Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 stycznia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Terry Pratchett, Stephen Baxter
‹Długa Ziemia›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDługa Ziemia
Tytuł oryginalnyLong Earth
Data wydania10 stycznia 2013
Autorzy
PrzekładPiotr W. Cholewa
Wydawca Prószyński i S-ka
CyklDługa Ziemia
ISBN978-83-7839-409-9
Format368s. 142×202mm
Cena32,—
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Świat to za mało
[Terry Pratchett, Stephen Baxter „Długa Ziemia” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Nawet pojedynczą Ziemię trudno utrzymać w porządku – bez przerwy kataklizmy, wojny i inne problemy. Co więc począć z ogromnym łańcuchem Ziem, liczącym miliony światów?

Kamil Armacki

Świat to za mało
[Terry Pratchett, Stephen Baxter „Długa Ziemia” - recenzja]

Nawet pojedynczą Ziemię trudno utrzymać w porządku – bez przerwy kataklizmy, wojny i inne problemy. Co więc począć z ogromnym łańcuchem Ziem, liczącym miliony światów?

Terry Pratchett, Stephen Baxter
‹Długa Ziemia›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDługa Ziemia
Tytuł oryginalnyLong Earth
Data wydania10 stycznia 2013
Autorzy
PrzekładPiotr W. Cholewa
Wydawca Prószyński i S-ka
CyklDługa Ziemia
ISBN978-83-7839-409-9
Format368s. 142×202mm
Cena32,—
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Miliony kopii naszej Ziemi istniały sobie w spokoju, porośnięte dziewiczą przyrodą i nie nękane przez człowieka, aż do odkrycia profesora Willisa Linsaya. Po wielu latach badań profesor wynalazł ustrojstwo, które pozwala w mgnieniu oka podróżować między Ziemiami. Niedługo potem Linsay zniknął w niewyjaśnionych okolicznościach, ale plany urządzenia dostały się do sieci, dzięki czemu kroker (w oryginale stepper) trafił do powszechnego użytku. Ludzkość, świadoma ogromnych bogactw naturalnych, jakie czekają w bliźniaczych światach, masowo rzuciła się do kolonizacji. Mało kto zastanowił się przy tym, jaką wartość będzie miało na przykład złoto, gdy każdy zacznie sprowadzać je kilogramami.
Tak, w ogólnym zarysie, prezentuje się historia uniwersum wykreowanego przez Pratchetta i Baxtera. Pomysł nie jest nowy – Pratchett jeszcze w latach 80. napisał dwa krótkie opowiadania o światach równoległych i rozpoczął pracę nad dłuższą formą. Ostatecznie, po sukcesie pierwszych powieści ze Świata Dysku, postanowił skupić się na nim, a projekt „Długiej Ziemi” odłożył głęboko do szuflady. Teraz, po latach, porzucona idea doczekała się swojej chwili, a sir Terry’ego wiedzą i piórem wsparł Stephen Baxter, brytyjski matematyk i pisarz science-fiction.
Fabuła „Długiej Ziemi” koncentruje się wokół podróży statku powietrznego „Mark Twain”, wysłanego w równoległe światy przez instytut badawczy transEarth. Celem podróży, przynajmniej formalnie, jest zbadanie odległych Ziem, do których nie docierają zwyczajni koloniści. Załoga liczy dwie osoby. Pierwsza to Joshua Valente, międzyświatowy globtroter, posiadający zdolność „naturalnego przekraczania” – przemieszczania się między Ziemiami bez użycia krokera. Druga to Lobsang, obdarzony własną osobowością program komputerowy, przedstawiający się jako reinkarnacja duszy tybetańskiego mechanika samochodowego. Lobsang kieruje wszystkimi mechanizmami statku, posiada też kilka robotów-awatarów, w które wciela się w zależności od potrzeb. Pod jego dowództwem ekspedycja przemierza liczne Ziemie, dokonując nowych odkryć.
Utwór zdecydowanie bardziej traktuje o samym uniwersum, niż opowiada konkretną historię. Relacja z podróży Joshuy i Lobsanga często przeplata się z rozdziałami opisującymi poczynania kolonistów oraz bardziej lub mniej żartobliwe zmiany, do jakich wskutek międzyświatowej migracji dochodzi na podstawowej Ziemi. Nasi dwaj podróżnicy nie miewają wielu przygód. Większość ich wędrówki poświęcona jest obserwacjom, których dokonują na kolejnych Ziemiach – dostrzeżonym elementom ekosystemu, nowym gatunkom zwierząt i humanoidów, a także próbom wyjaśnienia samego fenomenu istnienia wielu światów i przemieszczania między nimi. Treść nie rości pretensji do miana fantastyki naukowej – narracja prześlizguje się po poszczególnych tematach, niewiele z nich przybliżając szczegółowo, czym trochę rozczarowuje. „Długa Ziemia” to jednak pierwsza część planowanej dylogii. Poszczególne koncepcje być może zostaną rozwinięte w kontynuacji.
Niewyjaśnioną kwestią pozostaje, czy powieść dokończyli we współpracy obaj autorzy, czy może zrobił to według otrzymanych wskazówek sam Baxter, a Pratchett tylko naniósł na gotowca pewne poprawki. W każdym razie utwór jest nierówny. Część mocno przypomina styl Pratchetta, zwłaszcza jeśli chodzi o poczucie humoru i pomysły. W warstwie koncepcji uwagę zwraca postać Lobsanga, a także statek powietrzny „Mark Twain”, pełen urządzeń kontrolowanych przez inteligentny program, z racji tybetańskiego pochodzenia dowódcy spełniający też założenia filozofii wschodu – pokład wyposażony jest na przykład w mechanicznego kota, przechowującego złapane myszy, aby po wylądowaniu wypuścić je na wolność. Są też jednak w utworze obszerne fragmenty, po których wyraźnie widać, że zostały stworzone przez mniej zdolnego pisarza – dowcip osiąga wtedy niższe loty, brakuje pomysłów, a akcja toczy się bez polotu. Ich obecność niekorzystnie rzutuje na całość.
Napisana na zasadzie literackiej franczyzy „Długa Ziemia” nie jest czołowym dziełem w dorobku sir Terry’ego, ale zawiera pewien potencjał. W drugiej części poprosimy o nieco więcej szczegółów kreacji świata, mocniejszy nacisk na historię i dużo Pratchettowego humoru, a będzie dobrze. A gdyby jeszcze wymienić Baxtera na Stephensona lub Simmonsa…
koniec
15 stycznia 2013

