Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 22 stycznia 2018
w Esensji w Esensjopedii

Radosny seks i śmiertelna groza

Esensja.pl
Esensja.pl
Obyczajowych powieści o zderzaniu się kultury Europy z tradycją społeczności o azjatyckich korzeniach jest całkiem sporo. Ale „Pikantne historie dla pendżabskich wdów” wyróżniają się głębokim spojrzeniem na poważne problemy oraz unikalną atmosferą komediodramatu z nutami Kamasutry.

Balli Kaur Jaswal
‹Pikantne historie dla pendżabskich wdów›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPikantne historie dla pendżabskich wdów
Tytuł oryginalnyErotic Stories for Punjabi Widows
Data wydania2 sierpnia 2017
Autor
PrzekładAgnieszka Wyszogrodzka-Gaik
Wydawca Czarna Owca
ISBN978-83-8015-563-3
Format135×215mm
Cena39,99
Gatunekobyczajowa
WWW
Wyszukaj wMadBooks.pl
Kup wSelkar.pl: 31,97 zł
Wyszukaj wKumiko.pl
Wyszukaj wMatras.pl
Wyszukaj w
Zobacz w
Autorka książki urodziła się w Singapurze, wychowywała się w Japonii, Rosji i na Filipinach. Studiowała w Stanach Zjednoczonych, ale publikuje w Australii, gdzie w 2014 roku została uznana za najlepszą młodą pisarkę. „Pikantne historie dla pendżabskich wdów” to jej najnowsza powieść, której akcja – paradoksalnie – toczy się w Londynie.
To tam urodziła się Nikki, której rodzice lata temu przybyli z Pendżabu, krainy podzielonej obecnie pomiędzy Indie a Pakistan. Dziewczyna, choć świadoma swoich sikhijskich korzeni, żyje życiem przeciętnej Brytyjki. Kulturowe tradycje jej społeczności do niej nie za bardzo przemawiają. Co innego jej siostra Mindi, która chce wyjść za mąż i nie wyobraża sobie ku temu innej drogi, jak tylko aranżowane małżeństwo, w duchu tradycji. Mindi prosi Nikki o pomoc.
Dziwnym zrządzeniem losu, gdy Nikki będzie pomagać swojej siostrze, to jej życie zmieni kierunek. Dziewczyna odpowiada na ogłoszenie o pracę. Będzie uczyć kreatywnego pisania po angielsku dla kobiet w ośrodku kultury sikhijskiej. Już na pierwszych zajęciach przeżywa ogromne zaskoczenie. Nie tak wyobrażała sobie kursantki, które przyszły na zajęcia! Oto chcą nauczyć się nie pisania kreatywnego, ale pisania po angielsku od podstaw…
Autorka prezentuje nam całą galerię świetnie nakreślonych postaci, sikhijskich kobiet w średnim wieku. Od lat żyją w Londynie, angielski znają słabo lub wcale. Cały sens ich dotychczasowego życia stanowiły rodziny. Ich małżeństwa były oczywiście aranżowane, a za mąż wychodziły w młodym wieku – nawet dziesięciu lat. Stosunkowo szybko zostały wdowami. Teraz zapisały się na kurs, bo chcą jakoś zapełnić czas. „Najważniejsze jest to, że mamy co robić”, wyznaje Manjeet, jedna z kursantek.
Pisarka dotyka bardzo poważnego problemu obecności kobiet w przestrzeni publicznej – co stanowi jedną z najpoważniejszych różnic w modelu społeczeństw Zachodu i Wschodu. Balli Kaur Jaswal wnikliwie przygląda się kobietom, zamkniętym w okowach (funkcjonującego zresztą w wielu miejscach w Europie) „społeczeństwa równoległego”, okopanego we własnej tradycji i zwyczajach. „Przeżyłam całe swoje życie, nie umiejąc pisać i czytać. Po co mi to teraz?”, zastanawia się Arvinder, inna kursantka.
Kurs kreatywnego pisania wymyka się spod kontroli. Nikki ma twardy orzech do zgryzienia. Jej podopieczne mają inny pomysł na spędzanie wspólnego czasu: po co uczyć się pisać, opowiadajmy swoje historie. Szybko okazuje się, że wśród uczestniczek kursu jest wiele utalentowanych narratorek. I w dodatku niepruderyjnych – ich historie obracają się wokół erotyki. Kto by pomyślał? Wdowy? I to z tradycyjnej sikhijskiej społeczności?! O seksie?! Autorka podchodzi do tematu z humorem, pozwalając swoim bohaterkom na wyrażenie radości życia, nieograniczoną fantazję i kreatywność (możemy przeczytać w książce ich opowieści).
Ale nie dajmy się zwieść tej lekkiej, humorystycznej narracji. Kryje się pod nią śmiertelna groza. „Pikantne opowieści dla pendżabskich wdów” jest także powieścią o bezwzględnej patriarchalnej władzy, roztaczanej nad członkami społeczności. Pod kontrolą są wszyscy: i kobiety, i mężczyźni. Społeczność wywiera na nich presję – moralnego zachowania, niewychodzenia poza struktury swojej grupy etnicznej, niezwlekania z zawieraniem małżeństwa, absolutnego zakazu rozwodów. To także nacisk na to, by o wielu rzeczach milczeć i nie kwestionować zastanego porządku. Służy temu nawet swoista policja obyczajowa, rekrutowana spośród „swoich”.
Przeczytajmy uważnie historię Kulwinder Kaur i jej córki. To nie jest wątek poboczny, ale równie ważny, jak ten wysunięty na pierwszy plan. Być może nawet ważniejszy – bo pokazujący, jakie są skutki paraliżującej, destruktywnej siły pielęgnowanej od lat tradycji, do której próbuje się „naginać” ludzi. Mechanizmy są jednakowe w każdej kulturze. Autorka dokonała tu głębokiego studium socjologicznego, którego największą zaletą jest to, że wpisuje się ono niemal niepostrzeżenie między karty powieści. I przemawia do nas nie naiwną dydaktyką, ale całą mocą literackiej opowieści.
Kurs kreatywnego pisania wiele zmienia nie tylko w życiu Nikki, ale i u jej kursantek. Po raz pierwszy w życiu czują się sprawczyniami swojego losu. Mówią własnym głosem. Odrzucają strach przed tym,”co ludzie powiedzą”. Są coraz bardziej pewne swojej wewnętrznej siły. A ich erotyczne opowiadania? Cóż, żyją swoim życiem – i mają się świetnie.
koniec
17 października 2017
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Lokalny kryminał
Jarosław Loretz

