Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 21 sierpnia 2019
w Esensji w Esensjopedii

Szczepan Twardoch
‹Morfina›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMorfina
Data wydania12 stycznia 2017
Autor
Wydawca Wydawnictwo Literackie
ISBN978-83-08-06216-6
Format421s. 143×205mm; oprawa twarda
Cena49,90
Gatunekobyczajowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Kup wSelkar.pl: 47,47 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Krótko o książkach: Opcja polska
[Szczepan Twardoch „Morfina” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Wydawca na okładce „Morfiny” próbuje nas przekonać, że główny bohater, Konstanty Willeman, jest postacią, której nie sposób nie lubić. Głównym problemem książki jest jednak właśnie to, że Szczepan Twardoch celowo stworzył rodzaj polskiego antybohatera – który sympatii jednak wcale nie wzbudza.

Miłosz Cybowski

Krótko o książkach: Opcja polska
[Szczepan Twardoch „Morfina” - recenzja]

Wydawca na okładce „Morfiny” próbuje nas przekonać, że główny bohater, Konstanty Willeman, jest postacią, której nie sposób nie lubić. Głównym problemem książki jest jednak właśnie to, że Szczepan Twardoch celowo stworzył rodzaj polskiego antybohatera – który sympatii jednak wcale nie wzbudza.

Szczepan Twardoch
‹Morfina›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMorfina
Data wydania12 stycznia 2017
Autor
Wydawca Wydawnictwo Literackie
ISBN978-83-08-06216-6
Format421s. 143×205mm; oprawa twarda
Cena49,90
Gatunekobyczajowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Kup wSelkar.pl: 47,47 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Jako kolejna po „Wiecznym Grunwaldzie” powieść Twardocha dotycząca zagadnień relacji i tożsamości polsko-niemieckiej, „Morfina” wraz z jej bohaterem w wielu miejscach zazębia się z surrealizmem poprzedniej książki. Niekiedy (a właściwie bardzo często, szczególnie w pierwszej części) można odnieść wrażenie, że mamy do czynienia z niczym innym jak właśnie powtórką z rozrywki. Główny bohater to taki Paszko 2.0, bardziej współczesna postać pochodząca z polsko-niemieckiej rodziny, starająca się odnaleźć swoje miejsce na świecie rozdartym przez wojnę i konflikt żywiołów polskich i niemieckich.
Czy jest to zatem powieść o poszukiwaniu własnej tożsamości? Nie jestem co do tego pewien. Wielokrotnie pytany o to, kim jest, Willeman nie jest w stanie udzielić na to pytanie odpowiedzi. Wżeniony w tradycyjnie polską rodzinę, z teściem zajadłym poznańskim endekiem i żoną gotową do największych poświęceń dla ojczyzny, mimo służby w wojsku i udziału w kampanii wrześniowej bohater pozostaje kimś bezkształtnym. Brak mu gotowości okaleczonego ojca, który porzucił wszystko miłości do Polki; brak mu też zdolności adaptacyjnych matki, która potrafiła z równą determinacją być Polką, jak i Niemką. Lawirując między jedną a drugą skrajnością Willeman okazuje się postacią tragiczną, bo kiedy w końcu dokonuje wyboru (decydując się na opcję polską), jest on pozbawiony chwały i, jak zdaje się sugerować Twardoch, również przyszłości.
Starając się za wszelką cenę dowieść nie tyle swojej polskości, co raczej tego, że na bycie Polakiem zasługuje tak samo, jak inni, okazuje się Willeman bohaterem, dla którego nie ma miejsca nawet w okupowanej Polsce. O ile początkowo można odnieść wrażenie, że jest on tylko odległą kopią Paszka, to pod koniec okazuje się on kimś zupełnie innym. Różnie można spoglądać na wydźwięk tej powieści, szczególnie w świetnie politycznych poglądów samego autora. O ile w "Wiecznym Grunwaldzie" Twardoch chciał pokazać, że istnieje trzecia opcja, tak w "Morfinie" widać wyraźnie, że żadne półśrodki nie są możliwe.
koniec
17 października 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

W gąszczu tajemnic
Marcin Mroziuk

20 VIII 2019

W rozgrywających się w powojennym Londynie „Światłach wojny” możemy śledzić perypetie pewnej tylko na pozór zwykłej rodziny. Przy czym w powieści Michaela Ondaatje pełno jest nie tylko rozmaitych sekretów, ale również zapadających w pamięć postaci.

więcej »

Krótko o książkach: Nie jedzcie bajkowych kucyków
Wojciech Gołąbowski

19 VIII 2019

Czy można napisać cokolwiek odkrywczego o dziewiątym już tomie opowiadań o przygodach Jakuba Wędrowycza?

więcej »

Klepsydra nad morzem
Joanna Kapica-Curzytek

18 VIII 2019

Klimat wakacji, burze dorastania i pięknie opisane ludzkie emocje. „Moje lato w Tenby”, choć schematyczne, mocno broni się rozmachem i niepowtarzalną atmosferą wielowątkowej opowieści.

więcej »

Polecamy

Prawdziwe kłamstwa

Na rubieżach rzeczywistości:

Prawdziwe kłamstwa
— Marcin Knyszyński

„Normalni” szaleńcy
— Marcin Knyszyński

Dwadzieścia sroczych ogonów
— Marcin Knyszyński

Kto tu jest chory?
— Marcin Knyszyński

„Osacza nas zewsząd wug!”
— Marcin Knyszyński

Otwórz oczy!
— Marcin Knyszyński

Zapchajdziura
— Marcin Knyszyński

Ten świat to jeden wielki Kant!
— Marcin Knyszyński

„Teraz widzimy jakby w zwierciadle, niejasno” – 1 Kor 13, 12
— Marcin Knyszyński

Świat jako miraż albo ludzie jak bogowie
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Próba sił
— Joanna Kapica-Curzytek

Tożsamość wielokrotna Konstantego Willemanna
— Paweł Micnas

Z tego cyklu

Nie jedzcie bajkowych kucyków
— Wojciech Gołąbowski

Nic nowego
— Dawid Kantor

Korpo na wakacjach
— Joanna Kapica-Curzytek

I wśród hałd może być kolorowo
— Jarosław Loretz

Zatrzymane w kadrze
— Konrad Wągrowski

Ta starsza, mroczniejsza magia
— Anna Nieznaj

Burza w szklance wody
— Miłosz Cybowski

Tylko ginu żal
— Miłosz Cybowski

Książka (powinna być) zakazana
— Marcin Osuch

Mniej nie znaczy łatwiej
— Beatrycze Nowicka

Tegoż twórcy

Jądro szarości
— Sławomir Grabowski

Książka o ziemi i krwi
— Katarzyna Kantner

Powieść nie o Śląsku i bez mostu
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie oddzielam
— Miłosz Cybowski

Próba sił
— Joanna Kapica-Curzytek

Tożsamość wielokrotna Konstantego Willemanna
— Paweł Micnas

Grunwaldy każdego z nas
— Mieszko B. Wandowicz

Monolog wiecznotrwałego mizantropa
— Mieszko B. Wandowicz

Mała zimna wojna
— Jakub Gałka

Rozgrywki wywiadów za kołem podbiegunowym
— Jakub Owczarek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.