Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 maja 2018
w Esensji w Esensjopedii

Madeleine Thien
‹Nie mówcie, że nie mamy niczego›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNie mówcie, że nie mamy niczego
Tytuł oryginalnyDo Not Say We Have Nothing
Data wydania26 października 2017
Autor
PrzekładŁukasz Małecki
Wydawca Wydawnictwo Literackie
ISBN978-83-08-06424-5
Format584s. 143×205mm; oprawa twarda
Cena49,90
Gatunekmainstream, obyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Kup wSelkar.pl: 42,97 zł
Kup wTaniaKsiążka.pl: 38,92 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Każde pokolenie

Esensja.pl
Esensja.pl
„Nie mówcie, że nie mamy niczego”, szkatułkowa opowieść wpisana pomiędzy muzykę a matematykę, odsłania przed nami najbardziej okrutne oblicze totalitaryzmu.

Joanna Kapica-Curzytek

Każde pokolenie

„Nie mówcie, że nie mamy niczego”, szkatułkowa opowieść wpisana pomiędzy muzykę a matematykę, odsłania przed nami najbardziej okrutne oblicze totalitaryzmu.

Madeleine Thien
‹Nie mówcie, że nie mamy niczego›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNie mówcie, że nie mamy niczego
Tytuł oryginalnyDo Not Say We Have Nothing
Data wydania26 października 2017
Autor
PrzekładŁukasz Małecki
Wydawca Wydawnictwo Literackie
ISBN978-83-08-06424-5
Format584s. 143×205mm; oprawa twarda
Cena49,90
Gatunekmainstream, obyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Kup wSelkar.pl: 42,97 zł
Kup wTaniaKsiążka.pl: 38,92 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Powieść znalazła się w ścisłym finale Nagrody Bookera w 2016 roku. Doczekała się także kilku innych prestiżowych wyróżnień. Autorka Madeleine Thien ma chińskie korzenie, ale urodziła się w Kanadzie. Ma już w swoim dorobku kilka znaczących utworów, tłumaczonych także na inne języki.
„Nie mówcie, że nie mamy niczego” może się z pewnością kojarzyć z „Dzikimi łabędziami” Jung Chang, które ukazały się w 1992 roku i były swego czasu wydarzeniem. Cały świat chłonął wtedy szokujące obrazy chińskiej rewolucji kulturalnej oraz sceny z życia społeczeństwa zdominowanego przez zbrodniczą ideologię. Różnica pomiędzy tymi dwoma utworami jest taka, że „Dzikie łabędzie” to autobiografia, natomiast książka Madeleine Thien to fikcja literacka.
Trzeba dać sobie czas na to, aby „wejść” w skomplikowany świat, subtelnie wykreowany w tej powieści. Poznać jej licznych bohaterów. Przybycie Ai-Ming do domu żyjących w Kanadzie Marie i jej matki, to zaledwie początek całej historii. I wcale nie najważniejszy. Ai-Ming bowiem wraz ze swoim pojawieniem się, przynosi całe mnóstwo opowieści o Chinach, z których uciekła po dramatycznych (i nadal niewyjaśnionych) wydarzeniach na placu Tiananmen w 1989 roku. Również - historii ludzi, uwikłanych w dramatyczne wydarzenia.
To nie Kanada więc, ale Chiny znajdują się tutaj na pierwszym planie. Najpierw Chiny z okresu rewolucji kulturalnej, rozpoczętej w 1966 roku. Trudno nawet dzisiaj wyobrazić sobie ten chaos, dezorientację ludzi i spustoszenie wyrządzone w ciągu około dziesięciu lat przez grupy hunwejbinów. Zakazane było wszystko, co „burżuazyjne”: przedmioty codziennego użytku, meble, książki. I muzyka. Przenikająca się także z literaturą – autorka bardzo często nawiązuje do różnych utworów z kręgu klasyki światowej. Mamy też subtelnie wpleciony motyw matematyczny, co wszystko razem tworzy nieskończone horyzonty ludzkiej myśli i wyobraźni.
„Nie mówcie, że nie mamy niczego” toczy się w środowisku muzyków – studentów i wykładowców akademii muzycznej. Muszą oni zmierzyć się z nową dla nich rzeczywistością. Zachodnia muzyka klasyczna, którą tak kochają, jest zakazana. Bach, Strawiński, Szostakowicz… Trzeba także dostosować się do nowych, rewolucyjnych zasad komponowania. Kto tego nie potrafi, zostanie napiętnowany jako kontrrewolucjonista i przeciwnik Komunistycznej Partii Chin. Grozi za to więzienie, tortury, publiczne napiętnowanie. Trzeba zmierzyć się z wieloma dylematami i dokonywać wyborów, często takich, z których żaden nie jest właściwy.
Madeleine Thien prowadzi wielowątkową, nieliniową narrację, co wymaga skupienia i uwagi podczas lektury. Zmieniają się płaszczyzny czasowe, w powieści otwierają się coraz to nowe światy. Losy bohaterów spaja ze sobą tajemniczy rękopis, zawierający w sobie historię jedyną w swoim rodzaju. Opowieść Madeleine Thien rozwija się niczym egzotyczny kobierzec, w który wpleciona jest historia i współczesność. Największą zaletą jej powieści są sugestywne, zapadające głęboko w pamięć przejmujące sceny. Życie w więzieniu i obozie reedukacyjnym (dokąd zsyłano „niepokornych”). Obraz publicznego linczu na starym człowieku, którego uznano za wroga rewolucji. Uderza kontrast subtelności muzyki, ludzkich myśli i uczuć ze śmiertelną grozą rewolucji.
Najbardziej dramatyczne są chyba sceny opisujące przebieg wydarzeń na placu Tiananmen w 1989 roku. Ten wielki bunt młodych ludzi – ówczesnych studentów, marzących o wolności i swobodzie życia we wszystkich jego sferach. „Każdego dnia przybywało coraz więcej demonstrantów – milion w środę, kolejny milion w czwartek, i to pomimo ulewnego deszczu”, czytamy w powieści. Trudno o tym czytać spokojnie, bo przecież wiemy, jak zakończyły się te wydarzenia. Bunt tamtego pokolenia został krwawo spacyfikowany i na wiele lat stłumiony.
W Chinach nadal trudno szukać ich rzetelnego opisu i wyjaśnień. Madeleine Thien, jako pisarka kanadyjska, staje więc po stronie tych, którzy wtedy przegrali, oddając im głos, utrwalając ich przeżycia. Wskazuje też na wiele podobieństw pokoleniowych doświadczeń młodych podczas kulturalnej rewolucji oraz tych, którzy buntowali się kilkadziesiąt lat później, w 1989 roku. Tak, jakby autorka chciała powiedzieć – do walki o wolność musi konsekwentnie stawać każde pokolenie, nawet jeśli pozornie nie ma nadziei na zwycięstwo.
koniec
13 lutego 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Cienie Hitchcocka
Konrad Wągrowski

