Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 21 kwietnia 2019
w Esensji w Esensjopedii

Orhan Pamuk
‹Rudowłosa›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułRudowłosa
Tytuł oryginalnyKırmızı Saçlı Kadın
Data wydania17 sierpnia 2017
Autor
PrzekładPiotr Kawulok
Wydawca Wydawnictwo Literackie
ISBN978-83-08-06385-9
Format256s. 145×207mm; oprawa twarda
Cena36,90
Gatunekmainstream
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Kup wSelkar.pl: 35,47 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Ojco- i synobójstwa

Esensja.pl
Esensja.pl
Przedstawiając losy głównego bohatera „Rudowłosej” Orhan Pamuk sięga po archetypiczne motywy ze Wschodu i Zachodu, aby stworzyć pasjonującą opowieść ukazującą przemiany, jakie zaszły w jego ojczyźnie w ciągu ostatnich kilku dekad. We efekcie lekturę tę docenią nie tylko fani twórczości tureckiego noblisty.

Marcin Mroziuk

Ojco- i synobójstwa

Przedstawiając losy głównego bohatera „Rudowłosej” Orhan Pamuk sięga po archetypiczne motywy ze Wschodu i Zachodu, aby stworzyć pasjonującą opowieść ukazującą przemiany, jakie zaszły w jego ojczyźnie w ciągu ostatnich kilku dekad. We efekcie lekturę tę docenią nie tylko fani twórczości tureckiego noblisty.

Orhan Pamuk
‹Rudowłosa›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułRudowłosa
Tytuł oryginalnyKırmızı Saçlı Kadın
Data wydania17 sierpnia 2017
Autor
PrzekładPiotr Kawulok
Wydawca Wydawnictwo Literackie
ISBN978-83-08-06385-9
Format256s. 145×207mm; oprawa twarda
Cena36,90
Gatunekmainstream
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Kup wSelkar.pl: 35,47 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Cała historia rozpoczyna się w połowie lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku, kiedy ojciec nastoletniego Cema znika bez śladu. Z tego powodu chłopcu i jego matce się nie przelewa, ale mimo to główny bohater pragnie pójść na studia. Aby zdobyć potrzebne fundusze, Cem zatrudnia się jako pomocnik mistrza Mahuta, który otrzymał właśnie zlecenie wykopania studni w leżącym niedaleko Stambułu Öngören. Z zainteresowaniem obserwujemy, jak między tymi dwoma wytwarza się więź odpowiadająca nie tyle relacji uczeń – mistrz, co syn – ojciec. Łączy ich nie tylko wspólnie wykonywana praca, ale również wyprawy do miasteczka i opowiadane przez jednego i drugiego różnorakie historie. Mahut szczególnie gustuje w opowieściach religijnych, ale również uwielbia wracać do własnych przeżyć związanych z wcześniejszymi zleceniami. Z kolei Cem pewnego razu relacjonuje mistrzowi mit o Edypie, który jednak studniarzowi niezbyt przypada do gustu. W miarę rozwoju wydarzeń okazuje się jednak, że to właśnie historia syna Lajosa i Jokasty stanie się niezwykle ważna dla głównego bohatera.
Równie wielki wpływ na dalsze losy Cema będzie miała pochodząca z „Księgi królewskiej” Ferdousiego opowieść o Rostamie, który nieświadomie zabija własnego syna Sohraba. Główny bohater powieści Orhana Pamuka po raz pierwszy styka się z tą historią w trakcie spektaklu wędrownego teatru w Öngören. Dla czytelników oczywiste jest, że młodzieńca przyciąga tam nie tyle miłość do sztuki, co możliwość zobaczenia na scenie tytułowej Rudowłosej. To właśnie o spotkaniu z tą kobietą i późniejszych tragicznych wydarzeniach tego lata Cem nie będzie potrafił zapomnieć do końca życia. Później będziemy świadkami, jak bohater osiąga sukces zawodowy, ale z powodu bezpłodności żony nie jest mu dane osiągnąć pełnię szczęścia w życiu osobistym. Jednocześnie z zadziwieniem obserwujemy, że – już jako dobrze sytuowany biznesmen – oddaje się on pasji podążania tropem mitów o Edypie i Rostamie. Warto jeszcze dodać, że w przypadku „Rudowłosej” koniec naprawdę wieńczy dzieło, gdyż finał całej historii jest przemyślany pod każdym względem i rzeczywiście znakomity. W trakcie lektury cały czas bowiem zdajemy sobie sprawę, że Cem z pewnością nie jest chodzącym ideałem, ale i tak nie traci on nawet na chwilę naszej sympatii. Dopiero zmiana perspektywy w końcowej części książki sprawia, że musimy dokonać przewartościowania naszych wcześniejszych sądów.
W „Rudowłosej” na uwagę zasługuje w szczególności niezwykle precyzyjna konstrukcja fabuły. Z jednej strony otrzymujemy tutaj poruszającą opowieść o zwykłych ludziach, którzy muszą zmierzyć się ze swoją przeszłością i niczym mityczni bohaterowie nie mogą uciec przed przeznaczeniem, a z drugiej znajdziemy w tej książce metaforyczny obraz ścierających się w Turcji wpływów Wschodu i Zachodu. Wszystko to sprawia, że nowa powieść Orhana Pamuka jest naprawdę wciągającą lekturą, o której z pewnością łatwo się nie zapomina.
koniec
9 października 2017

