Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 listopada 2018
w Esensji w Esensjopedii

Ken Follett
‹Słup ognia›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSłup ognia
Tytuł oryginalnyA Column of Fire
Data wydania13 września 2017
Autor
PrzekładAnna Dobrzańska, Janusz Ochab
Wydawca Albatros
CyklFilary Ziemi
ISBN978-83-6578-163-5
Format848s. 130×200mm; oprawa twarda
Cena49,90
Gatunekhistoryczna, obyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Kup wSelkar.pl: 44,97 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Szesnastowieczni agenci ich królewskich mości

Esensja.pl
Esensja.pl
W trzeciej – po „Filarach ziemi” oraz „Świecie bez końca” – powieści o Kingsbridge, miasto to jest tylko początkowym pretekstem do barwnej opowieści o powstawaniu i grze tajnych służb w czasie panowania Elżbiety I Tudor.

Wojciech Gołąbowski

Szesnastowieczni agenci ich królewskich mości

W trzeciej – po „Filarach ziemi” oraz „Świecie bez końca” – powieści o Kingsbridge, miasto to jest tylko początkowym pretekstem do barwnej opowieści o powstawaniu i grze tajnych służb w czasie panowania Elżbiety I Tudor.

Ken Follett
‹Słup ognia›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSłup ognia
Tytuł oryginalnyA Column of Fire
Data wydania13 września 2017
Autor
PrzekładAnna Dobrzańska, Janusz Ochab
Wydawca Albatros
CyklFilary Ziemi
ISBN978-83-6578-163-5
Format848s. 130×200mm; oprawa twarda
Cena49,90
Gatunekhistoryczna, obyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Kup wSelkar.pl: 44,97 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Akcja „Słupa ognia” rozpoczyna się w 1558 roku w Kingsbridge, gdy osiemnastoletni Ned Willard po roku spędzonym w rządzonym przez Anglików porcie Calais powraca do domu i ukochanej Margery Fitzgerald, z którą wiąże nadzieje na szczęśliwą przyszłość. Oczywiście, nie będzie im to dane… Intrygi, knowania, spiski – bankructwa, nietolerancja, emigracja…
Ken Follett wybrał z poprzednich części to, co najlepsze. Mamy młodych, ale mądrych (lub przynajmniej cwanych) bohaterów, arogancką arystokrację, chciwych biskupów. Ci dobrzy są dobrzy1), ci źli – czasem wredni aż do przesady. Jednoznacznie negatywnie ukazani zostali fanatycy religijni – przy czym są to głównie katolicy (usiłujący przywrócić w kraju wiarę katolicką jako obowiązującą), choć także purytanie i awanturniczy protestanci.
Bo tu nie chodzi o wyznawaną religię – choć osią fabuły są zmagania katolicyzmu z protestantyzmem. Nie chodzi tu także o Kingsbridge – choć niektórzy (nieliczni) bohaterowie pozostają jego mieszkańcami, zdecydowana większość akcji dzieje się z dala od miasteczka (a niektóre postacie dramatu pewnie nawet nie wiedzą, gdzie leży). Chodzi o władzę. A ściślej, chodzi o to, by się wybranej władzy jak najlepiej przysłużyć, zbierając przydatne informacje.
W „Słupie ognia” połączył więc Follett dwa główne wątki swej twórczości: historię Anglii i zmagania tajnych służb. Ned Willard podejmuje pracę dla młodej i pięknej królowej Elżbiety I, protestanckiej władczyni Anglii, która obiecała, że na jej ziemi nie będą płonęły inkwizycyjne stosy (jak to miało miejsce za poprzedniej władzy). W tym samym czasie bezwzględny spryciarz Pierre Aumande zaczyna służyć wpływowemu francuskiemu rodowi Gwizjuszów, dbającemu o to, by mieć jak największy wpływ na katolickiego króla Francji. Obaj zaczynają budować sieć szpiegów…
