Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 8 marca 2021
w Esensji w Esensjopedii

Michael Swanwick
‹Córka żelaznego smoka. Smoki Babel›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCórka żelaznego smoka. Smoki Babel
Tytuł oryginalnyThe Iron Dragon’s Daughter. The Dragons of Babel
Data wydania26 października 2012
Autor
PrzekładWojciech M. Próchniewicz
Wydawca MAG
CyklCórka żelaznego smoka
SeriaUczta Wyobraźni
ISBN978-83-7480-270-3
Format720s. 135×205mm; oprawa twarda
Cena55,—
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Świat mrocznych baśni
[Michael Swanwick „Córka żelaznego smoka. Smoki Babel” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Michael Swanwick sprawnie łączy magię z technologią, bawi się schematami doskonale znanymi czytelnikom fantastyki, po mistrzowsku kreuje niezwykły świat, ponury i piękny zarazem. Zbiorcze wydanie „Córki żelaznego smoka” i „Smoków Babel” to świetna pozycja w serii „Uczta wyobraźni” Maga.

Magdalena Kubasiewicz

Świat mrocznych baśni
[Michael Swanwick „Córka żelaznego smoka. Smoki Babel” - recenzja]

Michael Swanwick sprawnie łączy magię z technologią, bawi się schematami doskonale znanymi czytelnikom fantastyki, po mistrzowsku kreuje niezwykły świat, ponury i piękny zarazem. Zbiorcze wydanie „Córki żelaznego smoka” i „Smoków Babel” to świetna pozycja w serii „Uczta wyobraźni” Maga.

Michael Swanwick
‹Córka żelaznego smoka. Smoki Babel›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCórka żelaznego smoka. Smoki Babel
Tytuł oryginalnyThe Iron Dragon’s Daughter. The Dragons of Babel
Data wydania26 października 2012
Autor
PrzekładWojciech M. Próchniewicz
Wydawca MAG
CyklCórka żelaznego smoka
SeriaUczta Wyobraźni
ISBN978-83-7480-270-3
Format720s. 135×205mm; oprawa twarda
Cena55,—
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Michael Swanwick zaprasza czytelników do świata tworzonego w oparciu o mity i baśnie, lecz nie o ich ugrzecznione wersje, serwowane dzieciom. Kto zapoznał się z dowolną mitologią czy sięgnął po oryginalnego Czerwonego Kapturka, wie że ukazywana w nich rzeczywistość bywała ponura, najeżona przemocą i erotyzmem. Tak jest i w uniwersum „Córki żelaznego smoka” i „Smoków Babel”, bogatym, plastycznym, z jednej strony pełnym barw i piękna, elfów oszałamiających urodą, ślicznych driad, z drugiej posiadającego mroczne oblicze: ofiary składane bóstwom, zmuszanie dzieci do niemalże niewolniczej pracy, szarość egzystencji w fabrykach, walkę o bogactwo i wpływy. Autor doskonale pokazuje dualizm tego niesamowitego świata, objawiający się na wielu płaszczyznach – bo także w splataniu się magii i technologii oraz elementów typowych dla baśni (chłopcy-wilki, leśne stworzenia mieszkające w dziuplach, rytuały) z okruchami współczesnego nam świata (chociażby centra handlowe, w których jednak apaszki są zabezpieczane przed kradzieżą za pomocą zaklęć).
Jane, główna bohaterka „Córki żelaznego smoka” jest odmieńcem, dzieckiem porwanym z Ziemi i umieszczonym w jednej z fabryk produkujących smoki. (Warto podkreślić, że i tu Swanwick kreuje oryginalną wizję: jego smoki są bytami sztucznymi, posiadającymi jednak świadomość, inteligencję oraz charaktery – zazwyczaj wyjątkowo paskudne). Los Jane splata się z losem uszkodzonego, na wpół oszalałego smoka. Wraz z nim dziewczynka ucieka z fabryki, by przekonać się, że egzystencja poza jej murami choć lepsza od tej, jaką poznała do tej pory, również jest trudna, pełna niebezpieczeństw i okrucieństwa. Także życie Willa, bohatera „Smoków Babel”, zmienia się przez zniszczonego smoka, chłopak podobnie jak Jane zostaje wyrwany ze znanego sobie środowiska. O ile jednak dziewczynka sama dokonała wyboru i pragnęła ucieczki, o tyle Willowi nie dano większego wyboru. W fabułach obu utworów (wielowątkowych i sprawnie poprowadzonych, dodajmy) można więc dostrzec pewne podobieństwa, autora jednak trudno byłoby oskarżać o wtórność. Zarówno Jane, jak i Will odbywają swego rodzaju podróż, co staje się doskonałą okazją do zaprezentowania ogromu stworzonego przez Swanwicka uniwersum – bohaterowie trafiają do różnorodnych miejsc, których opisy pobudzają wyobraźnię, a w każdym z nich spotykają odmienne osoby. Kreacja drugo i trzecioplanowych postaci stanowi zresztą kolejny mocny punkt powieści. Są nie tylko ciekawe, wiarygodnie przedstawione, nierzadko wielowymiarowe, ale również zróżnicowane. Przez karty książki przewijają się dzieci pracujące w fabryce, nadzorca, dziewczyna, która w zamian za rok dostatku i sławy dobrowolnie zgłosiła się do zostania złożoną w ofierze, uczniowie szkoły, wyrachowane elfy, nauczyciel o smutnej przeszłości, kobieta oddająca pamięć w zamian za wieczne dzieciństwo i wielu innych, a każdy jest bohaterem na swój sposób oryginalnym, posiadającym historię, cechy charakteru, specyficzny sposób zachowania czy mówienia. Szkoda, że na tym tle sama Jane wypada nieco blado – dość ciężko obdarzyć ją sympatią, często bywa wręcz irytująca.
Intrygujący jest także motyw przeznaczenia, fatum ciążącego nad istotami z tego magicznego świata. Poczucie nieuchronności, wciąż powracające byty, więzi, których nie można zerwać, przenoszące się nawet poza śmierć, ciągła powtarzalność. Rola bogów, domagających się ofiar (wątki wiklinowej królowej oraz przygotowań do dziesięciny to jedne z najlepszych w „Córce żelaznego smoka”). To wszystko wpisuje się doskonale w atmosferę „Córki”. W tym miejscu warto dodać, że klimat „Smoków Babel” jest inny niż ten w pierwszym utworze – trochę mniej mroczny, zawierający więcej baśniowych akcentów, lżejszy. W ostatecznym rozrachunku w mojej opinii lepiej wypada „Córka żelaznego smoka”, posiadająca spójniejszą fabułę („Smoki Babel” to właściwie bardziej zbiór opowiadań), specyficzny klimat i ciekawsze elementy świata (oba utwory osadzone są wprawdzie w tym samym uniwersum, ale bohaterowie żyją w zupełnie innych warunkach – być może wynika to stąd, że Swanwick nie od początku planował takie rozwiązanie).
koniec
22 lutego 2013

