałas, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Jam jest robot hartowany, zdalnie prądem sterowany!
— Miłosz Cybowski, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Zawsze szach, nigdy mat
— Marcin Knyszyński

Świadomość jako błąd
— Marcin Knyszyński

Człowiek jako bariera ostateczna
— Marcin Knyszyński

Nie wszystko i nie wszędzie jest dla nas
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Esensja czyta: Styczeń 2018
— Dawid Kantor, Joanna Kapica-Curzytek, Jarosław Loretz, Beatrycze Nowicka, Konrad Wągrowski

Znak firmowy
— Dawid Kantor

Rok ostrokrzewu
— Beatrycze Nowicka

Esensja czyta: Grudzień 2012
— Kamil Armacki, Jacek Jaciubek, Anna Kańtoch, Jarosław Loretz, Daniel Markiewicz, Beatrycze Nowicka, Konrad Wągrowski

Pod nieboskłonem siadłem i na kres cywilizacji czekałem
— Daniel Markiewicz

Dorastanie w Japonii
— Eryk Remiezowicz

Tegoż autora

Inwazja głupot
— Tomasz Kujawski

Gdzie jest pomysł?
— Tomasz Kujawski

Śmierć na lodach Arktyki
— Tomasz Kujawski

Michael Nyman o wojnie w strugach deszczu
— Tomasz Kujawski

Historia niesie pisarza
— Tomasz Kujawski

O Kingu nijako i biograficznie
— Tomasz Kujawski

Co by było, gdyby…
— Tomasz Kujawski

Byliśmy wieczni
— Tomasz Kujawski

Miasto zbrodni
— Tomasz Kujawski

Zawsze można spróbować od nowa
— Tomasz Kujawski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.