Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 lutego 2019
w Esensji w Esensjopedii

Orhan Pamuk
‹Rudowłosa›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułRudowłosa
Tytuł oryginalnyKırmızı Saçlı Kadın
Data wydania17 sierpnia 2017
Autor
PrzekładPiotr Kawulok
Wydawca Wydawnictwo Literackie
ISBN978-83-08-06385-9
Format256s. 145×207mm; oprawa twarda
Cena36,90
Gatunekmainstream
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Ojco- i synobójstwa

Esensja.pl
Esensja.pl
Przedstawiając losy głównego bohatera „Rudowłosej” Orhan Pamuk sięga po archetypiczne motywy ze Wschodu i Zachodu, aby stworzyć pasjonującą opowieść ukazującą przemiany, jakie zaszły w jego ojczyźnie w ciągu ostatnich kilku dekad. We efekcie lekturę tę docenią nie tylko fani twórczości tureckiego noblisty.

Marcin Mroziuk

Ojco- i synobójstwa

Przedstawiając losy głównego bohatera „Rudowłosej” Orhan Pamuk sięga po archetypiczne motywy ze Wschodu i Zachodu, aby stworzyć pasjonującą opowieść ukazującą przemiany, jakie zaszły w jego ojczyźnie w ciągu ostatnich kilku dekad. We efekcie lekturę tę docenią nie tylko fani twórczości tureckiego noblisty.

Orhan Pamuk
‹Rudowłosa›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułRudowłosa
Tytuł oryginalnyKırmızı Saçlı Kadın
Data wydania17 sierpnia 2017
Autor
PrzekładPiotr Kawulok
Wydawca Wydawnictwo Literackie
ISBN978-83-08-06385-9
Format256s. 145×207mm; oprawa twarda
Cena36,90
Gatunekmainstream
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Cała historia rozpoczyna się w połowie lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku, kiedy ojciec nastoletniego Cema znika bez śladu. Z tego powodu chłopcu i jego matce się nie przelewa, ale mimo to główny bohater pragnie pójść na studia. Aby zdobyć potrzebne fundusze, Cem zatrudnia się jako pomocnik mistrza Mahuta, który otrzymał właśnie zlecenie wykopania studni w leżącym niedaleko Stambułu Öngören. Z zainteresowaniem obserwujemy, jak między tymi dwoma wytwarza się więź odpowiadająca nie tyle relacji uczeń – mistrz, co syn – ojciec. Łączy ich nie tylko wspólnie wykonywana praca, ale również wyprawy do miasteczka i opowiadane przez jednego i drugiego różnorakie historie. Mahut szczególnie gustuje w opowieściach religijnych, ale również uwielbia wracać do własnych przeżyć związanych z wcześniejszymi zleceniami. Z kolei Cem pewnego razu relacjonuje mistrzowi mit o Edypie, który jednak studniarzowi niezbyt przypada do gustu. W miarę rozwoju wydarzeń okazuje się jednak, że to właśnie historia syna Lajosa i Jokasty stanie się niezwykle ważna dla głównego bohatera.
Równie wielki wpływ na dalsze losy Cema będzie miała pochodząca z „Księgi królewskiej” Ferdousiego opowieść o Rostamie, który nieświadomie zabija własnego syna Sohraba. Główny bohater powieści Orhana Pamuka po raz pierwszy styka się z tą historią w trakcie spektaklu wędrownego teatru w Öngören. Dla czytelników oczywiste jest, że młodzieńca przyciąga tam nie tyle miłość do sztuki, co możliwość zobaczenia na scenie tytułowej Rudowłosej. To właśnie o spotkaniu z tą kobietą i późniejszych tragicznych wydarzeniach tego lata Cem nie będzie potrafił zapomnieć do końca życia. Później będziemy świadkami, jak bohater osiąga sukces zawodowy, ale z powodu bezpłodności żony nie jest mu dane osiągnąć pełnię szczęścia w życiu osobistym. Jednocześnie z zadziwieniem obserwujemy, że – już jako dobrze sytuowany biznesmen – oddaje się on pasji podążania tropem mitów o Edypie i Rostamie. Warto jeszcze dodać, że w przypadku „Rudowłosej” koniec naprawdę wieńczy dzieło, gdyż finał całej historii jest przemyślany pod każdym względem i rzeczywiście znakomity. W trakcie lektury cały czas bowiem zdajemy sobie sprawę, że Cem z pewnością nie jest chodzącym ideałem, ale i tak nie traci on nawet na chwilę naszej sympatii. Dopiero zmiana perspektywy w końcowej części książki sprawia, że musimy dokonać przewartościowania naszych wcześniejszych sądów.
W „Rudowłosej” na uwagę zasługuje w szczególności niezwykle precyzyjna konstrukcja fabuły. Z jednej strony otrzymujemy tutaj poruszającą opowieść o zwykłych ludziach, którzy muszą zmierzyć się ze swoją przeszłością i niczym mityczni bohaterowie nie mogą uciec przed przeznaczeniem, a z drugiej znajdziemy w tej książce metaforyczny obraz ścierających się w Turcji wpływów Wschodu i Zachodu. Wszystko to sprawia, że nowa powieść Orhana Pamuka jest naprawdę wciągającą lekturą, o której z pewnością łatwo się nie zapomina.
koniec
9 października 2017

