Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 8 grudnia 2021
w Esensji w Esensjopedii

Marcin Jamiołkowski
‹Bezsenni›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
80,0 (0,0) % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBezsenni
Data wydania20 czerwca 2016
Autor
Wydawca Genius Creations
CyklHerbert Kruk
ISBN978-83-7995-051-5
Format308s. 125×195mm
Cena34,99
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Kup wMadBooks.pl: 0,00 zł
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Nie igraj z ogniem
[Marcin Jamiołkowski „Bezsenni” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Warszawska urban fantasy ze sprawnie napisaną rozrywkową fabułą, sympatycznymi bohaterami i elementem thrillerowego zagrożenia. Trzeci i chyba najlepszy tom serii o Herbercie Kruku: kiedyś krawcu, dziś przede wszystkim magu.

Anna Nieznaj

Nie igraj z ogniem
[Marcin Jamiołkowski „Bezsenni” - recenzja]

Warszawska urban fantasy ze sprawnie napisaną rozrywkową fabułą, sympatycznymi bohaterami i elementem thrillerowego zagrożenia. Trzeci i chyba najlepszy tom serii o Herbercie Kruku: kiedyś krawcu, dziś przede wszystkim magu.

Marcin Jamiołkowski
‹Bezsenni›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
80,0 (0,0) % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBezsenni
Data wydania20 czerwca 2016
Autor
Wydawca Genius Creations
CyklHerbert Kruk
ISBN978-83-7995-051-5
Format308s. 125×195mm
Cena34,99
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Kup wMadBooks.pl: 0,00 zł
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Najważniejszym w tym miejscu pytaniem wydaje się: czy można czytać kolejne odsłony losów Herberta Kruka oddzielnie, czy należałoby trzymać się chronologii? Wydaje mi się, że o ile „Bezsennych” da się – mniej więcej – zrozumieć, domyślając się tylko wcześniejszych wydarzeń, o tyle pozbawiłoby to czytelnika przyjemności wynikającej ze zrozumienia łączących bohaterów relacji.
Przyjaźnie, jakie udaje się Herbertowi szybko – czy chwilami nie aż nazbyt szybko? – nawiązywać, nadają cyklowi ciepły ton. To z jednej strony bardzo duża zaleta, bo tego rodzaju powieści tracą olbrzymią część swojego uroku, gdy nie uda nam się postaci polubić, a co za tym idzie, przejmować się ich losami. Z drugiej jednak: chwilami narracja (pierwszoosobowa, z punktu widzenia Herberta) jest w tej swojej błyskotliwości i dowcipie zbyt lekka, gdy dzieje się coś naprawdę poważnego – a rozgrywa się to właśnie zazwyczaj w sytuacjach międzyludzkich.
„Bezsennych” otwiera niepokojący, mroczny prolog, w którym jasno zostaje zasygnalizowane, z jak poważnym niebezpieczeństwem będziemy mieli tym razem do czynienia. I jest to opis odpowiednio przerażający, podobnie jak późniejsze: jeżeli tylko na scenie nie pojawiają się najbliżsi towarzysze głównego bohatera. Wtedy robi się zbyt wesoło, co z jednej strony prowadzi do wielu naprawdę zabawnych epizodów, ale zaburza powagę sytuacji – a tu nie sposób zaprzeczyć: w Warszawie nagle pojawiło się coś naprawdę groźnego.
Ogień stanowi śmiertelne zagrożenie, lecz równocześnie fascynuje i nawet ten zwykły, doskonale nam znany – przywołuje czarodziejskie skojarzenia. W powieści stanowi i przedmiot opisów, i główny motyw fabularny. Łączy w „Bezsennych” dwie charakterystyczne dla cyklu o Herbercie konwencje: urban fantasy zanurzoną w atmosferze miasta i rozgrywkę rodem z thrillera, wynikającą z umieszczenia akcji w czasach współczesnych. To świat, w którym magiczną istotę będą w krytycznym momencie ganiać służby specjalne, nakarmione kłamstwem o genetycznie modyfikowanym stworze.
Warszawa, której jest Herbert magicznym opiekunem, to dzisiejsze wielkie europejskie miasto ze snującymi się od biurowca do klubu nocnego japiszonami i gwarnymi galeriami handlowymi. Równocześnie to stolica Złotej Kaczki, władczyni, na której dworze trwa nieustanny karnawał: upojny i krwawy, a w Wiśle czają się urocze, lecz drapieżne rusałki.
Niecierpliwie czekałam na kolejne opisy specyficznej magii w wykonaniu głównego bohatera: splecionej z przedmiotów codziennego użytku i przewrotnie skutecznych w swym biurokratycznym sznycie formułek urzędowych. Wszelkie „nakazuje się” czy „zezwala” mają w ustach Kruka moc czarodziejskiego rozkazu, a i samo miasto jest dla swojego opiekuna bardziej towarzyszem niż przestrzenią działania: tym razem zamiast – dosłownie – ulicznej walki, jak w jednej z poprzednich części, mamy świetną scenę, w której Warszawa mówi do Herberta. Owszem: komunikat ten jest słowem, ale sposób, który pozwala to słowo odczytać, pięknie podkreśla więź bohatera z wielkomiejską już dzisiaj stolicą.
Jeżeli tylko uda się uniknąć pewnych zgrzytów konwencji pojawiających się w momentach, gdy zbyt lekko narrator opisuje nam zdarzenia, które powinny przede wszystkim jego samego przerażać, to cykl o Herbercie Kruku zdaje się iść w interesującym kierunku. Malownicze otwarcie z szerszym przedstawieniem kolejnej odsłony fantastycznego świata (dwór Złotej Kaczki) i rozkręcająca się do zawrotnego tempa i potężnego finału akcja magicznego thrillera – „Bezsenni” to wciągająca rozrywka.
koniec
14 marca 2017

