Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 listopada 2021
w Esensji w Esensjopedii

Anna Brzezińska
‹Wody głębokie jak niebo›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWody głębokie jak niebo
Data wydania1 kwietnia 2005
Autor
Wydawca RUNA
ISBN83-89595-14-1
Format368s. 125×185mm
Cena28,50
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Oczy błękitne jak niebo
[Anna Brzezińska „Wody głębokie jak niebo” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Wody głębokie jak niebo” Anny Brzezińskiej to zbiór przepięknie napisanych historii pełnych magii i melancholii.

Magdalena Kubasiewicz

Oczy błękitne jak niebo
[Anna Brzezińska „Wody głębokie jak niebo” - recenzja]

„Wody głębokie jak niebo” Anny Brzezińskiej to zbiór przepięknie napisanych historii pełnych magii i melancholii.

Anna Brzezińska
‹Wody głębokie jak niebo›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWody głębokie jak niebo
Data wydania1 kwietnia 2005
Autor
Wydawca RUNA
ISBN83-89595-14-1
Format368s. 125×185mm
Cena28,50
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Fanom polskiej fantastyki Anny Brzezińskiej chyba nie trzeba przedstawiać. Trzykrotna laureatka Nagrody im. Janusza A. Zajdla, autorka słynnej swego czasu Sagi o Zbóju Twardokęsku oraz wielu zbiorów opowiadań – m.in. „Wiedźmy z Wilżyńskiej Doliny”, „Opowieści z Wilżyńskiej Doliny” i właśnie „Wód głębokich jak niebo”. Piękny styl, niezwykłość tworzonych światów, świetnie wykreowani bohaterowie, nastrojowość, czasem trochę humoru, czasem dramatyzmu, to wszystko sprawiło, że twórczość Brzezińskiej zdobyła sobie uznanie tysięcy czytelników.
W „Wodach głębokich jak niebo” Brzezińska zabiera czytelników na Półwysep, miejsce pełne piękna, grozy i magii. Magowie o oczach błękitnych jak niebo przyzywają z przestworzy demony, zmuszając je do służby, córka czarnoksiężnika ucieka przez pół świata przed jego zabójcą, młody książę odnajduje ukojenie w obecności zjawy. Kolejne opowieści są podróżą zarówno przez przestrzeń, jak i przez czas – świat zmienia się i zmieniają się historie przekazywane sobie z pokolenia na pokolenie. Prawdę co do losów ich bohaterów znają zaś jedynie czytelnicy, a fakt przekształcenia historii, puszczenia pewnych rzeczy w niepamięć, wzbudza dziwną gorycz. Gorycz i melancholia towarzyszą zresztą każdemu opowiadaniu zawartemu w zbiorze – bo w świecie magii i demonów nie ma miejsca na zakończenie „i żyli długo i szczęśliwie”. Nie oznacza to, że jedyne, co czytelnik odnajdzie w „Wodach głębokich jak niebo” to dramaty, ciągłe cierpienie, rozpacz, ponura nieuchronność losu. Czasem bohaterom udaje się zaznać szczęścia, lecz tak jak w prawdziwym życiu, nie może ono trwać wiecznie.
Jedną z największych zalet zbiorku jest sposób, w jaki autorka opisuje świat przedstawiony. Plastyczne opisy sprawiają, że bez trudu można sobie wyobrazić jego piękno: piękno robiące jeszcze większe wrażenie w zetknięciu z wydarzeniami, jakie w tym świecie mają miejsce. Kontrastujące z obecnym w nim okrucieństwem, nakazującym ojcom wykorzystywać własne dzieci w imię mocy. Piękno, za które jak za magię trzeba zapłacić cenę. Widać to szczególnie w moim ulubionym opowiadaniu w zbiorku „Różach dla Sirocco”. Czarnoksiężnik wzniósł potęgą swojej magii cudowne miasto, spętał w jego murach demony, lecz gdy umiera, te uwalniają się i niewiele pozostaje z dawnej świetności. Mag kochający synów posyła najstarszego na pewną śmierć, bo moc, którą widzi w błękitnych oczach swego dziecka, jest zbyt silna, by dłużej mógł się jej opierać.
Styl, świat, proces przemiany prawdziwej historii legendę, przekształcanie jej i wypaczanie. Sirocco uciekająca przed magiem, Ariadna tkająca płaszcze, dziewczyna z wioski, w której szerzą się strach i uprzedzenia. Te wszystkie elementy sprawiają, że odpowiedź na pytanie „Czy warto sięgnąć po ten zbiór” jest jednoznaczna. Warto, przynajmniej jeśli lubi się fantastykę i nie szuka lekkiej, łatwej i naiwnej lektury o kolejnym wampirze zakochującym się w nastolatce…
koniec
10 września 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Urok małych książek: Sęp też człowiek
Wojciech Gołąbowski

