Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 13 lipca 2020
w Esensji w Esensjopedii

Margaret Atwood
‹Grace i Grace›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGrace i Grace
Tytuł oryginalnyAlias Grace
Data wydania26 października 2017
Autor
PrzekładAldona Możdżyńska
Wydawca Prószyński i S-ka
ISBN978-83-8123-080-3
Format576s. 142×202mm
Cena39,90
Gatunekhistoryczna, obyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Rozmowy z morderczynią
[Margaret Atwood „Grace i Grace” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W „Grace i Grace” Margaret Atwood po raz kolejny udowadnia, że jest prawdziwą mistrzynią w tworzeniu przekonujących portretów psychologicznych nietuzinkowych kobiet. W trakcie lektury nie brakuje nam emocji, gdyż historia Grace Marks, którą skazano za współudział w morderstwie, okazuje się znacznie bardziej skomplikowana niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka.

Marcin Mroziuk

Rozmowy z morderczynią
[Margaret Atwood „Grace i Grace” - recenzja]

W „Grace i Grace” Margaret Atwood po raz kolejny udowadnia, że jest prawdziwą mistrzynią w tworzeniu przekonujących portretów psychologicznych nietuzinkowych kobiet. W trakcie lektury nie brakuje nam emocji, gdyż historia Grace Marks, którą skazano za współudział w morderstwie, okazuje się znacznie bardziej skomplikowana niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka.

Margaret Atwood
‹Grace i Grace›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGrace i Grace
Tytuł oryginalnyAlias Grace
Data wydania26 października 2017
Autor
PrzekładAldona Możdżyńska
Wydawca Prószyński i S-ka
ISBN978-83-8123-080-3
Format576s. 142×202mm
Cena39,90
Gatunekhistoryczna, obyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Główną bohaterkę – notabene postać autentyczną – poznajemy, kiedy w więzieniu w Kingston odsiaduje wyrok dożywocia za popełnioną zbrodnię. Szybko możemy się przekonać, że jej sprawa nie przez wszystkich jest tak jednoznacznie oceniana. Co jakiś czas pojawiają się nawet petycje w sprawie ułaskawienia Grace, podpisywane przez wiele szanowanych osobistości. Właśnie w celu zdobycia argumentów przemawiających na korzyść skazanej zlecenie otrzymuje doktor Simon Jordan, pochodzący ze Stanów Zjednoczonych młody specjalista od chorób umysłowych. Kobieta twierdzi bowiem, że nie pamięta momentu, kiedy zostali zabici jej pracodawca Thomas Kinnear i jego gospodyni Nancy Montgomery. Grace obciążają wprawdzie zeznania jej wspólnika Jamesa McDermotta, ale nie można przecież wykluczyć, że była ona jedynie bezwolnym narzędziem w jego rękach.
Nic dziwnego więc, że z rosnącym zainteresowaniem śledzimy, jak w trakcie serii spotkań z doktorem Jordanem bohaterka przedstawia koleje swego losu. Trudno byłoby nie przejąć się tą historią, kiedy dowiadujemy się o jej trudnym dzieciństwie spędzonym w Irlandii, następnie emigracji całej rodziny do Kanady i początkowo wcale nie łatwiejszym życiu w nowej ojczyźnie. Z kolei kiedy wreszcie Grace zbliża się w swej opowieści do momentu popełnienia zbrodni, to okazuje się, że w domu Thomasa Kinneara relacje między pracodawcą i służbą były dość skomplikowane, a ofiary z pewnością nie były chodzącymi ideałami. Jednocześnie zauważamy również, że między bohaterką i doktorem Jordanem wytwarza się specyficzna więź. Cały czas mamy wątpliwości co do zdrowia psychicznego Grace oraz jej odpowiedzialności za popełnioną zbrodnię, a jednocześnie odczuwamy coraz większą fascynację tą kobietą, która nie jest bezwolnym obiektem dociekań psychiatry, lecz prowadzi własną grę z tym młodym mężczyzną. Zadziwiające jest również, że bohaterka nie traci nadziei na odmianę losu, mimo uwięzienia w wieku szesnastu lat i perspektywy pozostania za kratkami do końca życia. Możemy się przekonać, że wyrok i trudne przeżycia w więzieniu i domu dla obłąkanych nie tylko nie złamały Grace, ale wręcz wzmocniły jej hart ducha.
W powieści Margaret Atwood naszą uwagę przyciąga w największym stopniu główna bohaterka, ale nie oznacza to, że nie ma tutaj innych intrygujących postaci. Choćby wspomniany już doktor Jordan marzy o stworzeniu własnego szpitala dla umysłowo chorych, ale po upadku firmy ojca młodemu lekarzowi brakuje niezbędnych funduszy. Wbrew namowom matki nie chce się ożenić, ale jednocześnie nie potrafi pozbyć się myśli o seksie. Sprawa Grace jest dla Simona szansą na zdobycie uznania w kręgach medycznych, ale może też być kresem jego marzeń. A jakby tego było mało, to wielkimi krokami nadciąga wojna secesyjna…
Szczególnie interesujące jest obserwowanie osób, które zaangażowały się w działania na rzecz uwolnienia Grace. Słynna morderczyni bowiem niczym magnes przyciąga zwykłych ciekawskich, ludzi dobrej woli i rozmaitych hochsztaplerów. Na przykład dla żony komendanta więzienia to okazja do wykazania się wspaniałomyślnością i odwagą, skoro pozwala więźniarce zostać godną zaufania służącą w swym domu. Z kolei wielebny Verringer posiada spory talent organizacyjny, jednak kieruje się nie tyle troską o zbawienie dusz parafian, lecz próbuje przy okazji zyskać coś dla samego siebie. Przy okazji możemy też przyjrzeć się zwyczajom i modom panującym wśród ludzi z towarzystwa w połowie dziewiętnastego wieku, w szczególności będziemy świadkami zażartych dyskusji na temat spirytyzmu oraz seansu hipnozy. Intrygujące postacie, pełne dramatyzmu wydarzenia oraz przekonująco nakreślony obraz ówczesnych stosunków społecznych sprawiają, że „Grace i Grace” jest naprawdę wciągającą lekturą.
koniec
12 listopada 2017

