Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 21 września 2020
w Esensji w Esensjopedii

Brandon Sanderson
‹Bezkres magii›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBezkres magii
Tytuł oryginalnyArcanum Unbounded
Data wydania11 stycznia 2017
Autor
PrzekładAnna Studniarek
Wydawca MAG
CyklCosmere
ISBN978-83-7480-681-7
Format640s. 140×220mm; oprawa twarda
Cena49,—
Gatunekfantastyka
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Są światy inne niż ten
[Brandon Sanderson „Bezkres magii” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W „Bezkresie magii” Brandon Sanderson prezentuje czytelnikom opowiadania powiązane z opublikowanymi już przez niego książkami. I chociaż są to opowiadania dobre, ich lekturę polecam raczej najbardziej zagorzałym fanom autora.

Magdalena Kubasiewicz

Są światy inne niż ten
[Brandon Sanderson „Bezkres magii” - recenzja]

W „Bezkresie magii” Brandon Sanderson prezentuje czytelnikom opowiadania powiązane z opublikowanymi już przez niego książkami. I chociaż są to opowiadania dobre, ich lekturę polecam raczej najbardziej zagorzałym fanom autora.

Brandon Sanderson
‹Bezkres magii›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBezkres magii
Tytuł oryginalnyArcanum Unbounded
Data wydania11 stycznia 2017
Autor
PrzekładAnna Studniarek
Wydawca MAG
CyklCosmere
ISBN978-83-7480-681-7
Format640s. 140×220mm; oprawa twarda
Cena49,—
Gatunekfantastyka
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
„Bezkres magii” zawiera opowieści z sześciu różnych układów świata Cosmere, w którym została osadzona akcja książek Sandersona. Autor przerzuca czytelników pomiędzy różnymi planetami, różniącymi się zarówno warunkami naturalnymi, jak i systemami magii oraz sposobem organizacji społeczeństw. Jednocześnie w wielu miejscach wyraźnie sugeruje, że wszystkie te światy są w pewien sposób ze sobą połączone i miały wspólny początek.
Zazwyczaj w zbiorach opowiadań zdarzają się teksty bardzo dobre, średnie i słabe. W „Bezkresie magii” obecności tekstów kiepskich nie odnotowałam - Sanderson to pisarz, który posługuje się słowem na tyle sprawnie, że nawet prostsze historie spod jego pióra (jak „Nadzieja Elantris”) czyta się przyjemnie. Wykreowane przez niego światy są interesujące, systemy magii niebanalne, nie można też odmówić mu braku pomysłowości. (Zazwyczaj tym, co najbardziej przeszkadzało mi w jego twórczości, była kreacja postaci kobiecych: w krótkich formach jednak ten problem się nie pojawia. Tym samym wszystkie opowieści z „Bezkresu magii” są co najmniej dobre i bardzo różnorodne. Mamy minipowieści (jak znakomita „Dusza cesarza”, mogąca spokojnie funkcjonować niezależnie od „Elantris”), teksty ewidentnie uzupełniające powieści i w oderwaniu od nich nie mające większego sensu („Z mgły zrodzony. Tajna historia”), drobiazgi (wspomniana już „Nadzieja Elantris”, na którą składa się właściwie kilka scenek), opowiadania mówiące nam nieco więcej o niektórych bohaterach (przykładowo „Jedenasty metal”), pisane w nietradycyjnej formie („Allomanta Jak i Czeluście Eltanii, odcinki od 28 do 30“ – tekst przedstawiony w formie relacji podróżnika, opatrzonej komentarzami) czy nawet powieść graficzną (fragment „Białego piasku”). Niemal każde opowiadanie w zbiorku ma w sobie coś, czym może zafascynować: na przykład w „Allomancie” były to komentarze, jakimi opatrzono relację podróżnika, w „Szóstym ze zmierzchu” klimat, w „Duszy cesarza” przepisywanie historii przedmiotów.
Znajomość książek Sandersona w teorii nie jest konieczna, by móc przeczytać zbiorek z przyjemnością. W przypadku niektórych tekstów tak jest rzeczywiście: chociażby „Duszy cesarza”, „Białego piasku” czy „Szósty ze zmierzchu”. Mogą one też stanowić swego rodzaju próbkę, pomóc zdecydować, czy sięgnąć po powieści, których akcja osadzona jest w konkretnym układzie. Ja sama na pewno zainteresuję się światem „Szóstego ze zmierzchu” i rozważałam zakup „Białego piasku” (a zrezygnowałam ostatecznie głównie ze względu na skojarzenia z… „Naruto”). A jednak, nie polecam „Bezkresu magii” osobom, które powieści autora jeszcze nie poznały bądź przeczytały jedną czy dwie. Osobiście zupełnie inaczej odbierałam opowiadania uzupełniające historie, które już wcześniej poznałam, niż teksty nawiązujące do obcych mi uniwersów. Niektóre opowiadania zawierają też mocne spojlery albo czytane w całkowitym oderwaniu od powieści są trudne do zrozumienia. Na przykład sięgając po „Tajną historię” przed lekturą książek z serii „Ostatniego Imperium” czytelnik zagwarantowałby sobie zepsucie zabawy, na starcie znając wszystkie twisty fabularne. Ja sama nie znając jeszcze „Archiwum Burzowego Światła” miałam pewien problem z „Tancerką ostrza”.
„Bezkres magii” to świetna pozycja dla fanów autora. Pozwala jeszcze raz wrócić do lubianych światów, poszerzyć posiadane informacje, w dodatku podkreśla wspólną historię układów Cosmere. Wielbiciele twórczości Sandersona mogą dobrze się bawić wychwytując nawiązania. Dla osób lubiących, żeby książki ładnie wyglądały na półce, nie bez znaczenia będzie także śliczne wydanie.
koniec
27 kwietnia 2017

