Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 16 listopada 2018
w Esensji w Esensjopedii

Peter Watts
‹Rozgwiazda›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułRozgwiazda
Tytuł oryginalnyStarfish
Data wydania15 grudnia 2011
Autor
PrzekładDominika Rycerz-Jakubiec
Wydawca Ars Machina
CyklRyfterzy
ISBN978-83-932319-3-5
FormatePub; 895KB
Cena29,90
Gatunekfantastyka
Zobacz czytniki w
Skąpiec.pl
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Kup wSelkar.pl: 0,00 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Obcość jest w nas

Esensja.pl
Esensja.pl
Nie dziwi, że „Rozgwiazda” trafiła do polskiego czytelnika dopiero po niekwestionowanym sukcesie „Ślepowidzenia”. Pierwsza powieść Petera Wattsa to dzieło odważne i niekonwencjonalne. Z tych właśnie powodów, mimo pewnych niedostatków, warto po nią sięgnąć.

Miłosz Cybowski

Obcość jest w nas

Nie dziwi, że „Rozgwiazda” trafiła do polskiego czytelnika dopiero po niekwestionowanym sukcesie „Ślepowidzenia”. Pierwsza powieść Petera Wattsa to dzieło odważne i niekonwencjonalne. Z tych właśnie powodów, mimo pewnych niedostatków, warto po nią sięgnąć.

Peter Watts
‹Rozgwiazda›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułRozgwiazda
Tytuł oryginalnyStarfish
Data wydania15 grudnia 2011
Autor
PrzekładDominika Rycerz-Jakubiec
Wydawca Ars Machina
CyklRyfterzy
ISBN978-83-932319-3-5
FormatePub; 895KB
Cena29,90
Gatunekfantastyka
Zobacz czytniki w
Skąpiec.pl
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Kup wSelkar.pl: 0,00 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Prawdą jest, jak pisał Daniel Markiewicz, że początkowe rozdziały powieści obiecują o wiele więcej, niż autor zdecydował się nam ostatecznie dostarczyć. Z drugiej jednak strony moje wrażenie związane z umieszczeniem na dnie oceanu grupy wyrzutków społeczeństwa było nieco inne. Bohaterowie są faktycznie słabo zarysowani i Watts jak gdyby powstrzymywał się przed pełnym wykorzystaniem drzemiącego w nich, destrukcyjnego potencjału. Po prawdzie nawet zwichnięta psychologia postaci nie została w pełni odkryta przed czytelnikiem, przez co umyka trochę wrażenie ich obcości.
Po części jestem w stanie zrozumieć taki zabieg w kontekście miejsca, w którym rozgrywa się większa część akcji, czyli klaustrofobicznej stacji głębinowej. Tyle tylko, że nawet wrażenie zamknięcia bohaterów nie jest tak znowu silne, bo dzięki odpowiednim modyfikacjom mogą oni swobodnie i bez kłopotu przebywać poza stacją. I z opcji tej korzystają zdecydowanie częściej, niż wymagałaby tego od nich praca, czyli przeglądy i naprawy umieszczonej na dnie oceanu aparatury wykorzystującej głębinowe kominy i różnice temperatur w celu dostarczenia prądu światu na powierzchni. Choć Watts nie mówi tego wprost, można odnieść wrażenie, że w jego interpretacji psychologii bohaterów ich oderwanie od społeczeństwa i zamknięcie wszystkich tam, gdzie mogą doświadczyć samotności i pewnej swobody, ma na nich iście terapeutyczny wpływ.
Gdyby fabuła dotyczyła tylko wydarzeń rozgrywających się na dnie, niedostatki związane z psychologią bohaterów byłyby o wiele bardziej dotkliwe. Tak się jednak składa, że w drugiej części „Rozgwiazdy” historia zaczyna dotyczyć wydarzeń tylko pośrednio związanych z losami głównych bohaterów. Rodzi to pewien dysonans ze względu na dość nagłą i nieprzewidywalną zmianę koncepcji, nic bowiem w pierwszych rozdziałach nie wskazuje na to, że z głównego wątku historia przebywających na dnie oceanu ludzi stanie się jedynie dodatkiem do o wiele większej całości. Owszem, ich obecność tam okazuje się niezwykle istotna dla rozwoju wydarzeń, ale zabrakło wyraźniejszych przesłanek.
Na duży plus należy zaliczyć odmienną od zwyczajowych koncepcję sztucznej inteligencji, czyli inteligentnych żeli będących zmodyfikowaną tkanką mózgową reagującą na odpowiednie bodźce, a przy tym, jak wszystkim się wydawało, w pełni obiektywną w swoich ocenach. Tylko że, jak się okazuje zdecydowanie zbyt późno, obiektywizm nie zawsze oznacza dokonywanie wyborów, które będą najlepsze dla ludzkości. Szkoda, że w tym wszystkim gubi się trochę główny wątek związany z zagrożeniem z głębi oceanu, który przecież stanowi właśnie podstawę dla rozwoju fabuły w drugiej części książki.
Chociaż Watts nie rozpoczął swojej powieści od trzęsienia ziemi, to właśnie zakończenie, słusznie chwalone przez Daniela Markiewicza, w dużej mierze rekompensuje niedostatki fabuły i psychologii postaci. Do tego stopnia, że aż chce się sięgnąć po kolejną część cyklu i przekonać się, jakiego rodzaju kontynuację stworzył autor. I jest to ciekawość nie tyle związana z losami bohaterów, co o wiele bardziej z losami świata.
koniec
6 listopada 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Musi być jakaś alternatywa: Niełatwo być inspirowanym
Miłosz Cybowski

