Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 października 2021
w Esensji w Esensjopedii

Susanna Clarke
‹Jonathan Strange i Pan Norrell›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułJonathan Strange i Pan Norrell
Tytuł oryginalnyJonathan Strange & Mr Norrell
Data wydania20 lutego 2013
Autor
PrzekładMałgorzata Hesko-Kołodzińska
Wydawca MAG
CyklJonathan Strange i pan Norrell
SeriaUczta Wyobraźni
ISBN978-83-7480-277-2
Format780s. oprawa twarda
Cena59,—
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Dwaj magowie objawią się w Anglii
[Susanna Clarke „Jonathan Strange i Pan Norrell” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Powstały już setki książek traktujących o czarach, potężnych magach i elfach. Niewielu autorów zdołało jednak napisać powieść tak dobrą jak „Jonathan Strange i Pan Norrell” Susanny Clarke.

Magdalena Kubasiewicz

Dwaj magowie objawią się w Anglii
[Susanna Clarke „Jonathan Strange i Pan Norrell” - recenzja]

Powstały już setki książek traktujących o czarach, potężnych magach i elfach. Niewielu autorów zdołało jednak napisać powieść tak dobrą jak „Jonathan Strange i Pan Norrell” Susanny Clarke.

Susanna Clarke
‹Jonathan Strange i Pan Norrell›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułJonathan Strange i Pan Norrell
Tytuł oryginalnyJonathan Strange & Mr Norrell
Data wydania20 lutego 2013
Autor
PrzekładMałgorzata Hesko-Kołodzińska
Wydawca MAG
CyklJonathan Strange i pan Norrell
SeriaUczta Wyobraźni
ISBN978-83-7480-277-2
Format780s. oprawa twarda
Cena59,—
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Akcja „Jonathana Strange i Pana Norrella” osadzona została w Anglii początku XIX wieku – lecz nie Anglii naszego świata. W uniwersum kreowanym przez Clarke historia Wielkiej Brytanii pełna jest magii, która jednak w czasie wojen z Napoleonem odeszła już do przeszłości. Niegdyś angielscy magowie zawierali przymierza z elfami, zamieniali ogromne rzeki w małe potoki, każdego dnia dokonywali cudów. Najpotężniejszy z nich, zwany Królem Kruków, władał trzema królestwami, jednym w piekle, jednym w krainie elfów, drugim w Wielkiej Brytanii. W momencie, w którym rozpoczyna się akcja powieści, nikt już nie rzuca czarów, a „magowie” zajmują się głównie badaniem biografii swoich znamienitych poprzedników. Król Kruków zapowiedział jednak, że pewnego dnia pojawi się dwóch magów, którzy przywrócą magię Anglii. Jak łatwo się domyśleć, są nimi właśnie tytułowi Jonathan Strange i Gilbert Norrell, którym przyjdzie między innymi wspierać rząd w walce z Napoleonem oraz poradzić sobie z intrygami przebiegłego elfa.
Powyższy opis nie obejmuje nawet jednej dziesiątej fabuły powieści Clarke. „Jonathan Strange i Pan Norrell” to bowiem utwór wielowątkowy, w którym nawet drobne epizody często okazują się istotne dla rozwoju akcji. Autorka sprawnie prowadzi wszystkie wątki, nie pozwalając czytelnikom ani na chwilę zgubić się w gąszczu pozornie nie powiązanych ze sobą wydarzeń i licznych postaci. Chociaż mogłoby się wydawać, że pisarka sięga po ograne motywy, przedstawia je w zupełnie nowy sposób i nie raz zaskakuje swoimi pomysłami. Choćby dwaj magowie, którzy mają objawić się w Anglii i przywrócić jej magię, nie przypominają przepowiedzianych wybrańców, z jakimi zwykle mają do czynienia czytelnicy fantastyki. Pan Norrell to egoistyczny, spragniony pochlebstw i zapatrzony w książki starszy mężczyzna, który najchętniej zawłaszczyłby dla siebie całą wiedzę (bynajmniej nie będąc przy tych wszystkich wadach człowiekiem złym). Jonathan Stange z kolei to żonaty dżentelmen, który magią zajął się czystym przypadkiem, w dużej mierze dlatego, że nie był w stanie zainteresować się niczym innym. Bohaterowie to zresztą kolejny mocny punkt powieści. Dotyczy to nie tylko dwóch magów, ale również całego szeregu postaci drugoplanowych i epizodycznych – interesujących i świetnie wykreowanych.
Świat nakreślony przez Clarke jest bogaty i drobiazgowo przemyślany. Na szczególną pochwałę zasługuje sposób, w jaki autorka wpisała w niego magię – widać, że ta kształtowała Anglię od setek lat, odciskając na niej swoje piętno. Wielokrotnie przytaczane są historie o dawnych magach, ich dokonaniach, rzucanych czarach. Ponadto czytelnik zostaje zabrany w różne rejony Anglii, ale także do Europy ogarniętej wojną oraz do faerie, krainy elfów. O każdym z tych miejsc czegoś się dowiadujemy, autorka dba o to, by każde miało swoistą atmosferę (jak budzący grozę Dom Utraconej Nadziei w faerie czy Bruksela, w której przygotowania do balu były ważniejsze niż fakt, że całe miasto nagle znalazło się w Ameryce), a jednocześnie ich opisy nie są nudne.
Styl Susanny Clarke można uznać za dosyć specyficzny, różni się on od tego, jakim pisane są współczesne książki. Niewykluczone, że ten fakt będzie przeszkadzać niektórym czytelnikom, choć sposób narracji moim zdaniem bardzo pasuje do czasu akcji i stanowi jeden z największych uroków powieści. Także po części to dzięki niemu „Jonathan Strange i Pan Norrell” zyskują niepowtarzalny klimat. Tę magiczną, niekiedy ponurą atmosferę budują również drobiazgi – słowa zaklęć, przepowiedni, opowieści ożywionych posągów, historie o Królu Kruków czy nawet wypowiedzi „dżentelmena o włosach jak puch ostu” streszczającego poszukiwania imienia swego przyjaciela lub opowiadającego o ceremonii zrzucania dzieci z wieży. Te wszystkie zalety czynią utwór Clarke godnym uwagi.
koniec
12 lipca 2013