24 V 2018

Dennis Lehane pisząc „Pokochać noc” tak naprawdę napisał dwie książki. Obydwie znakomite. I tylko na szwach łączących te opowieści widać pewne przetarcia. Ale i tak nie zmniejsza to przyjemności z lektury.

więcej »

Tajne korytarze
Joanna Kapica-Curzytek

23 V 2018

Thriller „Znajdź mnie” nie zmęczy nas zawrotnym tempem akcji, za to pozwoli zastanowić się nad tym, jakie możliwości otwierają przed ludźmi technologie komunikacji oraz eksperymenty na psychice człowieka.

więcej »

Mała Esensja: Faraon w niebezpieczeństwie
Marcin Mroziuk

22 V 2018

W trakcie lektury „Paniki w Egipcie” młodzi czytelnicy mogą nie tylko samodzielnie rozwiązać skomplikowaną zagadkę kryminalną, ale również poznać wiele interesujących informacji o kraju faraonów. Książka Camille Gautier i Stéphanie Vernet więc całkiem skutecznie bawiąc uczy. Nie można też nie wspomnieć o ilustracjach Margaux Carpentier, które potrafią naprawdę oczarować dzieci. To po prostu idealny tytuł dla wszystkich małych detektywów.

więcej »

Polecamy

Bohaterowie

Po trzy:

Bohaterowie
— Beatrycze Nowicka

Ludzie w książkach żyją
— Beatrycze Nowicka

Niedocenione
— Beatrycze Nowicka

Inne strony świata
— Beatrycze Nowicka

I jeszcze jeden tom…
— Beatrycze Nowicka

Transfuzje duszy
— Beatrycze Nowicka

Tropem jednorożca
— Beatrycze Nowicka

Inteligentne i inspirujące
— Beatrycze Nowicka

Za Stumilowym Lasem i Doliną Muminków
— Beatrycze Nowicka

Blask jasnych łun
— Beatrycze Nowicka

Zobacz też

Tegoż autora

Tajne korytarze
— Joanna Kapica-Curzytek

„No cóż, polecieli”
— Joanna Kapica-Curzytek

Powrót do powieści Dickensa
— Joanna Kapica-Curzytek

Co pomogło nam stać się ludźmi
— Joanna Kapica-Curzytek

Z dala od kapitalistycznego układu?
— Joanna Kapica-Curzytek

Z rozsypanych kawałków
— Joanna Kapica-Curzytek

Powrót do Elmwood Springs
— Joanna Kapica-Curzytek

Flaki Ameryki
— Joanna Kapica-Curzytek

Trudno uwolnić się od zła
— Joanna Kapica-Curzytek

Świat jest chwiejny jak płonący dom
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.