Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2018
w Esensji w Esensjopedii

Bolitar powraca w mroku

Esensja.pl
Esensja.pl
„W domu” to z dawna oczekiwana kolejna powieść Harlana Cobena z Myronem Bolitarem w roli głównej, a przy tym kolejna, której tytułu nie da się na długo zapamiętać. Taki już urok Cobena.

Harlan Coben
‹W domu›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułW domu
Tytuł oryginalnyHome
Data wydania17 stycznia 2018
Autor
PrzekładJan Kraśko
Wydawca Albatros
CyklMyron Bolitar
ISBN978-83-8125-110-5
Format416s. 125×195mm
Cena34,90
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
WWW
Wyszukaj wMadBooks.pl
Kup wSelkar.pl: 31,97 zł
Kup wTaniaKsiążka.pl: 26,18 zł
Kup wLitero.pl: 34,90 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Zobacz w
Ponad pięć lat czekali miłośnicy twórczości Harlana Cobena na powrót Myrona Bolitara. „Wszyscy mamy tajemnice”, poprzednia powieść z eks-koszykarzem, obecnie agentem sportowym bawiącym się hobbystycznie w detektywa ukazała się w 2011 roku (polskie wydanie miało miejsce w maju 2012), Bolitar powrócił w USA w 2016, u nas dopiero teraz. W międzyczasie Coben poświęcił się skierowanemu do młodszego czytelnika cyklowi z Mickeyem Bolitarem (bratankiem Myrona, który zresztą w najnowszym tomie będzie miał gościnny występ) oraz powieściami kryminalnymi nie należącymi do cyklu, z innymi bohaterami (m.in. recenzowane u nas „Sześć lat później” i „Tęsknię za tobą”). Wydaje się, że te niezależne powieści reprezentowały jednak nieco niższy poziom niż tomy ze sztandarowego cyklu, można więc założyć, że powrót Myrona Bolitara czytelnicy przyjęli z ulgą.
Minęło kilka lat (czas w powieściach Cobena zwykle biegnie tak, jak w pozapowieściowej rzeczywistości) i Myron się żeni. Nie to będzie jednak tematem powieści, małżeństwo pozostanie jedynie ornamentem budującym historię bohatera, treścią książki będzie – cóż za niespodzianka – kolejne śledztwo. Tym razem do Myrona zgłasza się jego przyjaciel, sympatyczny psychopata, miliarder i morderca Windsor Horne Lockwood III, czyli dobrze znany wszystkim czytelnikom Cobena Win. Dziesięć lat wcześniej w rodzinie jego kuzynki zdarzyła się tragedia – kilkuletni syn został wraz ze swym kolegą z sąsiedztwa porwany. Policji nie udało się odnaleźć chłopców, ale rodzice oczywiście wciąż nie chcą utracić resztek nadziei. Po latach zresztą pojawia się nowy trop – Win otrzymuje informację, że jeden z chłopców był widziany w Londynie. Jedzie tam, ale, poza dość przypadkowym wyeliminowaniem trzech bandziorów, nic nie udaje mu się wskórać. Win ma pieniądze, siłę i bezwzględność, ale wie, że Myron lepiej radzi sobie z prowadzeniem śledztw, zwraca się więc do swego przyjaciela. Bolitar zostawia narzeczoną, rusza do Europy i zaczyna się typowe dla powieści Cobena docieranie poprzez mylne ślady do zaskakującej prawdy sprzed lat.
Z jednej strony „W domu” jest typowym dziełem Harlana Cobena. Tajemnica sprzed lat, śledztwo, mylne tropy, wszystko okazuje się być inne, niż do tej pory się wydawało bohaterom. Napisane dynamicznie, z humorem (również czarnym), dużą liczbą dynamicznych dialogów. Taki fragment właściwie mógłbym kopiować z jednej recenzji książki Cobena do kolejnej (i de facto właśnie to robię). Czy są więc jakieś nowości? Owszem. Po raz pierwszy w historii cyklu autor decyduje się wpuścić nas do umysłu Wina Lockwooda, czyniąc go narratorem obszernych części książki. Możemy poznać spojrzenie na świat psychopaty (nawet jeśli sympatycznego) i oczywiście nadaje to powieści pewnego mroku. Coben rezygnuje też tym razem z tradycyjnego u siebie finałowego, najbardziej zaskakującego zwrotu akcji. Zwrotów oczywiście będzie dużo, ale takiego jak zwykle, wywracającego wszystkie dotychczasowe ustalenia, nie dostaniemy. Wydaje się to celowym zagraniem autora, który w ten sposób chce podkreślić pesymistyczną wymowę finału całej powieści. W zakończeniu pobrzękuje bowiem nieco zawoalowana, ale wyraźna krytyka podejścia Amerykanów do broni palnej, przesłanie wykluczające raczej tradycyjny happy end. Do mroków duszy Wina dochodzi więc mrok finału – tak pesymistycznie nie kończyła się chyba żadna z powieści Harlana Cobena.
koniec
28 marca 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Powrót do Elmwood Springs
Joanna Kapica-Curzytek