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Mała Esensja: Jak brat z bratem
Marcin Mroziuk

18 IX 2020

Wbrew temu, co mógłby sugerować tytuł, „O Stephenie Hawkingu, czarnej dziurze i myszach podpodłogowych” nie jest opowieścią o słynnym brytyjskim naukowcu. Zamiast tego w książce Katarzyny Ryrych poznajemy pewnego obdarzonego bujną wyobraźnią chłopca, który musi zmierzyć się z nietypowymi wyzwaniami.

więcej »

PRL w kryminale: Zbójnicki urok i wyrachowana bestia
Sebastian Chosiński

17 IX 2020

Czytelnicy mieli prawo być nieco skołowani, kiedy wzięli do ręki wydaną przez Czytelnika w 1972 roku „Czerwoną nitkę” Zygmunta Zeydlera-Zborowskiego. Wszak dotyczyła ona wydarzeń, o których autor wspominał – w formie retrospektywnej – w wydanej rok wcześniej przez Iskry powieści „Nawet umarli kłamią”. Zamieszanie prawdopodobnie wynikło z przedłużającego się procesu wydawniczego, który sprawił, że książka napisana wcześniej ujrzała światło jako druga.

więcej »

Perły ze skazą: Tyle wiemy o sobie…
Sebastian Chosiński

16 IX 2020

Od śmierci pisarza Wasila Bykaua (po rosyjsku Wasyla Bykowa) minęło w tym roku siedemnaście lat. Mimo to wciąż jest on istotną postacią w kraju naszych wschodnich sąsiadów – nie tylko jako jeden z najważniejszych przedstawicieli współczesnej literatury białoruskiej, ale również działacz społeczny i polityczny. Jego legendę podtrzymują wznawiane (niestety nie w Polsce) powieści oraz ich filmowe ekranizacje. „Sotnikow” to arcydzieło prozy wojenno-psychologicznej.

więcej »

Polecamy

Dick w starym stylu

Na rubieżach rzeczywistości:

Dick w starym stylu
— Marcin Knyszyński

Faust musi przegrać
— Marcin Knyszyński

W poszukiwaniu rzeczywistości obiektywnej
— Marcin Knyszyński

Myślę, ale czy jestem?
— Marcin Knyszyński

Wszyscy jesteśmy androidami
— Marcin Knyszyński

Umieranie wstecz
— Marcin Knyszyński

Przygodowa powieść science fiction – zrób to sam!
— Marcin Knyszyński

Pif-Paf! Zium!
— Marcin Knyszyński

Droga bez powrotu
— Marcin Knyszyński

„Bycie” jest kalejdoskopem
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

W świecie popiołu i tyranii
— Katarzyna Piekarz

Barwy magii
— Magdalena Kubasiewicz

Raz do Koła: Daleko jeszcze?
— Beatrycze Nowicka

Dokonać niemożliwego
— Katarzyna Piekarz

Miasto upadłych bogów
— Magdalena Kubasiewicz

Nadpisywanie rzeczywistości
— Beatrycze Nowicka

Duże ilości fantasy naraz
— Kamil Armacki

Raz do Koła: Całkiem elegancki splot Ducha
— Beatrycze Nowicka

Esensja czyta: Sierpień 2013
— Kamil Armacki, Miłosz Cybowski, Joanna Kapica-Curzytek, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Agnieszka Szady

Raz do Koła: Koło toczy się dalej
— Beatrycze Nowicka

Tegoż autora

Nie ma łatwych dróg
— Magdalena Kubasiewicz

Mistrzowie czarnego sportu
— Magdalena Kubasiewicz

Królewny i karliczka
— Magdalena Kubasiewicz

A na trakcie śpiewa bard
— Magdalena Kubasiewicz

Krucze opowieści
— Magdalena Kubasiewicz

Ciemny książę i drużyna bohaterów
— Magdalena Kubasiewicz

Witaj w ciemnym mieście Grimm
— Magdalena Kubasiewicz

Krąg zemsty ma swój koniec
— Magdalena Kubasiewicz

Trupy i pani Przecinek
— Magdalena Kubasiewicz

Czarownica wraca
— Magdalena Kubasiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.