Choć główni bohaterowie są w całości postaciami fikcyjnymi, w powieści ważną rolę grają persony historyczne – z Anglii, Francji, Hiszpanii i Niderlandów. Akcja dzieje się na przestrzeni lat 1558 – 1620, toteż znalazło się w niej miejsce na wiele wydarzeń wówczas się dziejących. Począwszy więc od śmierci królowej Marii (córki Henryka VIII i Katarzyny Aragońskiej) i koronacji Elżbiety I, poprzez zmagania na tle religijnym (gdy raz górę brała tolerancja religijna – dla protestantów w krajach katolickich, dla katolików w krajach protestanckich – raz zaś surowe prawo, zgodnie z zasadą „czyje państwo, tego religia”), intrygi, by zmusić królową do wyboru męża. Ta zaś, wykorzystując także swe tajne śłużby, umiejętnie lawiruje pomiędzy kandydatami, by żadna z europejskich potęg nie zyskała przewagi i nie zawładnęła Anglią.
Dzieje się sporo także we Francji, gdzie trwa konflikt pomiędzy katolikami a hugenotami, z kulminacją w przerażającą Noc świętego Bartłomieja (1572) – do której walnie przyczynia się najważniejszy czarny charakter powieści. Ród Gwizjuszów także miewa kłopoty, walcząc o możliwość sterowania kolejnymi władcami kraju.
Ważnym elementem fabuły są zmagania z Marią Stuart, katolicką królową Szkocji, żoną króla Francji Franciszka II, które – jak wiadomo z historii – zakończyły się jej egzekucją w wyniku wykrycia spisku na życie Elżbiety. Nie zostało jednoznacznie udowodnione, że więziona Maria Stuart rzeczywiście brała w tym udział, co pozwoliło autorowi na umiejętne wplecenie swych bohaterów w akcję, tworząc wiarygodną wersję wydarzeń.
Śmierć Marii Stuart (1587), rozwiązując jeden, przynosi jednak królowej Elżbiecie kolejne poważne kłopoty – gniew katolickiej Europy kontynentalnej, mającej poparcie papieża. W zmagania aktywnie włącza się katolicki król Hiszpanii, Filip II. Niektóre wątki powieści wiodą więc na morza i oceany, począwszy od rejsów handlowych, poprzez piractwo i kaperstwo, aż po walkę z Wielką Armadą (1588). Inne z kolei do Niderlandów, gdzie zbuntowane prowincje (popierane przez Elżbietę) walczą z wojskami hiszpańskimi.
Porównując dzieje Anglii zapisane w „Słupie ognia” z artykułami popularno-naukowymi, można spostrzec Wielką Nieobecną – Irlandię. Konflikty, powstanie, wojna dziewięcioletnia zostały w powieści całkowicie pominięte. Znalazło się natomiast miejsce na postać spopularyzowaną przez popkulturę – Guya Fawkesa i „jego” spisek prochowy, zakończony 5 listopada 1605 roku (próba wysadzenia Pałacu Westminsterskiego, mająca na celu zabójstwo następcy Elżbiety I Tudor – protestanckiego króla Anglii i Szkocji Jakuba I – a także przedstawicieli szlachty, biskupów oraz członków Izby Gmin).
Pisarz pozwolił swemu głównemu bohaterowi na spisanie po latach pamiętnika; jego fragmenty stanowią pointę każdej części powieści (każda z nich obejmuje pewien charakterystyczny okres dziejów), jest także klamrą spinającą całość, gdyż prolog jest właściwie opisaniem zakończenia czynnej służby Neda Willarda. W swojej hojności pozwolił mu dożyć zawrotnego – jak na owe czasy – wieku osiemdziesięciu lat, zapewne tylko po to, by kwestie religijne móc domknąć wyprawą purytanów na Zachód na pokładzie „Mayflowera”.
koniec
26 sierpnia 2018
1) Choć nawet w samej powieści zamieszczono refleksję, że także ci dobrzy, łapiąc jawnych i tajnych przeciwników władzy, przyczynili się do tortur i śmierci bardzo wielu ludzi.