26 IV 2018

Historia życia społeczności małego miasteczka, opowiedziana w formie kroniki towarzyskiej, to niezły pomysł na powieść obyczajową. Niestety, „Całe miasto o tym mówi” to nie jest Fannie Flagg w swojej najlepszej formie.

więcej »

Od niewolnika do wezyra
Miłosz Cybowski

25 IV 2018

Gdyby nie twarda oprawa, można by nazwać „Ibrahima Paszę. Wielkiego wezyra Sulejmana Wspaniałego” zaledwie broszurką, przyczynkiem do prawdziwej biografii jednej z ciekawszych postaci historii państwa osmańskiego. Na zaledwie siedemdziesięciu stronach Hester Donaldson Jenkins postarała się zawrzeć to, co najważniejsze na temat bohatera swojej biografii. I choć erudycji autorce odmówić nie sposób, to należy pamiętać o jednym – jest to opracowanie z początku XX wieku, ze wszystkimi wadami i (...)

więcej »

Mała Esensja: Wyjątkowy dziadek
Marcin Mroziuk

24 IV 2018

Początek „Czternastej złotej rybki” można uznać za zapowiedź zabawnej, a może też nieco zwariowanej opowieści science fiction, ale w dalszej części książki Jennifer L. Holm fantastyki jest już zdecydowanie mniej. Na szczęście młodzi czytelnicy nadal mogą tutaj liczyć na scenki zachęcające do śmiechu, a od lektury powieści naprawdę trudno się oderwać.

więcej »

Polecamy

Bohaterowie

Po trzy:

Bohaterowie
— Beatrycze Nowicka

Ludzie w książkach żyją
— Beatrycze Nowicka

Niedocenione
— Beatrycze Nowicka

Inne strony świata
— Beatrycze Nowicka

I jeszcze jeden tom…
— Beatrycze Nowicka

Transfuzje duszy
— Beatrycze Nowicka

Tropem jednorożca
— Beatrycze Nowicka

Inteligentne i inspirujące
— Beatrycze Nowicka

Za Stumilowym Lasem i Doliną Muminków
— Beatrycze Nowicka

Blask jasnych łun
— Beatrycze Nowicka

Zobacz też

Tegoż twórcy

Esensja czyta: Czerwiec 2017
— Miłosz Cybowski, Dawid Kantor, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Sprawy zaczynają się zazębiać
— Konrad Wągrowski

Obiecaj mi
— Konrad Wągrowski

Galopujące dialogi i rapujący maklerzy
— Konrad Wągrowski

Esensja czyta: IV kwartał 2008
— Artur Chruściel, Ewa Drab, Jakub Gałka, Daniel Gizicki, Anna Kańtoch, Paweł Sasko, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski

Sześć lat później
— Konrad Wągrowski

Książka jednorazowego użytku
— Anna Kańtoch

Tegoż autora

Ty i inne dziewczynki
— Konrad Wągrowski

Nasz człowiek w Rio Klawo
— Konrad Wągrowski

Blaski i cienie świata liliputów
— Konrad Wągrowski

Remanent filmowy 2017
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Grzegorz Fortuna, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

„Love Story” w wykonaniu Patryka Vegi
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Paddington daje sobie radę
— Konrad Wągrowski

Sympatyczna telepatyczna błahostka
— Konrad Wągrowski

Sztuka narodowa musi dawać po pysku. Metakomiks narodowy
— Konrad Wągrowski

Bolesne tajemnice różańca
— Konrad Wągrowski

Czerwony kapturek je puszystego króliczka
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.