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Perły ze skazą: Sąd – sądem, ale sprawiedliwość…
Sebastian Chosiński

25 I 2022

Gdy odchodzi stary świat i rodzi się nowy, zawsze dochodzi do konfliktów – niekiedy politycznych, niekiedy etycznych. W „Sądzie” Władimira Tiendriakowa – niewielkiej powieści, którą można uznać za majstersztyk prozy psychologicznej – oba te aspekty wzajemnie się przenikają. I z tego powodu ze zdwojoną siłą uderzają w kręgosłup moralny starego myśliwego Siemiona Tietierina.

więcej »

Mała Esensja: Wszystkie bziki Julka
Marcin Mroziuk

24 I 2022

W „Moim bracie czarodzieju” młodzi czytelnicy mogą poznać Juliana Tuwima od dość nietypowej strony. Nie dość bowiem, że Anna Czerwińska-Rydel skupiła się tutaj na przedstawieniu dzieciństwa przyszłego poety, to na dodatek narratorką uczyniła jego młodszą siostrę Irenę.

więcej »

Coś się dzieje
Joanna Kapica-Curzytek

23 I 2022

„Zostaw świat za sobą” amerykańskiego pisarza to kameralna proza psychologiczna z motywami postapo. Co się wydarzy, gdy konieczność zaufania obcym ludziom to ostatnia rzecz, która pozostała?

więcej »

Polecamy

Pijane ślimaki prowadzą śledztwo

Stulecie Stanisława Lema:

Pijane ślimaki prowadzą śledztwo
— Mieszko B. Wandowicz

Pogrzeb pośród mgławic
— Mieszko B. Wandowicz

O korzyściach z bycia ślimakiem (śluzem na marginesie „Głosu Pana”)
— Mieszko B. Wandowicz

List znad Oceanu
— Beatrycze Nowicka

Lem w komiksie
— Marcin Knyszyński

Przeciętniak w swym zawodzie
— Agnieszka Hałas, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Jam jest robot hartowany, zdalnie prądem sterowany!
— Miłosz Cybowski, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Zawsze szach, nigdy mat
— Marcin Knyszyński

Świadomość jako błąd
— Marcin Knyszyński

Człowiek jako bariera ostateczna
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Słowiańskie elfy rzeczne
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Esensja czyta: Maj 2017
— Miłosz Cybowski, Dawid Kantor, Joanna Kapica-Curzytek, Magdalena Kubasiewicz, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk, Katarzyna Piekarz

Esensja czyta: Lipiec 2016
— Miłosz Cybowski, Anna Kańtoch, Magdalena Kubasiewicz, Jarosław Loretz, Anna Nieznaj, Beatrycze Nowicka, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Pożegnanie ze Światem Dysku
— Magdalena Kubasiewicz

Esensja czyta: Wrzesień 2015
— Miłosz Cybowski, Jacek Jaciubek, Jarosław Loretz, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Esensja czyta: Maj 2015
— Miłosz Cybowski, Jacek Jaciubek, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Joanna Słupek, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Esensja czyta: Wrzesień 2014
— Miłosz Cybowski, Jacek Jaciubek, Daniel Markiewicz, Beatrycze Nowicka, Joanna Słupek

Śmierć Świata Dysku?
— Magdalena Kubasiewicz

Magia odchodzi
— Agnieszka Szady

Esensja czyta: Kwiecień 2014
— Miłosz Cybowski, Beatrycze Nowicka, Joanna Słupek, Agnieszka Szady

Tegoż autora

Zapomniany wędrowiec
— Kamil Armacki

Barok w pigułce
— Kamil Armacki

Duże ilości fantasy naraz
— Kamil Armacki

Na ubitej ziemi
— Kamil Armacki

Pieśń nad pieśniami
— Kamil Armacki

Życie intymne Myrmidonów
— Kamil Armacki

Kill ’Em All
— Kamil Armacki

Tragedia maltańska
— Kamil Armacki

Trzeci Dumas
— Kamil Armacki

Drugie życie kota
— Kamil Armacki

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.