Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 listopada 2021
w Esensji w Esensjopedii

Cecelia Ahern
‹Miłość i kłamstwa›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMiłość i kłamstwa
Tytuł oryginalnyThe Marble Collector
Data wydania18 maja 2016
Autor
PrzekładAgnieszka Lipska-Nakoniecznik
Wydawca Akurat
ISBN978-83-287-0342-1
Format416s. 130×205mm
Cena34,90
Gatunekobyczajowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Córka swojego ojca
[Cecelia Ahern „Miłość i kłamstwa” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Powieść „Miłość i kłamstwa” dotyczy skomplikowanych relacji rodzinnych, odkrywania nieznanej przeszłości i prób naprawy chwiejącego się małżeństwa.

Joanna Kapica-Curzytek

Córka swojego ojca
[Cecelia Ahern „Miłość i kłamstwa” - recenzja]

Powieść „Miłość i kłamstwa” dotyczy skomplikowanych relacji rodzinnych, odkrywania nieznanej przeszłości i prób naprawy chwiejącego się małżeństwa.

Cecelia Ahern
‹Miłość i kłamstwa›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMiłość i kłamstwa
Tytuł oryginalnyThe Marble Collector
Data wydania18 maja 2016
Autor
PrzekładAgnieszka Lipska-Nakoniecznik
Wydawca Akurat
ISBN978-83-287-0342-1
Format416s. 130×205mm
Cena34,90
Gatunekobyczajowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Cecelia Ahern jest już w Polsce rozpoznawalną i bardzo lubianą pisarką. Obecnie trafia do nas wydana w zeszłym roku „Miłość i kłamstwa”, co z pewnością ucieszy wielbicieli jej twórczości. Obiektywnie jednak trzeba dostrzec, że późniejsze powieści Ahern, również obecna, niestety, nie dorównują chociażby przebojowej i pełnej uroku „PS. Kocham cię” sprzed lat.
Niepowtarzalny klimat „Miłości i kłamstw” tworzą marmurki. To specjalne kulki do gry, najczęściej szklane, które intrygują różnorodnością faktury, kolorów i motywów. Ich kolekcjonerem (i zapalonym graczem) jest ojciec głównej bohaterki, Sabriny. Gdy doznaje wylewu – to właśnie marmurki będą kluczem do jego przeszłości. Za ich sprawą córka będzie starała się możliwie jak najdokładniej ją poznać.
Sabrina doznaje zaskoczenia: jej tata jest kimś zupełnie innym niż mężczyzna, którego znały z matką. Jak to możliwe, że można być kimś tak osobnym, mieć inne życie i nie dopuszczać najbliższych do swoich tajemnic. Okazuje się, że rzutuje to także na dorosłe życie Sabriny, która próbuje się uporać ze swoim małżeńskim kryzysem. „Miłość i kłamstwa” toczy się w dwóch warstwach czasowych i składa się z dwóch głównych wątków. Jest też dwoje narratorów. Pierwszym jest Sabrina, która podąża śladem kolekcjonowanych przez ojca marmurków i stopniowo dociera do prawdy o nim. Drugim narratorem jest sam ojciec Sabriny, wspominający lata swojego dzieciństwa i opowiadający o swoim życiu.
Narracja w pierwszej osobie w przypadku ojca Sabriny to akurat mało przekonujący pomysł formalny. W „teraźniejszości” jest on dotknięty wylewem i ma problemy z pamięcią – mało logiczne jest więc, by mógł mieć tyle do powiedzenia o swojej przeszłości. Dużo bardziej sprawdziłaby się w tym przypadku narracja w trzeciej osobie. Książka byłaby dzięki temu mniej jednostronna. Ale i tak ten historyczny obraz życia niezamożnej irlandzkiej rodziny, w której kobiety z wysiłkiem próbują związać koniec z końcem i stawić czoło rozrastającej się co roku rodzinie, jest interesujący i niepozbawiony dramatyzmu. „Miłość i kłamstwa” to częściowo także Bildungsroman. Obraz dorastającego młodego Irlandczyka, próbującego układać sobie także relacje z braćmi i kolegami, zawiera wiele ciekawych szczegółów.
Cecelia Ahern chciała, by Sabrina rozwiązała swoje małżeńskie problemy poprzez dotarcie do prawdy o jej ojcu. Proponuje dojście do punktu, gdzie główna bohaterka pogodzi się z zastaną rzeczywistością i ją zaakceptuje. To jednak nie jest przekonujące, tym bardziej, że w literaturze (także popularnej) to motyw mocno wyeksploatowany i ograny („dojdę do ładu ze sobą, gdy tylko poznam prawdę o swoich rodzicach”). Jeżeli Sabrina ma problemy w małżeństwie, to dlaczego najbardziej obecny w powieści jest jej ojciec, a nie mąż?
W rezultacie „Miłość i kłamstwa” może rozczarować. To książka zaledwie poprawna, nie zawsze przy tym spójna i konsekwentna. Powieści nie brak oczywiście emocji i scen zasługujących na uwagę. Ale nie ma w niej tego intrygującego „czegoś”, co było zawsze mocną stroną wcześniejszych książek Cecelii Ahern.
koniec
2 października 2016

