Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 22 maja 2018
w Esensji w Esensjopedii

Balli Kaur Jaswal
‹Pikantne historie dla pendżabskich wdów›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPikantne historie dla pendżabskich wdów
Tytuł oryginalnyErotic Stories for Punjabi Widows
Data wydania2 sierpnia 2017
Autor
PrzekładAgnieszka Wyszogrodzka-Gaik
Wydawca Czarna Owca
ISBN978-83-8015-563-3
Format135×215mm
Cena39,99
Gatunekobyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Kup wSelkar.pl: 31,97 zł
Kup wTaniaKsiążka.pl: 30,39 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Radosny seks i śmiertelna groza

Esensja.pl
Esensja.pl
Obyczajowych powieści o zderzaniu się kultury Europy z tradycją społeczności o azjatyckich korzeniach jest całkiem sporo. Ale „Pikantne historie dla pendżabskich wdów” wyróżniają się głębokim spojrzeniem na poważne problemy oraz unikalną atmosferą komediodramatu z nutami Kamasutry.

Joanna Kapica-Curzytek

Radosny seks i śmiertelna groza

Obyczajowych powieści o zderzaniu się kultury Europy z tradycją społeczności o azjatyckich korzeniach jest całkiem sporo. Ale „Pikantne historie dla pendżabskich wdów” wyróżniają się głębokim spojrzeniem na poważne problemy oraz unikalną atmosferą komediodramatu z nutami Kamasutry.

Balli Kaur Jaswal
‹Pikantne historie dla pendżabskich wdów›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPikantne historie dla pendżabskich wdów
Tytuł oryginalnyErotic Stories for Punjabi Widows
Data wydania2 sierpnia 2017
Autor
PrzekładAgnieszka Wyszogrodzka-Gaik
Wydawca Czarna Owca
ISBN978-83-8015-563-3
Format135×215mm
Cena39,99
Gatunekobyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Kup wSelkar.pl: 31,97 zł
Kup wTaniaKsiążka.pl: 30,39 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Autorka książki urodziła się w Singapurze, wychowywała się w Japonii, Rosji i na Filipinach. Studiowała w Stanach Zjednoczonych, ale publikuje w Australii, gdzie w 2014 roku została uznana za najlepszą młodą pisarkę. „Pikantne historie dla pendżabskich wdów” to jej najnowsza powieść, której akcja – paradoksalnie – toczy się w Londynie.
To tam urodziła się Nikki, której rodzice lata temu przybyli z Pendżabu, krainy podzielonej obecnie pomiędzy Indie a Pakistan. Dziewczyna, choć świadoma swoich sikhijskich korzeni, żyje życiem przeciętnej Brytyjki. Kulturowe tradycje jej społeczności do niej nie za bardzo przemawiają. Co innego jej siostra Mindi, która chce wyjść za mąż i nie wyobraża sobie ku temu innej drogi, jak tylko aranżowane małżeństwo, w duchu tradycji. Mindi prosi Nikki o pomoc.
Dziwnym zrządzeniem losu, gdy Nikki będzie pomagać swojej siostrze, to jej życie zmieni kierunek. Dziewczyna odpowiada na ogłoszenie o pracę. Będzie uczyć kreatywnego pisania po angielsku dla kobiet w ośrodku kultury sikhijskiej. Już na pierwszych zajęciach przeżywa ogromne zaskoczenie. Nie tak wyobrażała sobie kursantki, które przyszły na zajęcia! Oto chcą nauczyć się nie pisania kreatywnego, ale pisania po angielsku od podstaw…
Autorka prezentuje nam całą galerię świetnie nakreślonych postaci, sikhijskich kobiet w średnim wieku. Od lat żyją w Londynie, angielski znają słabo lub wcale. Cały sens ich dotychczasowego życia stanowiły rodziny. Ich małżeństwa były oczywiście aranżowane, a za mąż wychodziły w młodym wieku – nawet dziesięciu lat. Stosunkowo szybko zostały wdowami. Teraz zapisały się na kurs, bo chcą jakoś zapełnić czas. „Najważniejsze jest to, że mamy co robić”, wyznaje Manjeet, jedna z kursantek.
Pisarka dotyka bardzo poważnego problemu obecności kobiet w przestrzeni publicznej – co stanowi jedną z najpoważniejszych różnic w modelu społeczeństw Zachodu i Wschodu. Balli Kaur Jaswal wnikliwie przygląda się kobietom, zamkniętym w okowach (funkcjonującego zresztą w wielu miejscach w Europie) „społeczeństwa równoległego”, okopanego we własnej tradycji i zwyczajach. „Przeżyłam całe swoje życie, nie umiejąc pisać i czytać. Po co mi to teraz?”, zastanawia się Arvinder, inna kursantka.
Kurs kreatywnego pisania wymyka się spod kontroli. Nikki ma twardy orzech do zgryzienia. Jej podopieczne mają inny pomysł na spędzanie wspólnego czasu: po co uczyć się pisać, opowiadajmy swoje historie. Szybko okazuje się, że wśród uczestniczek kursu jest wiele utalentowanych narratorek. I w dodatku niepruderyjnych – ich historie obracają się wokół erotyki. Kto by pomyślał? Wdowy? I to z tradycyjnej sikhijskiej społeczności?! O seksie?! Autorka podchodzi do tematu z humorem, pozwalając swoim bohaterkom na wyrażenie radości życia, nieograniczoną fantazję i kreatywność (możemy przeczytać w książce ich opowieści).
Ale nie dajmy się zwieść tej lekkiej, humorystycznej narracji. Kryje się pod nią śmiertelna groza. „Pikantne opowieści dla pendżabskich wdów” jest także powieścią o bezwzględnej patriarchalnej władzy, roztaczanej nad członkami społeczności. Pod kontrolą są wszyscy: i kobiety, i mężczyźni. Społeczność wywiera na nich presję – moralnego zachowania, niewychodzenia poza struktury swojej grupy etnicznej, niezwlekania z zawieraniem małżeństwa, absolutnego zakazu rozwodów. To także nacisk na to, by o wielu rzeczach milczeć i nie kwestionować zastanego porządku. Służy temu nawet swoista policja obyczajowa, rekrutowana spośród „swoich”.
Przeczytajmy uważnie historię Kulwinder Kaur i jej córki. To nie jest wątek poboczny, ale równie ważny, jak ten wysunięty na pierwszy plan. Być może nawet ważniejszy – bo pokazujący, jakie są skutki paraliżującej, destruktywnej siły pielęgnowanej od lat tradycji, do której próbuje się „naginać” ludzi. Mechanizmy są jednakowe w każdej kulturze. Autorka dokonała tu głębokiego studium socjologicznego, którego największą zaletą jest to, że wpisuje się ono niemal niepostrzeżenie między karty powieści. I przemawia do nas nie naiwną dydaktyką, ale całą mocą literackiej opowieści.
Kurs kreatywnego pisania wiele zmienia nie tylko w życiu Nikki, ale i u jej kursantek. Po raz pierwszy w życiu czują się sprawczyniami swojego losu. Mówią własnym głosem. Odrzucają strach przed tym,”co ludzie powiedzą”. Są coraz bardziej pewne swojej wewnętrznej siły. A ich erotyczne opowiadania? Cóż, żyją swoim życiem – i mają się świetnie.
koniec
17 października 2017