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Mała Esensja: I kto to mówi
Marcin Mroziuk

8 III 2021

Nie da się ukryć, że „Ogłoszenia dzieci, niedzieci, stworzeń i rzeczy” są oparte na dość prostym pomyśle, ale nie ma to najmniejszego znaczenia dla młodych czytelników, którzy mogą się świetnie bawić przy lekturze książki Doroty Kassjanowicz.

więcej »

Zwycięzca bierze wszystko
Joanna Kapica-Curzytek

7 III 2021

Czechosłowacja lat 70. XX wieku, pokazana w „Legendzie o języku”, wcale nie wydaje się takim złym miejscem do życia. Można zrobić karierę, można studiować… Można w zasadzie wszystko, jeśli tylko nie wychodzi się poza reguły gry z wszechobecnym reżimem.

więcej »

Klasyka fantastyki outsiderskiej
Sławomir Grabowski

6 III 2021

Proza R. A. Lafferty’ego, choć czasem nie najłatwiejsza w odbiorze, jest zdecydowanie warta przypomnienia. „Najlepsze opowiadania” ukazują też oczywistą prawdę, że science fiction to raczej literatura krótkich form niż powieści, a także niesamowitych pomysłów, ukazujących świat z innej perspektywy, kwestionującej antropocentryzm.

więcej »

Polecamy

Imperium wcale się nie rozpadło

Na rubieżach rzeczywistości:

Imperium wcale się nie rozpadło
— Marcin Knyszyński

Lęk i odraza w Kalifornii
— Marcin Knyszyński

Las oblany słonecznym blaskiem
— Marcin Knyszyński

Dick jak Dickens
— Marcin Knyszyński

Kochać to nie znaczy zawsze to samo
— Marcin Knyszyński

Chorzy na życie
— Marcin Knyszyński

Dick w starym stylu
— Marcin Knyszyński

Faust musi przegrać
— Marcin Knyszyński

W poszukiwaniu rzeczywistości obiektywnej
— Marcin Knyszyński

Myślę, ale czy jestem?
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

W cieniu żelaznych skrzydeł
— Beatrycze Nowicka

Tegoż autora

Nie ma łatwych dróg
— Magdalena Kubasiewicz

Mistrzowie czarnego sportu
— Magdalena Kubasiewicz

Królewny i karliczka
— Magdalena Kubasiewicz

A na trakcie śpiewa bard
— Magdalena Kubasiewicz

Krucze opowieści
— Magdalena Kubasiewicz

Ciemny książę i drużyna bohaterów
— Magdalena Kubasiewicz

Witaj w ciemnym mieście Grimm
— Magdalena Kubasiewicz

Krąg zemsty ma swój koniec
— Magdalena Kubasiewicz

Trupy i pani Przecinek
— Magdalena Kubasiewicz

Czarownica wraca
— Magdalena Kubasiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.