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Mała Esensja: Tajemnica wykradzionej czaszki
Marcin Mroziuk

16 XI 2018

Wbrew temu, co mógłby sugerować tytuł, w „Zagadce grobu wampira” grozy nie ma prawie w ogóle. Wszak nawet kilkuletnia Jaga nie wierzy tutaj w to, że wampiry istnieją naprawdę… Ale za to główną atrakcją książki Marty Guzowskiej jest intrygująca zagadka kryminalna, którą próbuje rozwikłać troje młodych bohaterów znanych już czytelnikom z „Zagadki zaginionej kamei”.

więcej »

Musi być jakaś alternatywa: Niełatwo być inspirowanym
Miłosz Cybowski

15 XI 2018

Dziesięciu autorów i dziesięć różnych interpretacji malarstwa Jakuba Różalskiego – tak w skrócie należałoby określić antologię „Inne światy”. I, podobnie tak same obrazy, książka wywołuje dość mieszane uczucia.

więcej »

Google, Facebook i inni bogowie
Sławomir Grabowski

14 XI 2018

Tego, że algorytmy Google i Facebooka formatują nam mózgi boi się nawet Jacek Dukaj. Takie formatowanie właściwie się nam podoba, bo uznajemy, że plusów jest więcej i nie wyobrażamy sobie bez nich życia. Bez Apple’a i Amazona może i tak, ale książka pisana jest z amerykańskiej perspektywy, a za oceanem te dwie firmy urosły do niemal boskiej rangi i razem z wujkiem google i fejsem stanowią tytułową „wielką czwórkę”, czasem określaną mianem „czterech jeźdźców apokalipsy”.

więcej »

Polecamy

Duchy w powłokach

Przeczytaj to jeszcze raz:

Duchy w powłokach
— Beatrycze Nowicka

W odmętach miasta bez dna
— Miłosz Cybowski

Pierwsze Zeszyty Iskier, cz. 10 i 12
— Wojciech Gołąbowski

Pierwsze Zeszyty Iskier, cz. 9 i 11
— Wojciech Gołąbowski

Pierwsze Zeszyty Iskier, cz. 7 i 8
— Wojciech Gołąbowski

Ogień nie do ugaszenia
— Dominika Cirocka

Pierwsze Zeszyty Iskier, cz. 5 i 6
— Wojciech Gołąbowski

Pierwsze Zeszyty Iskier, cz. 3 i 4
— Wojciech Gołąbowski

Pierwsze Zeszyty Iskier, cz. 1 i 2
— Wojciech Gołąbowski

Człowiek, który widzi
— Anna Nieznaj

Zobacz też

Tegoż twórcy

To nie koniec historii
— Joanna Kapica-Curzytek

Wojna i zimny pokój
— Joanna Kapica-Curzytek

Esensja czyta: Październik 2012
— Miłosz Cybowski, Jacek Jaciubek, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Daniel Markiewicz, Agnieszka Szady

Esensja czyta: Styczeń 2011
— Jędrzej Burszta, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Joanna Słupek, Agnieszka Szady, Monika Twardowska-Wągrowska, Mieszko B. Wandowicz, Konrad Wągrowski

Bez czerni i bieli obraz jest… szary
— Wojciech Gołąbowski

Krok po kroku, kamień na kamieniu
— Wojciech Gołąbowski

Esensja czyta: III kwartał 2008
— Michał Foerster, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Michał Kubalski, Daniel Markiewicz, Paweł Sasko, Konrad Wągrowski, Marcin T. P. Łuczyński

Tegoż autora

20 najlepszych książeczek Tytusa, Romka i A’Tomka
— M. Fitzner, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Nie wszystko złoto
— Wojciech Gołąbowski

I gdzie ta legenda?
— Wojciech Gołąbowski

Niektórym wszystko się kojarzy…
— Wojciech Gołąbowski

Piosenki Wojciecha Młynarskiego
— Przemysław Ciura, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Marcin T.P. Łuczyński, Konrad Wągrowski

Bąble większe i mniejsze
— Wojciech Gołąbowski

(Nie) Spadaj…!
— Wojciech Gołąbowski

Więcej wszystkiego co błyszczy, buczy i wybucha?
— Miłosz Cybowski, Jakub Gałka, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Inspirujące stworki
— Wojciech Gołąbowski

To nie film, to partyzantka
— Wojciech Gołąbowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.