Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 kwietnia 2021
w Esensji w Esensjopedii

Olga Tokarczuk
‹Opowiadania bizarne›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOpowiadania bizarne
Data wydania18 kwietnia 2018
Autor
Wydawca Wydawnictwo Literackie
ISBN978-83-08-06498-6
Format256s. 130×205mm; oprawa twarda
Cena38,—
Gatunekfantastyka, mainstream, obyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Dziwny jest ten świat
[Olga Tokarczuk „Opowiadania bizarne” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Olga Tokarczuk postanowiła zaintrygować czytelników już samym tytułem. Z notki wydawniczej dowiedzą się więc oni, że pochodzące z języka francuskiego słowo „bizarre” znaczy: dziwny, zmienny, ale też śmieszny i niezwykły. I „Opowiadania bizarne” rzeczywiście są takie – chociaż nie każdy z dziesięciu zamieszczonych tutaj tekstów wywiera aż tak wielkie wrażenie.

Marcin Mroziuk

Dziwny jest ten świat
[Olga Tokarczuk „Opowiadania bizarne” - recenzja]

Olga Tokarczuk postanowiła zaintrygować czytelników już samym tytułem. Z notki wydawniczej dowiedzą się więc oni, że pochodzące z języka francuskiego słowo „bizarre” znaczy: dziwny, zmienny, ale też śmieszny i niezwykły. I „Opowiadania bizarne” rzeczywiście są takie – chociaż nie każdy z dziesięciu zamieszczonych tutaj tekstów wywiera aż tak wielkie wrażenie.

Olga Tokarczuk
‹Opowiadania bizarne›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOpowiadania bizarne
Data wydania18 kwietnia 2018
Autor
Wydawca Wydawnictwo Literackie
ISBN978-83-08-06498-6
Format256s. 130×205mm; oprawa twarda
Cena38,—
Gatunekfantastyka, mainstream, obyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Nie zmienia to faktu, że „Opowiadania bizarne” potwierdzają niezwykły talent Olgi Tokarczuk do snucia opowieści, które potrafią przykuć uwagę czytelników. Przy czym autorka ma kilka zupełnie różnych sposobów na osiągnięcie takiego efektu.
I tak w „Pasażerze” odkrywamy tajemnicę koszmaru, który w dzieciństwie nawiedzał głównego bohatera. Opowiadanie to jest zaś oparte na dość prostym, ale za to umiejętnie wykorzystanym pomyśle. Podobnie jest w przypadku „Przetworów”, będących przewrotną historyjką o starym kawalerze, który po śmierci matki może wreszcie robić to, na co ma ochotę. Przy czym tutaj ważny jest przede wszystkim czarny humor oraz świetne zakończenie.
Natomiast podczas lektury „Prawdziwej historii” nie jest nam raczej do śmiechu. Z rosnącym zadziwieniem obserwujemy bowiem przerażające przeżycia pewnego profesora, który po prostu chciał pospieszyć z pomocą rannej kobiecie. Z kolei w „Szwach” główny bohater dostrzega, że rzeczywistość naprawdę zaczyna się zmieniać pod wieloma, niepokojącymi względami. I bynajmniej nie chodzi tutaj o to, że ze względu na swój zaawansowany wiek mężczyzna nie nadąża za postępem…
Dla odmiany w „Sercu” poznajemy historię mężczyzny, któremu przeszczepiono tytułowy organ pochodzący od dawcy z Chin. Towarzysząc bohaterowi w czasie wyprawy do Państwa Środka, cały czas oczekujemy na jakieś wydarzenia potwierdzające wyjątkowość serca jako siedziby myśli, rozumu czy uczuć, a autorce i tak udaje się nas zaskoczyć.
Nie do końca przekonująco wypada natomiast wypad autorki w rejony bliższe klasycznej science fiction. „Wizyta” rozgrywa się w świecie, w którym każdy człowiek ma kilka kopii samego siebie (zwanych egonami), wykonujących za niego rozmaite czynności. W tych warunkach nawet zapowiedziana wizyta sąsiada rodzi sporo komplikacji. Wizja ta jest całkiem spójna, ale zdecydowanie zbyt szybko można się domyślić, jaki będzie finał tej historii.
Zapierające dech efekty działalności tajemniczej kliniki możemy zaś podziwiać w „Transfugium”. W tym przypadku w pamięci czytelników pozostaje przede wszystkim końcowa scena, ale równie ważna jest możliwość obserwowania emocjonalnych reakcji członków rodziny na decyzję kobiety, która postanowiła udać się do tytułowego ośrodka.
Zdecydowanie największe wrażenie wywierają „Zielone Dzieci”. To rozbudowana opowieść o dziwnych wydarzeniach na siedemnastowiecznym Wołyniu, które relacjonuje nam cudzoziemski medyk króla Jana Kazimierza. Wprawdzie ten przybyły z Francji Szkot niezbyt entuzjastycznie przyjmuje konieczność podróży przez niezbyt cywilizowane obszary ówczesnej Rzeczypospolitej, ale nie opuszcza go instynkt badacza. Ale to nie prowadzone przez niego prace nad rozprawą naukową o kołtunie okażą się najważniejsze w tej historii, lecz spotkanie z dwójką dzieci, które najwyraźniej wychowały się z dala od ludzkich osad.
Zarówno „Góra Wszystkich Świętych”, jak i „Kalendarz ludzkich świąt” to intrygujące, ale zarazem też nieco prowokujące opowieści, w których istotną rolę odgrywają kwestie związane z obecnością religii w życiu jednostki i całych społeczeństw. A zaprzęgnięcie nauki i medycyny w służbie wiary może z jednej strony przynieść zadziwiające rezultaty, z drugiej rodzić nowe dylematy. Te dwa teksty są zaś nie tylko „bizarne”, ale prowadzą też do niebanalnych konkluzji.
„Opowiadania bizarne” z pewnością nie są dziełem tej miary co monumentalne „Księgi Jakubowe”, ale niepowtarzalny styl Olgi Tokarczuk w połączeniu z dobrymi pomysłami fabularnymi zaowocował świetnym zbiorem opowiadań. Fani twórczości autorki „Prawieku i innych czasów” powinni więc być zachwyceni tą pozycją, a wcale nie zdziwiłbym się, gdyby któryś tekst z tej książki zdobył nagrodę Zajdla.
koniec
29 maja 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Pięć razy Strugaccy
Miłosz Cybowski