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Sen o słodkiej Francji
Beatrycze Nowicka

7 XII 2021

Tym razem nietypowo – słów kilka o powieści obyczajowej czyli „Madame” Antoniego Libery.

więcej »

Pada śnieg, pachną świąteczne wypieki…
Joanna Kapica-Curzytek

6 XII 2021

W powieści „Kochany Święty Mikołaju” odnajdziemy wszystkie tradycyjne bożonarodzeniowe motywy. I nawet jeśli dobrze wiemy, co w niej znajdziemy, nic nie szkodzi; bo przecież w święta szczególnie chętnie wracamy do tego, co dobrze znamy.

więcej »

Każdy ma swoje demony
Marcin Mroziuk

5 XII 2021

Dla młodych czytelników lektura „Chuligani” jest okazją do poznania problemów rówieśników, którym życie nie rozpieszcza. Katarzyna Ryrych kreśli tutaj z dużą empatią intrygujący portret nastolatki muszącej stawić czoło światu po śmierci rodziców.

więcej »

Polecamy

Pogrzeb pośród mgławic

Stulecie Stanisława Lema:

Pogrzeb pośród mgławic
— Mieszko B. Wandowicz

O korzyściach z bycia ślimakiem (śluzem na marginesie „Głosu Pana”)
— Mieszko B. Wandowicz

List znad Oceanu
— Beatrycze Nowicka

Lem w komiksie
— Marcin Knyszyński

Przeciętniak w swym zawodzie
— Agnieszka Hałas, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Jam jest robot hartowany, zdalnie prądem sterowany!
— Miłosz Cybowski, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Zawsze szach, nigdy mat
— Marcin Knyszyński

Świadomość jako błąd
— Marcin Knyszyński

Człowiek jako bariera ostateczna
— Marcin Knyszyński

Nie wszystko i nie wszędzie jest dla nas
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja czyta: Maj 2016
— Miłosz Cybowski, Jacek Jaciubek, Joanna Kapica-Curzytek, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Joanna Słupek

Tegoż twórcy

Esensja czyta: Wrzesień 2017
— Dominika Cirocka, Dawid Kantor, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka

Esensja czyta: Lipiec 2016
— Miłosz Cybowski, Anna Kańtoch, Magdalena Kubasiewicz, Jarosław Loretz, Anna Nieznaj, Beatrycze Nowicka, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Esensja czyta: Czerwiec 2016
— Miłosz Cybowski, Jacek Jaciubek, Joanna Kapica-Curzytek, Anna Nieznaj, Joanna Słupek

Esensja czyta: Maj 2016
— Miłosz Cybowski, Jacek Jaciubek, Joanna Kapica-Curzytek, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Joanna Słupek

Esensja czyta: Listopad 2015
— Miłosz Cybowski, Joanna Kapica-Curzytek, Joanna Słupek, Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Umieranie w śniegu
— Anna Nieznaj

Uśmiech towarzyszki Kamli
— Anna Nieznaj

Czy książki czytają ludzi? Autorzy kontra czytelnicy
— Agnieszka Hałas, Anna Nieznaj, Beatrycze Nowicka, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Pralinka na mroczne czasy
— Anna Nieznaj

Obcy z głębin
— Anna Nieznaj

Prywatne dramaty
— Anna Nieznaj

W niewoli bóstwa i jego skrzydlatych
— Anna Nieznaj

Absolutnie uroczy dżentelmen
— Anna Nieznaj

Niewrogie przejęcie
— Anna Nieznaj

Groza na rajskich wyspach
— Anna Nieznaj

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.