Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 lutego 2021
w Esensji w Esensjopedii

Marcel Woźniak
‹Moja śmierć będzie taka, jak moje życie›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMoja śmierć będzie taka, jak moje życie
Data wydania26 października 2016
Autor
Wydawca Wydawnictwo MG
ISBN978-83-7779-310-7
Format464s. 175×242mm; oprawa twarda
Cena49,90
Gatunekbiograficzna / wywiad / wspomnienia, non-fiction
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Droga od bikiniarza do konserwatysty
[Marcel Woźniak „Moja śmierć będzie taka, jak moje życie” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Wprawdzie „Moja śmierć będzie taka, jak moje życie” to już kolejna biografia Leopolda Tyrmanda, ale książka Marcela Woźniaka nie jest pozycją przeznaczoną wyłącznie dla literaturoznawców i zasługuje na uwagę czytelników co najmniej z kilku powodów.

Marcin Mroziuk

Droga od bikiniarza do konserwatysty
[Marcel Woźniak „Moja śmierć będzie taka, jak moje życie” - recenzja]

Wprawdzie „Moja śmierć będzie taka, jak moje życie” to już kolejna biografia Leopolda Tyrmanda, ale książka Marcela Woźniaka nie jest pozycją przeznaczoną wyłącznie dla literaturoznawców i zasługuje na uwagę czytelników co najmniej z kilku powodów.

Marcel Woźniak
‹Moja śmierć będzie taka, jak moje życie›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMoja śmierć będzie taka, jak moje życie
Data wydania26 października 2016
Autor
Wydawca Wydawnictwo MG
ISBN978-83-7779-310-7
Format464s. 175×242mm; oprawa twarda
Cena49,90
Gatunekbiograficzna / wywiad / wspomnienia, non-fiction
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Za czasów PRL-u przez wiele lat praktycznie nie było dostępu do twórczości Leopolda Tyrmanda, ale na szczęście po upadku komunizmu dzieła pisarza są systematycznie wznawiane (duża tutaj zasługa Wydawnictwa MG) i zdobyły całkiem liczną rzeszę zagorzałych fanów. Do grupy tej zalicza się też Marcel Woźniak, ale chociaż w jego książce wyraźnie widać fascynację postacią autora „Złego”, to biografia ta została napisana naprawdę rzetelnie, a nie na kolanach. Istotne jest, że nie ma tutaj żadnej pogoni za sensacją, a jednocześnie nie pominięto także na przykład kontrowersji związanych z artykułami Leopolda Tyrmanda publikowanymi w czasie wojny w wileńskiej „Prawdzie Konsomolskiej”. Nic dziwnego więc, że w przedmowie w samych superlatywach wypowiada się o tej biografii syn pisarza.
Należy podkreślić, że „Moja śmierć będzie taka, jak moje życie” przede wszystkim w najbardziej kompleksowy sposób przedstawia dzieje Leopolda Tyrmanda – począwszy od jego pochodzenia, a na dzieciach skończywszy. Tymczasem Mariusz Urbanek w „Złym Tyrmandzie” koncentrował się na latach powojennych, które autor „Dziennika 1954” spędził w Polsce, a z kolei okres pobytu w Stanach Zjednoczonych przedstawili Katarzyna Sernicka i Maciej Gawęcki w „Amerykańskim brzegu Leopolda Tyrmanda” oraz Agata Tuszyńska w książce „Tyrmandowie. Romans amerykański”. Dopiero biografia pióra Marcela Woźniaka pozwala więc w pełni na prześledzenie meandrów losów twórcy „Złego”. Trzeba zaś przyznać, że są one rzeczywiście fascynujące, a „Moja śmierć będzie taka, jak moje życie” jest wciągającą lekturą także dzięki temu, że otrzymujemy tutaj opowieść snutą z talentem rasowego gawędziarza. Mimo prowadzonych drobiazgowych badań Marcel Woźniak nie zawsze mógł ustalić wszystkie fakty – w szczególności dotyczy to przedwojennych losów Leopolda Tyrmanda. Brakujące ogniwa zapełnił autor rozmaitymi dygresjami, między innymi ciekawie opowiadając o faktach z życia dalszych członków rodziny bohatera książki. Z kolei w dalszych rozdziałach często cytowane są dzieła pisarza – zarówno „Dziennik 1954”, jak i jego powieści. Możemy się przekonać, że właśnie te zabiegi pozwoliły Marcelowi Woźniakowi nakreślić spójny i zarazem interesujący portret Leopolda Tyrmanda, który w szarej rzeczywistości Polski Ludowej niewątpliwie wyróżniał się swym stylem bycia i wyrazistymi poglądami, a później w Stanach Zjednoczonych stał się rozpoznawalnym konserwatywnym publicystą.
„Moja śmierć będzie taka, jak moje życie” to nie tylko rzetelne relacjonowane fakty z życia autora „Filipa”, okraszone licznymi anegdotami. Zresztą nawet jeśli trafiamy na jakieś drobne pomyłki (jak choćby w zdaniu o objętości „Złego” przewidywanej w umowie z Czytelnikiem), to bez problemu przymykamy na to oko. Nie chodzi też jedynie o to, że wartość poznawczą tej biografii znacząco podnoszą zamieszczone tutaj liczne fotografie czy kopie dokumentów wygrzebanych z rozmaitych archiwów. Najważniejsze jest bowiem, że Marcelowi Woźniakowi udało się przedstawić Leopolda Tyrmanda w każdym jego wcieleniu – pisarza oraz publicysty, Polaka o żydowskim pochodzeniu i katolika, miłośnika jazzu i pięknych kobiet, antykomunisty czy wreszcie męża i ojca. To wszystko sprawia, że pochłaniamy tę książkę z prawdziwym zainteresowaniem, a dla prawdziwych fanów twórczości Leopolda Tyrmanda to po prostu lektura obowiązkowa.
koniec
5 marca 2017

