Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 stycznia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Jude Fisher
‹Władca Pierścieni - Dwie Wieże. Filmowe postaci i miejsca›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWładca Pierścieni - Dwie Wieże. Filmowe postaci i miejsca
Tytuł oryginalnyThe Lord of the Rings: The Two Towers: Visual Companion
Data wydania2002
Autor
PrzekładCezary Frąc
Wydawca Amber
CyklWładca pierścieni
Gatunekalbum / atlas
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl

Coś miłego dla oka
[Jude Fisher „Władca Pierścieni - Dwie Wieże. Filmowe postaci i miejsca” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Ekranizacja „Władcy Pierścieni” to wydarzenie. Znaczące, „z dawna oczekiwane” z niecierpliwością pełną nadziei i emocji, ale także z obawami wielbicieli Tolkiena co do jakości adaptacji i odbioru epopei przeniesionej na ekran. Dzisiaj, po obejrzeniu pierwszego i drugiego filmu, można z pewnością powiedzieć, że to ogromne przedsięwzięcie zakończyło się sukcesem.

Bartosz Jeziorski

Coś miłego dla oka
[Jude Fisher „Władca Pierścieni - Dwie Wieże. Filmowe postaci i miejsca” - recenzja]

Ekranizacja „Władcy Pierścieni” to wydarzenie. Znaczące, „z dawna oczekiwane” z niecierpliwością pełną nadziei i emocji, ale także z obawami wielbicieli Tolkiena co do jakości adaptacji i odbioru epopei przeniesionej na ekran. Dzisiaj, po obejrzeniu pierwszego i drugiego filmu, można z pewnością powiedzieć, że to ogromne przedsięwzięcie zakończyło się sukcesem.

Jude Fisher
‹Władca Pierścieni - Dwie Wieże. Filmowe postaci i miejsca›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWładca Pierścieni - Dwie Wieże. Filmowe postaci i miejsca
Tytuł oryginalnyThe Lord of the Rings: The Two Towers: Visual Companion
Data wydania2002
Autor
PrzekładCezary Frąc
Wydawca Amber
CyklWładca pierścieni
Gatunekalbum / atlas
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Mimo dokonanych przez reżysera zmian i skrótów filmy ogląda się znakomicie, a uwagi i marudzenia „ortodoksów” (do których sam się zaliczam) dotyczące poprawiania Mistrza przez autorów scenariusza można skwitować krótko – film Petera Jacksona jest adaptacją, a nie ekranizacją dzieła literackiego. W dzisiejszym świecie taki sukces jest natychmiast przekuwany – poprzez ogromny szum medialny – w sukces finansowy związany z towarami wypuszczanymi na rynek równocześnie z premierą filmu. Ogromna machina komercyjna wypluła z siebie niesamowitą ilość produktów związanych mniej lub bardziej z filmem. Począwszy od książek, albumów, płyt muzycznych, plakatów, przez koszulki, kubeczki, czapeczki, breloczki, na chipsach i kremie czekoladowym kończąc. Niedawno nawet w jednym z branżowych pism zajmujących się rynkiem złota znalazłem reklamę firmy, która oferowała dokładne kopie filmowego Jedynego Pierścienia wykonane z tego szlachetnego kruszcu. W tym natłoku najróżniejszych gadżetów łatwo natknąć się na rzeczy, delikatnie mówiąc, wątpliwej jakości. Jednak uważnie przeglądając ofertę rynku, na pewno można wybrać kilka pozycji, które jeszcze długo po premierze „Powrotu Króla” będą cieszyć nasze oczy i sprawiać przyjemność, przypominając miłe chwile spędzone w kinie.
Jedną z takich pozycji są „Dwie Wieże – ilustrowany przewodnik filmowych postaci i miejsc” z drugiej części filmu. Album, podobnie zresztą jak pierwszy zawierający materiały z „Drużyny pierścienia”, został wydany w rewelacyjnej szacie edytorskiej przez Amber. Książkę opatrzył wstępem filmowy Aragorn, czyli Viggo Mortensen. Część opisowa, tak jak w „Drużynie Pierścienia”, została przygotowana przez Jude Fisher – pisarkę, wydawcę, specjalistkę skandynawistyki i znawcę literatury staroislandzkiej. Autorka zabiera nas na wyprawę do miejsc, w których rozgrywają się główne epizody drugiej części filmowej trylogii Petera Jacksona. Przewodnik, obok krótkich not opowiadających zarówno o postaciach (m.in. o Eowinie, Entach, Gollumie) i miejscach, zawiera to, co jest w tego typu publikacjach najciekawsze, czyli ponad setkę wspaniałych fotografii. Zapierające dech krajobrazy, efektowne postaci i ujęcia podobnie jak w filmie robią duże wrażenie, a dodatkowo wydawnictwo zawiera specjalnie przygotowany dla tej pozycji szkic sytuacyjny wraz z krótkim opisem bitwy w Helmowym Jarze, stanowiącej punkt kulminacyjny filmu. Album został wydany w oparciu o dzieło filmowe i stanowi jego uzupełnienie. Zawiera więc te same zmiany i przemilczenia, które zostały dokonane w trakcie przygotowywania obrazu filmowego. Jednak, podobnie jak film, książka znakomicie broni się wspaniałymi fotografiami, które powinny spodobać się wielbicielom epopei Tolkiena.
Można polecić ten album każdemu, kogo oczarowała adaptacja Petera Jacksona, i kto zechce zabrać ze sobą do domu choć odrobinę klimatu filmowej trylogii. Należy jeszcze raz pochwalić Amber za znakomitą szatę graficzną, w jakiej książka została wydana. Twarda oprawa, obwoluta, znakomita jakości zdjęcia (druk i oprawa przygotowywane w Belgii), dobry papier – to niewątpliwe atuty albumu. Wśród wielu elementów kampanii marketingowej, które towarzyszą premierom kolejnych części filmu, albumy Amberu z pewnością stanowią ciekawy i warty uwagi element. Warto mieć u siebie na półce tę małą perełkę edytorską.
koniec
1 marca 2003

