Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 lutego 2020
w Esensji w Esensjopedii

Jacek Łukawski
‹Pieśń i krzyk›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPieśń i krzyk
Data wydania14 marca 2018
Autor
Wydawca Sine Qua Non
CyklKraina Martwej Ziemi
SeriaSQN Imaginatio
ISBN978-83-8129-121-7
Format400s. 135×210mm
Cena36,90
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Kup wSelkar.pl: 31,97 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Wszystko się kiedyś kończy
[Jacek Łukawski „Pieśń i krzyk” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Pieśń i krzyk” to ostatni tom debiutanckiej serii Jacka Łukawskiego „Kraina martwej ziemi”. Czy autor doskonale poprowadził wszystkie wątki? A może odczuwamy pewien niedosyt? Czas na kolejną podróż do królestwa Wondettel.

Katarzyna Piekarz

Wszystko się kiedyś kończy
[Jacek Łukawski „Pieśń i krzyk” - recenzja]

„Pieśń i krzyk” to ostatni tom debiutanckiej serii Jacka Łukawskiego „Kraina martwej ziemi”. Czy autor doskonale poprowadził wszystkie wątki? A może odczuwamy pewien niedosyt? Czas na kolejną podróż do królestwa Wondettel.

Jacek Łukawski
‹Pieśń i krzyk›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPieśń i krzyk
Data wydania14 marca 2018
Autor
Wydawca Sine Qua Non
CyklKraina Martwej Ziemi
SeriaSQN Imaginatio
ISBN978-83-8129-121-7
Format400s. 135×210mm
Cena36,90
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Kup wSelkar.pl: 31,97 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Wszystko ma swój kres. Debiutancka seria Jacka Łukawskiego do tej pory czarowała nas interesującą historią, ciekawymi bohaterami oraz chwilami nieprzewidywalną fabułą. W Esensji zrecenzowaliśmy dwie poprzednie książki Jacka Łukawskiego: „Krew i stal” oraz „Grom i szkwał”. „Pieśń i krzyk” będąca trzecią książką autora, ostatecznie zamyka główny wątek, chociaż nie tak spektakularnie jak się spodziewamy.
Poprzednia część cyklu pozostawiła nas w niepewności. Księżniczka Azure okazuje się doskonałą manipulantką. Arathorn zostaje uwięziony i oczekuje wyroku śmierci, natomiast lord Auriss staje się bohaterem Wondettel. Na dodatek ukochana Arathorna – Valesca, zaginęła. Zdawać się może, że cały świat sprzysiągł się przeciwko bohaterom.
W „Pieśni…” los również nie oszczędza postaci powieści. Jacek Łukawski nie przedstawia nam kolejnej historii, której bohaterowie zawsze odnoszą sukcesy, ale jednocześnie zachowuje umiar w tworzeniu kolejnych nieszczęść. Valesca traci pamięć, Arathorn znajduje się w nieciekawej sytuacji. Lord Auriss obejmuje tron w paskudnym momencie, a na dodatek królowa Azure owija go sobie wokół palca. Na ziemie do niedawna objęte przez Martwicę ma chrapkę nie tylko królestwo Wondettel, ale również Nife – potężny sojusz ze wschodu.
Zdawać by się mogło, że akcja będzie pędzić naprzód w zastraszającym tempie. Nic bardziej mylnego. Teoretycznie dużo się dzieje, pojawiają się liczne wątki, jednak zabieg zastosowany przez autora powoduje, że chwilami zaczynamy się gubić. Czytelnik nieustannie przerzucany jest od jednego bohatera do drugiego. Śledzimy losy postaci w różnych miejscach i czasie, jednak liczne rozmowy i przemyślenia nie mają wielkiego wpływu na historię. Akcja rozwija się o wiele wolniej niż w przypadku „Gromu i szkwału”.
Więcej uwagi poświęcono bohaterom. Przyglądając się uważnie postaciom możemy dostrzec, że ewoluują. W „Krwi i stali” byli o wiele słabiej zarysowani i wydawali się mniej ludzcy. W drugim tomie zostali lepiej nakreśleni i zmieniali się pod wpływem wydarzeń. Obecnie obserwujemy ludzi po przejściach. Arathorn jest zmęczony nieustanną walką, zdradami oraz brakiem odpoczynku. Marzy o spokojnym życiu u boku ukochanej w spokojnej Asnal Talath. Azure zamienia się w wredną jędzę, która nieustannie próbuje manipulować lordem Aurisem i niczym wielki pająk nieustannie tka sieć intryg. Pojawiają się nowe wątki oraz postacie budzące sporo sympatii. Trudno nie uśmiechnąć się, widząc dziesiętnika Gradlona lub kota Węgielka.
Jak w poprzednich częściach możemy napotkać sporo odwołań do świata popkultury. Trudno jednoznacznie je ocenić. Jacek Łukawski nawiązuje do „Czterech pancernych i psa”, „Czerwonej Sonii”, „Gry o tron”, twórczości Pratchetta oraz innych znanych i lubianych motywów. Z jednej strony daje to wiele radości czytelnikowi, z drugiej dla niektórych może być to pewien z zgrzyt w opowieści – dla osób nieznających wyżej wymienionych motywów może być to wtrącenie nie mające jakiegokolwiek sensu.
Seria „Kraina martwej ziemi” całościowo prezentuje się naprawdę dobrze. Wyraźnie widać drogę jaką pokonał autor i jak bardzo rozwinął się od czasu publikacji swojej pierwszej książki. „Pieśń i krzyk” domyka liczne wątki i kończy główną historię. Niestety, nie poznaliśmy odpowiedzi na wszystkie nurtujące nas pytania i niewiele wiemy na temat Nyz’gam. Nie zmienia to faktu, że cykl Jacka Łukawskiego zabiera nas w naprawdę interesujący świat pełen średniowieczno-słowiańskich klimatów i naprawdę daje się lubić.
koniec
18 czerwca 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

