Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 lutego 2018
w Esensji w Esensjopedii

Pod podszewką historii

Esensja.pl
Esensja.pl
Okres lat 30. XX wieku i lata drugiej wojny światowej w Maroku, Madrycie i Lizbonie, intrygujący wątek szpiegowski i zawiłe rodzinne historie – tak w skrócie można streścić powieść „Krawcowa z Madrytu”.

María Dueñas
‹Krawcowa z Madrytu›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKrawcowa z Madrytu
Tytuł oryginalnyEl tiempo entre costuras
Data wydania14 czerwca 2017
Autor
PrzekładDorota Walasek-Elbanowska
Wydawca Muza
ISBN978-83-287-0294-3
Format576s. 155×235mm
Cena49,90
Gatunekhistoryczna, obyczajowa
WWW
Wyszukaj wMadBooks.pl
Kup wSelkar.pl: 38,47 zł
Wyszukaj wKumiko.pl
Wyszukaj wMatras.pl
Kup wTaniaKsiążka.pl: 38,92 zł
Wyszukaj w
Zobacz w
To trzecia powieść Marii Dueñas, która u nas się ukazuje. Wydana w 2009 roku, zekranizowana kilka lat później, wpisuje się w obecny w hiszpańskiej literaturze wątek pamięci historycznej i rozliczeń z reżimem generała Franco. Tyle, że książka ta nie koncentruje się przesadnie na niuansach historii czy polityki, ale jest pomyślana raczej jako rozrywkowa literatura z trzymającą w napięciu akcją, choć w wielu miejscach opierającą się na faktach.
To się autorce rzeczywiście w pełni udaje. Główna bohaterka Sira, zarazem narratorka, nie może narzekać na nudę w życiu. Szybko musi radzić sobie samodzielnie, gdyż padła ofiarą oszustwa po wspólnym wyjeździe z narzeczonym do Maroka. Na szczęście, mimo początkowych trudności, nie ma z tym kłopotu, bo jest utalentowaną krawcową. Bardzo szybko jej zakład krawiecki okazuje się udanym przedsięwzięciem, a ona sama przyjmuje u siebie największe elegantki.
Maroko, a ściślej: miasto Tetuan lat trzydziestych XX wieku to kosmopolityczna kolonia, gdzie przenikają się wpływy, toczy się walka o władzę i działają wywiady wielu krajów. Sira okazuje się być cennym kontaktem i szybko dołącza do sieci wymieniającej informacje. Zakład krawiecki, przez który przewijają się dziesiątki osób, jest, jak się okazuje, wymarzonym do tego miejscem.
Maria Dueñas wprowadziła do powieści kilkoro prawdziwych bohaterów. Ich obecność w „Krawcowej z Madrytu” czyni z tej książki coś więcej niż tylko ulotną literacką fikcję. Jedną z postaci jest Ramón Serrano Suñer, szwagier generała Franco i także minister w jego rządzie. Pojawia się też Juan Luis Beigbeder, komisarz protektoratu Monako, uwikłany w romans z Rosalindą Fox, którą podejrzewano o szpiegostwo na rzecz Wielkiej Brytanii. W oczach Siry, wszyscy są ludźmi z krwi i kości, mają swoje słabości, sekrety, kłopoty.
Tutaj trzeba podkreślić, że najmocniejszą stroną „Krawcowej z Madrytu” są doskonale zarysowane postacie drugoplanowe. Niezależnie od tego, czy chodzi o służącą, sąsiada, komisarza policji – a galeria tych bohaterów jest całkiem spora – za każdym razem mamy do czynienia ze świetnymi portretami, podkreślającymi charakterystyczne cechy. Z całą mocą zgadzam się z opinią Maria Vargasa Llosy, zamieszczoną na okładce książki.
Paradoksalnie, zabrakło indywidualności głównej bohaterce. Choć opowieść jest prowadzona w pierwszej osobie, Sira sprawia wrażenie bezwolnej, beznamiętnie relacjonującej swoje przeżycia. W jej narracji nie ma niczego porywającego, angażującego czy wzbudzającego emocje. Możemy na podstawie rozwoju wydarzeń wywnioskować, że musi być osobą bardzo inteligentną, ale to z powieści nie za bardzo wynika.
Akcja książki przyspiesza, im bliżej do końca. Sira przenosi się z Maroka do Madrytu, następnie jest zmuszona wyjechać do Lizbony. Atmosfera się zagęszcza, a autorka bardzo umiejętnie łączy większość zarysowanych wcześniej wątków – co nie zawsze jest we wszystkich powieściach oczywistością. Zaskakujące są także sytuacje, gdy doganiają Sirę cienie z przeszłości.
To wszystko może się podobać i na pewno dostarczy nam satysfakcjonującej lektury. „Krawcowa z Madrytu” przypomina nam o trudnych czasach wojny domowej w Hiszpanii i drugiej wojny światowej – te wydarzenia widziane są tutaj z rzadkiej, przynajmniej u nas, perspektywy życia w hiszpańskiej kolonii, po drugiej stronie Cieśniny Gibraltarskiej. Jeśli lubimy wątki szpiegowskie, wplecione w życie bywalców wielkiego świata, ta powieść nas nie rozczaruje.
koniec
12 października 2017
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Przeczytaj to jeszcze raz: Furia ze Złotego Wieku SF
Wojciech Gołąbowski

