Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 października 2021
w Esensji w Esensjopedii

Julian Fellowes
‹Belgravia›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBelgravia
Tytuł oryginalnyBelgravia
Data wydania28 września 2016
Autor
PrzekładAnna Bańkowska
Wydawca Marginesy
CyklBelgravia
ISBN978-83-65586-07-0
Format464s. 145×215mm
Cena39,90
Gatunekobyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Za delikatnym szelestem sukien
[Julian Fellowes „Belgravia” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Autor „Belgravii” jest twórcą scenariusza słynnego serialu „Downtown Abbey” – i to wiele wyjaśnia.

Joanna Kapica-Curzytek

Za delikatnym szelestem sukien
[Julian Fellowes „Belgravia” - recenzja]

Autor „Belgravii” jest twórcą scenariusza słynnego serialu „Downtown Abbey” – i to wiele wyjaśnia.

Julian Fellowes
‹Belgravia›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBelgravia
Tytuł oryginalnyBelgravia
Data wydania28 września 2016
Autor
PrzekładAnna Bańkowska
Wydawca Marginesy
CyklBelgravia
ISBN978-83-65586-07-0
Format464s. 145×215mm
Cena39,90
Gatunekobyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Dziewiętnasty wiek jest dla Wielkiej Brytanii epoką szczególną. Okres panowania królowej Wiktorii zapisał się w społecznej pamięci jako dobry dla kraju, który rozwijał się za sprawą rewolucji przemysłowej oraz podbojów kolonialnych. Wyższe sfery cieszyły się życiem w miarę stabilnym i dostatnim. Powieści z tamtej epoki nadal cieszą się ogromnym powodzeniem, między innymi dlatego, że portretują „stare, dobre czasy”, choć z pewnością wyidealizowane, bo przecież nie były one udziałem wszystkich.
Nic dziwnego, że nadal jest zapotrzebowanie na tego rodzaju podróże w czasie i powroty do wiktoriańskich realiów. Dowodem tego jest wielka popularność serialu „Downtown Abbey”. Jego scenarzysta, Julian Fellowes pozostał wierny tej epoce historycznej także w swojej najnowszej książce, czwartej w jego dorobku. Trzeba podkreślić, że „Belgravia” z pewnością nie jest kopią ani czymś wtórnym wobec „Downtown Abbey”, choć pewne podobieństwa oczywiście da się dostrzec.
„Przeszłość (…) to obca kraina, gdzie wszystko dzieje się inaczej”- brzmią pierwsze słowa powieści – i można uznać je za motto całości. Wszystko w „Belgravii” rzeczywiście rozgrywa się w odniesieniu do przeszłości i pamięci o niej, co wystawi niemal wszystkich bohaterów oraz bohaterki książki na niejedną trudną próbę. Muszą oni stawić czoło wydarzeniom sprzed ponad dwudziestu lat. Brytyjska socjeta gościła wtedy na słynnym balu u księżnej Richmond w Brukseli (to fakt historyczny), wydanym dosłownie w przeddzień bitwy pod Waterloo. To tam Sophie i Edward złożyli sobie śluby dozgonnej miłości. Ale nie wiedzieli jeszcze, że świat niemal w ciągu godzin zmieni się bezpowrotnie. Od tamtej pory wszystko, co nastąpi później, dotyczyć będzie zachowania o tej zakochanej parze dobrej pamięci.
„Belgravia” została napisana z wielką troską o fakty historyczne i merytoryczne: obok nazwiska autora mamy wymienione dwie konsultantki. Trzeba podkreślić, że realia zostały tu oddane znakomicie, i to co do najdrobniejszego detalu. Są tu (zawiłe nieraz) szczegóły dotyczące ówczesnej etykiety i konwenansów aż do kwestii związanych z urządzaniem mieszkania, podawanego menu czy ubioru. „Belgravia” mogłaby być wymarzoną powieścią, aby nakręcić na jej podstawie film kostiumowy portretujący z nostalgią minione czasy.
Nieco gorzej jest tutaj z postaciami. Są one dosyć schematyczne, by nie powiedzieć – płaskie i bardzo typowe. Nieobecni duchem ojcowie rodzin, snobistyczne matki, synowie sprawiający kłopoty i dąsające się córki. „Belgravia” (podobnie jak „Downtown Abbey”) portretuje także życie służby domowej, uświadamiając nam, jak bardzo życie przedstawicieli bogatych sfer było uzależnione od ich lojalności i przychylności. A przede wszystkim – dyskrecji, ponieważ nic nie umykało niczyjej uwadze.
Akcja książki też jest nierówna. Cała intryga jest skonstruowana nieźle, zakończenie przypomina ułożony w całości obrazek puzzle, w którym wszystkie części trafiają na swoje miejsce. Brawa dla autora za (częściowo) niespodziewane dla nas zakończenie, ale zanim do niego dojdzie, musimy przedrzeć się przez niejedną nużącą i przedłużającą się scenę. Chodzi o to, że czytelnicy poznają pewne szczegóły zanim dowiedzą się o nich bohaterowie (to zaleta wszechwiedzącego narratora) – i autor musi nas przeprowadzić – zgodnie z konwencją – przez literackie labirynty, żeby nie było nam zbyt łatwo. To sprawia, że niektóre zachowania postaci i szczegóły akcji są raczej przewidywalne. Ale ogólne wrażenie jest jak najbardziej pozytywne, w powieściowy świat zagłębiamy się z przyjemnością i ciekawością.
„Belgravia” jest z jednej strony miłym ukłonem wobec starych wiktoriańskich czasów, ale też swoistym rozliczeniem z ówczesnymi realiami. Autor pozwala nam ujrzeć z całą mocą, jak wiele zależało wtedy od właściwego urodzenia, a także przede wszystkim od konwenansu – arbitralnego uznania czegoś bądź potępienia. Od tego zależał w dużej mierze sukces lub społeczna śmierć. Nic dziwnego, że za kulisami tej na pozór zrównoważonej, dostatniej i beztroskiej egzystencji bogatych sfer toczyła się zajadła walka na śmierć i życie – o wpływy, pozycję społeczną, nieskalaną opinię, majątek i władzę. „Belgravia” ujawnia nam, co kryje się za delikatnym szelestem sukien ówczesnych dystyngowanych dam – znacznie więcej niż jesteśmy w stanie sobie wyobrazić.
koniec
19 stycznia 2017