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Wszyscy jesteśmy neandertalczykami (w jakichś dwóch procentach)
Miłosz Cybowski

18 X 2021

Do popularyzacji nauki niezbędne są dwie rzeczy: dogłębna znajomość tematu oraz umiejętność przystępnego pisania o nim. O ile tego pierwszego Rebecce Wragg Sykes nie sposób odmówić, to już w drugiej kwestii „Krewniacy” pozostawiają nieco do życzenia.

więcej »

Człowiek
Joanna Kapica-Curzytek

17 X 2021

Czy wydarzenia rozgrywające się w XII wieku mogą obudzić zainteresowanie nas, współczesnych czytelników? Po lekturze „Czerwonych tarcz” nie brakuje refleksji dotyczących naszych czasów, a także mechanizmów władzy i politycznych układów.

więcej »

Mała Esensja: Gwiazdy i piwo
Marcin Mroziuk

16 X 2021

W „Wędrując po niebie z Janem Heweliuszem” Anna Czerwińska-Rydel nie tylko w przystępny sposób przybliża młodym czytelnikom postać gdańskiego uczonego, ale również pozwala im poznać podstawowe informacje z zakresu astronomii. Lekturę dzieciom uprzyjemniają też znakomite ilustracje Asi Gwis.

więcej »

Polecamy

Jam jest robot hartowany, zdalnie prądem sterowany!

Stulecie Stanisława Lema:

Jam jest robot hartowany, zdalnie prądem sterowany!
— Miłosz Cybowski, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Zawsze szach, nigdy mat
— Marcin Knyszyński

Świadomość jako błąd
— Marcin Knyszyński

Człowiek jako bariera ostateczna
— Marcin Knyszyński

Nie wszystko i nie wszędzie jest dla nas
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja czyta: Styczeń 2014
— Joanna Kapica-Curzytek, Daniel Markiewicz, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka

Tegoż twórcy

Deser czy przystawka?
— Anna Kańtoch

Tegoż autora

Nie ma łatwych dróg
— Magdalena Kubasiewicz

Mistrzowie czarnego sportu
— Magdalena Kubasiewicz

Królewny i karliczka
— Magdalena Kubasiewicz

A na trakcie śpiewa bard
— Magdalena Kubasiewicz

Krucze opowieści
— Magdalena Kubasiewicz

Ciemny książę i drużyna bohaterów
— Magdalena Kubasiewicz

Witaj w ciemnym mieście Grimm
— Magdalena Kubasiewicz

Krąg zemsty ma swój koniec
— Magdalena Kubasiewicz

Trupy i pani Przecinek
— Magdalena Kubasiewicz

Czarownica wraca
— Magdalena Kubasiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.