17 IV 2021

„Piknik na skraju drogi i inne utwory” zawiera, poza tytułową powieścią, dokładnie cztery inne historie autorstwa Arkadija i Borisa Strugackich. Nie wszystkie przetrwały próbę czasu, nie wszystkie ukryte w nich znaczenia łatwo dziś odczytać, ale nie powinno nas to powstrzymywać przed lekturą.

więcej »

PRL w kryminale: Dziki Zachód w Bagniskach
Sebastian Chosiński

16 IV 2021

Obecność Józefa Hena w rubryce „PRL w kryminale” może być pewnym zaskoczeniem. Wszak nie jest to autor kojarzony z „powieścią milicyjną”. A jednak zdarzyło mu się wydać przynajmniej jedną powieść, w której wątek detektywistyczny odgrywa niebagatelną rolę. To opublikowana pierwotnie w 1972 roku, a wznowiona przed kilkoma tygodniami „Twarz pokerzysty”.

więcej »

Kaplica w Berezie
Sebastian Chosiński

15 IV 2021

W „Królu” nic nie jest proste ani nic nie jest oczywiste. Nawet to, kto jest narratorem powieści i jakie są jego prawdziwe losy. Snując swoją opowieść o międzywojennej polsko-żydowskiej Warszawie, Szczepan Twardoch wykorzystał postaci historyczne (wprost bądź nieco je przerobiwszy), lecz jednocześnie stworzył dzieło dalekie od stricte historycznego. Czy z tego powodu mniej wartościowe? Nic z tych rzeczy!

więcej »

Polecamy

„Sen bowiem jest istnością też…”

Na rubieżach rzeczywistości:

„Sen bowiem jest istnością też…”
— Marcin Knyszyński

Imperium wcale się nie rozpadło
— Marcin Knyszyński

Lęk i odraza w Kalifornii
— Marcin Knyszyński

Las oblany słonecznym blaskiem
— Marcin Knyszyński

Dick jak Dickens
— Marcin Knyszyński

Kochać to nie znaczy zawsze to samo
— Marcin Knyszyński

Chorzy na życie
— Marcin Knyszyński

Dick w starym stylu
— Marcin Knyszyński

Faust musi przegrać
— Marcin Knyszyński

W poszukiwaniu rzeczywistości obiektywnej
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Szwy rzeczywistości
— Dawid Kantor

Echa w pamięci
— Beatrycze Nowicka

Tegoż twórcy

Brulion podróżny
— Beatrycze Nowicka

Stale płynne
— Beatrycze Nowicka

Światło nauki, światło mistyczne, nędza istnienia
— Anna Nieznaj

Zbawienie przyjdzie przez grzech
— Katarzyna Kantner

Znudziła mi żółwia
— Daniel Markiewicz

Esensja czyta: Styczeń 2010
— Anna Kańtoch, Paweł Laudański, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Mieszko B. Wandowicz, Konrad Wągrowski

Esensja czyta: Grudzień 2009
— Jędrzej Burszta, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Marcin T.P. Łuczyński, Daniel Markiewicz, Beatrycze Nowicka, Monika Twardowska-Wągrowska, Mieszko B. Wandowicz, Konrad Wągrowski

Czas młynka Misi
— Agnieszka Szady

Sensu stricto, sensu largo czy bez sensu?
— Paweł Sasko

Głębie i tajemnice
— Maciej Popis

Tegoż autora

Nie od razu Polskę zbudowano
— Marcin Mroziuk

Niezwykły umysł pełen sekretów
— Marcin Mroziuk

Lekkość ruchów okupiona ciężką pracą
— Marcin Mroziuk

Co pisarzowi w duszy gra
— Marcin Mroziuk

W poszukiwaniu własnej przyszłości
— Marcin Mroziuk

Gawęda o Lolku
— Marcin Mroziuk

Kiedy budzą się demony
— Marcin Mroziuk

Przeszłość zawsze powraca
— Marcin Mroziuk

Grunt to umieć kombinować
— Marcin Mroziuk

Co w śląskiej duszy gra
— Marcin Mroziuk

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.