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Mała Esensja: Zagadka królowej myszy - recenzja
Marcin Mroziuk

20 IV 2019

W „Zagadce królowej myszy” – podobnie jak w poprzednich tomach „Detektywów z Tajemniczej 5” – młodzi czytelnicy mogą obserwować swoich rówieśników, którzy na własną rękę próbują rozwiązać interesującą zagadkę kryminalną. Warto dodać, że tym razem Marta Guzowska przy okazji przemyca też trochę informacji o Oldze Boznańskiej, gdyż to właśnie jej obraz zostaje skradziony.

więcej »

Zakochani i buntownicy
Joanna Kapica-Curzytek

17 IV 2019

Powieść „mówi” Szekspirem i rozbrzmiewa piosenkami Eda Sheerrana. „Niespodziewanie jasna noc” można uznać za manifest pokoleniowy dwudziestolatków. Młodym ludziom zawsze niełatwo jest pogodzić swoje marzenia z rzeczywistością współczesnego świata.

więcej »

Pani detektyw Delicado
Joanna Kapica-Curzytek

13 IV 2019

Ósmy tom barcelońskiej serii kryminalnej z parą detektywów Petrą Delicado i Ferminem Garzanem przykuwa uwagę ciekawym historycznym kontekstem. Ale akcja „Milczenia krużganków” i finał zwracają się zupełnie w inną stronę.

więcej »

Polecamy

Kto tu jest chory?

Na rubieżach rzeczywistości:

Kto tu jest chory?
— Marcin Knyszyński

„Osacza nas zewsząd wug!”
— Marcin Knyszyński

Otwórz oczy!
— Marcin Knyszyński

Zapchajdziura
— Marcin Knyszyński

Ten świat to jeden wielki Kant!
— Marcin Knyszyński

„Teraz widzimy jakby w zwierciadle, niejasno” – 1 Kor 13, 12
— Marcin Knyszyński

Świat jako miraż albo ludzie jak bogowie
— Marcin Knyszyński

Prawda Absolutna kontra prawdy subiektywne
— Marcin Knyszyński

Gra w życie
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Esensja czyta: Październik 2016
— Miłosz Cybowski, Joanna Kapica-Curzytek, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk, Joanna Słupek, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Miasto, pamięć i melancholia
— Joanna Kapica-Curzytek

Stambuł – stolica świata
— Joanna Kapica-Curzytek

Przyjaciel jest jak my sami
— Michał Foerster

Co to jest historia
— Michał Foerster

Esensja czyta: III kwartał 2008
— Michał Foerster, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Michał Kubalski, Daniel Markiewicz, Paweł Sasko, Konrad Wągrowski, Marcin T. P. Łuczyński

Zbrodnia w miniaturze
— Michał Foerster

Tegoż autora

Walka o dusze wymaga ofiar
— Marcin Mroziuk

Dobro zostawia po sobie dobre ślady
— Marcin Mroziuk

Czas nie stoi w miejscu
— Marcin Mroziuk

Trudne dopasowywanie się do oczekiwań
— Marcin Mroziuk

Kiedy wejdziesz między wrony…
— Marcin Mroziuk

Do czego nadają się dziewczęta
— Marcin Mroziuk

Z głową w chmurach
— Marcin Mroziuk

Portrety i metafory
— Marcin Mroziuk

Jak to się udało
— Marcin Mroziuk

Podpatrzone w Ameryce
— Marcin Mroziuk

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.