Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 października 2021
w Esensji w Esensjopedii

Luz Gabás
‹Czarownice z Pirenejów›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCzarownice z Pirenejów
Tytuł oryginalnyRegreso a tu piel
Data wydania3 lutego 2016
Autor
PrzekładBarbara Jaroszuk
Wydawca Muza
ISBN978-83-287-0118-2
Format480s. 155×235mm
Cena44,90
Gatunekobyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Brianda i Brianda
[Luz Gabás „Czarownice z Pirenejów” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W „Czarownicach z Pirenejów” przygoda łączy się z historią i ezoteryką. Przenosimy się w okrutne czasy hiszpańskiej inkwizycji.

Joanna Kapica-Curzytek

Brianda i Brianda
[Luz Gabás „Czarownice z Pirenejów” - recenzja]

W „Czarownicach z Pirenejów” przygoda łączy się z historią i ezoteryką. Przenosimy się w okrutne czasy hiszpańskiej inkwizycji.

Luz Gabás
‹Czarownice z Pirenejów›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCzarownice z Pirenejów
Tytuł oryginalnyRegreso a tu piel
Data wydania3 lutego 2016
Autor
PrzekładBarbara Jaroszuk
Wydawca Muza
ISBN978-83-287-0118-2
Format480s. 155×235mm
Cena44,90
Gatunekobyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
To druga już ukazująca się u nas powieść hiszpańskiej pisarki Luz Gabás. Po znakomitych „Palmach na śniegu”, rozliczających się z hiszpańskim kolonializmem, „Czarownice z Pirenejów” sięgają czasów niesławnych polowań na niewinnie oskarżane o czary kobiety. Do napisania tej powieści zainspirowało autorkę odnalezienie związanych z tymi wydarzeniami prawdziwych dokumentów w jednej z prowincji w Pirenejach, o czym wspomina w posłowiu.
Briandę, główną bohaterkę, dotknął kryzys w pracy. Jest przemęczona, nawet chyba wypalona i dochodzi do wniosku, że najlepszym wyjściem dla niej będzie parę tygodni wolnego i odpoczynek u rodziny w rodzinnej wsi. Nad jej związkiem z Eduardo też chyba trzeba popracować, chociaż z pozoru wszystko między nimi układa się nieźle.
Luz Gabás jest z wykształcenia anglistką, i w swojej powieści to wykorzystuje. Pisarka w bardzo ciekawy sposób nawiązuje do motywów brytyjskiej powieści gotyckiej, jedną z najwybitniejszych autorów tego gatunku była Ann Radcliffe. Sceneria „Czarownic z Pirenejów” jest opisana jak przystało na ten gatunek: są pejzaże i opisy podróży, jest wiejący grozą stary zamek Lubich, tajemniczy nieznajomy z magnetyzującym spojrzeniem - Włoch (tak samo jest w powieściach Radcliffe) oraz niewyjaśniona klątwa z przeszłości. Nie ulega wątpliwości, coś jest na rzeczy, na zamku lata temu miały miejsce jakieś wydarzenia, które teraz nie pozwalają Briandzie żyć jej własnym życiem. Tu Gabás wykorzystuje motywy ezoteryczne, co tworzy spójny powieściowy świat.
Przejście od czasów współczesnych do przeszłości odbywa się w ciekawy i nieograny sposób. Okazuje się, że pod koniec XVI wieku żyła dziewczyna również o imieniu Brianda – i to jej losy łączą się zadziwiająco z życiem Briandy współczesnej. Historyczna część bardzo przypomina klimatem historyczno-przygodowe powieści Philippy Gregory, z wyrazistymi bohaterkami i skomplikowaną intrygą, w której najważniejszą rolę odgrywa miłość i zemsta. Luz Gabás nawiązuje do czasów hiszpańskiej inkwizycji, bezwzględnie prześladującej oskarżane o czary kobiety. Niezależną, inteligentną Briandę jakże łatwo oskarżyć o uleganie „podszeptom diabła”. Jej zgładzenie przyniosłoby korzyści zbyt wielu osobom.
Dostajemy niezłą rozrywkową lekturę, w której odnajdziemy epicki rozmach. Ale trzeba też zwrócić uwagę, jak dopracowany jest każdy szczegół powieści, żaden element scenerii nie jest przypadkowy, współtworzy niepowtarzalny nastrój. Sprawne pióro Luz Gabás łączy elementy ezoteryki, grozy, powieści przygodowej i historycznej w bardzo udany sposób. Książki takie jak ta zwykle cieszą się dużym zainteresowaniem – i tak powinno być w przypadku rozgrywających się w Hiszpanii „Czarownic z Pirenejów”.
koniec
13 maja 2016

