Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 4 grudnia 2021
w Esensji w Esensjopedii

Dinah Jefferies
‹Rozłąka›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułRozłąka
Tytuł oryginalnyThe Separation
Data wydania19 lipca 2017
Autor
PrzekładAnna Sawisz
Wydawca HarperCollins Polska
ISBN978-83-2762-926-5
Format448s.
Cena37,99
Gatunekobyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Długi szlak
[Dinah Jefferies „Rozłąka” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Lata pięćdziesiąte, Malaje Brytyjskie. „Rozłąka” to niezła obyczajowo-przygodowa opowieść, z której wynika, że siła więzi między matką a dziećmi jest nie do pokonania.

Joanna Kapica-Curzytek

Długi szlak
[Dinah Jefferies „Rozłąka” - recenzja]

Lata pięćdziesiąte, Malaje Brytyjskie. „Rozłąka” to niezła obyczajowo-przygodowa opowieść, z której wynika, że siła więzi między matką a dziećmi jest nie do pokonania.

Dinah Jefferies
‹Rozłąka›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułRozłąka
Tytuł oryginalnyThe Separation
Data wydania19 lipca 2017
Autor
PrzekładAnna Sawisz
Wydawca HarperCollins Polska
ISBN978-83-2762-926-5
Format448s.
Cena37,99
Gatunekobyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Lydia, Alec i ich dwie córki stanowili jedną z wielu brytyjskich rodzin, zamieszkujących Malaje w latach 50. XX wieku. Ludzie wyjeżdżali i osiedlali się w koloniach ze względu na pracę, prowadzone interesy, często też po to, aby rozpocząć nowe życie, z dala od znajomych i krewnych.
Nic nie wskazywało na to, że stabilne i przewidywalne, jak dotąd, życie Lydii, zmieni się któregoś dnia, gdy wróci do domu po miesięcznym pobycie u chorej przyjaciółki. Zastaje po powrocie pusty dom, co całkowicie ją zdumiewa. Czytelnik zaskoczony nie będzie, ponieważ autorka od początku konsekwentnie rozwija równolegle dwa wątki i od początku wiemy, że Lydia zostaje na Malajach, a do Anglii wraca w tajemnicy przed nią jej mąż i obie córki, Emma i Fleur.
Osamotniona kobieta nie daje za wygraną i za wszelką cenę chce się dowiedzieć, co się stało z jej rodziną. Przed nią do przebycia długi szlak, seria fałszywych tropów, zasadzek, przypadkowo napotkani ludzie. Jacyś tubylcy ubłagali ją, by w drogę na północ kraju (może tam są jej bliscy?) zabrała kilkuletniego chłopczyka, Maza. Oni nie mogą się nim zajmować, a ona będzie miała w drodze tłumacza i pomocnika. Maz rzeczywiście podbija serce Lydii, choć nie da się oprzeć wrażeniu, że jego postać jest bardzo schematyczna i skomponowana na zasadzie „egzotycznej maskotki”.
Tymczasem mąż z dziećmi dotarł do Anglii i tam usilnie się stara, aby córki zapomniały o matce. Zmarła, zaginęła – nie wróci. I my więcej o niej nie wspominajmy. O ile wydaje się, że młodsza Fleur z czasem zaakceptuje ten stan rzeczy, to Emma nigdy nie będzie mogła się z tym pogodzić. Wchodząca w nastoletni wiek dziewczyna buntuje się i nie daje się zamknąć w ramy „grzecznej panienki z dobrego domu”.
Śledzimy losy obu dziewczynek, współczujemy Lydii, która musi pokonać wiele przeciwności losu. I zmierzyć się z tym, co dla matki jest rzeczą najgorszą. W posłowiu czytamy, że Dinah Jefferies użyczyła swojej bohaterce „doświadczeń matki zmagającej się ze śmiercią dziecka”. „Rozłąka” jest dla autorki z pewnością czymś o wiele więcej niż tylko kolejną napisaną powieścią.
Jeden z wątków „Rozłąki” toczy się w egzotycznej scenerii Malajów, w dodatku w bardzo ciekawym dla tego regionu okresie. Mam jednak wrażenie, że autorka nie wykorzystała w pełni tkwiącego tutaj potencjału. Lydia przedziera się przez „ogarnięty wojną” kraj – jak czytamy na okładce. Ale jaka to wojna? Kto z kim walczy i o co? Kim są strony konfliktu? Wzmiankowani są na przykład jacyś „komuniści” – ale co robią? O co im chodzi? Tego w powieści nie znajdziemy, a szkoda, bo w kilku miejscach informacje te dotyczą bezpośrednio losów Lydii.
To istotne zaniedbanie, ponieważ w dalszej części książki, gdy już dochodzi do chwili ogłoszenia na Malajach niepodległości, autorka w dosłownie kilku trafnych zdaniach wyjaśnia, o co chodzi i jak przedstawia się nowa sytuacja. Więcej nie byłoby trzeba, a powieść z pewnością wiele by zyskała. Na pewno też można było dokładniej opisać same Malaje i ich scenerię. To, że akcja toczy się w egzotycznym kraju, najczęściej podkreślane jest tylko przez wzmiankę, że… Lydii jest nieznośnie gorąco. Wydaje się, że to trochę zbyt mało jak na autorkę, która wspomina w posłowiu, że łączą ją z Malajami rodzinne historie oraz że podczas pisania korzystała z licznych źródeł na temat tego regionu.
Dinah Jefferies portretuje także smutny obraz wyobcowania dzieci w realiach Wielkiej Brytanii lat 50. XX wieku. Nie miały wtedy głosu, nikt nie brał pod uwagę ich potrzeb i pragnień. Miały słuchać dorosłych i – szczególnie dziewczynki – nie sprawiać problemów. Scena molestowania seksualnego oraz jej następstwa – pokazuje całą głębię dziecięcego dramatu przymusu „bycia posłuszną”. Winne było dziecko, które domagało się uwagi i wysłuchania.
„Rozłąka” ma wiele mocnych stron. To, co przydarza się Lydii, w niejednym miejscu nas pozytywnie zaskoczy. Nie zabraknie oczywiście wątku miłosnego. Kobieta wiele razy będzie mieć okazję, aby w dramatycznych okolicznościach zweryfikować, kto obok niej jest prawdziwym przyjacielem, a kto ją oszukuje. Nie wszystko jest tu proste i oczywiste, bo w grę wchodzi także wyjaśnienie rodzinnych tajemnic, co dodaje powieści Dinah Jefferies dodatkowych walorów. Warto też zwrócić uwagę na ciekawą postać macochy, w literaturze na ogół uosabiającej całe zło. Natomiast spektakularny (i wcale nie tak oczywisty) finał po raz kolejny udowodni nam, że miłość wszystko zwycięża, szczególnie miłość matki.
koniec
30 października 2017