Komentarze

20 I 2017   04:51:01

Downton Abby...

20 I 2017   04:53:24

sorka Downton Abbey

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Człowiek
Joanna Kapica-Curzytek

17 X 2021

Czy wydarzenia rozgrywające się w XII wieku mogą obudzić zainteresowanie nas, współczesnych czytelników? Po lekturze „Czerwonych tarcz” nie brakuje refleksji dotyczących naszych czasów, a także mechanizmów władzy i politycznych układów.

więcej »

Mała Esensja: Gwiazdy i piwo
Marcin Mroziuk

16 X 2021

W „Wędrując po niebie z Janem Heweliuszem” Anna Czerwińska-Rydel nie tylko w przystępny sposób przybliża młodym czytelnikom postać gdańskiego uczonego, ale również pozwala im poznać podstawowe informacje z zakresu astronomii. Lekturę dzieciom uprzyjemniają też znakomite ilustracje Asi Gwis.

więcej »

PRL w kryminale: Skradziony samochód z niespodziewanym bagażem
Sebastian Chosiński

15 X 2021

Kradzieże samochodów stały się prawdziwą plagą w Polsce dopiero w latach 90. XX wieku, ale już dekadę wcześniej nie brakowało – zwłaszcza w dużych miastach – zorganizowanych grup, które polowały na wybrane marki. Ten właśnie proceder Danuta Frey(-Majewska) traktuje jako punkt wyjścia fabuły „Fiata z placu Teatralnego” – kolejnej jej mikropowieści wydanej w serii „Ewa wzywa 07…”.

więcej »

Polecamy

Zawsze szach, nigdy mat

Stulecie Stanisława Lema:

Zawsze szach, nigdy mat
— Marcin Knyszyński

Świadomość jako błąd
— Marcin Knyszyński

Człowiek jako bariera ostateczna
— Marcin Knyszyński

Nie wszystko i nie wszędzie jest dla nas
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Demokracja – demokracją, ale…
— Joanna Kapica-Curzytek

Czas niedoskonały i niedokonany
— Joanna Kapica-Curzytek

Tegoż autora

Człowiek
— Joanna Kapica-Curzytek

Naprawdę długo mieliśmy szczęście
— Joanna Kapica-Curzytek

Kwestia sposobu postrzegania
— Joanna Kapica-Curzytek

Niczym w zwierciadle
— Joanna Kapica-Curzytek

Przebić szklany sufit
— Joanna Kapica-Curzytek

Aby wysiłek przyniósł owoce
— Joanna Kapica-Curzytek

Ciesz się każdą chwilą
— Joanna Kapica-Curzytek

Pozostają tylko wspomnienia
— Joanna Kapica-Curzytek

Co nas nie zabije, to nas wzmocni
— Joanna Kapica-Curzytek

Gdy z łańcucha zrywajom się wsyskie okropności…
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.