Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 7 grudnia 2019
w Esensji w Esensjopedii

Orhan Pamuk
‹Rudowłosa›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułRudowłosa
Tytuł oryginalnyKırmızı Saçlı Kadın
Data wydania17 sierpnia 2017
Autor
PrzekładPiotr Kawulok
Wydawca Wydawnictwo Literackie
ISBN978-83-08-06385-9
Format256s. 145×207mm; oprawa twarda
Cena36,90
Gatunekmainstream
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Ojco- i synobójstwa
[Orhan Pamuk „Rudowłosa” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Przedstawiając losy głównego bohatera „Rudowłosej” Orhan Pamuk sięga po archetypiczne motywy ze Wschodu i Zachodu, aby stworzyć pasjonującą opowieść ukazującą przemiany, jakie zaszły w jego ojczyźnie w ciągu ostatnich kilku dekad. We efekcie lekturę tę docenią nie tylko fani twórczości tureckiego noblisty.

Marcin Mroziuk

Ojco- i synobójstwa
[Orhan Pamuk „Rudowłosa” - recenzja]

Przedstawiając losy głównego bohatera „Rudowłosej” Orhan Pamuk sięga po archetypiczne motywy ze Wschodu i Zachodu, aby stworzyć pasjonującą opowieść ukazującą przemiany, jakie zaszły w jego ojczyźnie w ciągu ostatnich kilku dekad. We efekcie lekturę tę docenią nie tylko fani twórczości tureckiego noblisty.

Orhan Pamuk
‹Rudowłosa›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułRudowłosa
Tytuł oryginalnyKırmızı Saçlı Kadın
Data wydania17 sierpnia 2017
Autor
PrzekładPiotr Kawulok
Wydawca Wydawnictwo Literackie
ISBN978-83-08-06385-9
Format256s. 145×207mm; oprawa twarda
Cena36,90
Gatunekmainstream
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Cała historia rozpoczyna się w połowie lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku, kiedy ojciec nastoletniego Cema znika bez śladu. Z tego powodu chłopcu i jego matce się nie przelewa, ale mimo to główny bohater pragnie pójść na studia. Aby zdobyć potrzebne fundusze, Cem zatrudnia się jako pomocnik mistrza Mahuta, który otrzymał właśnie zlecenie wykopania studni w leżącym niedaleko Stambułu Öngören. Z zainteresowaniem obserwujemy, jak między tymi dwoma wytwarza się więź odpowiadająca nie tyle relacji uczeń – mistrz, co syn – ojciec. Łączy ich nie tylko wspólnie wykonywana praca, ale również wyprawy do miasteczka i opowiadane przez jednego i drugiego różnorakie historie. Mahut szczególnie gustuje w opowieściach religijnych, ale również uwielbia wracać do własnych przeżyć związanych z wcześniejszymi zleceniami. Z kolei Cem pewnego razu relacjonuje mistrzowi mit o Edypie, który jednak studniarzowi niezbyt przypada do gustu. W miarę rozwoju wydarzeń okazuje się jednak, że to właśnie historia syna Lajosa i Jokasty stanie się niezwykle ważna dla głównego bohatera.
Równie wielki wpływ na dalsze losy Cema będzie miała pochodząca z „Księgi królewskiej” Ferdousiego opowieść o Rostamie, który nieświadomie zabija własnego syna Sohraba. Główny bohater powieści Orhana Pamuka po raz pierwszy styka się z tą historią w trakcie spektaklu wędrownego teatru w Öngören. Dla czytelników oczywiste jest, że młodzieńca przyciąga tam nie tyle miłość do sztuki, co możliwość zobaczenia na scenie tytułowej Rudowłosej. To właśnie o spotkaniu z tą kobietą i późniejszych tragicznych wydarzeniach tego lata Cem nie będzie potrafił zapomnieć do końca życia. Później będziemy świadkami, jak bohater osiąga sukces zawodowy, ale z powodu bezpłodności żony nie jest mu dane osiągnąć pełnię szczęścia w życiu osobistym. Jednocześnie z zadziwieniem obserwujemy, że – już jako dobrze sytuowany biznesmen – oddaje się on pasji podążania tropem mitów o Edypie i Rostamie. Warto jeszcze dodać, że w przypadku „Rudowłosej” koniec naprawdę wieńczy dzieło, gdyż finał całej historii jest przemyślany pod każdym względem i rzeczywiście znakomity. W trakcie lektury cały czas bowiem zdajemy sobie sprawę, że Cem z pewnością nie jest chodzącym ideałem, ale i tak nie traci on nawet na chwilę naszej sympatii. Dopiero zmiana perspektywy w końcowej części książki sprawia, że musimy dokonać przewartościowania naszych wcześniejszych sądów.
W „Rudowłosej” na uwagę zasługuje w szczególności niezwykle precyzyjna konstrukcja fabuły. Z jednej strony otrzymujemy tutaj poruszającą opowieść o zwykłych ludziach, którzy muszą zmierzyć się ze swoją przeszłością i niczym mityczni bohaterowie nie mogą uciec przed przeznaczeniem, a z drugiej znajdziemy w tej książce metaforyczny obraz ścierających się w Turcji wpływów Wschodu i Zachodu. Wszystko to sprawia, że nowa powieść Orhana Pamuka jest naprawdę wciągającą lekturą, o której z pewnością łatwo się nie zapomina.
koniec
9 października 2017

