Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 16 lipca 2018
w Esensji w Esensjopedii

Suzanne Barbezat
‹Frida Kahlo prywatnie›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFrida Kahlo prywatnie
Tytuł oryginalnyFrida Kahlo at Home
Data wydania11 października 2017
Autor
PrzekładAnna Basara
Wydawca Marginesy
ISBN978-83-65780-49-2
Format176s. 225×260mm; oprawa twarda
Cena59,90
Gatunekbiograficzna / wywiad / wspomnienia, non-fiction
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Kup wSelkar.pl: 47,97 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Jedyna w swoim rodzaju

Esensja.pl
Esensja.pl
Ten pięknie wydany album pozwoli nam lepiej poznać twórczość meksykańskiej artystki. „Frida Kahlo prywatnie” to biografia, opowiedziana także unikalnymi zdjęciami i obrazami.

Joanna Kapica-Curzytek

Jedyna w swoim rodzaju

Ten pięknie wydany album pozwoli nam lepiej poznać twórczość meksykańskiej artystki. „Frida Kahlo prywatnie” to biografia, opowiedziana także unikalnymi zdjęciami i obrazami.

Suzanne Barbezat
‹Frida Kahlo prywatnie›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFrida Kahlo prywatnie
Tytuł oryginalnyFrida Kahlo at Home
Data wydania11 października 2017
Autor
PrzekładAnna Basara
Wydawca Marginesy
ISBN978-83-65780-49-2
Format176s. 225×260mm; oprawa twarda
Cena59,90
Gatunekbiograficzna / wywiad / wspomnienia, non-fiction
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Kup wSelkar.pl: 47,97 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Chyba nie będzie przesadą powiedzieć, że popularność Fridy Kahlo (1907 – 1954) wzrasta z upływem czasu. Coraz lepiej widać, że jej twórczość w wielu aspektach wyprzedzała swoje czasy, co można także powiedzieć o stylu życia. Sama artystka stała się już ikoną popkultury. Jej wizerunek, często ozdabiający gadżety czy odzież, znany jest także tym, którzy nie znają jej malarstwa.
Autorka książki Suzanne Barbezat jest dziennikarką, specjalizującą się w tematach związanych z Meksykiem i jego kulturą. Jej „Frida Kahlo prywatnie” to ciekawie napisana biografia artystki, zilustrowana reprodukcjami jej obrazów i szkiców oraz licznymi zdjęciami. Frida Kahlo jest najwybitniejszą przedstawicielką sztuki Meksyku – o czym świadczy to, że w 1985 roku rząd tego kraju uchwalił specjalną ustawę, zgodnie z którą wszystkie jej prace stanowią narodowe dziedzictwo.
Była osobowością barwną i nietuzinkową, kobietą nieprzejmującą się konwenansami – ale też noszącą w sobie ogromne pokłady ludzkiego cierpienia. W wieku kilku lat zachorowała na polio, co poskutkowało niepełnosprawnością, a do znacznego pogorszenia jej stanu zdrowia przyczynił się dramatyczny wypadek autobusowy. Jego skutki (i chroniczny ból) odczuwała właściwie do końca życia. Odniesione obrażenia sprawiły także, że Fridzie nigdy nie dane było zostać matką.
Pełnym emocji i huśtawek nastroju był jej związek z Diego Riverą, meksykańskim malarzem, grafikiem, znanym przede wszystkim z tworzenia murali. Oboje zdradzali się, burzliwie kłócili, odchodzili – i wracali do siebie. Szanowali wzajemnie swoją twórczość. Co ciekawe, to Diego za życia był sławniejszy, lepiej rozpoznawalny niż jego żona. Z biegiem lat okazuje się, że to twórczość Fridy opiera się upływowi czasu, odsłaniając przed kolejnymi pokoleniami widzów i koneserów sztuki nowe jej znaczenia.
Niezbyt fortunny, a nawet trochę mylący wydaje mi się polski tytuł tej publikacji „Frida Kahlo prywatnie”, sugerujący nacisk na sferę jej życia pozostającą z dala od świata i jego spraw. Tymczasem Suzanne Barbezat – oprócz ściśle prywatnego wizerunku artystki: córki, siostry, żony, przyjaciółki – kreśli portret Fridy Kahlo, która żywo interesuje się sprawami społecznymi, również wielką polityką. Dokumentują to liczne fotografie zamieszczone w albumie. Symboliczne w tym kontekście staje się zdjęcie, na którym jeszcze na 11 dni przed śmiercią Frida, chora na zapalenie płuc, brała udział w wiecu protestacyjnym przeciwko amerykańskiej interwencji w Gwatemali.
Znajdziemy także w książce całkiem sporo informacji o Meksyku pierwszej połowy XX wieku. Był to kraj daleki od stabilizacji: po upadku dyktatury Porfiria Díaza w kraju panował chaos, głównie z powodu przewrotów wojskowych. Nie lepiej było podczas autorytarnych rządów lewicowych populistów. Frida i Diego często wyjeżdżali do Stanów Zjednoczonych, tam również stykali się z problemami społecznymi jak na przykład strajk w fabryce samochodów Forda, o czym wspomina autorka książki. W największym bodaj stopniu wielka polityka splotła się z losami Fridy i Diega, sympatyzujących z komunistami, gdy w 1940 roku w ich domu, w zamachu przeprowadzonym na rozkaz Stalina stracił życie pomieszkujący u nich z żoną Lew Trocki.
Znajdziemy w tej publikacji liczne reprodukcje dzieł Fridy Kahlo. Suzanne Barbezat zajmująco komentuje je w tekście, bardzo trafnie i kompetentnie interpretując i łącząc z wydarzeniami z życia artystki. Jej obrazy mają bogatą symbolikę, w wielu aspektach głęboko powiązaną z klasycznym malarstwem europejskim oraz sztuką Meksyku pochodzącą z okresu prekolumbijskiego i czasów kolonialnych. Autorka książki pozwala nam lepiej zrozumieć fenomen emocjonalnej wyrazistej, „feminizującej” twórczości Fridy Kahlo, która – choć bez artystycznego akademickiego wykształcenia – była artystką bardzo świadomą. Jej zamiłowanie do sztuki prekolumbijskiej przejawiało się również w tym, że oboje z mężem kolekcjonowali jej artefakty.
Oryginalny tytuł książki to „Frida Kahlo at Home”, dlatego też autorka pisze tutaj bardzo wiele o domu, w którym urodziła się mieszkała Frida (Casa Azul). Obecnie znajduje się tu muzeum jej twórczości. Barbezat pisze o tym domu jako „miejscu, w którym się urodziła, żyła, świętowała, cierpiała, kochała i umarła”. Casa Azul – przebudowywany i urządzany wiele razy – był rzeczywiście azylem artystycznego małżeństwa, którzy byli zwolennikami architektonicznego modernizmu. Nawet w dzisiejszych czasach budowla imponuje rozmachem i oryginalnością projektu.
„Frida Kahlo prywatnie” z pewnością bardzo ucieszy miłośników twórczości meksykańskiej artystki, pozwalając raz jeszcze wejść w bogaty i oryginalny świat jej malarstwa. Frida była jedyna w swoim rodzaju, nie naśladując nikogo, żyjąc po swojemu i już za życia tworząc swoją legendę.
koniec
25 grudnia 2017