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Mała Esensja: Faraon w niebezpieczeństwie
Marcin Mroziuk

22 V 2018

W trakcie lektury „Paniki w Egipcie” młodzi czytelnicy mogą nie tylko samodzielnie rozwiązać skomplikowaną zagadkę kryminalną, ale również poznać wiele interesujących informacji o kraju faraonów. Książka Camille Gautier i Stéphanie Vernet więc całkiem skutecznie bawiąc uczy. Nie można też nie wspomnieć o ilustracjach Margaux Carpentier, które potrafią naprawdę oczarować dzieci. To po prostu idealny tytuł dla wszystkich małych detektywów.

więcej »

Kryminalne dwa w jednym
Dominika Cirocka

21 V 2018

„Morderstwa w Somerset” Anthony’ego Horowitza to w zasadzie dwie niemal całkowicie odrębne, a jednak zgrabnie splatające się ze sobą, kryminalne opowieści. Jedna tocząca się w czasach współczesnych, druga zaś, bardzo klasyczna, poprowadzona w stylu inspirowanym twórczością Agathy Christie.

więcej »

„No cóż, polecieli”
Joanna Kapica-Curzytek

18 V 2018

Kim byli bracia Wright, dzięki którym narodziło się współczesne lotnictwo? Jak doszło do ich pionierskich lotów? Biografia „Bracia Wright” to świetna kronika ich życia i wynalazków.

więcej »

Polecamy

Bohaterowie

Po trzy:

Bohaterowie
— Beatrycze Nowicka

Ludzie w książkach żyją
— Beatrycze Nowicka

Niedocenione
— Beatrycze Nowicka

Inne strony świata
— Beatrycze Nowicka

I jeszcze jeden tom…
— Beatrycze Nowicka

Transfuzje duszy
— Beatrycze Nowicka

Tropem jednorożca
— Beatrycze Nowicka

Inteligentne i inspirujące
— Beatrycze Nowicka

Za Stumilowym Lasem i Doliną Muminków
— Beatrycze Nowicka

Blask jasnych łun
— Beatrycze Nowicka

Zobacz też

Tegoż autora

„No cóż, polecieli”
— Joanna Kapica-Curzytek

Powrót do powieści Dickensa
— Joanna Kapica-Curzytek

Co pomogło nam stać się ludźmi
— Joanna Kapica-Curzytek

Z dala od kapitalistycznego układu?
— Joanna Kapica-Curzytek

Z rozsypanych kawałków
— Joanna Kapica-Curzytek

Powrót do Elmwood Springs
— Joanna Kapica-Curzytek

Flaki Ameryki
— Joanna Kapica-Curzytek

Trudno uwolnić się od zła
— Joanna Kapica-Curzytek

Świat jest chwiejny jak płonący dom
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie to samo miasto
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.