15 XI 2018

Dziesięciu autorów i dziesięć różnych interpretacji malarstwa Jakuba Różalskiego – tak w skrócie należałoby określić antologię „Inne światy”. I, podobnie tak same obrazy, książka wywołuje dość mieszane uczucia.

więcej »

Google, Facebook i inni bogowie
Sławomir Grabowski

14 XI 2018

Tego, że algorytmy Google i Facebooka formatują nam mózgi boi się nawet Jacek Dukaj. Takie formatowanie właściwie się nam podoba, bo uznajemy, że plusów jest więcej i nie wyobrażamy sobie bez nich życia. Bez Apple’a i Amazona może i tak, ale książka pisana jest z amerykańskiej perspektywy, a za oceanem te dwie firmy urosły do niemal boskiej rangi i razem z wujkiem google i fejsem stanowią tytułową „wielką czwórkę”, czasem określaną mianem „czterech jeźdźców apokalipsy”.

więcej »

Gdzie magiczny miecz wibruje
Beatrycze Nowicka

13 XI 2018

„Krew i stal” – powieściowy debiut Jacka Łukawskiego, otwierający cykl „Kraina martwej ziemi” jest powieścią średnią, skierowaną głownie do fanów klasycznej fantasy.

więcej »

Polecamy

Duchy w powłokach

Przeczytaj to jeszcze raz:

Duchy w powłokach
— Beatrycze Nowicka

W odmętach miasta bez dna
— Miłosz Cybowski

Pierwsze Zeszyty Iskier, cz. 10 i 12
— Wojciech Gołąbowski

Pierwsze Zeszyty Iskier, cz. 9 i 11
— Wojciech Gołąbowski

Pierwsze Zeszyty Iskier, cz. 7 i 8
— Wojciech Gołąbowski

Ogień nie do ugaszenia
— Dominika Cirocka

Pierwsze Zeszyty Iskier, cz. 5 i 6
— Wojciech Gołąbowski

Pierwsze Zeszyty Iskier, cz. 3 i 4
— Wojciech Gołąbowski

Pierwsze Zeszyty Iskier, cz. 1 i 2
— Wojciech Gołąbowski

Człowiek, który widzi
— Anna Nieznaj

Zobacz też

Inne recenzje

Szlamowidzenie
— Daniel Markiewicz

Tegoż twórcy

Rozgrywki bogów
— Anna Kańtoch

Okiem biologa
— Beatrycze Nowicka

Ponurość w koncentracie
— Anna Kańtoch

Po sznurku
— Daniel Markiewicz

Wypełnianie wirem
— Daniel Markiewicz

Szlamowidzenie
— Daniel Markiewicz

Esensja czyta: Październik-listopad 2009
— Jędrzej Burszta, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Michał Kubalski, Marcin T.P. Łuczyński, Joanna Słupek, Mieszko B. Wandowicz, Konrad Wągrowski, Krzysztof Wójcikiewicz

Esensja czyta: III kwartał 2008
— Michał Foerster, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Michał Kubalski, Daniel Markiewicz, Paweł Sasko, Konrad Wągrowski, Marcin T. P. Łuczyński

Świetność widzę, świetność
— Daniel Markiewicz

Tegoż autora

Głosy Południa
— Miłosz Cybowski

Pełnia oczekiwań nie spełnia
— Miłosz Cybowski

Wywiad z wampirem 2.0
— Miłosz Cybowski

Od niewolnika do wezyra
— Miłosz Cybowski

Esensja ogląda: Styczeń 2018 (2)
— Miłosz Cybowski, Jarosław Loretz, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Cztery razy Oliver Sacks
— Dominika Cirocka, Miłosz Cybowski

Remanent filmowy 2017
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Grzegorz Fortuna, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Nie tylko dla książąt
— Miłosz Cybowski

Alternatywy 1920
— Miłosz Cybowski

Niestraszna naukowość
— Miłosz Cybowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.