Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 października 2021
w Esensji w Esensjopedii

Balli Kaur Jaswal
‹Pikantne historie dla pendżabskich wdów›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPikantne historie dla pendżabskich wdów
Tytuł oryginalnyErotic Stories for Punjabi Widows
Data wydania2 sierpnia 2017
Autor
PrzekładAgnieszka Wyszogrodzka-Gaik
Wydawca Czarna Owca
ISBN978-83-8015-563-3
Format135×215mm
Cena39,99
Gatunekobyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Radosny seks i śmiertelna groza
[Balli Kaur Jaswal „Pikantne historie dla pendżabskich wdów” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Obyczajowych powieści o zderzaniu się kultury Europy z tradycją społeczności o azjatyckich korzeniach jest całkiem sporo. Ale „Pikantne historie dla pendżabskich wdów” wyróżniają się głębokim spojrzeniem na poważne problemy oraz unikalną atmosferą komediodramatu z nutami Kamasutry.

Joanna Kapica-Curzytek

Radosny seks i śmiertelna groza
[Balli Kaur Jaswal „Pikantne historie dla pendżabskich wdów” - recenzja]

Obyczajowych powieści o zderzaniu się kultury Europy z tradycją społeczności o azjatyckich korzeniach jest całkiem sporo. Ale „Pikantne historie dla pendżabskich wdów” wyróżniają się głębokim spojrzeniem na poważne problemy oraz unikalną atmosferą komediodramatu z nutami Kamasutry.

Balli Kaur Jaswal
‹Pikantne historie dla pendżabskich wdów›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPikantne historie dla pendżabskich wdów
Tytuł oryginalnyErotic Stories for Punjabi Widows
Data wydania2 sierpnia 2017
Autor
PrzekładAgnieszka Wyszogrodzka-Gaik
Wydawca Czarna Owca
ISBN978-83-8015-563-3
Format135×215mm
Cena39,99
Gatunekobyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Autorka książki urodziła się w Singapurze, wychowywała się w Japonii, Rosji i na Filipinach. Studiowała w Stanach Zjednoczonych, ale publikuje w Australii, gdzie w 2014 roku została uznana za najlepszą młodą pisarkę. „Pikantne historie dla pendżabskich wdów” to jej najnowsza powieść, której akcja – paradoksalnie – toczy się w Londynie.
To tam urodziła się Nikki, której rodzice lata temu przybyli z Pendżabu, krainy podzielonej obecnie pomiędzy Indie a Pakistan. Dziewczyna, choć świadoma swoich sikhijskich korzeni, żyje życiem przeciętnej Brytyjki. Kulturowe tradycje jej społeczności do niej nie za bardzo przemawiają. Co innego jej siostra Mindi, która chce wyjść za mąż i nie wyobraża sobie ku temu innej drogi, jak tylko aranżowane małżeństwo, w duchu tradycji. Mindi prosi Nikki o pomoc.
Dziwnym zrządzeniem losu, gdy Nikki będzie pomagać swojej siostrze, to jej życie zmieni kierunek. Dziewczyna odpowiada na ogłoszenie o pracę. Będzie uczyć kreatywnego pisania po angielsku dla kobiet w ośrodku kultury sikhijskiej. Już na pierwszych zajęciach przeżywa ogromne zaskoczenie. Nie tak wyobrażała sobie kursantki, które przyszły na zajęcia! Oto chcą nauczyć się nie pisania kreatywnego, ale pisania po angielsku od podstaw…
Autorka prezentuje nam całą galerię świetnie nakreślonych postaci, sikhijskich kobiet w średnim wieku. Od lat żyją w Londynie, angielski znają słabo lub wcale. Cały sens ich dotychczasowego życia stanowiły rodziny. Ich małżeństwa były oczywiście aranżowane, a za mąż wychodziły w młodym wieku – nawet dziesięciu lat. Stosunkowo szybko zostały wdowami. Teraz zapisały się na kurs, bo chcą jakoś zapełnić czas. „Najważniejsze jest to, że mamy co robić”, wyznaje Manjeet, jedna z kursantek.
Pisarka dotyka bardzo poważnego problemu obecności kobiet w przestrzeni publicznej – co stanowi jedną z najpoważniejszych różnic w modelu społeczeństw Zachodu i Wschodu. Balli Kaur Jaswal wnikliwie przygląda się kobietom, zamkniętym w okowach (funkcjonującego zresztą w wielu miejscach w Europie) „społeczeństwa równoległego”, okopanego we własnej tradycji i zwyczajach. „Przeżyłam całe swoje życie, nie umiejąc pisać i czytać. Po co mi to teraz?”, zastanawia się Arvinder, inna kursantka.
Kurs kreatywnego pisania wymyka się spod kontroli. Nikki ma twardy orzech do zgryzienia. Jej podopieczne mają inny pomysł na spędzanie wspólnego czasu: po co uczyć się pisać, opowiadajmy swoje historie. Szybko okazuje się, że wśród uczestniczek kursu jest wiele utalentowanych narratorek. I w dodatku niepruderyjnych – ich historie obracają się wokół erotyki. Kto by pomyślał? Wdowy? I to z tradycyjnej sikhijskiej społeczności?! O seksie?! Autorka podchodzi do tematu z humorem, pozwalając swoim bohaterkom na wyrażenie radości życia, nieograniczoną fantazję i kreatywność (możemy przeczytać w książce ich opowieści).
Ale nie dajmy się zwieść tej lekkiej, humorystycznej narracji. Kryje się pod nią śmiertelna groza. „Pikantne opowieści dla pendżabskich wdów” jest także powieścią o bezwzględnej patriarchalnej władzy, roztaczanej nad członkami społeczności. Pod kontrolą są wszyscy: i kobiety, i mężczyźni. Społeczność wywiera na nich presję – moralnego zachowania, niewychodzenia poza struktury swojej grupy etnicznej, niezwlekania z zawieraniem małżeństwa, absolutnego zakazu rozwodów. To także nacisk na to, by o wielu rzeczach milczeć i nie kwestionować zastanego porządku. Służy temu nawet swoista policja obyczajowa, rekrutowana spośród „swoich”.
Przeczytajmy uważnie historię Kulwinder Kaur i jej córki. To nie jest wątek poboczny, ale równie ważny, jak ten wysunięty na pierwszy plan. Być może nawet ważniejszy – bo pokazujący, jakie są skutki paraliżującej, destruktywnej siły pielęgnowanej od lat tradycji, do której próbuje się „naginać” ludzi. Mechanizmy są jednakowe w każdej kulturze. Autorka dokonała tu głębokiego studium socjologicznego, którego największą zaletą jest to, że wpisuje się ono niemal niepostrzeżenie między karty powieści. I przemawia do nas nie naiwną dydaktyką, ale całą mocą literackiej opowieści.
Kurs kreatywnego pisania wiele zmienia nie tylko w życiu Nikki, ale i u jej kursantek. Po raz pierwszy w życiu czują się sprawczyniami swojego losu. Mówią własnym głosem. Odrzucają strach przed tym,”co ludzie powiedzą”. Są coraz bardziej pewne swojej wewnętrznej siły. A ich erotyczne opowiadania? Cóż, żyją swoim życiem – i mają się świetnie.
koniec
17 października 2017