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Mała Esensja: Tajemnice i tarapaty
Marcin Mroziuk

18 II 2019

Druga część przygód Marianny i Miłosza w niesamowitej krainie wynalazców i konstruktorów będzie bez wątpienia fascynującą lekturą dla młodych czytelników. „Imaginarium. Ogród Leonarda” przynosi bowiem wyjaśnienie wielu zagadek, które pojawiły się w „Gildii Wynalazców”, a Agnieszka Stelmaszyk potrafi zaskoczyć nas tutaj jeszcze większą liczbą nagłych zwrotów akcji niż w pierwszym tomie serii .

więcej »

Archeologiczne wykopki
Jarosław Loretz

17 II 2019

Lata temu „Messier 13” Bohdana Peteckiego uchodził za całkiem przyzwoitą, wartką space operę, napisaną z dużym rozmachem i poruszającą ważkie koncepty. W obecnych czasach jest już jednak co najwyżej ciekawostką dla miłośników dawniejszej polskiej SF.

więcej »

Klasyka powraca
Joanna Kapica-Curzytek

15 II 2019

„Dunbar” to opowiedziany w formie współczesnej powieści dramat „Król Lear” Szekspira. Odpowiednikiem tytułowego bohatera legendarnego dramatu jest Henry Dunbar, biznesowy potentat. Sięgając do schematu z klasyki literatury, autor zaproponował nam współczesną przypowieść o potędze, pieniądzach i chciwości.

więcej »

Polecamy

Zapchajdziura

Na rubieżach rzeczywistości:

Zapchajdziura
— Marcin Knyszyński

Ten świat to jeden wielki Kant!
— Marcin Knyszyński

„Teraz widzimy jakby w zwierciadle, niejasno” – 1 Kor 13, 12
— Marcin Knyszyński

Świat jako miraż albo ludzie jak bogowie
— Marcin Knyszyński

Prawda Absolutna kontra prawdy subiektywne
— Marcin Knyszyński

Gra w życie
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Esensja czyta: Październik 2016
— Miłosz Cybowski, Joanna Kapica-Curzytek, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk, Joanna Słupek, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Miasto, pamięć i melancholia
— Joanna Kapica-Curzytek

Stambuł – stolica świata
— Joanna Kapica-Curzytek

Przyjaciel jest jak my sami
— Michał Foerster

Co to jest historia
— Michał Foerster

Esensja czyta: III kwartał 2008
— Michał Foerster, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Michał Kubalski, Daniel Markiewicz, Paweł Sasko, Konrad Wągrowski, Marcin T. P. Łuczyński

Zbrodnia w miniaturze
— Michał Foerster

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.