Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 stycznia 2019
w Esensji w Esensjopedii

Harlan Coben
‹W domu›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułW domu
Tytuł oryginalnyHome
Data wydania17 stycznia 2018
Autor
PrzekładJan Kraśko
Wydawca Albatros
CyklMyron Bolitar
ISBN978-83-8125-110-5
Format416s. 125×195mm
Cena34,90
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Kup wSelkar.pl: 31,47 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Bolitar powraca w mroku

Esensja.pl
Esensja.pl
„W domu” to z dawna oczekiwana kolejna powieść Harlana Cobena z Myronem Bolitarem w roli głównej, a przy tym kolejna, której tytułu nie da się na długo zapamiętać. Taki już urok Cobena.

Konrad Wągrowski

Bolitar powraca w mroku

„W domu” to z dawna oczekiwana kolejna powieść Harlana Cobena z Myronem Bolitarem w roli głównej, a przy tym kolejna, której tytułu nie da się na długo zapamiętać. Taki już urok Cobena.

Harlan Coben
‹W domu›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułW domu
Tytuł oryginalnyHome
Data wydania17 stycznia 2018
Autor
PrzekładJan Kraśko
Wydawca Albatros
CyklMyron Bolitar
ISBN978-83-8125-110-5
Format416s. 125×195mm
Cena34,90
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Kup wSelkar.pl: 31,47 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Ponad pięć lat czekali miłośnicy twórczości Harlana Cobena na powrót Myrona Bolitara. „Wszyscy mamy tajemnice”, poprzednia powieść z eks-koszykarzem, obecnie agentem sportowym bawiącym się hobbystycznie w detektywa ukazała się w 2011 roku (polskie wydanie miało miejsce w maju 2012), Bolitar powrócił w USA w 2016, u nas dopiero teraz. W międzyczasie Coben poświęcił się skierowanemu do młodszego czytelnika cyklowi z Mickeyem Bolitarem (bratankiem Myrona, który zresztą w najnowszym tomie będzie miał gościnny występ) oraz powieściami kryminalnymi nie należącymi do cyklu, z innymi bohaterami (m.in. recenzowane u nas „Sześć lat później” i „Tęsknię za tobą”). Wydaje się, że te niezależne powieści reprezentowały jednak nieco niższy poziom niż tomy ze sztandarowego cyklu, można więc założyć, że powrót Myrona Bolitara czytelnicy przyjęli z ulgą.
Minęło kilka lat (czas w powieściach Cobena zwykle biegnie tak, jak w pozapowieściowej rzeczywistości) i Myron się żeni. Nie to będzie jednak tematem powieści, małżeństwo pozostanie jedynie ornamentem budującym historię bohatera, treścią książki będzie – cóż za niespodzianka – kolejne śledztwo. Tym razem do Myrona zgłasza się jego przyjaciel, sympatyczny psychopata, miliarder i morderca Windsor Horne Lockwood III, czyli dobrze znany wszystkim czytelnikom Cobena Win. Dziesięć lat wcześniej w rodzinie jego kuzynki zdarzyła się tragedia – kilkuletni syn został wraz ze swym kolegą z sąsiedztwa porwany. Policji nie udało się odnaleźć chłopców, ale rodzice oczywiście wciąż nie chcą utracić resztek nadziei. Po latach zresztą pojawia się nowy trop – Win otrzymuje informację, że jeden z chłopców był widziany w Londynie. Jedzie tam, ale, poza dość przypadkowym wyeliminowaniem trzech bandziorów, nic nie udaje mu się wskórać. Win ma pieniądze, siłę i bezwzględność, ale wie, że Myron lepiej radzi sobie z prowadzeniem śledztw, zwraca się więc do swego przyjaciela. Bolitar zostawia narzeczoną, rusza do Europy i zaczyna się typowe dla powieści Cobena docieranie poprzez mylne ślady do zaskakującej prawdy sprzed lat.
Z jednej strony „W domu” jest typowym dziełem Harlana Cobena. Tajemnica sprzed lat, śledztwo, mylne tropy, wszystko okazuje się być inne, niż do tej pory się wydawało bohaterom. Napisane dynamicznie, z humorem (również czarnym), dużą liczbą dynamicznych dialogów. Taki fragment właściwie mógłbym kopiować z jednej recenzji książki Cobena do kolejnej (i de facto właśnie to robię). Czy są więc jakieś nowości? Owszem. Po raz pierwszy w historii cyklu autor decyduje się wpuścić nas do umysłu Wina Lockwooda, czyniąc go narratorem obszernych części książki. Możemy poznać spojrzenie na świat psychopaty (nawet jeśli sympatycznego) i oczywiście nadaje to powieści pewnego mroku. Coben rezygnuje też tym razem z tradycyjnego u siebie finałowego, najbardziej zaskakującego zwrotu akcji. Zwrotów oczywiście będzie dużo, ale takiego jak zwykle, wywracającego wszystkie dotychczasowe ustalenia, nie dostaniemy. Wydaje się to celowym zagraniem autora, który w ten sposób chce podkreślić pesymistyczną wymowę finału całej powieści. W zakończeniu pobrzękuje bowiem nieco zawoalowana, ale wyraźna krytyka podejścia Amerykanów do broni palnej, przesłanie wykluczające raczej tradycyjny happy end. Do mroków duszy Wina dochodzi więc mrok finału – tak pesymistycznie nie kończyła się chyba żadna z powieści Harlana Cobena.
koniec
28 marca 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Małe kobietki” i ich autorka
Joanna Kapica-Curzytek

