Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 września 2018
w Esensji w Esensjopedii

Harlan Coben
‹W domu›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułW domu
Tytuł oryginalnyHome
Data wydania17 stycznia 2018
Autor
PrzekładJan Kraśko
Wydawca Albatros
CyklMyron Bolitar
ISBN978-83-8125-110-5
Format416s. 125×195mm
Cena34,90
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Kup wSelkar.pl: 31,97 zł
Kup wTaniaKsiążka.pl: 24,43 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Bolitar powraca w mroku

Esensja.pl
Esensja.pl
„W domu” to z dawna oczekiwana kolejna powieść Harlana Cobena z Myronem Bolitarem w roli głównej, a przy tym kolejna, której tytułu nie da się na długo zapamiętać. Taki już urok Cobena.

Konrad Wągrowski

Bolitar powraca w mroku

„W domu” to z dawna oczekiwana kolejna powieść Harlana Cobena z Myronem Bolitarem w roli głównej, a przy tym kolejna, której tytułu nie da się na długo zapamiętać. Taki już urok Cobena.

Harlan Coben
‹W domu›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułW domu
Tytuł oryginalnyHome
Data wydania17 stycznia 2018
Autor
PrzekładJan Kraśko
Wydawca Albatros
CyklMyron Bolitar
ISBN978-83-8125-110-5
Format416s. 125×195mm
Cena34,90
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Kup wSelkar.pl: 31,97 zł
Kup wTaniaKsiążka.pl: 24,43 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Ponad pięć lat czekali miłośnicy twórczości Harlana Cobena na powrót Myrona Bolitara. „Wszyscy mamy tajemnice”, poprzednia powieść z eks-koszykarzem, obecnie agentem sportowym bawiącym się hobbystycznie w detektywa ukazała się w 2011 roku (polskie wydanie miało miejsce w maju 2012), Bolitar powrócił w USA w 2016, u nas dopiero teraz. W międzyczasie Coben poświęcił się skierowanemu do młodszego czytelnika cyklowi z Mickeyem Bolitarem (bratankiem Myrona, który zresztą w najnowszym tomie będzie miał gościnny występ) oraz powieściami kryminalnymi nie należącymi do cyklu, z innymi bohaterami (m.in. recenzowane u nas „Sześć lat później” i „Tęsknię za tobą”). Wydaje się, że te niezależne powieści reprezentowały jednak nieco niższy poziom niż tomy ze sztandarowego cyklu, można więc założyć, że powrót Myrona Bolitara czytelnicy przyjęli z ulgą.
Minęło kilka lat (czas w powieściach Cobena zwykle biegnie tak, jak w pozapowieściowej rzeczywistości) i Myron się żeni. Nie to będzie jednak tematem powieści, małżeństwo pozostanie jedynie ornamentem budującym historię bohatera, treścią książki będzie – cóż za niespodzianka – kolejne śledztwo. Tym razem do Myrona zgłasza się jego przyjaciel, sympatyczny psychopata, miliarder i morderca Windsor Horne Lockwood III, czyli dobrze znany wszystkim czytelnikom Cobena Win. Dziesięć lat wcześniej w rodzinie jego kuzynki zdarzyła się tragedia – kilkuletni syn został wraz ze swym kolegą z sąsiedztwa porwany. Policji nie udało się odnaleźć chłopców, ale rodzice oczywiście wciąż nie chcą utracić resztek nadziei. Po latach zresztą pojawia się nowy trop – Win otrzymuje informację, że jeden z chłopców był widziany w Londynie. Jedzie tam, ale, poza dość przypadkowym wyeliminowaniem trzech bandziorów, nic nie udaje mu się wskórać. Win ma pieniądze, siłę i bezwzględność, ale wie, że Myron lepiej radzi sobie z prowadzeniem śledztw, zwraca się więc do swego przyjaciela. Bolitar zostawia narzeczoną, rusza do Europy i zaczyna się typowe dla powieści Cobena docieranie poprzez mylne ślady do zaskakującej prawdy sprzed lat.
Z jednej strony „W domu” jest typowym dziełem Harlana Cobena. Tajemnica sprzed lat, śledztwo, mylne tropy, wszystko okazuje się być inne, niż do tej pory się wydawało bohaterom. Napisane dynamicznie, z humorem (również czarnym), dużą liczbą dynamicznych dialogów. Taki fragment właściwie mógłbym kopiować z jednej recenzji książki Cobena do kolejnej (i de facto właśnie to robię). Czy są więc jakieś nowości? Owszem. Po raz pierwszy w historii cyklu autor decyduje się wpuścić nas do umysłu Wina Lockwooda, czyniąc go narratorem obszernych części książki. Możemy poznać spojrzenie na świat psychopaty (nawet jeśli sympatycznego) i oczywiście nadaje to powieści pewnego mroku. Coben rezygnuje też tym razem z tradycyjnego u siebie finałowego, najbardziej zaskakującego zwrotu akcji. Zwrotów oczywiście będzie dużo, ale takiego jak zwykle, wywracającego wszystkie dotychczasowe ustalenia, nie dostaniemy. Wydaje się to celowym zagraniem autora, który w ten sposób chce podkreślić pesymistyczną wymowę finału całej powieści. W zakończeniu pobrzękuje bowiem nieco zawoalowana, ale wyraźna krytyka podejścia Amerykanów do broni palnej, przesłanie wykluczające raczej tradycyjny happy end. Do mroków duszy Wina dochodzi więc mrok finału – tak pesymistycznie nie kończyła się chyba żadna z powieści Harlana Cobena.
koniec
28 marca 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Dziewięcioro wspaniałych ze Śląska
Marcin Mroziuk

