Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 września 2018
w Esensji w Esensjopedii

Anna Karnicka
‹Paradoks Marionetki. Sprawa Klary B.›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
60,0 (0,0) % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułParadoks Marionetki. Sprawa Klary B.
Data wydania30 września 2016
Autor
Wydawca Genius Creations
CyklParadoks Marionetki
ISBN978-83-7995-066-9
Format268s. 125×195mm
Cena29,99
Gatunekdla dzieci i młodzieży, fantastyka
WWW
Zobacz w
Kup wMadBooks.pl: 0,00 zł
Kup wSelkar.pl: 24,97 zł
Kup wTaniaKsiążka.pl: 22,79 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Lalki, manipulatorzy i groza z Obrzeży

Esensja.pl
Esensja.pl
„Sprawa Klary B.” Anny Karnickiej to urban fantasy w Pradze, na pograniczu światów. Pierwsze spotkanie z Kolegium Iluzji i Manipulacji, które nie jest wcale zwykłą szkołą lalkarstwa. Powieść młodzieżowa: malownicza i budząca zainteresowanie, jednak w jej grze na emocjach czytelnika są fałszywe nuty.

Anna Nieznaj

Lalki, manipulatorzy i groza z Obrzeży

„Sprawa Klary B.” Anny Karnickiej to urban fantasy w Pradze, na pograniczu światów. Pierwsze spotkanie z Kolegium Iluzji i Manipulacji, które nie jest wcale zwykłą szkołą lalkarstwa. Powieść młodzieżowa: malownicza i budząca zainteresowanie, jednak w jej grze na emocjach czytelnika są fałszywe nuty.

Anna Karnicka
‹Paradoks Marionetki. Sprawa Klary B.›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
60,0 (0,0) % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułParadoks Marionetki. Sprawa Klary B.
Data wydania30 września 2016
Autor
Wydawca Genius Creations
CyklParadoks Marionetki
ISBN978-83-7995-066-9
Format268s. 125×195mm
Cena29,99
Gatunekdla dzieci i młodzieży, fantastyka
WWW
Zobacz w
Kup wMadBooks.pl: 0,00 zł
Kup wSelkar.pl: 24,97 zł
Kup wTaniaKsiążka.pl: 22,79 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
„Sprawa Klary B.” to pierwsza część planowanego cyklu, a jej atmosferę dobrze oddaje wyjątkowo trafnie dobrana okładka. Widzimy na niej lalkę-marionetkę z wyrazistym teatralnym makijażem. Przy uważniejszym spojrzeniu orientujemy się, że mimo pastelowej tonacji obrazu marionetka krwawi.
Taka jest też powieść, która rozpoczyna się co prawda niepokojącym prologiem, ale zaraz zanurzamy się wraz z głównym bohaterem w jego – jak się wydaje – dość sielankowe próby znalezienia pracy w sklepie z antykami. Przyjaciółka ostrzega go przed tak dziwnym w jej mniemaniu miejscem, jednak czytelnik nie dziwi się Martinowi, że ten czuje się doskonale w towarzystwie starszej damy, będącej właścicielką antykwariatu, oraz jej nastoletniej bratanicy, która czyta dziwne kryminały. To świat pięknych, tajemniczych przedmiotów, gorącej czekolady podawanej klientom, przekomarzanek z nową koleżanką, a przede wszystkim nadzieja na uzyskanie jako wynagrodzenia kosztownej i fascynującej marionetki, którą chłopak chce zabrać ze sobą do Praskiej Szkoły Lalkarzy. Planuje zdawać do niej egzamin już w tym roku.
Ta ciekawie opisana, lecz spokojna historia zostanie prawie od razu przerwana wydarzeniami w najwyższy sposób dramatycznymi, dotyczącymi głównego bohatera bezpośrednio.
Pierwszy tom, a jak można się spodziewać, zapewne cały cykl, zbudowany jest w takiej właśnie tonacji. Z jednej strony malowanie powieściowego obrazu wyrazistymi, jaskrawymi kolorami. Plastyczne opisy, postacie o charakterystycznych imionach i nazwiskach, dość umownie traktowana praskość Pragi – wyjaśniona szybko niepewnym statusem Obrzeży realności i świata niesamowitych opowieści. Fantastyka „Paradoksu Marionetki” wywodzi się z wyssanych z palca historii, legend miejskich i strasznych, szalonych plotek, a także z nietypowo uwspółcześnionych baśni. Pomysł na tę wielkomiejską dziwność sprawdza się bardzo dobrze, zwłaszcza w połączeniu z poczuciem humoru, intrygującymi, nieoczywistymi tytułami rozdziałów czy wątkami takimi jak komiks o Kocie i Ciastku rysowany przez przyjaciółkę Martina.
Niestety z drugiej strony pewien zgrzyt wprowadzają wydarzenia drastyczne. Można powiedzieć, że zachowują spójność stylistyczną z samym zamysłem: nie można im odmówić wpisywania się w ducha przerażających legend miejskich. Nastolatki buszujące po niebezpiecznych miejscach i namawiające się w internecie do podejrzanych rytuałów to wręcz ostatnio hit w dziedzinie napędzających lęki plotek. Jak również rzekome tragiczne takich zabaw konsekwencje.
Podobnie w powieści, w tej drugiej rzeczywistości, przenikającej do „naszej” Pragi jedynie częściowo, bohatera spotykają lub mogą spotkać w przyszłości niebezpieczeństwa z tych największej rangi: kwestie życia i śmierci. Tu właśnie następuje główny dysonans całej historii – dysonans nie na poziomie opisu, bo język i sposób prowadzenia narracji jest sprawny i barwny, lecz na poziomie zamysłu.
Nagromadzenie wydarzeń okropnych i połączenie ich z sympatycznym opisem przygodowym rujnuje zawieszenie niewiary. Ten element chyba najbardziej sprawia, że „Sprawa Klary B.” to książka jednoznacznie młodzieżowa. Przez porównanie można powiedzieć, że to jak z cyklem o Harrym Potterze, który przestaje być książką dla dzieci nie w momencie, kiedy (prawie od razu!) pojawiają się pierwsze straszności, lecz gdy reakcje postaci na spotykające je nieszczęścia stają się adekwatne i realistyczne.
Zaznaczę przy tym, że skojarzenia z Potterem nie należy przekładać z żaden sposób na fabułę „Paradoksu Marionetki” mimo podobnych z pozoru haseł: magiczna szkoła, współczesność, małoletni bohater. Po pierwsze Martin jest bardzo młodym, ale dorosłym już człowiekiem, sama szkoła zostaje czytelnikowi na razie jedynie tajemniczo zasugerowana, a cały fantastyczny sztafaż ma tu zupełnie inny klimat.
Anna Karnicka sprawnym piórem opisuje również pewną efektownie przedstawioną reakcję bohatera na traumatyczne doświadczenia, jednak nawet wtedy czytelnik pozostaje dzięki tej świetnej i pełnej swady narracji w pewnym stopniu poza dramatem.
To na swój sposób komiksowa książka, napisana barwnym, dowcipnym językiem i pełna miejsko-bajkowej grozy, jednak nie jestem w stanie zamknąć oczu i uwierzyć w przedstawiony świat oraz uczucia bohaterów. Co za tym idzie, niestety ich los nie zatrważa tak mocno, jak w autorskiej intencji być może powinien.
W kategorii opowieści dla młodzieży niedociągnięcia psychologicznego realizmu nie stanowią jednak chyba aż tak ciężkiego grzechu, dopóki uda się utrzymać uwagę czytelnika nastrojem i narracyjnymi atrakcjami.
koniec
1 maja 2017