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Ten okrutny XX wiek: Wielka Historia przy kawiarnianym stoliku
Sebastian Chosiński

13 VII 2020

To jedna z tych książek, po które warto sięgać zawsze i wszędzie. Traktując ją przede wszystkim jako ostrzeżenie – przed totalitarnym reżimem i własnymi słabościami. Egipski noblista Nadżib Mahfuz wpisał się „Karnakiem” w nurt politycznej literatury rozliczeniowej. Stanął tym samym obok Arthura Koestlera i Aleksandra Sołżenicyna. Choć stylistycznie jest od nich bardzo daleki.

więcej »

Niestrawione dzieci rewolucji
Joanna Kapica-Curzytek

12 VII 2020

Baskijska powieść „Samotny mężczyzna” porusza problemy ludzi oddanych wypalonym, przebrzmiałym ideom. Chcą na nowo wrócić do normalności, ale piętno przeszłości nie daje o sobie zapomnieć.

więcej »

Mała Esensja: Indyjskie sekrety Bajkowego Króla
Marcin Mroziuk

11 VII 2020

Czytając „Oko Węża”, możemy się po raz kolejny przekonać, że bohaterom „Kronik Archeo” naprawdę trudno znaleźć chwilę spokoju, bo wszędzie przytrafiają im się niesamowite przygody. Warto zaznaczyć, że tym razem muszą zmierzyć się oni z wyjątkowo skomplikowaną zagadką, a ich życie kilka razy będzie wisieć na włosku.

więcej »

Polecamy

W poszukiwaniu rzeczywistości obiektywnej

Na rubieżach rzeczywistości:

W poszukiwaniu rzeczywistości obiektywnej
— Marcin Knyszyński

Myślę, ale czy jestem?
— Marcin Knyszyński

Wszyscy jesteśmy androidami
— Marcin Knyszyński

Umieranie wstecz
— Marcin Knyszyński

Przygodowa powieść science fiction – zrób to sam!
— Marcin Knyszyński

Pif-Paf! Zium!
— Marcin Knyszyński

Droga bez powrotu
— Marcin Knyszyński

„Bycie” jest kalejdoskopem
— Marcin Knyszyński

„I Have a Dream”
— Marcin Knyszyński

Koszmarna teofania
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.