Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 22 lutego 2019
w Esensji w Esensjopedii

Margaret Atwood
‹Kocie oko›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKocie oko
Tytuł oryginalnyCat’s Eye
Data wydania4 kwietnia 2018
Autor
PrzekładMagdalena Konikowska
Wydawca Wielka Litera
ISBN978-83-8032-227-1
Format440s. 135×205mm
Cena39,90
Gatunekmainstream, obyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Przyjaciółki na śmierć i życie

Esensja.pl
Esensja.pl
„Kocie oko” to kolejny dowód na to, że Margaret Atwood jest prawdziwą mistrzynią w kreśleniu intrygujących kobiecych portretów. W tym przypadku czytelnicy z zapartym tchem mogą towarzyszyć bohaterce w jej zmaganiach z własną przeszłością.

Marcin Mroziuk

Przyjaciółki na śmierć i życie

„Kocie oko” to kolejny dowód na to, że Margaret Atwood jest prawdziwą mistrzynią w kreśleniu intrygujących kobiecych portretów. W tym przypadku czytelnicy z zapartym tchem mogą towarzyszyć bohaterce w jej zmaganiach z własną przeszłością.

Margaret Atwood
‹Kocie oko›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKocie oko
Tytuł oryginalnyCat’s Eye
Data wydania4 kwietnia 2018
Autor
PrzekładMagdalena Konikowska
Wydawca Wielka Litera
ISBN978-83-8032-227-1
Format440s. 135×205mm
Cena39,90
Gatunekmainstream, obyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Przyjazd do Toronto, skąd Elaine Risley wyjechała przed wielu laty, dostarcza jej nadspodziewanie wielu wrażeń. I nie chodzi jedynie o emocje związane z otwarciem w galerii pierwszej retrospektywy, na której mają być zaprezentowane obrazy głównej bohaterki. Owszem, Elaine zdaje sobie sprawę, że jest to niewątpliwy dowód uznania, ale akurat w przypadku tego sukcesu podchodzi z dużym dystansem do samej siebie. Nie potrafi się natomiast uwolnić od natarczywie wracających wspomnień o tym wszystkim, co wydarzyło się w tym mieście, kiedy była jeszcze dzieckiem i młodą kobietą. W kolejnych retrospekcjach poznajemy więc coraz więcej faktów z przeszłości głównej bohaterki, co pozwala nam lepiej zrozumieć jej obecne zachowanie.
Trzeba zaś przyznać, że na początku edukacja szkolna przyszłej malarki nie przebiegała w typowy sposób. Jej rodzina nie zagrzewała bowiem nigdzie zbyt długo miejsca, co było związane z badaniami, jakie w kanadyjskich lasach prowadził jej ojciec, będący entomologiem. Nic dziwnego więc, że kiedy zaczęła chodzić do szkoły w Toronto, nie miała zbyt dużego doświadczenia w nawiązywaniu kontaktu z koleżankami z klasy. Wkrótce jednak ona, Carol, Grace i Cordelia utworzyły grupkę przyjaciółek. Tyle że ich relacje były dość specyficzne, a na pozór grzeczne dziewczynki potrafiły się naprawdę okrutnie zachowywać. Przy czym Elaine najdłużej kontakt utrzymywała z Cordelią, dlatego to między nimi nagromadziło się najwięcej złych i dobrych emocji. A w związku z tym to właśnie o niej główna bohaterka najczęściej myśli po powrocie do Toronto. Tylko czy w razie przypadkowego spotkania mogłyby one sobie powiedzieć całą prawdę o swoich przeżyciach sprzed lat?
Warto też zwrócić uwagę, że w „Kocim oku” z dużą dozą sympatii zostali przedstawieni mężczyźni, którzy odegrali istotna rolę w życiu Elaine. Na pierwszy plan wybija się jej starszy brat Stephen, najpierw nieodłączny towarzysz dziecięcych zabaw, a później mózgowiec, którego teorie nasuwają czytelnikom skojarzenia ze Stephenem W. Hawkingiem (notabene będącym autorem motta z „Kociego oka”). Kolejnym jest Josef Hrbik, który okazał się dla niej kimś znacznie ważniejszym niż tylko nauczycielem malarstwa. I wreszcie jej dwaj mężowie – były i obecny. Różnili się oni od siebie pod wieloma względami, ale obaj w istotny sposób wpłynęli na to, kim Elaine w końcu się stała.
Nie ulega wątpliwości, że „Kocie oko” to książka fascynująca, ale zarazem wywołująca uczucie niepokoju. Dopóki nie wydarzy się coś naprawdę złego, często nie jesteśmy bowiem w stanie dostrzec, że na pozór grzeczne dzieci to w rzeczywistości kaci i ofiary. A nawet jeśli nie dojdzie do żadnej tragedii, to traumatyczne przeżycia mogą mieć wpływ na ich całe dalsze życie – i to zarówno w przypadku tych dręczonych, jak i dręczących. Nic dziwnego więc, że lektura tej powieści Margaret Atwood potrafi wywrzeć naprawdę mocne wrażenie.
koniec
1 lipca 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Rozum jak różowe okulary
Joanna Kapica-Curzytek

20 II 2019

Amerykański kognitywista i ceniony popularyzator nauki proponuje w „Nowym Oświeceniu” spojrzenie na otaczający nas świat przez różowe okulary – czyli racjonalnie, przez pryzmat faktów naukowych. Lektura w wielu miejscach nas zaskoczy.

więcej »

Czy w Rosji można być stoikiem?
Miłosz Cybowski

19 II 2019

„Pawilon szósty”, zbiór czterech historii autorstwa Antona Czechowa, dowodzi bardzo wyraźnie, że rosyjski autor jest mistrzem krótkich form literackich. Teksty dłuższe, choć utrzymane w tym samym klimacie i niepozbawione celnych obserwacji, pozostawiają jednak trochę do życzenia.

więcej »

Mała Esensja: Tajemnice i tarapaty
Marcin Mroziuk

18 II 2019

Druga część przygód Marianny i Miłosza w niesamowitej krainie wynalazców i konstruktorów będzie bez wątpienia fascynującą lekturą dla młodych czytelników. „Imaginarium. Ogród Leonarda” przynosi bowiem wyjaśnienie wielu zagadek, które pojawiły się w „Gildii Wynalazców”, a Agnieszka Stelmaszyk potrafi zaskoczyć nas tutaj jeszcze większą liczbą nagłych zwrotów akcji niż w pierwszym tomie serii .

więcej »

Polecamy

Zapchajdziura

Na rubieżach rzeczywistości:

Zapchajdziura
— Marcin Knyszyński

Ten świat to jeden wielki Kant!
— Marcin Knyszyński

„Teraz widzimy jakby w zwierciadle, niejasno” – 1 Kor 13, 12
— Marcin Knyszyński

Świat jako miraż albo ludzie jak bogowie
— Marcin Knyszyński

Prawda Absolutna kontra prawdy subiektywne
— Marcin Knyszyński

Gra w życie
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Więcej niż jedno życie
— Marcin Mroziuk

Rozmowy z morderczynią
— Marcin Mroziuk

To nie jest (k)raj dla kobiet
— Marcin Mroziuk

Prawie jak w raju
— Marcin Mroziuk

Mamroczący bogowie
— Sylwia Wilczewska

Kto kogo zje?
— Karolina Rodzaj

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.