Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 stycznia 2021
w Esensji w Esensjopedii

Carla Montero
‹Szmaragdowa Tablica›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSzmaragdowa Tablica
Tytuł oryginalnyLa tabla esmeralda
Data wydania17 kwietnia 2013
Autor
PrzekładWojciech Charchalis
Wydawca Rebis
ISBN978-83-7510-975-7
Format672s. 135×215mm; oprawa zintegrowana
Cena39,90
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Wszyscy szukają „Astrologa”
[Carla Montero „Szmaragdowa Tablica” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Miłośnicy thrillerów, których bohaterowie poszukują zaginionych obrazów i wyjaśniają zagadki z przeszłości na pewno będą usatysfakcjonowani. Choć powieść nie wykracza poza utarty i ograny już schemat, nie przeszkadza to stwierdzić, że jest dobrze napisana i nieźle się czyta.

Joanna Kapica-Curzytek

Wszyscy szukają „Astrologa”
[Carla Montero „Szmaragdowa Tablica” - recenzja]

Miłośnicy thrillerów, których bohaterowie poszukują zaginionych obrazów i wyjaśniają zagadki z przeszłości na pewno będą usatysfakcjonowani. Choć powieść nie wykracza poza utarty i ograny już schemat, nie przeszkadza to stwierdzić, że jest dobrze napisana i nieźle się czyta.

Carla Montero
‹Szmaragdowa Tablica›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSzmaragdowa Tablica
Tytuł oryginalnyLa tabla esmeralda
Data wydania17 kwietnia 2013
Autor
PrzekładWojciech Charchalis
Wydawca Rebis
ISBN978-83-7510-975-7
Format672s. 135×215mm; oprawa zintegrowana
Cena39,90
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Ana, kustosz Muzeum Narodowego Prado, na prośbę swojego narzeczonego Konrada, podejmuje się odszukać „Astrologa”, zaginionego obrazu Giorgione’a, na którym uwieczniona jest Szmaragdowa Tablica. Obraz od stuleci przynosi pecha jego właścicielom – i nie bez powodu. „Szmaragdowa Tablica jest przekleństwem o wielkiej mocy. Mówi się, że nie jest przeznaczona dla ludzi, bo nie bylibyśmy jej w stanie pojąć”, czytamy w powieści.
Tropy tej intrygującej zagadki prowadzą w przeszłość, do okupowanego podczas II wojny światowej Paryża. O istnieniu obrazu i zaszyfrowanego w nim kodu wiedział Adolf Hitler, który szczególnie interesował się astrologią. Zlecił przywiezienie „Astrologa” do Berlina za wszelką cenę. Wykonawcą jego rozkazu miał być Georg von Bergheim. Akcja powieści toczy się w dwóch perspektywach czasowych: podczas II wojny światowej i współcześnie. Wszyscy szukają „Astrologa”, a poszukiwania – jak należy się spodziewać po powieści z tego gatunku – natrafiają nieoczekiwane zwroty akcji, komplikacje i przeszkody. „Szmaragdowa Tablica” to thriller, w którym pojawiają się elementy romansu: zakazana miłość ludzi, którzy nigdy nie powinni się spotkać, odgrywa istotną rolę w budowaniu akcji. Są sceny komediowe i mocno tragiczne, co sprawia, że książka – mimo swojej objętości – nie jest nużąca.
Właścicielami obrazu Giorgione’a była żydowska rodzina Bauerów, z której ocalała jedynie Sarah. Jej wojenne losy są dramatyczne, mocno osadzone w realiach wojennego Paryża pod niemiecką okupacją. Sarah bierze udział w akcjach ruchu oporu, wiodąc trudne codzienne życie. W wielu sytuacjach Sarah ucieka śmierci o włos, w czym pomaga jej nieraz przychodzący jej niespodziewanie z pomocą „dobry Niemiec”. Te „cudowne” zbiegi okoliczności mogą trochę budzić nasze wątpliwości, jak również można się zastanowić, czy Sturmbannführer (Major) SS mógł sobie bezkarnie pozwolić na głośne wyrażanie swojej dezaprobaty wobec działań Hitlera i polityki Niemiec podczas wojny. Autorka nawiązuje też do działalności hitlerowskiej organizacji ERR, Einsatzstab Reichsleiter Rosenberg, zajmującej się systemowym rabowaniem dzieł sztuki w całej Europie. To pogłębia w naszej świadomości obraz wojny, która przyniosła nie tylko nieodwracalne straty w ludziach, ale także w dziedzinie kultury.
Na uwagę zasługuje tez postać Any, dla której ta podróż w przeszłość i podążanie tropem zaginionego obrazu przynosi też zmiany w życiu osobistym. Przestaje być bezwolna i bezkrytyczna wobec otaczających ją ludzi. Dojrzewa. Otwierają się jej oczy na wiele rzeczy, których dotąd nie dostrzegała, co zaważy na jej życiu.
Jest w jej książce wszystko, co powinno być w powieści tego gatunku – nie ma być może tylko tego „czegoś”. Ta nieźle napisana powieść ma dosyć przewidywalne i schematyczne zakończenie. Ale z drugiej strony, jest tu wiele scen, które mogą się podobać, są wyraziste postacie, także drugoplanowe. Poza tym jeszcze – całkiem dużo dobrego, więc lektura „Szmaragdowej Tablicy” na pewno nie będzie stratą czasu.
koniec
12 września 2013