20 IX 2018

Poprzednie antologie członków Śląskiego Klubu Fantastyki („Światy równoległe” i „Zabawa w Boga”) okazały się całkiem interesującymi lekturami, dlatego można było się spodziewać, że podobnie będzie też w przypadku kolejnego zbioru opowiadań. I trzeba stwierdzić, że „Skafander i melonik” spełnia te oczekiwania z nawiązką.

więcej »

Zadie Smith uzupełnia swoje braki w wiedzy
Joanna Kapica-Curzytek

18 IX 2018

„Widzi mi się” potwierdza, że Zadie Smith to eseistka przekorna, czasem ironiczna, a nawet autoironiczna. Ale przede wszystkim - bardzo dobra obserwatorka i osoba ciekawa świata.

więcej »

Cudzego nie znacie: Za tych, co na morzu
Miłosz Cybowski

16 IX 2018

Jak pisze w posłowiu Cargill, pisanie powieści o robotach wydawało się początkowo łatwym zadaniem. I być może takim by pozostało, gdyby nie typowo ludzkie cechy charakteryzujące bez mała wszystkich bohaterów „Sea of Rust”.

więcej »

Polecamy

W odmętach miasta bez dna

Przeczytaj to jeszcze raz:

W odmętach miasta bez dna
— Miłosz Cybowski

Pierwsze Zeszyty Iskier, cz. 10 i 12
— Wojciech Gołąbowski

Pierwsze Zeszyty Iskier, cz. 9 i 11
— Wojciech Gołąbowski

Pierwsze Zeszyty Iskier, cz. 7 i 8
— Wojciech Gołąbowski

Ogień nie do ugaszenia
— Dominika Cirocka

Pierwsze Zeszyty Iskier, cz. 5 i 6
— Wojciech Gołąbowski

Pierwsze Zeszyty Iskier, cz. 3 i 4
— Wojciech Gołąbowski

Pierwsze Zeszyty Iskier, cz. 1 i 2
— Wojciech Gołąbowski

Człowiek, który widzi
— Anna Nieznaj

Przemiana fazowa
— Anna Nieznaj

Zobacz też

Tegoż twórcy

Esensja czyta: Czerwiec 2017
— Miłosz Cybowski, Dawid Kantor, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Sprawy zaczynają się zazębiać
— Konrad Wągrowski

Obiecaj mi
— Konrad Wągrowski

Galopujące dialogi i rapujący maklerzy
— Konrad Wągrowski

Esensja czyta: IV kwartał 2008
— Artur Chruściel, Ewa Drab, Jakub Gałka, Daniel Gizicki, Anna Kańtoch, Paweł Sasko, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski

Sześć lat później
— Konrad Wągrowski

Książka jednorazowego użytku
— Anna Kańtoch

Tegoż autora

Niespełnione argentyńskie marzenie
— Konrad Wągrowski

Tok, tok, tok!
— Konrad Wągrowski

Piłka w rękach tyranów
— Konrad Wągrowski

20 najlepszych książeczek Tytusa, Romka i A’Tomka
— M. Fitzner, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Nadal w drodze
— Konrad Wągrowski

Solo, ale w drużynie
— Konrad Wągrowski

Cienie Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Jack Reacher wysiada z autobusu
— Konrad Wągrowski

Ty i inne dziewczynki
— Konrad Wągrowski

Nasz człowiek w Rio Klawo
— Konrad Wągrowski

Wkrótce

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.