17 II 2018

Henry Kuttner napisał „Fury” ponad 70 lat temu. Pierwsze wydanie miało miejsce nieco później, w 1950 roku. W 1958 roku wznowiono książkę pod zmienionym tytułem, „Destination: Infinity”. W naszym kraju powieść doczekała się przekładu i wydania przez Czytelnika dopiero w 1986 roku, niemal 40 lat po powstaniu, jako „Nieśmiertelni”. Do dziś niewiele się postarzała.

więcej »

Z niebieskiej perspektywy
Joanna Kapica-Curzytek

16 II 2018

„Noworoczne anioły” to powieść pełna ciepła, humoru i optymizmu. A przy tym niebanalna – autorka testuje tu siłę przyjaźni oraz… anielskich mocy.

więcej »

Śmierć gra w kości
Beatrycze Nowicka

15 II 2018

„Komandoria 54” – powieściowy debiut Marcina Guzka i zarazem pierwszy tom cyklu o Szarej Straży zasługuje na uwagę.

więcej »

Polecamy

Bohaterowie

Po trzy:

Bohaterowie
— Beatrycze Nowicka

Ludzie w książkach żyją
— Beatrycze Nowicka

Niedocenione
— Beatrycze Nowicka

Inne strony świata
— Beatrycze Nowicka

I jeszcze jeden tom…
— Beatrycze Nowicka

Transfuzje duszy
— Beatrycze Nowicka

Tropem jednorożca
— Beatrycze Nowicka

Inteligentne i inspirujące
— Beatrycze Nowicka

Za Stumilowym Lasem i Doliną Muminków
— Beatrycze Nowicka

Blask jasnych łun
— Beatrycze Nowicka

Zobacz też

Tegoż twórcy

Powieść jak wino
— Joanna Kapica-Curzytek

Hiszpanka w Ameryce
— Joanna Kapica-Curzytek

Tegoż autora

Z niebieskiej perspektywy
— Joanna Kapica-Curzytek

Każde pokolenie
— Joanna Kapica-Curzytek

Losy uwikłane w historię
— Joanna Kapica-Curzytek

Oczami zakochanej kobiety
— Joanna Kapica-Curzytek

Autorka w pułapce
— Joanna Kapica-Curzytek

Poznań jak stara kamienica
— Joanna Kapica-Curzytek

O formach życia okołoksiążkowego
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie oglądać się za siebie
— Joanna Kapica-Curzytek

Jedyna w swoim rodzaju
— Joanna Kapica-Curzytek

Prywatne czyli polityczne
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.