16 I 2019

Książka „Cudowne Boże Narodzenie i inne świąteczne opowieści” oczywiście ma w sobie ten niepowtarzalny magiczny klimat, kiedy bardziej niż zwykle chcemy wierzyć w to, że dobro zwycięża. Ale jest to lektura także na „po świętach”, bo warto przyjrzeć się zawartym tu opowiadaniom przez pryzmat tego, kim była autorka.

więcej »

Życiopisanie
Joanna Kapica-Curzytek

15 I 2019

„Kronika wypadków życiowych” jest trochę do czytania, ale służy przede wszystkim do tego, żeby zapisywać w niej swoje myśli.

więcej »

Galaktyczni seniorzy – postrach gwiazd
Jarosław Loretz

14 I 2019

Space opera, w której armia złożona z samych emerytów kopie morderczym obcym tyłki? Ależ proszę bardzo! Wystarczy sięgnąć po „Wojnę starego człowieka” Johna Scalziego.

więcej »

Polecamy

Ten świat to jeden wielki Kant!

Na rubieżach rzeczywistości:

Ten świat to jeden wielki Kant!
— Marcin Knyszyński

„Teraz widzimy jakby w zwierciadle, niejasno” – 1 Kor 13, 12
— Marcin Knyszyński

Świat jako miraż albo ludzie jak bogowie
— Marcin Knyszyński

Prawda Absolutna kontra prawdy subiektywne
— Marcin Knyszyński

Gra w życie
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Esensja czyta: Czerwiec 2017
— Miłosz Cybowski, Dawid Kantor, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Sprawy zaczynają się zazębiać
— Konrad Wągrowski

Obiecaj mi
— Konrad Wągrowski

Galopujące dialogi i rapujący maklerzy
— Konrad Wągrowski

Esensja czyta: IV kwartał 2008
— Artur Chruściel, Ewa Drab, Jakub Gałka, Daniel Gizicki, Anna Kańtoch, Paweł Sasko, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski

Sześć lat później
— Konrad Wągrowski

Książka jednorazowego użytku
— Anna Kańtoch

Tegoż autora

Mój ojciec jest naleśnikiem, a matka się złamała
— Konrad Wągrowski

Do czego służy mapa?
— Konrad Wągrowski

Okrucieństwo świata skrzatów
— Konrad Wągrowski

Zbuduj swój mózg
— Konrad Wągrowski

Niespełnione argentyńskie marzenie
— Konrad Wągrowski

Tok, tok, tok!
— Konrad Wągrowski

Piłka w rękach tyranów
— Konrad Wągrowski

20 najlepszych książeczek Tytusa, Romka i A’Tomka
— M. Fitzner, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Nadal w drodze
— Konrad Wągrowski

Solo, ale w drużynie
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.