Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 maja 2018
w Esensji w Esensjopedii

Joshua Dalzelle
‹Warship›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWarship
Data wydania16 stycznia 2015
Autor
Wydawca CreateSpace
CyklBlack Fleet Trilogy
ISBN978-1507587317
Format320s. 5×8″
Cena$ 12,99
Gatunekfantastyka
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Cudzego nie znacie: Myślę, że nie dzieje się nic

Esensja.pl
Esensja.pl
„Warship”, pierwszy tom cyklu „Black Fleet Trilogy”, jest dość typową i mało odkrywczą space operą. Co to oznacza? Prostą fabułę, schematycznych bohaterów i sporo nudy. Z drugiej jednak strony powieść Dalzelle’a koncentruje się na kwestiach mało obecnych w dzisiejszych książkach z tego gatunku, czyli na zagadnieniach związanych z codziennością ludzi zmuszonych do latania po wszechświecie i problemom, z jakimi muszą dawać sobie radę.

Miłosz Cybowski

Cudzego nie znacie: Myślę, że nie dzieje się nic

„Warship”, pierwszy tom cyklu „Black Fleet Trilogy”, jest dość typową i mało odkrywczą space operą. Co to oznacza? Prostą fabułę, schematycznych bohaterów i sporo nudy. Z drugiej jednak strony powieść Dalzelle’a koncentruje się na kwestiach mało obecnych w dzisiejszych książkach z tego gatunku, czyli na zagadnieniach związanych z codziennością ludzi zmuszonych do latania po wszechświecie i problemom, z jakimi muszą dawać sobie radę.

Joshua Dalzelle
‹Warship›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWarship
Data wydania16 stycznia 2015
Autor
Wydawca CreateSpace
CyklBlack Fleet Trilogy
ISBN978-1507587317
Format320s. 5×8″
Cena$ 12,99
Gatunekfantastyka
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Jeśli „Czerwone koszule” Scalziego były parodią wszelkiej maści seriali SF, to Dalzelle podchodzi do tego samego tematu z o wiele większą powagą. Towarzyszymy kapitanowi Jacksonowi Wolfe’owi, dowódcy okrętu klasy Raptor „Blue Jacket”, w nietypowej, ale początkowo dość nudnej misji. Jej celem jest dostarczenie pewnego cywila w określone miejsce, bez zadawania zbędnych pytań i z pominięciem wielu istotnych protokołów bezpieczeństwa.
Dalszy rozwój akcji jest już bardziej typowy: nowe rozkazy, nowa misja, która okazuje się nie do końca tym, czym jest, nowe zagrożenie i konieczność walki z nim… Kłopot jednak w tym, że przez połowę powieści nie dzieje się praktycznie nic, co można by nazwać wartką akcją (do której, nie ukrywajmy, przyzwyczaiła nas tego typu literatura). Oczywiście czyta się to z pewną ciekawością i nadzieją na to, że wreszcie zacznie się coś dziać. I nie odchodzimy z pustymi rękami, bo kiedy wreszcie fabuła nabiera tempa, to nie zwalnia ani na chwilę. Można się oczywiście spierać o to, czy sposób, w jaki Dazelle konstruuje historię w swojej powieści, usprawiedliwia tak leniwy i mało wciągający początek.
Wydaje mi się, że autorowi można to wybaczyć. Niekoniecznie ze względu na unikalność przyjętych rozwiązań fabularnych, wartkość akcji w drugiej części książki czy nietypowe podejście do tematu. Jeśli już, to ze względu na świadomie obraną konwencję. Miejscami zahaczając o hard SF i cofając się do klasyki gatunku, kiedy zamiast o transhumanizmie pisano o problemach z pierwszym potencjalnym kontaktem ludzkości z obcymi, Dalzelle stworzył właśnie powieść o takim spotkaniu i jego potencjalnych efektach.
Najciekawszy w tym wszystkim, obok samych decyzji podejmowanych przez Wolfe’a i reakcji załogi „Blue Jacket”1), wydaje się właśnie leniwy realizm towarzyszący opisom podróży. Nie jest to może hard SF (choć autor stara się miejscami wyjaśnić techniczne zagadnienia związane z podróżami po kosmosie), ale nazwanie powieści space operą też nie oddaje na poły realistycznej konwencji przyjętej przez Dalzelle’a.
Jednak byśmy w pełni mogli poczuć nieco klaustrofobiczny klimat „Blue Jacket” i prawdziwe dylematy jego dowódcy, konieczni są odpowiednio przedstawieni bohaterowie. Tego, niestety, „Warship” nie dostarcza. Poza kapitanem Wolfem, który ma za sobą lata służby i dyskryminacji związanej ze swoim pochodzeniem z Ziemi (która w bardzo ogólnie zarysowanym wszechświecie przedstawionym w powieści stanowi planetę trzeciej kategorii), jedyną godną uwagi postacią przedstawioną w powieści jest jego zastępca, nowo mianowana i ciesząca się protekcją admiralicji Daya Singh. Godną uwagi w gruncie rzeczy tylko i wyłącznie ze względu na jej pozycję i interakcję z Wolfem, bo pod żadnym względem nie różni się ona od całej reszty oficerów, podoficerów i członków załogi przewijających się przez karty powieści.
Jest jeszcze sztampowe zakończenie oraz podłożenie fabularnych podwalin pod kolejne tomy cyklu. Obawiam się jednak, że jeśli o militarne SF chodzi, to swoją powieścią Dalzelle nie zachęca do sięgnięcia po kolejne części.
koniec
22 lutego 2017
1) Choć oficjalnie okręty klasy Raptor były nazywane imionami indiańskich przywódców (w tym wypadku Błękitnej Kurtki, wodza wojennego plemienia Szaunisów z przełomu XVIII i XIX wieku), to nie sposób nie potraktować nazwy tego statku jako uśmiechu w kierunku czytelnika, który dostrzeże sugestię związaną z typowymi „czerwonymi koszulami”.