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Rozświetlić zimowe dni
Joanna Kapica-Curzytek

6 XII 2019

„Nieświęty Mikołaj” spełni nasze oczekiwania, jeśli akurat szukamy lektury, która wprowadzi nas w świąteczny nastrój i chcemy się odrobinę wzruszyć.

więcej »

O tym, czego nie boi się Dukaj
Mieszko B. Wandowicz

6 XII 2019

Esej Jacka Dukaja pt. „Po piśmie” wydaje się zarazem oczywisty i nieoczywisty. A przy tym wart lektury albo przynajmniej się przyjrzenia – przez tyleż filozofów, socjologów i politologów, ile zainteresowanych kulturowymi zmianami czytelników. Czy jednak istnieją jeszcze czytelnicy? Czy istnieć powinni?

więcej »

PRL w kryminale: Nie zadzieraj z prezesem!
Sebastian Chosiński

5 XII 2019

Kolejny „gazetowiec” Jacka Wołowskiego czekał na publikację książkową prawie pół wieku. Najpierw, w połowie lat 60., poznali go czytelnicy „Życia Warszawy”; wszyscy inni, którzy wówczas nie mieli możliwości sięgnąć po to pismo, poznali powieść „Krzyżyk i Kreska” dopiero niedawno. I raczej nie powinni czuć się zawiedzeni…

więcej »

Polecamy

„Bycie” jest kalejdoskopem

Na rubieżach rzeczywistości:

„Bycie” jest kalejdoskopem
— Marcin Knyszyński

„I Have a Dream”
— Marcin Knyszyński

Koszmarna teofania
— Marcin Knyszyński

Nowe rozdanie
— Marcin Knyszyński

Prawdziwe kłamstwa
— Marcin Knyszyński

„Normalni” szaleńcy
— Marcin Knyszyński

Dwadzieścia sroczych ogonów
— Marcin Knyszyński

Kto tu jest chory?
— Marcin Knyszyński

„Osacza nas zewsząd wug!”
— Marcin Knyszyński

Otwórz oczy!
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Esensja czyta: Październik 2016
— Miłosz Cybowski, Joanna Kapica-Curzytek, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk, Joanna Słupek, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Miasto, pamięć i melancholia
— Joanna Kapica-Curzytek

Stambuł – stolica świata
— Joanna Kapica-Curzytek

Przyjaciel jest jak my sami
— Michał Foerster

Co to jest historia
— Michał Foerster

Esensja czyta: III kwartał 2008
— Michał Foerster, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Michał Kubalski, Daniel Markiewicz, Paweł Sasko, Konrad Wągrowski, Marcin T. P. Łuczyński

Zbrodnia w miniaturze
— Michał Foerster

Tegoż autora

Amour znaczy miłość
— Marcin Mroziuk

Sześćdziesiąt lat minęło a niebo wciąż na swoim miejscu...
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Nieoczekiwana zmiana miejsc
— Marcin Mroziuk

Trzech ojców
— Marcin Mroziuk

Z zegarmistrzowską precyzją
— Marcin Mroziuk

Śmierć na plaży
— Marcin Mroziuk

Ucieczka z rynsztoka
— Marcin Mroziuk

W księżycową noc
— Marcin Mroziuk

Wyprawa na Ziemię
— Marcin Mroziuk

W gąszczu tajemnic
— Marcin Mroziuk

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.