Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 stycznia 2019
w Esensji w Esensjopedii

Carla Montero
‹Szmaragdowa Tablica›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSzmaragdowa Tablica
Tytuł oryginalnyLa tabla esmeralda
Data wydania17 kwietnia 2013
Autor
PrzekładWojciech Charchalis
Wydawca Rebis
ISBN978-83-7510-975-7
Format672s. 135×215mm; oprawa zintegrowana
Cena39,90
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Kup wSelkar.pl: 31,97 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Wszyscy szukają „Astrologa”

Esensja.pl
Esensja.pl
Miłośnicy thrillerów, których bohaterowie poszukują zaginionych obrazów i wyjaśniają zagadki z przeszłości na pewno będą usatysfakcjonowani. Choć powieść nie wykracza poza utarty i ograny już schemat, nie przeszkadza to stwierdzić, że jest dobrze napisana i nieźle się czyta.

Joanna Kapica-Curzytek

Wszyscy szukają „Astrologa”

Miłośnicy thrillerów, których bohaterowie poszukują zaginionych obrazów i wyjaśniają zagadki z przeszłości na pewno będą usatysfakcjonowani. Choć powieść nie wykracza poza utarty i ograny już schemat, nie przeszkadza to stwierdzić, że jest dobrze napisana i nieźle się czyta.

Carla Montero
‹Szmaragdowa Tablica›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSzmaragdowa Tablica
Tytuł oryginalnyLa tabla esmeralda
Data wydania17 kwietnia 2013
Autor
PrzekładWojciech Charchalis
Wydawca Rebis
ISBN978-83-7510-975-7
Format672s. 135×215mm; oprawa zintegrowana
Cena39,90
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Kup wSelkar.pl: 31,97 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Ana, kustosz Muzeum Narodowego Prado, na prośbę swojego narzeczonego Konrada, podejmuje się odszukać „Astrologa”, zaginionego obrazu Giorgione’a, na którym uwieczniona jest Szmaragdowa Tablica. Obraz od stuleci przynosi pecha jego właścicielom – i nie bez powodu. „Szmaragdowa Tablica jest przekleństwem o wielkiej mocy. Mówi się, że nie jest przeznaczona dla ludzi, bo nie bylibyśmy jej w stanie pojąć”, czytamy w powieści.
Tropy tej intrygującej zagadki prowadzą w przeszłość, do okupowanego podczas II wojny światowej Paryża. O istnieniu obrazu i zaszyfrowanego w nim kodu wiedział Adolf Hitler, który szczególnie interesował się astrologią. Zlecił przywiezienie „Astrologa” do Berlina za wszelką cenę. Wykonawcą jego rozkazu miał być Georg von Bergheim. Akcja powieści toczy się w dwóch perspektywach czasowych: podczas II wojny światowej i współcześnie. Wszyscy szukają „Astrologa”, a poszukiwania – jak należy się spodziewać po powieści z tego gatunku – natrafiają nieoczekiwane zwroty akcji, komplikacje i przeszkody. „Szmaragdowa Tablica” to thriller, w którym pojawiają się elementy romansu: zakazana miłość ludzi, którzy nigdy nie powinni się spotkać, odgrywa istotną rolę w budowaniu akcji. Są sceny komediowe i mocno tragiczne, co sprawia, że książka – mimo swojej objętości – nie jest nużąca.
Właścicielami obrazu Giorgione’a była żydowska rodzina Bauerów, z której ocalała jedynie Sarah. Jej wojenne losy są dramatyczne, mocno osadzone w realiach wojennego Paryża pod niemiecką okupacją. Sarah bierze udział w akcjach ruchu oporu, wiodąc trudne codzienne życie. W wielu sytuacjach Sarah ucieka śmierci o włos, w czym pomaga jej nieraz przychodzący jej niespodziewanie z pomocą „dobry Niemiec”. Te „cudowne” zbiegi okoliczności mogą trochę budzić nasze wątpliwości, jak również można się zastanowić, czy Sturmbannführer (Major) SS mógł sobie bezkarnie pozwolić na głośne wyrażanie swojej dezaprobaty wobec działań Hitlera i polityki Niemiec podczas wojny. Autorka nawiązuje też do działalności hitlerowskiej organizacji ERR, Einsatzstab Reichsleiter Rosenberg, zajmującej się systemowym rabowaniem dzieł sztuki w całej Europie. To pogłębia w naszej świadomości obraz wojny, która przyniosła nie tylko nieodwracalne straty w ludziach, ale także w dziedzinie kultury.
Na uwagę zasługuje tez postać Any, dla której ta podróż w przeszłość i podążanie tropem zaginionego obrazu przynosi też zmiany w życiu osobistym. Przestaje być bezwolna i bezkrytyczna wobec otaczających ją ludzi. Dojrzewa. Otwierają się jej oczy na wiele rzeczy, których dotąd nie dostrzegała, co zaważy na jej życiu.
Jest w jej książce wszystko, co powinno być w powieści tego gatunku – nie ma być może tylko tego „czegoś”. Ta nieźle napisana powieść ma dosyć przewidywalne i schematyczne zakończenie. Ale z drugiej strony, jest tu wiele scen, które mogą się podobać, są wyraziste postacie, także drugoplanowe. Poza tym jeszcze – całkiem dużo dobrego, więc lektura „Szmaragdowej Tablicy” na pewno nie będzie stratą czasu.
koniec
12 września 2013