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Gdy szaleje koronawirus
Joanna Kapica-Curzytek

26 I 2021

Tomasz Rezydent to pseudonim lekarza w trakcie specjalizacji chorób wewnętrznych. W „Niewidzialnym froncie” opisał on w formie dziennika swoją codzienną pracę w szpitalu wiosną i latem 2020 roku, podczas pierwszej fali pandemii koronawirusa. Wnioski po lekturze są jednoznaczne: przedstawiona tu praca lekarza to mordercze zmagania w wyjątkowo trudnej do wygrania bitwie.

więcej »

Droga na pewno ma kres
Miłosz Cybowski

25 I 2021

„Koniec wszystkiego” Katie Mack to przystępnie napisane zestawienie różnych wersji końca naszego wszechświata. Co prawda czasami autorkę ponosi fantazja i puszczenie oka do czytelnika staje się nieznośnym mruganiem, ale pamiętajmy, że mamy do czynienia dopiero ze „wschodzącą gwiazdą światowej astrofizyki”.

więcej »

Laurka na jubileusz
Joanna Kapica-Curzytek

24 I 2021

„Muzeum luster” to mocny thriller rozgrywający się w madryckim muzeum Prado. Sporo tutaj akcji i sensacji, ale też mnóstwo ciekawostek związanych ze sztuką. Autorem książki jest hiszpański pisarz Luis Montero Manglano, na co dzień zajmujący się ikonografią.

więcej »

Polecamy

Las oblany słonecznym blaskiem

Na rubieżach rzeczywistości:

Las oblany słonecznym blaskiem
— Marcin Knyszyński

Dick jak Dickens
— Marcin Knyszyński

Kochać to nie znaczy zawsze to samo
— Marcin Knyszyński

Chorzy na życie
— Marcin Knyszyński

Dick w starym stylu
— Marcin Knyszyński

Faust musi przegrać
— Marcin Knyszyński

W poszukiwaniu rzeczywistości obiektywnej
— Marcin Knyszyński

Myślę, ale czy jestem?
— Marcin Knyszyński

Wszyscy jesteśmy androidami
— Marcin Knyszyński

Umieranie wstecz
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Zapach włoskich ziół
— Joanna Kapica-Curzytek

Losy uwikłane w historię
— Joanna Kapica-Curzytek

Tajemnica pięknej Isabel
— Joanna Kapica-Curzytek

Tegoż autora

Gdy szaleje koronawirus
— Joanna Kapica-Curzytek

Laurka na jubileusz
— Joanna Kapica-Curzytek

Siła rodzinnych więzi
— Joanna Kapica-Curzytek

Poza oklepane stereotypy
— Joanna Kapica-Curzytek

Niepowtarzalny koloryt
— Joanna Kapica-Curzytek

Wiele twarzy Meryl Streep
— Joanna Kapica-Curzytek

Wyprawa pełna odkryć i zaskoczeń
— Joanna Kapica-Curzytek

Czas magii
— Joanna Kapica-Curzytek

Rodzina
— Joanna Kapica-Curzytek

Dramat bycia „nikim”
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.