Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 5 grudnia 2021
w Esensji w Esensjopedii

Carlos Ruiz Zafón
‹Cień wiatru›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCień wiatru
Tytuł oryginalnyLa sombra del viento
Data wydania14 lutego 2005
Autor
PrzekładBeata Fabjańska-Potapczuk, Carlos Marrodán Casas
Wydawca Muza
CyklCmentarz Zapomnianych Książek
ISBN83-7319-502-5
Format520s. 145×205mm
Cena29,90
Gatunekobyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

O ważności literatury
[Carlos Ruiz Zafón „Cień wiatru” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Pytanie o najważniejszą książkę może być pytaniem kłopotliwym. Przecież w zależności od nastroju, kolejnej fascynacji, a nawet chronologii lektury możemy udzielić zupełnie różnej odpowiedzi. Daniel Sempere nie miał takiego problemu – książka jego życia sama go znalazła. Oto Carlos Ruiz Zafon i jego „Cień wiatru”. Wątpię, by stał się on dla kogoś tak ważny jak znalezisko Daniela dla niego, ale między okładkami czeka dobra zabawa.

Karolina Rodzaj

O ważności literatury
[Carlos Ruiz Zafón „Cień wiatru” - recenzja]

Pytanie o najważniejszą książkę może być pytaniem kłopotliwym. Przecież w zależności od nastroju, kolejnej fascynacji, a nawet chronologii lektury możemy udzielić zupełnie różnej odpowiedzi. Daniel Sempere nie miał takiego problemu – książka jego życia sama go znalazła. Oto Carlos Ruiz Zafon i jego „Cień wiatru”. Wątpię, by stał się on dla kogoś tak ważny jak znalezisko Daniela dla niego, ale między okładkami czeka dobra zabawa.

Carlos Ruiz Zafón
‹Cień wiatru›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCień wiatru
Tytuł oryginalnyLa sombra del viento
Data wydania14 lutego 2005
Autor
PrzekładBeata Fabjańska-Potapczuk, Carlos Marrodán Casas
Wydawca Muza
CyklCmentarz Zapomnianych Książek
ISBN83-7319-502-5
Format520s. 145×205mm
Cena29,90
Gatunekobyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Jednym z najważniejszych wydarzeń w dzieciństwie Daniela było zabranie go przez ojca na Cmentarzysko Zapomnianych Książek. Spośród tysięcy tomów ustawionych w labiryncie niezwykłego księgozbioru, którego daty powstania nie zna nikt, wybrać musi jeden. Od tej chwili stanie się opiekunem i strażnikiem danej książki. Będzie musiał ocalić ją od zapomnienia. W rezultacie swoich poszukiwań adoptuje, jak okaże się nieco później, prawdziwego białego kruka – „Cień wiatru” Juliana Caraxa. Antykwaryczne poszukiwania wykażą jak rzadka i niebezpieczna to książka.
Daniel dorasta – w powieści Zafona odnaleźć można elementy typowej bildungsroman1) – i chce dowiedzieć się o Caraxie czegoś więcej, przeczytać inne jego powieści. Okazuje się to być wyzwaniem godnym rasowego łowcy. Książki tajemniczego autora są bowiem systematycznie niszczone. Im bardziej Daniel zagłębia się w swoich poszukiwaniach, im więcej ludzi zostaje w nie wciągniętych, im więcej wątków staje się widocznych w plątaninie fabuły, tym bardziej narasta atmosfera grozy i tajemniczości. Czy książki mogą mieć aż taką, śmiercionośną moc?
Zafon nieustannie czerpie z tradycji literackiej. Sama powieść napisana jest bez odwoływania się do eksperymentów formalnych czy postmodernistycznych gier z czytelnikiem. Za swoich mistrzów pisarz obrał nie byle kogo – Dostojewskiego, Tołstoja, Dickensa. Postulaty powieści realistycznej zdaje się wypełniać na przykład w warstwie językowej, a jak przystało na epigona dawnych twórców starannie zamyka wszystkie wątki. Nie w tym jednak tkwi niezaprzeczalny czar, który roztacza przed czytelnikiem „Cień wiatru”, mimo wad takich jak mizerny psychologizm postaci, oczywistość z jaką przychodzi odpowiedzieć na pytanie o osobę tajemniczego podpalacza, czy dość banalne rozwiązanie fabuły. Umiejętnie posługując się zużytymi kliszami fabularnymi i ogranymi motywami Zafon konstruuje nową, bardzo zanurzoną w literaturze opowieść. Czerpie z poetyki powieści grozy i powieści przygodowej. Cmentarz Zapomnianych Książek i nieistniająca przecież powieść Caraxa przywodzi na myśl bibliotekę-wszechświat Borgesa i jego recenzje dzieł, które nigdy nie powstały. Porównania do prozy Umberto Eco wydają się być zdecydowanie przesadzone, ale zgodzić się można, że Zafon dorównuje niektórym powieściom Arturo Péreza-Reverte. Tak jak „Salamandra” Thomasa Whartona i wiele innych książek, ta poświęcona jest właśnie książkom, niezwykłej mocy literatury i chyba wreszcie samym czytelnikom… Może właśnie w tym tkwi sedno owej tajemniczej przyjemności, jaka płynie z lektury książki? Zafon w swojej powieści umieścił sporo ciekawych myśli na temat literatury. Na przykład: „Książki są lustrem: widzisz w nich tylko to, co już w sobie masz.”
„Cień wiatru” ma być pierwszą częścią planowanego przez autora cyklu, który prezentowałby, oprócz literackiej fikcji, historię Barcelony. W kolejnych powieściach czytelnicy zanurzaliby się coraz bardziej w przeszłość hiszpańskiego miasta. Wiadomość ta może zaskakiwać, jako że miasto na kartkach książki rozmywa się, sprowadzone jedynie do kilku nazw, po których zmianie przestrzeń powieści mogłaby objąć niemalże dowolne inne miasto. Z oniryczną atmosferą współgrają umieszczone w książce fotografie Barcelony autorstwa Fransesca Catala-Roca, choć do pewnego stopnia podkreślają one braki książki. Przewrotny to zabieg.
I jeszcze jedno. Nie mogę oprzeć się zadaniu pytania: co, u licha, „Tess d’Urberville” robiła na Cmentarzu Zapomnianych Książek? Zagadka to nie mniejsza niż zakręty samej fabuły.
koniec
6 sierpnia 2005
1) bildungsroman – powieść o formowaniu się, kształtowaniu duchowym (uczuciowym, moralnym itd.) głównej postaci, zazwyczaj w latach młodzieńczych.