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Krótko o książkach: Pierwsze zadanie Maggie
Joanna Kapica-Curzytek

16 VII 2018

„Przedsmak zła” jest kolejnym spotkaniem z Maggie O’Dell, bohaterką kilku innych książek, które napisała Alex Kava.

więcej »

Twarda niczym Chuck Norris
Beatrycze Nowicka

15 VII 2018

„Bożogrobie” Jaya Kristoffa: igrzyska po szkole, czyli Mia Corvere mści się dalej.

więcej »

Z optymizmem
Joanna Kapica-Curzytek

13 VII 2018

Wspomnienia weterana drugiej wojny światowej „Ostatni pilot myśliwca” to imponująca autobiografia, której tło tworzą najważniejsze wydarzenia światowe. Żywa lekcja historii połączona jest tu z niebanalną refleksją o czasach, w których przyszło żyć autorowi.

więcej »

Polecamy

Pierwsze Zeszyty Iskier, cz. 7 i 8

Przeczytaj to jeszcze raz:

Pierwsze Zeszyty Iskier, cz. 7 i 8
— Wojciech Gołąbowski

Ogień nie do ugaszenia
— Dominika Cirocka

Pierwsze Zeszyty Iskier, cz. 5 i 6
— Wojciech Gołąbowski

Pierwsze Zeszyty Iskier, cz. 3 i 4
— Wojciech Gołąbowski

Pierwsze Zeszyty Iskier, cz. 1 i 2
— Wojciech Gołąbowski

Człowiek, który widzi
— Anna Nieznaj

Przemiana fazowa
— Anna Nieznaj

Jaja jak atomowe berety
— Wojciech Gołąbowski

Furia ze Złotego Wieku SF
— Wojciech Gołąbowski

Niewystarczająco dobrzy dorośli
— Anna Nieznaj

Zobacz też

Tegoż autora

Z optymizmem
— Joanna Kapica-Curzytek

Tam, gdzie nie ma ludzi
— Joanna Kapica-Curzytek

Wszystko w życiu ma ze sobą związek
— Joanna Kapica-Curzytek

Raz stewardesą, stewardesą w sercu na zawsze
— Joanna Kapica-Curzytek

By było jak dawniej
— Joanna Kapica-Curzytek

Rekonstrukcja
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie tylko „złoty pociąg”
— Joanna Kapica-Curzytek

Więcej niż piłka
— Joanna Kapica-Curzytek

Tajne korytarze
— Joanna Kapica-Curzytek

„No cóż, polecieli”
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.