Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 4 grudnia 2021
w Esensji w Esensjopedii

Ian McEwan
‹W skorupce orzecha›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułW skorupce orzecha
Tytuł oryginalnyNutshell
Data wydania11 kwietnia 2017
Autor
PrzekładAndrzej Szulc
Wydawca Albatros
ISBN978-83-7985-966-5
Format240s. 130×200mm
Cena33,90
Gatunekmainstream
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Być albo nie być
[Ian McEwan „W skorupce orzecha” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„W skorupce orzecha” z pewnością nie jest najlepszą powieścią Iana McEwana, ale czytelnicy i tak nie będą narzekać na brak wrażeń podczas śledzenia intrygi kryminalnej, która została tutaj przedstawiona z bardzo nietypowej perspektywy.

Marcin Mroziuk

Być albo nie być
[Ian McEwan „W skorupce orzecha” - recenzja]

„W skorupce orzecha” z pewnością nie jest najlepszą powieścią Iana McEwana, ale czytelnicy i tak nie będą narzekać na brak wrażeń podczas śledzenia intrygi kryminalnej, która została tutaj przedstawiona z bardzo nietypowej perspektywy.

Ian McEwan
‹W skorupce orzecha›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułW skorupce orzecha
Tytuł oryginalnyNutshell
Data wydania11 kwietnia 2017
Autor
PrzekładAndrzej Szulc
Wydawca Albatros
ISBN978-83-7985-966-5
Format240s. 130×200mm
Cena33,90
Gatunekmainstream
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Trochę paradoksalnie, o wyjątkowości i atrakcyjności fabuły „W skorupce orzecha” decyduje nie tyle sam obserwowany przez nas rozwój wydarzeń, lecz postać narratora. Szybko orientujemy się, że jest nim jeszcze nienarodzone dziecko, które znalazło się w dość nieciekawej sytuacji. Okazuje się bowiem, że jego matka – Trudy nie tylko ma romans z bratem swego męża, ale w dodatku wraz z kochankiem planuje popełnić prawdziwą zbrodnię. Znajdujący się cały czas w brzuchu matki narrator staje się mimowolnym wspólnikiem działań dwojga spiskowców, a jednocześnie jego wiedza o świecie zewnętrznym jest dość ograniczona, nie mówiąc już nawet o możliwości działania. Z kolei dzięki temu, że docierają do niego dźwięki (chociaż nie zawsze bez zakłóceń), może zdobyć zarówno wiele informacji z rozmaitych audycji radiowych czy telewizyjnych, jak i być niezauważanym świadkiem rozmów, toczonych z dala od postronnych osób. Z drugiej strony nie może samodzielnie się przemieszczać, przez co często skazany jest na snucie domysłów, które później nie zawsze okazują się trafne.
Z punktu widzenia narratora najbardziej dramatyczna okazuje się jednak konieczność biernego przyglądania się rozwojowi wydarzeń – płód wszak nie może zapobiec zbrodni ani w jakikolwiek sposób ostrzec ofiary. Dla czytelników interesujące jest natomiast śledzenie zmieniających się, dość ambiwalentnych uczuć tego dziecka do własnej matki oraz zagłębianie się w jego bez mała filozoficznych, egzystencjalnych rozważaniach. Trzeba przyznać, że Ian McEwan potrafił świetnie fabularnie wygrać odmienną perspektywę życiową narratora – dla ludzi naturalne jest wszak myślenie o własnej śmierci (i w zależności od przekonań religijnych – o życiu wiecznym lub reinkarnacji), a nie o swych zbliżających się narodzinach i konsekwencjach zdarzeń z okresu prenatalnego.
Naszą uwagę przyciągają – oprócz samego płodu – oczywiście Trudy i jej kochanek, którzy bynajmniej nie zostają przedstawieni jako osoby budzące sympatię. Istotna rola przypada również zdradzanemu mężowi, który pojawia się wprawdzie tylko na moment, ale cały czas pozostaje ważnym punktem odniesienia dla swego dziecka. Najważniejsze jest jednak, że z prawdziwym zainteresowaniem możemy obserwować tutaj intrygę godną szekspirowskiej tragedii, a takie teatralne skojarzenia są też z pewnością świadomym zamysłem autora. Dla Iana McEwana przedstawienie wciągającej historii kryminalnej jest bowiem zaledwie środkiem do sprowokowania czytelników, aby skierowali swe myśli w określonym kierunku. W efekcie powstało jednak dzieło dość przewrotne, ale zarazem nie w pełni doskonałe. W każdym razie nie ulega wątpliwości, że od lektury „W skorupce orzecha” naprawdę trudno się oderwać, więc na pewno warto sięgnąć po tę powieść.
koniec
7 czerwca 2017

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Jesteśmy tylko nośnikami
Miłosz Cybowski

2 XII 2021

Zarówno pozbawiony emocji styl, jak i niektóre tezy stawiane przez Richarda Dawkinsa mogą budzić instynktowny sprzeciw. „Samolubny gen” nie na darmo uchodzi za książkę kontrowersyjną, choć może wraz z rozpowszechnieniem nauki o genetyce to wrażenie nieco przygasło.

więcej »

Mała Esensja: W oczekiwaniu na Boże Narodzenie
Joanna Kapica-Curzytek

1 XII 2021

Ponownie spotykamy się z sympatycznym myszkiem wykreowanym przez autora i ilustratora Alexa T. Smitha. „Winston wraca na święta” pozwoli młodszym (i starszym czytelnikom) odliczać dni do Gwiazdki!

więcej »

Spektaklu akt drugi
Beatrycze Nowicka

30 XI 2021

„Dziesięć Żelaznych Strzał” – kolejny tom cyklu Sama Sykesa o Sal Kakofonii – uważam za lepszy od pierwszego.

więcej »

Polecamy

Pogrzeb pośród mgławic

Stulecie Stanisława Lema:

Pogrzeb pośród mgławic
— Mieszko B. Wandowicz

O korzyściach z bycia ślimakiem (śluzem na marginesie „Głosu Pana”)
— Mieszko B. Wandowicz

List znad Oceanu
— Beatrycze Nowicka

Lem w komiksie
— Marcin Knyszyński

Przeciętniak w swym zawodzie
— Agnieszka Hałas, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Jam jest robot hartowany, zdalnie prądem sterowany!
— Miłosz Cybowski, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Zawsze szach, nigdy mat
— Marcin Knyszyński

Świadomość jako błąd
— Marcin Knyszyński

Człowiek jako bariera ostateczna
— Marcin Knyszyński

Nie wszystko i nie wszędzie jest dla nas
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Stworzony na obraz i podobieństwo człowieka
— Marcin Mroziuk

Pani życia i śmierci
— Marcin Mroziuk

Smak rozczarowania
— Daniel Markiewicz

Abra makabra
— Paweł Sasko

Tegoż autora

Przekraczanie granic
— Marcin Mroziuk

Średniowieczna propaganda
— Marcin Mroziuk

Niezrealizowane marzenia cesarza i księcia
— Marcin Mroziuk

Coś więcej niż dźwięki
— Marcin Mroziuk

Trudne początki niezwykłej przyjaźni
— Marcin Mroziuk

Brune, gdzie jesteś?
— Marcin Mroziuk

Cisza przed burzą
— Marcin Mroziuk

Gdy tropikalny raj staje się piekłem na ziemi
— Marcin Mroziuk

Sojusz państwa i kościoła
— Marcin Mroziuk

Rodzinne tragedie
— Marcin Mroziuk

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.