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Krótko o książkach: Wzloty i (głównie) upadki
Miłosz Cybowski

4 XII 2021

Pomysł na „Miasto Archipelag” Filip Springer miał całkiem niezły – wyruszyć w Polskę i odwiedzić niegdysiejsze miasta wojewódzkie, które straciły swoją pozycję w wyniku reformy administracyjnej z 1999 roku. Gorzej z wykonaniem.

więcej »

Jesteśmy tylko nośnikami
Miłosz Cybowski

2 XII 2021

Zarówno pozbawiony emocji styl, jak i niektóre tezy stawiane przez Richarda Dawkinsa mogą budzić instynktowny sprzeciw. „Samolubny gen” nie na darmo uchodzi za książkę kontrowersyjną, choć może wraz z rozpowszechnieniem nauki o genetyce to wrażenie nieco przygasło.

więcej »

Mała Esensja: W oczekiwaniu na Boże Narodzenie
Joanna Kapica-Curzytek

1 XII 2021

Ponownie spotykamy się z sympatycznym myszkiem wykreowanym przez autora i ilustratora Alexa T. Smitha. „Winston wraca na święta” pozwoli młodszym (i starszym czytelnikom) odliczać dni do Gwiazdki!

więcej »

Polecamy

Pogrzeb pośród mgławic

Stulecie Stanisława Lema:

Pogrzeb pośród mgławic
— Mieszko B. Wandowicz

O korzyściach z bycia ślimakiem (śluzem na marginesie „Głosu Pana”)
— Mieszko B. Wandowicz

List znad Oceanu
— Beatrycze Nowicka

Lem w komiksie
— Marcin Knyszyński

Przeciętniak w swym zawodzie
— Agnieszka Hałas, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Jam jest robot hartowany, zdalnie prądem sterowany!
— Miłosz Cybowski, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Zawsze szach, nigdy mat
— Marcin Knyszyński

Świadomość jako błąd
— Marcin Knyszyński

Człowiek jako bariera ostateczna
— Marcin Knyszyński

Nie wszystko i nie wszędzie jest dla nas
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Cień dawnej świetności
— Jędrzej Burszta

Esensja czyta: Czerwiec 2012
— Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Michał Kubalski, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski

Książę chaosu
— Anna Kańtoch

Esensja czyta: Grudzień 2009
— Jędrzej Burszta, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Marcin T.P. Łuczyński, Daniel Markiewicz, Beatrycze Nowicka, Monika Twardowska-Wągrowska, Mieszko B. Wandowicz, Konrad Wągrowski

Esensja czyta: Styczeń-luty 2009
— Michał Foerster, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski

Gra z cieniem
— Jędrzej Burszta

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.