Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 21 lipca 2018
w Esensji w Esensjopedii

Lee Child
‹Nocna runda›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNocna runda
Tytuł oryginalnyThe Midnight Line
Data wydania4 kwietnia 2018
Autor
PrzekładJan Kraśko
Wydawca Albatros
CyklJack Reacher
ISBN978-83-8125-174-7
Format432s. 125×190mm
Cena34,90
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Kup wSelkar.pl: 31,97 zł
Kup wTaniaKsiążka.pl: 25,13 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Jack Reacher wysiada z autobusu

Esensja.pl
Esensja.pl
Na każdą kolejną powieść Lee Childa czeka się tak, jak kiedyś na każdego kolejnego Alistaira MacLeana. Ale Child ma nad szkockim pisarzem niekwestionowaną przewagę – słabych książek nie pisze. „Nocna runda” kolejnym na to dowodem.

Konrad Wągrowski

Jack Reacher wysiada z autobusu

Na każdą kolejną powieść Lee Childa czeka się tak, jak kiedyś na każdego kolejnego Alistaira MacLeana. Ale Child ma nad szkockim pisarzem niekwestionowaną przewagę – słabych książek nie pisze. „Nocna runda” kolejnym na to dowodem.

Lee Child
‹Nocna runda›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNocna runda
Tytuł oryginalnyThe Midnight Line
Data wydania4 kwietnia 2018
Autor
PrzekładJan Kraśko
Wydawca Albatros
CyklJack Reacher
ISBN978-83-8125-174-7
Format432s. 125×190mm
Cena34,90
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Kup wSelkar.pl: 31,97 zł
Kup wTaniaKsiążka.pl: 25,13 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Jack Reacher wysiada z autobusu… Po trochę nietypowych zagajeniach fabuły w niektórych z poprzednich tomów cyklu Lee Childa, w „Nocnej rundzie” powracamy do tego najbardziej kanonicznego. Były żandarm wojskowy, odrzucający od lat wygody osiadłego życia, nieposiadający miejsca zameldowania, prawa jazdy, wyposażony jedynie w szczoteczkę do zębów, wędruje po Stanach Zjednoczonych, trafiając do różnych, nierzadko zapomnianych przez Boga i ludzi miejsc. A tam… A tam coś przyciągnie jego uwagę i zachęci do działania. Tym razem będzie to zastawiony w lombardzie sygnet absolwenta West Point. A właściwie absolwentki – bo wielkość pierścienia wyraźnie świadczy o tym, że pasował niegdyś na kobiecą dłoń. Ukończenie West Point, elitarnej uczelni wojskowej w USA, nie jest banalnym zadaniem, kupno pamiątkowego sygnetu jest więc wyrazem triumfu i spełnienia marzeń. Czemu więc ktoś chce się owego pierścienia pozbyć za grosze? Tego właśnie chce się dowiedzieć Jack Reacher, również absolwent West Point, i ma już zajęcie na kilka najbliższych tygodni.
Powieści Lee Childa to klasa sama w sobie i nieustająca od lat gwarancja jakości. Czy ośmielilibyście się wskazać jakąś, która była słaba? Wydaje się, że amerykański autor znalazł przepis doskonały na powieść sensacyjną. Atutem numer jeden jest oczywiście główny bohater – człowiek ponadprzeciętnie inteligentny, ponadprzeciętnie silny i sprawny, niepozbawiony poczucia humoru, ale też emanujący pewnego rodzaju egzystencjalnym niepokojem, negatywnie nastawiony do rzeczywistości, kierujący się własnym kodeksem wartości, okrutny dla wrogów, zdeterminowany, by móc wspierać przyjaciół. Reacher jest przy tym samotnikiem, ale nie odludkiem – potrafi nawiązywać współpracę z innymi, potrafi budować więzi – nawet jeśli nie są one w stanie bardzo długo przetrwać. Te relacje z innymi ludźmi pozwalają na wprowadzanie do fabuły innych, ciekawych postaci, których los nigdy nie jest oczywisty. A jeśli czyjś los oczywisty nie jest, to postać budzi u czytelnika emocje. Atutem numer dwa jest dobra kryminalna fabuła – możemy tego czasem nie widzieć zza pleców dwumetrowego bohatera, ale pamiętajmy, że ona tam jest. Child działa tu według sprawdzonych wzorów – dawkując czytelnikowi fakty, zwodząc go i pozwalając wraz z bohaterami rozwiązywać zagadkę. Nie ma w tym może finezji opowieści Dennisa Lehane’a, czy nawet dramatycznych zwrotów akcji Harlana Cobena, ale są to – jak wspominałem – po prostu bardzo solidne kryminały. Kryminały, gdzie jednak najbardziej oczekiwanymi scenami będą te, w których Reacher, kierując się precyzyjnie obmyśloną strategią, samodzielnie eliminuje sześciu potężnych przeciwników (nie bez znaczenia w takich akcjach jest fizyczność bohatera – dlatego też wypada przypomnieć, że decyzja o obsadzeniu w ekranizacjach pewnego aktora niegrzeszącego warunkami fizycznymi stoi w sprzeczności z podstawowymi założeniami książki).
Co z tego otrzymujemy w „Nocnej zmianie”? Oczywiście – wszystko, autor wie wszak doskonale, czego oczekuje czytelnik. Ale nie tylko. Wspomniałem, że Reacher ma w sobie egzystencjalny niepokój, ale to nie jedyny sposób na sięganie w rozrywkowej powieści po poważniejsze tematy. „Nocna runda” na ten wyższy poziom zaangażowania wchodzi mniej więcej w 2/3 swojej treści, a poruszenie poważniejszego tematu będzie tu jednocześnie kluczowym zwrotem akcji, nie wypada go więc tu zdradzać. Zaznaczę więc jedynie, że pojawią się tu tematy uzależnień, wojennej traumy i tego, co decyduje o ludzkiej osobowości i relacji z otoczeniem. Wątek poprowadzony zostaje w przekonujący i przejmujący sposób, stając się dodatkowym atutem książki. A sam Reacher zyskuje przy tym bardziej ludzkie oblicze. Czyżby był to prolog do jakiejś zmiany wizerunku tego bohatera w kolejnych tomach? Jack wszak jest już grubo po pięćdziesiątce i trudno ocenić, jak długo będzie miał jeszcze siłę na tę nigdy niekończącą się wędrówkę.
koniec
14 maja 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Krótko o książkach: Luna: Nów
Miłosz Cybowski