Komentarze

13 V 2016   15:33:04

"Pisarka w bardzo ciekawy sposób nawiązuje do motywów brytyjskiej powieści gotyckiej, jedną z najwybitniejszych autorów tego gatunku była Ann Radcliffe."

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

PRL w kryminale: Striptizerka Mariola bez strusiego pióra
Sebastian Chosiński

22 X 2021

W „Damie ze strusim piórem” – kolejnej „powieści milicyjnej” Danuty Frey(-Majewskiej) opublikowanej w serii „Ewa wzywa 07…” – jest to wszystko, co decydowało o sensacyjności dzieła w drugiej połowie lat 80. XX wieku. Mamy więc zdradzającego męża i striptizerkę z „Kongresowej”, cenne dzieło sztuki i tajemniczą zbrodnię. A na finał szaleńczy pościg ulicami Warszawy.

więcej »

Mała Esensja: Pod opieką Matki Bożej Ostrobramskiej
Marcin Mroziuk

21 X 2021

W sercu tytułowej bohaterki książki Andrzeja Perepeczki na lata pozostała tęsknota za miastem, które dziewczynka musiała opuścić z powodu zmiany polskich granic. Podobnie było z jej krewnymi mieszkającymi na Wileńszczyźnie, a z lektury „Irenki” możemy się również dowiedzieć, w jaki sposób udało im się przetrwać aż cztery okupacje.

więcej »

Coś pozytywnego
Joanna Kapica-Curzytek

20 X 2021

Powieść „W drogę!” opiera się na niezłym pomyśle. Za sprawą zbiegu okoliczności piątka młodych ludzi znalazła się w jednym miejscu. Wszyscy niespodziewanie dla siebie muszą zmierzyć się z przeszłością. Co czeka ich w przyszłości?

więcej »

Polecamy

Jam jest robot hartowany, zdalnie prądem sterowany!

Stulecie Stanisława Lema:

Jam jest robot hartowany, zdalnie prądem sterowany!
— Miłosz Cybowski, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Zawsze szach, nigdy mat
— Marcin Knyszyński

Świadomość jako błąd
— Marcin Knyszyński

Człowiek jako bariera ostateczna
— Marcin Knyszyński

Nie wszystko i nie wszędzie jest dla nas
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Podróż na Wyspę Fernando Poo
— Joanna Kapica-Curzytek

Tegoż autora

Coś pozytywnego
— Joanna Kapica-Curzytek

Niebo będzie już inne
— Joanna Kapica-Curzytek

Człowiek
— Joanna Kapica-Curzytek

Naprawdę długo mieliśmy szczęście
— Joanna Kapica-Curzytek

Kwestia sposobu postrzegania
— Joanna Kapica-Curzytek

Niczym w zwierciadle
— Joanna Kapica-Curzytek

Przebić szklany sufit
— Joanna Kapica-Curzytek

Aby wysiłek przyniósł owoce
— Joanna Kapica-Curzytek

Ciesz się każdą chwilą
— Joanna Kapica-Curzytek

Pozostają tylko wspomnienia
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.