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Cienie Hitchcocka
Konrad Wągrowski

24 V 2018

Dennis Lehane pisząc „Pokochać noc” tak naprawdę napisał dwie książki. Obydwie znakomite. I tylko na szwach łączących te opowieści widać pewne przetarcia. Ale i tak nie zmniejsza to przyjemności z lektury.

więcej »

Tajne korytarze
Joanna Kapica-Curzytek

23 V 2018

Thriller „Znajdź mnie” nie zmęczy nas zawrotnym tempem akcji, za to pozwoli zastanowić się nad tym, jakie możliwości otwierają przed ludźmi technologie komunikacji oraz eksperymenty na psychice człowieka.

więcej »

Mała Esensja: Faraon w niebezpieczeństwie
Marcin Mroziuk

22 V 2018

W trakcie lektury „Paniki w Egipcie” młodzi czytelnicy mogą nie tylko samodzielnie rozwiązać skomplikowaną zagadkę kryminalną, ale również poznać wiele interesujących informacji o kraju faraonów. Książka Camille Gautier i Stéphanie Vernet więc całkiem skutecznie bawiąc uczy. Nie można też nie wspomnieć o ilustracjach Margaux Carpentier, które potrafią naprawdę oczarować dzieci. To po prostu idealny tytuł dla wszystkich małych detektywów.

więcej »

Polecamy

Bohaterowie

Po trzy:

Bohaterowie
— Beatrycze Nowicka

Ludzie w książkach żyją
— Beatrycze Nowicka

Niedocenione
— Beatrycze Nowicka

Inne strony świata
— Beatrycze Nowicka

I jeszcze jeden tom…
— Beatrycze Nowicka

Transfuzje duszy
— Beatrycze Nowicka

Tropem jednorożca
— Beatrycze Nowicka

Inteligentne i inspirujące
— Beatrycze Nowicka

Za Stumilowym Lasem i Doliną Muminków
— Beatrycze Nowicka

Blask jasnych łun
— Beatrycze Nowicka

Zobacz też

Z tego cyklu

Uratuj świat raz jeszcze
— Miłosz Cybowski

Niekończąca się wojna
— Miłosz Cybowski

Za dużo Meksykanów
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie tylko o wampirach
— Miłosz Cybowski

Przygody pewnego emeryta
— Miłosz Cybowski

Gender fiction
— Miłosz Cybowski

Prywatność to kradzież
— Miłosz Cybowski

Malowany ptak
— Borys Jagielski

Przełamywanie tabu
— Joanna Kapica-Curzytek

W sól się obrócisz
— Miłosz Cybowski

Tegoż autora

Krótko o książkach: Przestrzeń objawienia
— Miłosz Cybowski

Krótko o książkach: Modyfikowany węgiel
— Miłosz Cybowski

Od niewolnika do wezyra
— Miłosz Cybowski

Rok na 102: Weekend na KARToflisku (I)
— Miłosz Cybowski, Justyna Lenda, Kamil Sambor

Esensja ogląda: Styczeń 2018 (2)
— Miłosz Cybowski, Jarosław Loretz, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Cztery razy Oliver Sacks
— Dominika Cirocka, Miłosz Cybowski

Remanent filmowy 2017
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Grzegorz Fortuna, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Nie tylko dla książąt
— Miłosz Cybowski

Esensja czyta: Listopad 2017
— Miłosz Cybowski, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Joanna Słupek, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Alternatywy 1920
— Miłosz Cybowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.