PRL w kryminale: „Ponieważ żyli prawem wilka…”
Sebastian Chosiński

27 II 2020

Przez jakiś czas myślano, że „Plan Wilka” to powieść bardzo popularnego w latach 50. i 60. pisarza Tadeusza Kosteckiego, ukrywającego się pod kolejnym pseudonimem literackim. Dopiero potem okazało się, że ktoś taki jak Tadeusz Starostecki istniał naprawdę. Tyle że po drugiej wojnie światowej osiadł w prowincjonalnej Świdnicy na Ziemiach Odzyskanych i po swojej śmierci w 1968 roku stopniowo popadał w coraz większe zapomnienie.

więcej »

Mała Esensja: Na własne życzenie
Wojciech Gołąbowski

26 II 2020

Faktem historycznym jest upadek Konstantynopola w maju 1453 roku, zdobytego przy użyciu wielkich dział (bombard) wykonanych przez węgierskiego inżyniera Orbana, którego projekty zostały wcześniej w stolicy Cesarstwa Wschodniorzymskiego wyśmiane. Zofia Kossak w „Puszkarzu Orbano” (wydanej w 1936 roku) przydała mu nastoletniego syna i poprowadziła akcję głównie oczami chłopaka.

więcej »

Podróż na wschód: Przez bezdroża Tybetu z chińskim malarzem i nudną narracją
Agnieszka ‘Achika’ Szady

25 II 2020

Książka japońskiej pisarki ma tytuł „Tao”, ale obliczony jest on chyba tylko na przyciągnięcie specyficznej grupy czytelników, bo o taoizmie nie ma tam żadnych wzmianek. Aya Goda opisała swoje przeżycia z pobytu w Chinach w burzliwym roku 1989, kiedy to zakochana w młodym, buntowniczym malarzu wędrowała z nim od Szanghaju do Lhasy i z Tybetu na tropikalną wyspę Hajnan.

więcej »

Polecamy

Przygodowa powieść science fiction – zrób to sam!

Na rubieżach rzeczywistości:

Przygodowa powieść science fiction – zrób to sam!
— Marcin Knyszyński

Pif-Paf! Zium!
— Marcin Knyszyński

Droga bez powrotu
— Marcin Knyszyński

„Bycie” jest kalejdoskopem
— Marcin Knyszyński

„I Have a Dream”
— Marcin Knyszyński

Koszmarna teofania
— Marcin Knyszyński

Nowe rozdanie
— Marcin Knyszyński

Prawdziwe kłamstwa
— Marcin Knyszyński

„Normalni” szaleńcy
— Marcin Knyszyński

Dwadzieścia sroczych ogonów
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Gdzie magiczny miecz wibruje
— Beatrycze Nowicka

Powrót z hukiem
— Katarzyna Piekarz

Poszukiwania w krainie śmierci
— Katarzyna Piekarz

Tegoż autora

W świecie gangreny i ropy
— Katarzyna Piekarz

Niespełnione marzenia
— Katarzyna Piekarz

Siedem dekad poszukiwań
— Katarzyna Piekarz

Cel uświęca środki
— Katarzyna Piekarz

Królestwo zjednoczone
— Katarzyna Piekarz

Wasale i robale
— Katarzyna Piekarz

Sir Roland pod Mroczną Wieżą stanął
— Katarzyna Piekarz

Światy zmyślone
— Katarzyna Piekarz

Podróż do świata grozy
— Katarzyna Piekarz

Schematycznie i przyjemnie
— Katarzyna Piekarz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.