Kup książkę w MadBooks.pl:

‹Paradoks Marionetki. Sprawa Klary B.› Anna Karnicka - cena 0,00 zł

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Wojna i literatura
Joanna Kapica-Curzytek

24 IX 2018

W „Stowarzyszeniu Miłośników Literatury i Placka z Kartoflanych Obierek” autorkom udało się pokazać ponurą twarz wojny i siłę nadziei, jaką dają międzyludzkie więzi i miłość – również ta do książek.

więcej »

Wio, dinusiu, wio!
Beatrycze Nowicka

21 IX 2018

„Władcy dinozaurów” Victora Milana pokazują, że nietypowy pomysł i szczegółowo obmyślony świat nie wystarczą, żeby stworzyć udane fantasy. Potrzeba także czysto pisarskich umiejętności oraz interesującej fabuły.

więcej »

Dziewięcioro wspaniałych ze Śląska
Marcin Mroziuk

20 IX 2018

Poprzednie antologie członków Śląskiego Klubu Fantastyki („Światy równoległe” i „Zabawa w Boga”) okazały się całkiem interesującymi lekturami, dlatego można było się spodziewać, że podobnie będzie też w przypadku kolejnego zbioru opowiadań. I trzeba stwierdzić, że „Skafander i melonik” spełnia te oczekiwania z nawiązką.

więcej »

Polecamy

W odmętach miasta bez dna

Przeczytaj to jeszcze raz:

W odmętach miasta bez dna
— Miłosz Cybowski

Pierwsze Zeszyty Iskier, cz. 10 i 12
— Wojciech Gołąbowski

Pierwsze Zeszyty Iskier, cz. 9 i 11
— Wojciech Gołąbowski

Pierwsze Zeszyty Iskier, cz. 7 i 8
— Wojciech Gołąbowski

Ogień nie do ugaszenia
— Dominika Cirocka

Pierwsze Zeszyty Iskier, cz. 5 i 6
— Wojciech Gołąbowski

Pierwsze Zeszyty Iskier, cz. 3 i 4
— Wojciech Gołąbowski

Pierwsze Zeszyty Iskier, cz. 1 i 2
— Wojciech Gołąbowski

Człowiek, który widzi
— Anna Nieznaj

Przemiana fazowa
— Anna Nieznaj

Zobacz też

Tegoż autora

Szpiedzy, smoki i różniczki
— Anna Nieznaj

Smok w szkatułce
— Anna Nieznaj

Zbawienie dla katorżnika
— Anna Nieznaj

Trudna sztuka celności
— Anna Nieznaj

Głupi chłopiec w krainie czarów
— Anna Nieznaj

Harry Potter i przeklęta chała
— Anna Nieznaj

Krew jego dawne bohatery
— Anna Nieznaj

Vivat Academia, vivant cantatrices!
— Anna Nieznaj

Potwory i spółka
— Anna Nieznaj

Kosmiczne stulecie
— Anna Nieznaj

Wkrótce

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.