Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 listopada 2021
w Esensji w Esensjopedii

Suzanne Barbezat
‹Frida Kahlo prywatnie›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFrida Kahlo prywatnie
Tytuł oryginalnyFrida Kahlo at Home
Data wydania11 października 2017
Autor
PrzekładAnna Basara
Wydawca Marginesy
ISBN978-83-65780-49-2
Format176s. 225×260mm; oprawa twarda
Cena59,90
Gatunekbiograficzna / wywiad / wspomnienia, non-fiction
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Jedyna w swoim rodzaju
[Suzanne Barbezat „Frida Kahlo prywatnie” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Ten pięknie wydany album pozwoli nam lepiej poznać twórczość meksykańskiej artystki. „Frida Kahlo prywatnie” to biografia, opowiedziana także unikalnymi zdjęciami i obrazami.

Joanna Kapica-Curzytek

Jedyna w swoim rodzaju
[Suzanne Barbezat „Frida Kahlo prywatnie” - recenzja]

Ten pięknie wydany album pozwoli nam lepiej poznać twórczość meksykańskiej artystki. „Frida Kahlo prywatnie” to biografia, opowiedziana także unikalnymi zdjęciami i obrazami.

Suzanne Barbezat
‹Frida Kahlo prywatnie›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFrida Kahlo prywatnie
Tytuł oryginalnyFrida Kahlo at Home
Data wydania11 października 2017
Autor
PrzekładAnna Basara
Wydawca Marginesy
ISBN978-83-65780-49-2
Format176s. 225×260mm; oprawa twarda
Cena59,90
Gatunekbiograficzna / wywiad / wspomnienia, non-fiction
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Chyba nie będzie przesadą powiedzieć, że popularność Fridy Kahlo (1907 – 1954) wzrasta z upływem czasu. Coraz lepiej widać, że jej twórczość w wielu aspektach wyprzedzała swoje czasy, co można także powiedzieć o stylu życia. Sama artystka stała się już ikoną popkultury. Jej wizerunek, często ozdabiający gadżety czy odzież, znany jest także tym, którzy nie znają jej malarstwa.
Autorka książki Suzanne Barbezat jest dziennikarką, specjalizującą się w tematach związanych z Meksykiem i jego kulturą. Jej „Frida Kahlo prywatnie” to ciekawie napisana biografia artystki, zilustrowana reprodukcjami jej obrazów i szkiców oraz licznymi zdjęciami. Frida Kahlo jest najwybitniejszą przedstawicielką sztuki Meksyku – o czym świadczy to, że w 1985 roku rząd tego kraju uchwalił specjalną ustawę, zgodnie z którą wszystkie jej prace stanowią narodowe dziedzictwo.
Była osobowością barwną i nietuzinkową, kobietą nieprzejmującą się konwenansami – ale też noszącą w sobie ogromne pokłady ludzkiego cierpienia. W wieku kilku lat zachorowała na polio, co poskutkowało niepełnosprawnością, a do znacznego pogorszenia jej stanu zdrowia przyczynił się dramatyczny wypadek autobusowy. Jego skutki (i chroniczny ból) odczuwała właściwie do końca życia. Odniesione obrażenia sprawiły także, że Fridzie nigdy nie dane było zostać matką.
Pełnym emocji i huśtawek nastroju był jej związek z Diego Riverą, meksykańskim malarzem, grafikiem, znanym przede wszystkim z tworzenia murali. Oboje zdradzali się, burzliwie kłócili, odchodzili – i wracali do siebie. Szanowali wzajemnie swoją twórczość. Co ciekawe, to Diego za życia był sławniejszy, lepiej rozpoznawalny niż jego żona. Z biegiem lat okazuje się, że to twórczość Fridy opiera się upływowi czasu, odsłaniając przed kolejnymi pokoleniami widzów i koneserów sztuki nowe jej znaczenia.
Niezbyt fortunny, a nawet trochę mylący wydaje mi się polski tytuł tej publikacji „Frida Kahlo prywatnie”, sugerujący nacisk na sferę jej życia pozostającą z dala od świata i jego spraw. Tymczasem Suzanne Barbezat – oprócz ściśle prywatnego wizerunku artystki: córki, siostry, żony, przyjaciółki – kreśli portret Fridy Kahlo, która żywo interesuje się sprawami społecznymi, również wielką polityką. Dokumentują to liczne fotografie zamieszczone w albumie. Symboliczne w tym kontekście staje się zdjęcie, na którym jeszcze na 11 dni przed śmiercią Frida, chora na zapalenie płuc, brała udział w wiecu protestacyjnym przeciwko amerykańskiej interwencji w Gwatemali.
Znajdziemy także w książce całkiem sporo informacji o Meksyku pierwszej połowy XX wieku. Był to kraj daleki od stabilizacji: po upadku dyktatury Porfiria Díaza w kraju panował chaos, głównie z powodu przewrotów wojskowych. Nie lepiej było podczas autorytarnych rządów lewicowych populistów. Frida i Diego często wyjeżdżali do Stanów Zjednoczonych, tam również stykali się z problemami społecznymi jak na przykład strajk w fabryce samochodów Forda, o czym wspomina autorka książki. W największym bodaj stopniu wielka polityka splotła się z losami Fridy i Diega, sympatyzujących z komunistami, gdy w 1940 roku w ich domu, w zamachu przeprowadzonym na rozkaz Stalina stracił życie pomieszkujący u nich z żoną Lew Trocki.
Znajdziemy w tej publikacji liczne reprodukcje dzieł Fridy Kahlo. Suzanne Barbezat zajmująco komentuje je w tekście, bardzo trafnie i kompetentnie interpretując i łącząc z wydarzeniami z życia artystki. Jej obrazy mają bogatą symbolikę, w wielu aspektach głęboko powiązaną z klasycznym malarstwem europejskim oraz sztuką Meksyku pochodzącą z okresu prekolumbijskiego i czasów kolonialnych. Autorka książki pozwala nam lepiej zrozumieć fenomen emocjonalnej wyrazistej, „feminizującej” twórczości Fridy Kahlo, która – choć bez artystycznego akademickiego wykształcenia – była artystką bardzo świadomą. Jej zamiłowanie do sztuki prekolumbijskiej przejawiało się również w tym, że oboje z mężem kolekcjonowali jej artefakty.
Oryginalny tytuł książki to „Frida Kahlo at Home”, dlatego też autorka pisze tutaj bardzo wiele o domu, w którym urodziła się mieszkała Frida (Casa Azul). Obecnie znajduje się tu muzeum jej twórczości. Barbezat pisze o tym domu jako „miejscu, w którym się urodziła, żyła, świętowała, cierpiała, kochała i umarła”. Casa Azul – przebudowywany i urządzany wiele razy – był rzeczywiście azylem artystycznego małżeństwa, którzy byli zwolennikami architektonicznego modernizmu. Nawet w dzisiejszych czasach budowla imponuje rozmachem i oryginalnością projektu.
„Frida Kahlo prywatnie” z pewnością bardzo ucieszy miłośników twórczości meksykańskiej artystki, pozwalając raz jeszcze wejść w bogaty i oryginalny świat jej malarstwa. Frida była jedyna w swoim rodzaju, nie naśladując nikogo, żyjąc po swojemu i już za życia tworząc swoją legendę.
koniec
25 grudnia 2017