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Jesteśmy tylko nośnikami
Miłosz Cybowski

2 XII 2021

Zarówno pozbawiony emocji styl, jak i niektóre tezy stawiane przez Richarda Dawkinsa mogą budzić instynktowny sprzeciw. „Samolubny gen” nie na darmo uchodzi za książkę kontrowersyjną, choć może wraz z rozpowszechnieniem nauki o genetyce to wrażenie nieco przygasło.

więcej »

Mała Esensja: W oczekiwaniu na Boże Narodzenie
Joanna Kapica-Curzytek

1 XII 2021

Ponownie spotykamy się z sympatycznym myszkiem wykreowanym przez autora i ilustratora Alexa T. Smitha. „Winston wraca na święta” pozwoli młodszym (i starszym czytelnikom) odliczać dni do Gwiazdki!

więcej »

Spektaklu akt drugi
Beatrycze Nowicka

30 XI 2021

„Dziesięć Żelaznych Strzał” – kolejny tom cyklu Sama Sykesa o Sal Kakofonii – uważam za lepszy od pierwszego.

więcej »

Polecamy

Pogrzeb pośród mgławic

Stulecie Stanisława Lema:

Pogrzeb pośród mgławic
— Mieszko B. Wandowicz

O korzyściach z bycia ślimakiem (śluzem na marginesie „Głosu Pana”)
— Mieszko B. Wandowicz

List znad Oceanu
— Beatrycze Nowicka

Lem w komiksie
— Marcin Knyszyński

Przeciętniak w swym zawodzie
— Agnieszka Hałas, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Jam jest robot hartowany, zdalnie prądem sterowany!
— Miłosz Cybowski, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Zawsze szach, nigdy mat
— Marcin Knyszyński

Świadomość jako błąd
— Marcin Knyszyński

Człowiek jako bariera ostateczna
— Marcin Knyszyński

Nie wszystko i nie wszędzie jest dla nas
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Oczami zakochanej kobiety
— Joanna Kapica-Curzytek

Między Wietnamem a Francją
— Joanna Kapica-Curzytek

Herbata z miłością, herbata z nienawiścią
— Joanna Kapica-Curzytek

Tegoż autora

Na wysokich obrotach
— Joanna Kapica-Curzytek

Mistrz przewrotnego humoru
— Joanna Kapica-Curzytek

Nowa wielka powieść latynoamerykańska
— Joanna Kapica-Curzytek

Szukać należy sercem
— Joanna Kapica-Curzytek

Z perspektywy osobistej
— Joanna Kapica-Curzytek

Najmłodsze i najsłodsze
— Joanna Kapica-Curzytek

Nikt nie dostrzega drzew
— Joanna Kapica-Curzytek

Osobność, samotność…
— Joanna Kapica-Curzytek

Morderstwo w sekcji klarnetów
— Joanna Kapica-Curzytek

Chopin – globalny fenomen
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.