Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 22 lutego 2019
w Esensji w Esensjopedii

Margaret Atwood
‹Opowieść Podręcznej›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOpowieść Podręcznej
Tytuł oryginalnyThe Handmaid’s Tale
Data wydania28 kwietnia 2017
Autor
PrzekładZofia Uhrynowska-Hanasz
Wydawca Wielka Litera
ISBN978-83-8032-171-7
Format368s. 135×205mm
Cena39,90
Gatunekfantastyka, obyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

To nie jest (k)raj dla kobiet

Esensja.pl
Esensja.pl
Kolejną falę zainteresowania „Opowieść Podręcznej” zawdzięcza nowemu serialowi telewizyjnemu, ale z drugiej strony trzeba przyznać, że mimo upływu ponad trzech dekad od jej powstania powieść Margaret Atwood nadal wywiera ogromne wrażenie.

Marcin Mroziuk

To nie jest (k)raj dla kobiet

Kolejną falę zainteresowania „Opowieść Podręcznej” zawdzięcza nowemu serialowi telewizyjnemu, ale z drugiej strony trzeba przyznać, że mimo upływu ponad trzech dekad od jej powstania powieść Margaret Atwood nadal wywiera ogromne wrażenie.

Margaret Atwood
‹Opowieść Podręcznej›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOpowieść Podręcznej
Tytuł oryginalnyThe Handmaid’s Tale
Data wydania28 kwietnia 2017
Autor
PrzekładZofia Uhrynowska-Hanasz
Wydawca Wielka Litera
ISBN978-83-8032-171-7
Format368s. 135×205mm
Cena39,90
Gatunekfantastyka, obyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Akcja „Opowieści Podręcznej” rozgrywa się w niedalekiej przyszłości w Gileadzie, czyli nowym państwie powstałym na zgliszczach Stanów Zjednoczonych. Nakreślona przez kanadyjską pisarkę wizja tamtejszego społeczeństwa jest zarówno niezwykle sugestywna, jak i przerażająca. Kiedy śledzimy relację tytułowej bohaterki, z jednej strony nasza uwaga skupia się na jej dramatycznych przeżyciach, a z drugiej stopniowo poznajemy coraz lepiej nowe porządki ustanowione w Gileadzie. Okazuje się, że wprowadzono tam specyficzny ustrój religijno-patriarchalny, w którym obowiązuje ścisły podział ról społecznych. Cała władza trafiła w ręce mężczyzn, natomiast kobiety nie mogą ani pracować zawodowo, ani nawet samodzielnie dysponować jakimkolwiek majątkiem. Jednocześnie pod hasłami ochrony życia oraz instytucji małżeństwa zdelegalizowano aborcję i rozwody, unieważniono kolejne śluby osób rozwiedzionych, a zarazem wprowadzono nietypową odmianę poligamii. Mężczyznom, którzy zajmują odpowiednio wysokie stanowiska, przysługuje prawo do posiadania – oprócz tej jednej sakramentalnie zaślubionej Żony – także Podręcznej, która ma mu zapewnić potomstwo w razie bezpłodności małżonki, oraz Mart pełniących rolę służących. Zrobiono tak rzekomo w trosce o kobiety – żeby nie musiały wykonywać zbyt wielu absorbujących zadań! Zgodnie z planami rządzących tylko przejściowo występują jeszcze Gospożony, które muszą same podołać wszystkim obowiązkom związanym z prowadzeniem domów mniej wpływowych mężczyzn…
Inną sprawą jest, że totalitarny ustrój daje się we znaki nie tylko kobietom, gdyż każdy obywatel ma przede wszystkim wypełniać swoją ściśle przypisaną rolę, a przy zbyt małej liczbie kobiet możliwość zawarcia małżeństwa jest przywilejem, na który mężczyzna musi zasłużyć (o tym, że liczy się tylko prokreacja a nie przyjemność z uprawiania seksu, nawet nie warto wspominać). Sytuacja całego państwa też nie wygląda zbyt ciekawie – gospodarka kuleje, towary są reglamentowane, ciągle toczą się jakieś walki, wymierzane są surowe kary za rozmaite przestępstwa (w szczególności za te na tle seksualnym oraz za występowanie przeciw obowiązującej religii), a problemem jest ponadto skażenie środowiska i coraz powszechniejsza bezpłodność (za którą odpowiedzialne są oczywiście jedynie kobiety).
Prawdziwego imienia głównej bohaterki nie poznajemy, gdyż jako Podręczna nazywa się inaczej przy każdym przydziale do kolejnego Komendanta. W trakcie lektury możemy za to ze szczegółami poznać zarówno szczegóły jej obecnego życia jako Fredy, jak i odkryć całkiem sporo zdarzeń z przeszłości tej kobiety. Zanim nastał Gilead była ona bowiem szczęśliwą żoną i matką, nie jest więc jej łatwo pogodzić się ze swoją sytuacją, nie są jej nawet obce myśli o samobójstwie. W miarę rozwoju wydarzeń możemy się jednak wraz z bohaterką przekonać, że narzucone surowe reguły nie zawsze są skrupulatnie przestrzegane, a ludzie nie tylko próbują na różne sposoby je obejść, lecz działa nawet prawdziwy ruch oporu. Freda stara się zaś przetrwać i jakoś zaadaptować do sytuacji, w której się znajduje. Cały czas liczy, że może jednak będzie jej dane dowiedzieć się czegoś o mężu i córce albo matce, która jako nie-kobieta mogła trafić do wyniszczających zdrowie Kolonii.
Nakreślona przez Margaret Atwood wizja przyszłości robi wielkie wrażenie i skłania do przemyśleń, nawet jeśli zagrożenia dla demokracji i praw kobiet niekoniecznie spodziewalibyśmy się akurat ze strony chrześcijańskich fundamentalistów. Z kolei siła oddziaływania „Opowieści Podręcznej” wynika nie tylko z naprawdę przerażającego obrazu życia w Gileadzie, ale przede wszystkim jest efektem niezwykle przekonującego portretu psychologicznego głównej bohaterki. Jesteśmy bowiem w stanie doskonale zrozumieć targające nią emocje i przyczyny dokonywanych przez nią – nierzadko bardzo trudnych – wyborów i dlatego życzymy jej też jak najlepiej. Oczywiście powieść ta ma wyrazistą feministyczną wymowę, ale w niczym nie zmienia to faktu, że jest dziełem po prostu doskonałym.
koniec
18 czerwca 2017