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Burszowie sprzed (ponad) stu lat
Sebastian Chosiński

19 I 2019

Po zdjęciu wydawniczego „aresztu” z Eberharda Mocka Marek Krajewski z prawdziwą przyjemnością powrócił do swego sztandarowego bohatera i w ciągu trzech lat wydał trzy kolejne powieści, w których gra on pierwszoplanową (i jednocześnie pierwszorzędną) rolę. „Mock. Pojedynek” zamyka trylogię poświęconą losom młodego Eberharda, przedstawiając go w czasach, kiedy jeszcze nie był policjantem, ale dopiero studentem uniwersytetu w Breslau.

więcej »

Ten okrutny XX wiek: Szaleństwo Envera Hoxhy
Sebastian Chosiński

18 I 2019

Kraj z dostępem do Adriatyku, który na kilkadziesiąt lat skazał się na przebywanie na peryferiach Europy. Kraj, którego przywódca nawet przez inne głowy państw obozu wschodniego postrzegany był jako groźny paranoik. Kraj, który do dzisiaj leczy blizny. To oczywiście Albania – zbiorowy bohater reportażowej książki „Błoto słodsze niż miód”, za którą jej autorka, Małgorzata Rejmer, otrzymała właśnie Paszport Polityki.

więcej »

Krótko o książkach: Syberia – druga ojczyzna Polaków
Miłosz Cybowski

17 I 2019

„W ludzkiej i leśnej kniei” powstało po publikacji „Przez kraj zwierząt, bogów i ludzi”, ale opisuje o wiele wcześniejsze przygody Ossendowskiego na Syberii. Taka kolejność nie wpływa jednak w żaden sposób na przyjemność płynącą z lektury – daleki wschód imperialnej Rosji w okresie pokoju jest miejscem równie wartym uwagi i niebezpiecznym, co ten sam region ogarnięty wojną domową.

więcej »

Polecamy

Ten świat to jeden wielki Kant!

Na rubieżach rzeczywistości:

Ten świat to jeden wielki Kant!
— Marcin Knyszyński

„Teraz widzimy jakby w zwierciadle, niejasno” – 1 Kor 13, 12
— Marcin Knyszyński

Świat jako miraż albo ludzie jak bogowie
— Marcin Knyszyński

Prawda Absolutna kontra prawdy subiektywne
— Marcin Knyszyński

Gra w życie
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Losy uwikłane w historię
— Joanna Kapica-Curzytek

Tajemnica pięknej Isabel
— Joanna Kapica-Curzytek

Tegoż autora

„Małe kobietki” i ich autorka
— Joanna Kapica-Curzytek

Życiopisanie
— Joanna Kapica-Curzytek

Broadway, West End i potrójne zagrożenie
— Joanna Kapica-Curzytek

Uczynki miłosierdzia
— Joanna Kapica-Curzytek

Bez słabych punktów
— Joanna Kapica-Curzytek

Czerwona nitka
— Joanna Kapica-Curzytek

Polaków głos własny
— Joanna Kapica-Curzytek

Święta w Krakowie
— Joanna Kapica-Curzytek

Świąteczny powrót do Malowniczego
— Joanna Kapica-Curzytek

Świąteczne dekoracje
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.