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Uciec, ale dokąd?
Marcin Knyszyński

27 II 2021

Wydawnictwo IX zebrało pięć starszych opowiadań Dawida Kaina, dołożyło dwa zupełnie nowe i wydało „Wszystkie grzechy korporacji Somnium”. Skromna, mała książeczka – ale niech nie zwiodą was jej niepozorne gabaryty. Wszystkie dotychczas czytane przeze mnie powieści autora („Oczy pełne szumu”, „Fobia” i „Ostatni prorok”) dotykały podobnego zagadnienia – kłopotu zwanego „istnieniem”. Tak, dokładnie – coś, co jest absolutnie podstawowe, niezbywalne i konieczne (choć tu można się spierać na szczycie (...)

więcej »

PRL w kryminale: Zielarz, przemytnik i arabski kochanek
Sebastian Chosiński

26 II 2021

Na początku lat 80. XX wieku aktywność literacka Zygmunta Zeydlera-Zborowskiego zaczęła wyhamowywać. Raz, że pisarz był już w wieku, w którym większość mężczyzn w Polsce Ludowej znajdowała się na emeryturze. Dwa, że wraz ze zmieniającą się sytuacją polityczną malała popularność „powieści milicyjnych”. Drukowany na łamach prasy „Czwarty klucz” był jedynym premierowym tekstem pisarza, jaki ukazał się w gorącym 1981 roku.

więcej »

O świecie, którego już nie ma
Sebastian Chosiński

25 II 2021

Był starszym bratem laureata literackiej Nagrody Nobla za 1978 rok. Isaak Bashevis Singer uważał zresztą Izraela Joszuę za swego mentora. Są krytycy, którzy uważają, że talentem starszy z Singerów przewyższał tego, który później zdobył światowy rozgłos. Niestety, zmarł, mając zaledwie pięćdziesiąt lat. Ale i tak pozostawił kilka dzieł, które można uznać za prozatorskie arcydzieła. Wydany po raz pierwszy w języku polskim przed paroma tygodniami zbiór opowiadań „Perły” był jego książkowym (...)

więcej »

Polecamy

Lęk i odraza w Kalifornii

Na rubieżach rzeczywistości:

Lęk i odraza w Kalifornii
— Marcin Knyszyński

Las oblany słonecznym blaskiem
— Marcin Knyszyński

Dick jak Dickens
— Marcin Knyszyński

Kochać to nie znaczy zawsze to samo
— Marcin Knyszyński

Chorzy na życie
— Marcin Knyszyński

Dick w starym stylu
— Marcin Knyszyński

Faust musi przegrać
— Marcin Knyszyński

W poszukiwaniu rzeczywistości obiektywnej
— Marcin Knyszyński

Myślę, ale czy jestem?
— Marcin Knyszyński

Wszyscy jesteśmy androidami
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Gawęda o Lolku
— Marcin Mroziuk

Tegoż autora

Co pisarzowi w duszy gra
— Marcin Mroziuk

W poszukiwaniu własnej przyszłości
— Marcin Mroziuk

Gawęda o Lolku
— Marcin Mroziuk

Kiedy budzą się demony
— Marcin Mroziuk

Przeszłość zawsze powraca
— Marcin Mroziuk

Grunt to umieć kombinować
— Marcin Mroziuk

Co w śląskiej duszy gra
— Marcin Mroziuk

Druga wyprawa po złote runo
— Marcin Mroziuk

Narodziny i upadek piekła kobiet
— Marcin Mroziuk

Przyszłość w służbie przeszłości
— Marcin Mroziuk

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.