Komentarze

18 VI 2017   22:55:36

"Okazuje się, że wprowadzono tam specyficzny ustrój religijno-patriarchalny, w którym obowiązuje ścisły podział ról społecznych. Cała władza trafiła w ręce mężczyzn, natomiast kobiety nie mogą ani pracować zawodowo, ani nawet samodzielnie dysponować jakimkolwiek majątkiem."

Arabia Saudyjska?

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Rozum jak różowe okulary
Joanna Kapica-Curzytek

20 II 2019

Amerykański kognitywista i ceniony popularyzator nauki proponuje w „Nowym Oświeceniu” spojrzenie na otaczający nas świat przez różowe okulary – czyli racjonalnie, przez pryzmat faktów naukowych. Lektura w wielu miejscach nas zaskoczy.

więcej »

Czy w Rosji można być stoikiem?
Miłosz Cybowski

19 II 2019

„Pawilon szósty”, zbiór czterech historii autorstwa Antona Czechowa, dowodzi bardzo wyraźnie, że rosyjski autor jest mistrzem krótkich form literackich. Teksty dłuższe, choć utrzymane w tym samym klimacie i niepozbawione celnych obserwacji, pozostawiają jednak trochę do życzenia.

więcej »

Mała Esensja: Tajemnice i tarapaty
Marcin Mroziuk

18 II 2019

Druga część przygód Marianny i Miłosza w niesamowitej krainie wynalazców i konstruktorów będzie bez wątpienia fascynującą lekturą dla młodych czytelników. „Imaginarium. Ogród Leonarda” przynosi bowiem wyjaśnienie wielu zagadek, które pojawiły się w „Gildii Wynalazców”, a Agnieszka Stelmaszyk potrafi zaskoczyć nas tutaj jeszcze większą liczbą nagłych zwrotów akcji niż w pierwszym tomie serii .

więcej »

Polecamy

Zapchajdziura

Na rubieżach rzeczywistości:

Zapchajdziura
— Marcin Knyszyński

Ten świat to jeden wielki Kant!
— Marcin Knyszyński

„Teraz widzimy jakby w zwierciadle, niejasno” – 1 Kor 13, 12
— Marcin Knyszyński

Świat jako miraż albo ludzie jak bogowie
— Marcin Knyszyński

Prawda Absolutna kontra prawdy subiektywne
— Marcin Knyszyński

Gra w życie
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Przyjaciółki na śmierć i życie
— Marcin Mroziuk

Więcej niż jedno życie
— Marcin Mroziuk

Rozmowy z morderczynią
— Marcin Mroziuk

Prawie jak w raju
— Marcin Mroziuk

Mamroczący bogowie
— Sylwia Wilczewska

Kto kogo zje?
— Karolina Rodzaj

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.