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Urok małych książek: Sęp też człowiek
Wojciech Gołąbowski

27 XI 2021

Badacze uważają, że butlonosy nadają sobie imiona – określone dźwięki – i pamiętają o nich nawet po 20 latach rozłąki. Słonie urządzają pogrzeby zmarłym członkom stada, mają także swoje cmentarzyska, na które się udają, czując zbliżający się koniec. Czy tylko ludzie są obdarzeni inteligencją?

więcej »

Krótko o książkach: Obyś cudze dzieci uczył….
Agnieszka ‘Achika’ Szady

26 XI 2021

…to starożytna klątwa, której ofiarą padła autorka książki „Pani Kebab”. Możemy poznać zapiski pracującej w Leeds asystentki nauczyciela, czyli osoby pomagającej uczniom nieznającym języka angielskiego lub po prostu obarczonym różnymi deficytami.

więcej »

Dwóch panów w drodze (nie licząc lokaja)
Miłosz Cybowski

24 XI 2021

Trzy historie i trzech bohaterów… wróć! Trzy historie i trójka postaci (bo „bohaterami” nie można ich nazwać) zaprezentowane w tomie pierwszym „Opowieści o Bauchelainie i Korbalu Broachu” to zebrane w jedną całość opowiadania, przed laty wydane w osobnych tomach. Dobrze się stało, że Wydawnictwo Mag zdecydowało się na ich wznowienie, choć książka pozostaje dziełem, które trafi wyłącznie do fanów prozy Stevena Eriksona.

więcej »

Polecamy

O korzyściach z bycia ślimakiem (śluzem na marginesie „Głosu Pana”)

Stulecie Stanisława Lema:

O korzyściach z bycia ślimakiem (śluzem na marginesie „Głosu Pana”)
— Mieszko B. Wandowicz

List znad Oceanu
— Beatrycze Nowicka

Lem w komiksie
— Marcin Knyszyński

Przeciętniak w swym zawodzie
— Agnieszka Hałas, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Jam jest robot hartowany, zdalnie prądem sterowany!
— Miłosz Cybowski, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Zawsze szach, nigdy mat
— Marcin Knyszyński

Świadomość jako błąd
— Marcin Knyszyński

Człowiek jako bariera ostateczna
— Marcin Knyszyński

Nie wszystko i nie wszędzie jest dla nas
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Mistrz przewrotnego humoru
— Joanna Kapica-Curzytek

Nowa wielka powieść latynoamerykańska
— Joanna Kapica-Curzytek

Szukać należy sercem
— Joanna Kapica-Curzytek

Z perspektywy osobistej
— Joanna Kapica-Curzytek

Najmłodsze i najsłodsze
— Joanna Kapica-Curzytek

Nikt nie dostrzega drzew
— Joanna Kapica-Curzytek

Osobność, samotność…
— Joanna Kapica-Curzytek

Morderstwo w sekcji klarnetów
— Joanna Kapica-Curzytek

Chopin – globalny fenomen
— Joanna Kapica-Curzytek

Coś pozytywnego
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.