18 I 2018

Antologia „Hardboiled” to całkiem udana krajowa próba zmierzenia się ze specyficzną odmiana kryminału.

więcej »

Discman, gimbaza i zmywak
Albert Walczak

17 I 2018

Anna Cieplak szturmem weszła na polską scenę literacką. Za swoją debiutancką powieść „Ma być czysto” otrzymała prestiżową Nagrodę Literacką im. Witolda Gombrowicza oraz Nagrodę Conrada. Czy „Lata powyżej zera” – najnowsza książka młodej autorki – spotkają się z równie dużym uznaniem?

więcej »

Mała Esensja: Kosmiczne przygody we wspólnym pokoju
Marcin Mroziuk

16 I 2018

Wbrew nasuwającym się skojarzeniom, „Ala Baba i dwóch rozbójników” nie jest wariacją na temat znanej baśni, lecz wciągającą opowieścią o blaskach i cieniach posiadania młodszego rodzeństwa. Joanna Wachowiak potrafiła zaś nie tylko przyciągnąć uwagę czytelników, ale również uświadomić dzieciom kilka ważnych spraw.

więcej »

Polecamy

Bohaterowie

Po trzy:

Bohaterowie
— Beatrycze Nowicka

Ludzie w książkach żyją
— Beatrycze Nowicka

Niedocenione
— Beatrycze Nowicka

Inne strony świata
— Beatrycze Nowicka

I jeszcze jeden tom…
— Beatrycze Nowicka

Transfuzje duszy
— Beatrycze Nowicka

Tropem jednorożca
— Beatrycze Nowicka

Inteligentne i inspirujące
— Beatrycze Nowicka

Za Stumilowym Lasem i Doliną Muminków
— Beatrycze Nowicka

Blask jasnych łun
— Beatrycze Nowicka

Zobacz też

Tegoż autora

Autorka w pułapce
— Joanna Kapica-Curzytek

Poznań jak stara kamienica
— Joanna Kapica-Curzytek

O formach życia okołoksiążkowego
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie oglądać się za siebie
— Joanna Kapica-Curzytek

Jedyna w swoim rodzaju
— Joanna Kapica-Curzytek

Prywatne czyli polityczne
— Joanna Kapica-Curzytek

Morderstwa i medycyna
— Joanna Kapica-Curzytek

Umowa z wydawcą to umowa
— Joanna Kapica-Curzytek

Drzwi do krainy fantazji
— Joanna Kapica-Curzytek

Demokracja – demokracją, ale…
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.