Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 września 2022
w Esensji w Esensjopedii

Ian McEwan
‹W skorupce orzecha›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułW skorupce orzecha
Tytuł oryginalnyNutshell
Data wydania11 kwietnia 2017
Autor
PrzekładAndrzej Szulc
Wydawca Albatros
ISBN978-83-7985-966-5
Format240s. 130×200mm
Cena33,90
Gatunekmainstream
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Być albo nie być
[Ian McEwan „W skorupce orzecha” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„W skorupce orzecha” z pewnością nie jest najlepszą powieścią Iana McEwana, ale czytelnicy i tak nie będą narzekać na brak wrażeń podczas śledzenia intrygi kryminalnej, która została tutaj przedstawiona z bardzo nietypowej perspektywy.

Marcin Mroziuk

Być albo nie być
[Ian McEwan „W skorupce orzecha” - recenzja]

„W skorupce orzecha” z pewnością nie jest najlepszą powieścią Iana McEwana, ale czytelnicy i tak nie będą narzekać na brak wrażeń podczas śledzenia intrygi kryminalnej, która została tutaj przedstawiona z bardzo nietypowej perspektywy.

Ian McEwan
‹W skorupce orzecha›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułW skorupce orzecha
Tytuł oryginalnyNutshell
Data wydania11 kwietnia 2017
Autor
PrzekładAndrzej Szulc
Wydawca Albatros
ISBN978-83-7985-966-5
Format240s. 130×200mm
Cena33,90
Gatunekmainstream
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Trochę paradoksalnie, o wyjątkowości i atrakcyjności fabuły „W skorupce orzecha” decyduje nie tyle sam obserwowany przez nas rozwój wydarzeń, lecz postać narratora. Szybko orientujemy się, że jest nim jeszcze nienarodzone dziecko, które znalazło się w dość nieciekawej sytuacji. Okazuje się bowiem, że jego matka – Trudy nie tylko ma romans z bratem swego męża, ale w dodatku wraz z kochankiem planuje popełnić prawdziwą zbrodnię. Znajdujący się cały czas w brzuchu matki narrator staje się mimowolnym wspólnikiem działań dwojga spiskowców, a jednocześnie jego wiedza o świecie zewnętrznym jest dość ograniczona, nie mówiąc już nawet o możliwości działania. Z kolei dzięki temu, że docierają do niego dźwięki (chociaż nie zawsze bez zakłóceń), może zdobyć zarówno wiele informacji z rozmaitych audycji radiowych czy telewizyjnych, jak i być niezauważanym świadkiem rozmów, toczonych z dala od postronnych osób. Z drugiej strony nie może samodzielnie się przemieszczać, przez co często skazany jest na snucie domysłów, które później nie zawsze okazują się trafne.
Z punktu widzenia narratora najbardziej dramatyczna okazuje się jednak konieczność biernego przyglądania się rozwojowi wydarzeń – płód wszak nie może zapobiec zbrodni ani w jakikolwiek sposób ostrzec ofiary. Dla czytelników interesujące jest natomiast śledzenie zmieniających się, dość ambiwalentnych uczuć tego dziecka do własnej matki oraz zagłębianie się w jego bez mała filozoficznych, egzystencjalnych rozważaniach. Trzeba przyznać, że Ian McEwan potrafił świetnie fabularnie wygrać odmienną perspektywę życiową narratora – dla ludzi naturalne jest wszak myślenie o własnej śmierci (i w zależności od przekonań religijnych – o życiu wiecznym lub reinkarnacji), a nie o swych zbliżających się narodzinach i konsekwencjach zdarzeń z okresu prenatalnego.
Naszą uwagę przyciągają – oprócz samego płodu – oczywiście Trudy i jej kochanek, którzy bynajmniej nie zostają przedstawieni jako osoby budzące sympatię. Istotna rola przypada również zdradzanemu mężowi, który pojawia się wprawdzie tylko na moment, ale cały czas pozostaje ważnym punktem odniesienia dla swego dziecka. Najważniejsze jest jednak, że z prawdziwym zainteresowaniem możemy obserwować tutaj intrygę godną szekspirowskiej tragedii, a takie teatralne skojarzenia są też z pewnością świadomym zamysłem autora. Dla Iana McEwana przedstawienie wciągającej historii kryminalnej jest bowiem zaledwie środkiem do sprowokowania czytelników, aby skierowali swe myśli w określonym kierunku. W efekcie powstało jednak dzieło dość przewrotne, ale zarazem nie w pełni doskonałe. W każdym razie nie ulega wątpliwości, że od lektury „W skorupce orzecha” naprawdę trudno się oderwać, więc na pewno warto sięgnąć po tę powieść.
koniec
7 czerwca 2017

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Krótko o książkach: Powroty są trudne
Wojciech Gołąbowski

26 IX 2022

Dorian ma powody do zadowolenia. Mama wróciła! Ale ma też powód do niezadowolenia. Mama po powrocie do domu chce wysłać chłopca wraz z całą jego klasą na nudny obóz. Tytuł trzeciego tomu „Zagubionych” – „Misja ratunkowa” – jest więc nieco mylący, by nie powiedzieć „klikbajtowy”.

więcej »

Przeczytaj to jeszcze raz: „Kochać – to nie pytać o nic…”
Sebastian Chosiński

25 IX 2022

Aleksander Minkowski zasłynął przede wszystkim jako autor doskonałych powieści dla nastolatków – zarówno tych młodszych (vide „Gruby”, „Ząb Napoleona”), jak i nieco starszych. W „Szaleństwie Majki Skowron” opisał perypetie uczuciowe szesnastoletniego Ariela, któremu w codziennym życiu nie pomaga fakt, iż jego ojciec jest porucznikiem MO.

więcej »

Dla tej książki warto zrobić wyjątek
Joanna Kapica-Curzytek

24 IX 2022

„Jak ocalić życie” to wyróżniająca się powieść obyczajowa. Oprócz wątku romantycznego mamy świetnie przedstawione zagadnienia medyczne związane z ratowaniem życia w nagłych stanach. Taka wiedza może przydać się każdemu z nas.

więcej »

Polecamy

Pierwsza historia przyszłości

Stare wspaniałe światy:

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Stworzony na obraz i podobieństwo człowieka
— Marcin Mroziuk

Pani życia i śmierci
— Marcin Mroziuk

Smak rozczarowania
— Daniel Markiewicz

Abra makabra
— Paweł Sasko

Tegoż autora

Znak krzyża nad księstwem
— Marcin Mroziuk

Magia i technika
— Marcin Mroziuk

Dni ostatnie
— Marcin Mroziuk

W poszukiwaniu bestsellera, czyli wydawnicze pandemonium
— Marcin Mroziuk

Co kryje serce elfa
— Marcin Mroziuk

Droga do nowego wspaniałego świata
— Marcin Mroziuk

Koniec, czyli początek
— Marcin Mroziuk

Czas pokuty i miłowania
— Marcin Mroziuk

Vive l’Empereur!
— Marcin Mroziuk

Skrzydła wolności
— Marcin Mroziuk

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.