21 VII 2018

Krótka recenzja pierwszego tomu cyklu „Luna” Iana McDonalda

więcej »

Japoński kot-filozof
Joanna Kapica-Curzytek

20 VII 2018

Gdy narratorem książki jest kot, możemy się spodziewać rzeczy niezwykłych. „Kroniki kota podróżnika” wzruszają, śmieszą i pomagają oswoić się z tym, co w życiu nieuniknione.

więcej »

Przeczytaj to jeszcze raz: Pierwsze Zeszyty Iskier, cz. 9 i 11
Wojciech Gołąbowski

19 VII 2018

Sylwetkę Dymitra Bilenkina przedstawił Paweł Laudański w sposób zupełnie wystarczający w swoim artykule z cyklu „Wiatr ze Wschodu”, a zbiór jego opowiadań „Marsjański przybój” został niedawno wydany przez Solaris. Cóż zatem ów autor miał do zaoferowania w latach 1984-85, na parę lat przed swą śmiercią?

więcej »

Polecamy

Pierwsze Zeszyty Iskier, cz. 9 i 11

Przeczytaj to jeszcze raz:

Pierwsze Zeszyty Iskier, cz. 9 i 11
— Wojciech Gołąbowski

Pierwsze Zeszyty Iskier, cz. 7 i 8
— Wojciech Gołąbowski

Ogień nie do ugaszenia
— Dominika Cirocka

Pierwsze Zeszyty Iskier, cz. 5 i 6
— Wojciech Gołąbowski

Pierwsze Zeszyty Iskier, cz. 3 i 4
— Wojciech Gołąbowski

Pierwsze Zeszyty Iskier, cz. 1 i 2
— Wojciech Gołąbowski

Człowiek, który widzi
— Anna Nieznaj

Przemiana fazowa
— Anna Nieznaj

Jaja jak atomowe berety
— Wojciech Gołąbowski

Furia ze Złotego Wieku SF
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Tegoż twórcy

W duchu Alistaira Macleana
— Konrad Wągrowski

Pogodne wyłamywanie palców
— Konrad Wągrowski

Esensja czyta: Marzec 2013
— Kamil Armacki, Miłosz Cybowski, Jacek Jaciubek, Joanna Kapica-Curzytek, Alicja Kuciel, Jarosław Loretz, Paweł Micnas, Marcin Mroziuk, Konrad Wągrowski

Wewnętrzny smutek Reachera
— Konrad Wągrowski

Gdzie kucharek sześć…
— Anna Kańtoch

Sekcja specjalna zawsze lojalna
— Marcin Łuczyński

Krótko o książkach: Grudzień 2004
— Artur Długosz

Śmiertelne skutki uczynności
— Artur Długosz

Tajemnica małego miasteczka
— Artur Długosz

Tegoż autora

Piłka w rękach tyranów
— Konrad Wągrowski

20 najlepszych książeczek Tytusa, Romka i A’Tomka
— M. Fitzner, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Nadal w drodze
— Konrad Wągrowski

Solo, ale w drużynie
— Konrad Wągrowski

Cienie Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Bolitar powraca w mroku
— Konrad Wągrowski

Ty i inne dziewczynki
— Konrad Wągrowski

Nasz człowiek w Rio Klawo
— Konrad Wągrowski

Blaski i cienie świata liliputów
— Konrad Wągrowski

Remanent filmowy 2017
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Grzegorz Fortuna, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.