EKSTRAKT: | 80% |
---|---|
WASZ EKSTRAKT: | |
Zaloguj, aby ocenić | |
Tytuł | Tajemnice Los Angeles |
Tytuł oryginalny | L.A. Confidential |
Data wydania | 6 czerwca 2012 |
Autor | James Ellroy |
Przekład | Wojciech Kallas |
Wydawca | Sonia Draga |
Cykl | Kwartet Los Angeles |
ISBN | 978-83-7508-479-5 |
Format | 416s. 123×195mm |
Cena | 39,90 |
Gatunek | kryminał / sensacja / thriller |
WWW | Polska strona |
Zobacz w | Kulturowskazie |
Wyszukaj w | MadBooks.pl |
Wyszukaj w | Selkar.pl |
Wyszukaj w | Skąpiec.pl |
Miasto zbrodni |
EKSTRAKT: | 80% |
---|---|
WASZ EKSTRAKT: | |
Zaloguj, aby ocenić | |
Tytuł | Tajemnice Los Angeles |
Tytuł oryginalny | L.A. Confidential |
Data wydania | 6 czerwca 2012 |
Autor | James Ellroy |
Przekład | Wojciech Kallas |
Wydawca | Sonia Draga |
Cykl | Kwartet Los Angeles |
ISBN | 978-83-7508-479-5 |
Format | 416s. 123×195mm |
Cena | 39,90 |
Gatunek | kryminał / sensacja / thriller |
WWW | Polska strona |
Zobacz w | Kulturowskazie |
Wyszukaj w | MadBooks.pl |
Wyszukaj w | Selkar.pl |
Wyszukaj w | Skąpiec.pl |
Trochę dziwi pierwsze zdanie recenzji, w którym zestawia się "Tajemnice" z zupełnie innym cyklem Ellroya obracającym się wokół zabójstwa JFK, Hoovera i kontrrewolucji kubańsko-mafijnej - czyli osób i zdarzeń odległych o kilkanaście lat ("Sześć tysięcy gotówką", "American Tabloid", "Krew to włóczęga")od ich fabuły. Tajemnice łączą się w spójną całośc raczej z wydanymi u nas powieściami "Czarna Dalia" i "Wielkie Nic". To samo miejsce akcji, zbliżony przedział czasowy - lata czterdzieste i pięćdziesiąte. Te same postacie, pojawiające się w różnych rolach ( np. Buzz Meeks, Dudley Smith, Ed Exley czy wspomniany Mickey Cohen). Ta fabularna mieszanka napędowa - polowanie na komunistyczne czarownice, policja, Hollywood i perwersje seksualne zestawiane z oficjalną pruderią American Dream. Dobrze byłoby zachęcić czytelnika Tajemnic do zapoznania się właśnie z poprzednimi, równie udanymi, częściami tetralogii L.A.
"Underworld USA" jest kontynuacją czteroksięgu, powtarzają się postacie (drugoplanowe stają się pierwszoplanowymi - choćby Pete Bondurant), miejsca, kontynuowane są niektóre wątki, nie mówiąc już o charakterystycznym stylu autora, którego wyraźną ewolucję znakomicie widać w toku lektury poszczególnych powieści (począwszy od dość tradycyjnej, jak na niego w każdym razie, "Czarnej Dalii", aż po "Białą Gorączkę" i dalej "U USA". Ta druga seria natomiast wyraźnie wychodzi w większą skalę; kiedy w "LA Quartet" rolę wielkich macherów odgrywali Mickey Cohen czy Howard Hawks, w późniejszej trylogii są to już szefowie mafii czy prezydenci.
Rzeczywiście mozna to i tak odbierać - chociaż Howard "Drakula" Hawks, z tego co pamiętam, zaczął mieszać dopiero w trylogii Underworld USA. Która zresztą wydaje mi się zauważalnie słabsza od trzech wcześniejszych części "kwartetu". Postacie pierwszoplanowe kompletnie antypatyczne ( choćby wątek mafijnego supermana Pete`a Bonduranta straszliwie mnie irytował) a i styl zauważalnie gorszy (króciutkie zdania, mnóstwo powtórzeń).
„Mapa wnętrza” to bardzo amerykańska opowieść i wychwytywanie wszystkich zawartych w niej niuansów stanowi pewien problem. Czyni to z powieści Stephena Grahama Jonesa pozycję kłopotliwą zarówno w lekturze, jak i ocenie.
więcej »Lata 70. XX wieku to zdecydowanie najlepszy okres dla Jerzego Edigeya. To w tamtej dekadzie powstały jego najwartościowsze, zachowujące atrakcyjność po dziś dzień, „powieści milicyjne”. Nie jest też chyba przypadkiem fakt, że głównym bohaterem kilku z nich jest oficer Komendy Stołecznej MO major Janusz Kaczanowski. W „Śmierci jubilera” stara się on rozwiązać sprawę, której korzenie tkwią w czasach okupacji.
więcej »Pisząc „Braci Rico”, mieszkający wówczas w Stanach Zjednoczonych belgijski pisarz Georges Simenon stworzył jedno ze swoich najwybitniejszych dzieł beletrystycznych. Opowieść o gangsterskiej rodzinie urosła w jego wykonaniu do antycznego dramatu psychologicznego, w którym rewizji poddane zostają takie pojęcia, jak honor, lojalność czy – nomen omen – braterstwo.
więcej »Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner
Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner
Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner
Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner
Inwazja głupot
— Tomasz Kujawski
Gdzie jest pomysł?
— Tomasz Kujawski
Śmierć na lodach Arktyki
— Tomasz Kujawski
Michael Nyman o wojnie w strugach deszczu
— Tomasz Kujawski
Historia niesie pisarza
— Tomasz Kujawski
O Kingu nijako i biograficznie
— Tomasz Kujawski
Co by było, gdyby…
— Tomasz Kujawski
Byliśmy wieczni
— Tomasz Kujawski
Zawsze można spróbować od nowa
— Tomasz Kujawski
Opowiadanko
— Tomasz Kujawski
świetna powieść, dałbym nawet 90%