Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 22 maja 2018
w Esensji w Esensjopedii

David Vann
‹Legenda o samobójstwie›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLegenda o samobójstwie
Tytuł oryginalnyLegend of a Suicide
Data wydania17 stycznia 2018
Autor
PrzekładDobromiła Jankowska
Wydawca Pauza
ISBN978-83-949414-0-6
Format256s. 145×205mm
Cena39,90
Gatunekmainstream, obyczajowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Kup wSelkar.pl: 32,97 zł
Kup wTaniaKsiążka.pl: 30,32 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Milczenie ryb

Esensja.pl
Esensja.pl
Zbiór „Legenda o samobójstwie” obejmuje sześć literackich wariacji na temat tej samej rodzinnej tragedii – i, jak carpaccio z tuńczyka, nie jest to danie, które każdemu przypadnie do gustu.

Agnieszka Hałas

Milczenie ryb

Zbiór „Legenda o samobójstwie” obejmuje sześć literackich wariacji na temat tej samej rodzinnej tragedii – i, jak carpaccio z tuńczyka, nie jest to danie, które każdemu przypadnie do gustu.

David Vann
‹Legenda o samobójstwie›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLegenda o samobójstwie
Tytuł oryginalnyLegend of a Suicide
Data wydania17 stycznia 2018
Autor
PrzekładDobromiła Jankowska
Wydawca Pauza
ISBN978-83-949414-0-6
Format256s. 145×205mm
Cena39,90
Gatunekmainstream, obyczajowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Kup wSelkar.pl: 32,97 zł
Kup wTaniaKsiążka.pl: 30,32 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Sięgając po książkę Davida Vanna wiedziałam, że otacza ją aura literackiego fenomenu (ukazała się dotąd w ponad pięćdziesięciu krajach, była na czterdziestu listach najlepszych książek roku, zdobyła jedenaście nagród – m.in. w USA, Hiszpanii i Francji). Autor, który w przeszłości zarabiał na życie między innymi żeglując po wodach Alaski, obecnie wykłada na kilku uczelniach, a recenzenci porównują jego prozę do twórczości Cormaca McCarthy’ego. Wiedziałam też, że podobnie jak np. „Szklany klosz” Sylvii Plath, „Legenda…” zawiera wątki autobiograficzne przemieszane z fikcją literacką, a tytułowe samobójstwo popełnił ojciec autora. Wszystko razem sprawiło, że po książkę sięgnęłam z dużą ciekawością.
Akcja „Legendy…” dzieje się prawie w całości na Alasce. Sześć opowiadań – a dokładniej pięć krótkich form i dwuczęściowa mikropowieść „Wyspa Sukkwan” – buduje aż nadto wyrazisty portret Jima Fenna, człowieka, który zastrzelił się pewnego dnia na pokładzie swojej łodzi rybackiej, oraz obraz relacji w rodzinie Fennów (syn Roy, jak można zakładać, to alter ego autora). Przedstawione wydarzenia po części należą do alternatywnych ścieżek rzeczywistości; nie wiemy, co z tego wszystkiego wydarzyło się naprawdę, możemy tylko zgadywać, gdzie kończą się wspomnienia, a zaczyna fikcja. „Ichtiologia” opowiada o wczesnym dzieciństwie Roya i o tym, jak rozpadało się małżeństwo jego rodziców; „Rhoda” o drugiej żonie ojca; „Legenda o dobrych ludziach” o licznych przelotnych związkach matki; „Wyspa Sukkwan” o wspólnym pobycie Roya z ojcem na tytułowej wyspie. Bohaterem i narratorem dwóch ostatnich historii, zatytułowanych „Ketchikan” i „Wyższy błękit”, jest dorosły Roy mierzący się z ciężarem śmierci ojca.
Jim Fenn to jeden z tych bohaterów, o których czytamy z narastającym wstrętem. Nieudacznik, którego marzenia nie przystają do rzeczywistości; porzucił karierę dentysty, żeby podejmować kolejne przedsięwzięcia biznesowe (sklep z artykułami żelaznymi, zakup łodzi rybackiej), z których nic dobrego nie wynikło. Jego dwa małżeństwa się rozpadły, bo zdradzał obie żony. Jim to słaby człowiek, który usiłuje być „prawdziwym mężczyzną” (kolekcjonuje broń, poluje, żegluje, łowi halibuty), ale widać, że to maskarada i uparte samooszukiwanie. Całe jego podejście do życia najlepiej ilustruje scena szykowania zabaione w opowiadaniu „Wyższy błękit”.
„Wyspa Sukkwan” jako najobszerniejszy utwór w książce zasługuje na dłuższe omówienie. Załamany po rozstaniu z drugą żoną Jim wpada tutaj na pomysł, aby kupić chatę na bezludnej wysepce i przezimować tam razem z trzynastoletnim synem. Będą polować, łowić łososie, wspinać się na zaśnieżone wzgórza i przeżywać przygody jak z książek Jacka Londona. Pod względem formy ten tekst wyraźnie nawiązuje do słynnej „Drogi” Cormaca McCarthy’ego, zaś koncepcyjnie stanowi jej negatyw: o ile w postapokaliptycznym piekle „Drogi” ojciec z heroicznym poświęceniem opiekuje się synem, w „Wyspie Sukkwan” to Roy usiłuje się zaopiekować niedojrzałym, samolubnym tatusiem. Tekst dobrze pokazuje bezradność dziecka – nawet nastoletniego – wobec emocjonalnych manipulacji rodzica. Niestety od pewnego momentu fabuła nuży; Jima nienawidzimy z każdą stroną bardziej, a odwrotnie niż w greckiej tragedii, zakończenie nie przynosi poczucia katharsis.
Intryguje przewijający się w „Legendzie…” motyw męczonych i zabijanych ryb – halibutów walonych młotkiem, patroszonych łososi, łusek, oczu, wnętrzności. Zastanawiając się, jak go zinterpretować, doszłam do wniosku, że te nieszczęsne stworzenia, zimnokrwiste i nieme, symbolizują uczucia Roya, który w obliczu wszystkich perypetii emocjonalnych, jakie fundują mu rodzice, pozostaje uderzająco bierny i bezradny; czasem tylko odreagowuje frustrację poprzez absurdalne akty wandalizmu.
Książkę polecam wszystkim, których nie odstrasza ponura proza obyczajowa z biegnącą nieliniowo fabułą. Nasycone ładunkiem emocji i symboliki obrazy z prozy Davida Vanna pozostają w pamięci jeszcze długo po zakończeniu lektury.
koniec
15 stycznia 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Mała Esensja: Faraon w niebezpieczeństwie
Marcin Mroziuk