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

PRL w kryminale: Tylko biednych gryzoni żal…
Sebastian Chosiński

28 I 2022

Szynszyle to niewielkie ssaki, jakie w warunkach naturalnych żyją jedynie w Ameryce Południowej. W Polsce, co nie zmieniło się od lat, hodowane są głównie z myślą o wykorzystaniu w przemyśle futrzarskim. W takim też kontekście przedstawiła je Barbara Gordon w kryminale „Błękitne szynszyle”, w którym po raz pierwszy pojawiła się postać porucznika (a później kapitana) Sebastiana Chmury.

więcej »

Zbrodnie w stylu retro: Wejść, ukraść, wyjść i… przeżyć
Sebastian Chosiński

27 I 2022

To nie jest najbardziej udana powieść Adama Nasielskiego, który w połowie lat 30. XX wieku stał się pisarzem rozchwytywanym do tego stopnia, że stać go było na to, aby zamieszkać w naddniestrzańskim kurorcie Zaleszczyki. Chcąc jednak osiągnąć mistrzostwo, trzeba najpierw być zdolnym czeladnikiem. „Fort grozy” – druga powieść przyszłego twórcy postaci Bernarda Żbika – jest właśnie dziełem prozaika, który dopiero poznaje arkana zawodu.

więcej »

Dwadzieścia jeden ról
Joanna Kapica-Curzytek

26 I 2022

Czy „Rewolucja niebieska. Powieść o Mikołaju Koperniku” jest rzeczywiście powieścią? Ten bez wątpienia pięknie napisany utwór sprawdziłby się o wiele lepiej jako esej biograficzny lub historyczny.

więcej »

Polecamy

Pijane ślimaki prowadzą śledztwo

Stulecie Stanisława Lema:

Pijane ślimaki prowadzą śledztwo
— Mieszko B. Wandowicz

Pogrzeb pośród mgławic
— Mieszko B. Wandowicz

O korzyściach z bycia ślimakiem (śluzem na marginesie „Głosu Pana”)
— Mieszko B. Wandowicz

List znad Oceanu
— Beatrycze Nowicka

Lem w komiksie
— Marcin Knyszyński

Przeciętniak w swym zawodzie
— Agnieszka Hałas, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Jam jest robot hartowany, zdalnie prądem sterowany!
— Miłosz Cybowski, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Zawsze szach, nigdy mat
— Marcin Knyszyński

Świadomość jako błąd
— Marcin Knyszyński

Człowiek jako bariera ostateczna
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Dwa szybkie horrory
— Bartosz Jeziorski

Trust no one
— Bartosz Jeziorski

Zapowiada się mroźne lato
— Bartosz Jeziorski

Studnia
— Bartosz Jeziorski

Szaman uczuć
— Bartosz Jeziorski

Niewykorzystany atut
— Bartosz Jeziorski

Bez fajerwerków
— Bartosz Jeziorski

Czas niszczy wszystko
— Bartosz Jeziorski

Dobre rzemiosło
— Bartosz Jeziorski

Trzy miliony kłopotów
— Bartosz Jeziorski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.