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Człowiek
Joanna Kapica-Curzytek

17 X 2021

Czy wydarzenia rozgrywające się w XII wieku mogą obudzić zainteresowanie nas, współczesnych czytelników? Po lekturze „Czerwonych tarcz” nie brakuje refleksji dotyczących naszych czasów, a także mechanizmów władzy i politycznych układów.

więcej »

Mała Esensja: Gwiazdy i piwo
Marcin Mroziuk

16 X 2021

W „Wędrując po niebie z Janem Heweliuszem” Anna Czerwińska-Rydel nie tylko w przystępny sposób przybliża młodym czytelnikom postać gdańskiego uczonego, ale również pozwala im poznać podstawowe informacje z zakresu astronomii. Lekturę dzieciom uprzyjemniają też znakomite ilustracje Asi Gwis.

więcej »

PRL w kryminale: Skradziony samochód z niespodziewanym bagażem
Sebastian Chosiński

15 X 2021

Kradzieże samochodów stały się prawdziwą plagą w Polsce dopiero w latach 90. XX wieku, ale już dekadę wcześniej nie brakowało – zwłaszcza w dużych miastach – zorganizowanych grup, które polowały na wybrane marki. Ten właśnie proceder Danuta Frey(-Majewska) traktuje jako punkt wyjścia fabuły „Fiata z placu Teatralnego” – kolejnej jej mikropowieści wydanej w serii „Ewa wzywa 07…”.

więcej »

Polecamy

Zawsze szach, nigdy mat

Stulecie Stanisława Lema:

Zawsze szach, nigdy mat
— Marcin Knyszyński

Świadomość jako błąd
— Marcin Knyszyński

Człowiek jako bariera ostateczna
— Marcin Knyszyński

Nie wszystko i nie wszędzie jest dla nas
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

To, co najsmutniejsze
— Joanna Kapica-Curzytek

Tegoż autora

Człowiek
— Joanna Kapica-Curzytek

Naprawdę długo mieliśmy szczęście
— Joanna Kapica-Curzytek

Kwestia sposobu postrzegania
— Joanna Kapica-Curzytek

Niczym w zwierciadle
— Joanna Kapica-Curzytek

Przebić szklany sufit
— Joanna Kapica-Curzytek

Aby wysiłek przyniósł owoce
— Joanna Kapica-Curzytek

Ciesz się każdą chwilą
— Joanna Kapica-Curzytek

Pozostają tylko wspomnienia
— Joanna Kapica-Curzytek

Co nas nie zabije, to nas wzmocni
— Joanna Kapica-Curzytek

Gdy z łańcucha zrywajom się wsyskie okropności…
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.