22 V 2018

W trakcie lektury „Paniki w Egipcie” młodzi czytelnicy mogą nie tylko samodzielnie rozwiązać skomplikowaną zagadkę kryminalną, ale również poznać wiele interesujących informacji o kraju faraonów. Książka Camille Gautier i Stéphanie Vernet więc całkiem skutecznie bawiąc uczy. Nie można też nie wspomnieć o ilustracjach Margaux Carpentier, które potrafią naprawdę oczarować dzieci. To po prostu idealny tytuł dla wszystkich małych detektywów.

więcej »

Kryminalne dwa w jednym
Dominika Cirocka

21 V 2018

„Morderstwa w Somerset” Anthony’ego Horowitza to w zasadzie dwie niemal całkowicie odrębne, a jednak zgrabnie splatające się ze sobą, kryminalne opowieści. Jedna tocząca się w czasach współczesnych, druga zaś, bardzo klasyczna, poprowadzona w stylu inspirowanym twórczością Agathy Christie.

więcej »

„No cóż, polecieli”
Joanna Kapica-Curzytek

18 V 2018

Kim byli bracia Wright, dzięki którym narodziło się współczesne lotnictwo? Jak doszło do ich pionierskich lotów? Biografia „Bracia Wright” to świetna kronika ich życia i wynalazków.

więcej »

Polecamy

Bohaterowie

Po trzy:

Bohaterowie
— Beatrycze Nowicka

Ludzie w książkach żyją
— Beatrycze Nowicka

Niedocenione
— Beatrycze Nowicka

Inne strony świata
— Beatrycze Nowicka

I jeszcze jeden tom…
— Beatrycze Nowicka

Transfuzje duszy
— Beatrycze Nowicka

Tropem jednorożca
— Beatrycze Nowicka

Inteligentne i inspirujące
— Beatrycze Nowicka

Za Stumilowym Lasem i Doliną Muminków
— Beatrycze Nowicka

Blask jasnych łun
— Beatrycze Nowicka

Zobacz też

Tegoż autora

W oparach chloru
— Agnieszka Hałas

Martwy człowiek wygląda jak krewetka
— Agnieszka Hałas

Babcia w kuchni lata nago, Józek goni ją z szufladą: o pisaniu scen miłosnych
— Agnieszka Hałas

9 sposobów na opowiadanie
— Agnieszka Hałas

Raz, dwa, Edward już cię ma! – redaktorki Esensji omawiają „Zmierzch”
— Agnieszka Hałas, Anna Kańtoch, Magdalena Kubasiewicz, Anna Nieznaj

Mediewistka z błędną etykietką
— Agnieszka Hałas

Zimny oddech Ankou
— Agnieszka Hałas

Niebezpieczne związki, mroczne tajemnice
— Agnieszka Hałas

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.