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Urok małych książek: Sęp też człowiek
Wojciech Gołąbowski

27 XI 2021

Badacze uważają, że butlonosy nadają sobie imiona – określone dźwięki – i pamiętają o nich nawet po 20 latach rozłąki. Słonie urządzają pogrzeby zmarłym członkom stada, mają także swoje cmentarzyska, na które się udają, czując zbliżający się koniec. Czy tylko ludzie są obdarzeni inteligencją?

więcej »

Krótko o książkach: Obyś cudze dzieci uczył….
Agnieszka ‘Achika’ Szady

26 XI 2021

…to starożytna klątwa, której ofiarą padła autorka książki „Pani Kebab”. Możemy poznać zapiski pracującej w Leeds asystentki nauczyciela, czyli osoby pomagającej uczniom nieznającym języka angielskiego lub po prostu obarczonym różnymi deficytami.

więcej »

Dwóch panów w drodze (nie licząc lokaja)
Miłosz Cybowski

24 XI 2021

Trzy historie i trzech bohaterów… wróć! Trzy historie i trójka postaci (bo „bohaterami” nie można ich nazwać) zaprezentowane w tomie pierwszym „Opowieści o Bauchelainie i Korbalu Broachu” to zebrane w jedną całość opowiadania, przed laty wydane w osobnych tomach. Dobrze się stało, że Wydawnictwo Mag zdecydowało się na ich wznowienie, choć książka pozostaje dziełem, które trafi wyłącznie do fanów prozy Stevena Eriksona.

więcej »

Polecamy

O korzyściach z bycia ślimakiem (śluzem na marginesie „Głosu Pana”)

Stulecie Stanisława Lema:

O korzyściach z bycia ślimakiem (śluzem na marginesie „Głosu Pana”)
— Mieszko B. Wandowicz

List znad Oceanu
— Beatrycze Nowicka

Lem w komiksie
— Marcin Knyszyński

Przeciętniak w swym zawodzie
— Agnieszka Hałas, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Jam jest robot hartowany, zdalnie prądem sterowany!
— Miłosz Cybowski, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Zawsze szach, nigdy mat
— Marcin Knyszyński

Świadomość jako błąd
— Marcin Knyszyński

Człowiek jako bariera ostateczna
— Marcin Knyszyński

Nie wszystko i nie wszędzie jest dla nas
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Krótko o książkach: Z miłości
— Joanna Kapica-Curzytek

Książka niewykorzystanych szans
— Joanna Kapica-Curzytek

Życiowy bilans Jasmine
— Joanna Kapica-Curzytek

Przyjaźniomiłość i cała reszta
— Joanna Kapica-Curzytek

Tegoż autora

Mistrz przewrotnego humoru
— Joanna Kapica-Curzytek

Nowa wielka powieść latynoamerykańska
— Joanna Kapica-Curzytek

Szukać należy sercem
— Joanna Kapica-Curzytek

Z perspektywy osobistej
— Joanna Kapica-Curzytek

Najmłodsze i najsłodsze
— Joanna Kapica-Curzytek

Nikt nie dostrzega drzew
— Joanna Kapica-Curzytek

Osobność, samotność…
— Joanna Kapica-Curzytek

Morderstwo w sekcji klarnetów
— Joanna Kapica-Curzytek

Chopin – globalny fenomen
— Joanna Kapica-Curzytek

Coś pozytywnego
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.