27 XI 2021

Badacze uważają, że butlonosy nadają sobie imiona – określone dźwięki – i pamiętają o nich nawet po 20 latach rozłąki. Słonie urządzają pogrzeby zmarłym członkom stada, mają także swoje cmentarzyska, na które się udają, czując zbliżający się koniec. Czy tylko ludzie są obdarzeni inteligencją?

więcej »

Krótko o książkach: Obyś cudze dzieci uczył….
Agnieszka ‘Achika’ Szady

26 XI 2021

…to starożytna klątwa, której ofiarą padła autorka książki „Pani Kebab”. Możemy poznać zapiski pracującej w Leeds asystentki nauczyciela, czyli osoby pomagającej uczniom nieznającym języka angielskiego lub po prostu obarczonym różnymi deficytami.

więcej »

Dwóch panów w drodze (nie licząc lokaja)
Miłosz Cybowski

24 XI 2021

Trzy historie i trzech bohaterów… wróć! Trzy historie i trójka postaci (bo „bohaterami” nie można ich nazwać) zaprezentowane w tomie pierwszym „Opowieści o Bauchelainie i Korbalu Broachu” to zebrane w jedną całość opowiadania, przed laty wydane w osobnych tomach. Dobrze się stało, że Wydawnictwo Mag zdecydowało się na ich wznowienie, choć książka pozostaje dziełem, które trafi wyłącznie do fanów prozy Stevena Eriksona.

więcej »

Polecamy

O korzyściach z bycia ślimakiem (śluzem na marginesie „Głosu Pana”)

Stulecie Stanisława Lema:

O korzyściach z bycia ślimakiem (śluzem na marginesie „Głosu Pana”)
— Mieszko B. Wandowicz

List znad Oceanu
— Beatrycze Nowicka

Lem w komiksie
— Marcin Knyszyński

Przeciętniak w swym zawodzie
— Agnieszka Hałas, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Jam jest robot hartowany, zdalnie prądem sterowany!
— Miłosz Cybowski, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Zawsze szach, nigdy mat
— Marcin Knyszyński

Świadomość jako błąd
— Marcin Knyszyński

Człowiek jako bariera ostateczna
— Marcin Knyszyński

Nie wszystko i nie wszędzie jest dla nas
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Demony i ludzie
— Joanna Słupek

Tegoż twórcy

Wiedźmie kłamstwa
— Anna Nieznaj

Królewny i karliczka
— Magdalena Kubasiewicz

Esensja czyta: Listopad 2014
— Miłosz Cybowski, Jacek Jaciubek, Paweł Micnas, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Gdzie diabeł nie może, tam wiedźmę pośle
— Magdalena Kubasiewicz

Esensja czyta: Styczeń 2011
— Jędrzej Burszta, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Joanna Słupek, Agnieszka Szady, Monika Twardowska-Wągrowska, Mieszko B. Wandowicz, Konrad Wągrowski

Jak dawniej nie będzie
— Jędrzej Burszta

Esensja czyta: Grudzień 2009
— Jędrzej Burszta, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Marcin T.P. Łuczyński, Daniel Markiewicz, Beatrycze Nowicka, Monika Twardowska-Wągrowska, Mieszko B. Wandowicz, Konrad Wągrowski

Kołatka w kształcie łba kota czyli o tym, że nic się nie kończy
— Karina Murawko-Wiśniewska

Chwała ogrodów, błoto i morze
— Michał R. Wiśniewski

Kategoria A
— Michał R. Wiśniewski

Tegoż autora

Nie ma łatwych dróg
— Magdalena Kubasiewicz

Mistrzowie czarnego sportu
— Magdalena Kubasiewicz

Królewny i karliczka
— Magdalena Kubasiewicz

A na trakcie śpiewa bard
— Magdalena Kubasiewicz

Krucze opowieści
— Magdalena Kubasiewicz

Ciemny książę i drużyna bohaterów
— Magdalena Kubasiewicz

Witaj w ciemnym mieście Grimm
— Magdalena Kubasiewicz

Krąg zemsty ma swój koniec
— Magdalena Kubasiewicz

Trupy i pani Przecinek
— Magdalena Kubasiewicz

Czarownica wraca
— Magdalena Kubasiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.