Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 22 stycznia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Daniel Magariel
‹Nasz chłopak›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNasz chłopak
Tytuł oryginalnyOne of the Boys
Data wydania6 czerwca 2018
Autor
PrzekładDobromiła Jankowska
Wydawca Pauza
ISBN978-83-949414-4-4
Format144s. 145×205mm
Cena34,90
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

W toksycznej matni
[Daniel Magariel „Nasz chłopak” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Nasz chłopak” Daniela Magariela to portret chorych relacji w rozbitej rodzinie, w której uzależniony od narkotyków ojciec gra nieletnimi synami jak pionkami.

Agnieszka Hałas

W toksycznej matni
[Daniel Magariel „Nasz chłopak” - recenzja]

„Nasz chłopak” Daniela Magariela to portret chorych relacji w rozbitej rodzinie, w której uzależniony od narkotyków ojciec gra nieletnimi synami jak pionkami.

Daniel Magariel
‹Nasz chłopak›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNasz chłopak
Tytuł oryginalnyOne of the Boys
Data wydania6 czerwca 2018
Autor
PrzekładDobromiła Jankowska
Wydawca Pauza
ISBN978-83-949414-4-4
Format144s. 145×205mm
Cena34,90
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Przyjmuje się, że człowiek uzależniony – wszystko jedno, od alkoholu, narkotyków czy hazardu – kreuje wokół siebie zaburzoną rzeczywistość. Funkcjonując w systemie iluzji i zaprzeczeń pozwalających mu tkwić w nałogu, staje się mistrzem kłamstwa i manipulacji, których ofiarami padają jego bliscy. Tak właśnie zachowuje się w powieści „Nasz chłopak” rozwiedziony ojciec dwóch synów, sięgający naprzemiennie po marihuanę i kokainę.
Historię rodziny poznajemy z perspektywy narratora, którym jest młodszy z braci. Po rozwodzie synowie przeprowadzają się razem z ojcem do Nowego Meksyku. (Spojler: najbardziej mistrzowską manipulacją tatusia było sprawienie, żeby chłopcy dobrowolnie nakłamali opiece społecznej po to, żeby sąd nie przyznał matce opieki nad nimi.) Są pełni nadziei na nowe, radosne życie i męską przyjaźń z ojcem. Jednak pozorna sielanka szybko zamienia się w piekło, gdy tatuś zaczyna się osuwać w wywołaną narkotykami paranoję. Przestaje zarabiać, zmusza chłopców do łamania prawa, nastawia ich wzajemnie przeciwko sobie, egzekwuje posłuch przemocą. Razem z synami zastanawiamy się z przerażeniem, gdzie skończy się ta czarna spirala i jak uciec z pułapki.
Kreacja psychologiczna ojca i jego toksycznej, w zasadzie pasożytniczej, relacji z dziećmi (w psychologii funkcjonuje określenie „parentyfikacja”) nasuwa skojarzenia z „Legendą o samobójstwie” Davida Vanna. Jednak o ile w „Legendzie…” ojciec głównego bohatera był tylko niedojrzałym, rozchwianym psychicznie szantażystą emocjonalnym, ojciec z „Naszego chłopca” jest nie tylko samolubnym manipulantem, ale i brutalnym katem.
Narrator relacjonuje swoją historię w sposób beznamiętny i lakoniczny, do końca nie wychodzimy też poza jego perspektywę. Z jednej strony pogłębia to poczucie klaustrofobii, pułapki, w której tkwią obaj bracia; z drugiej – uczyniło książkę uboższą niż mogłaby być (brakowało mi zwłaszcza spojrzenia na całą sytuację z perspektywy matki – jest ona ważną aktorką w dramacie, a widzimy ją tylko oczami synów). Ciężko zinterpretować dwuznaczny epilog; mam swoją hipotezę, ale nie wiem, czy słuszną. Jeśli pominąć tę nieco zbijającą z tropu końcówkę, „Nasz chłopak” to prosta, właściwie jednowątkowa, opowieść ubrana w proste słowa. Studium współuzależnienia, które robi wrażenie przede wszystkim jako portret zaburzonych relacji i bezradnego strachu przed szaleństwem silniejszego.
koniec
9 stycznia 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Gorzka czekolada
Beatrycze Nowicka

22 I 2022

„Piekarnia czarodzieja” Gu Byeong Mo okazała się książką ciekawą i skłaniającą do przemyśleń.

więcej »

PRL w kryminale: Pamflet na środowisko filmowe
Sebastian Chosiński

21 I 2022

Barbara Gordon – jedna z najlepszych autorek peerelowskich „powieści milicyjnych” – była doskonałą obserwatorką. Jak mało które z jej koleżanek bądź kolegów po fachu potrafiła podglądać rzeczywistość. Dlatego jej książki mają tak dobrą podbudowę obyczajową. Nie inaczej jest w „Ćmach”, których bohaterami są artyści z różnych dziedzin: reżyserzy, aktorzy, pisarze, tancerka i scenografka. Obstawiajcie, kto zginie!

więcej »

Perły ze skazą: „Najpiękniejsza historia miłosna świata”
Sebastian Chosiński

20 I 2022

Jak po latach patrzymy na literaturę powstającą w Związku Radzieckim, która zalewała księgarnie w czasach Polski Ludowej? Jak na coś, co przeminęło i nie powinno już wrócić. Niesłusznie! Wśród wielu propagandowych, mało wartościowych dzieł publikowano bowiem również prawdziwe perły – nowele, opowiadania i powieści, które do dzisiaj lśnią nadzwyczajnym blaskiem. Jak „Dżamila”, wczesne dzieło Czingiza Ajtmatowa, klasyka prozy kirgiskiej.

więcej »

Polecamy

Pijane ślimaki prowadzą śledztwo

Stulecie Stanisława Lema:

Pijane ślimaki prowadzą śledztwo
— Mieszko B. Wandowicz

Pogrzeb pośród mgławic
— Mieszko B. Wandowicz

O korzyściach z bycia ślimakiem (śluzem na marginesie „Głosu Pana”)
— Mieszko B. Wandowicz

List znad Oceanu
— Beatrycze Nowicka

Lem w komiksie
— Marcin Knyszyński

Przeciętniak w swym zawodzie
— Agnieszka Hałas, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Jam jest robot hartowany, zdalnie prądem sterowany!
— Miłosz Cybowski, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Zawsze szach, nigdy mat
— Marcin Knyszyński

Świadomość jako błąd
— Marcin Knyszyński

Człowiek jako bariera ostateczna
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Czy książki czytają ludzi? Autorzy kontra czytelnicy
— Agnieszka Hałas, Anna Nieznaj, Beatrycze Nowicka, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Człowiek, pies i śmierć
— Agnieszka Hałas

Życie seksualne profesorów
— Agnieszka Hałas

Milczenie ryb
— Agnieszka Hałas

W oparach chloru
— Agnieszka Hałas

Martwy człowiek wygląda jak krewetka
— Agnieszka Hałas

Babcia w kuchni lata nago, Józek goni ją z szufladą: o pisaniu scen miłosnych
— Agnieszka Hałas

9 sposobów na opowiadanie
— Agnieszka Hałas

Raz, dwa, Edward już cię ma! – redaktorki Esensji omawiają „Zmierzch”
— Agnieszka Hałas, Anna Kańtoch, Magdalena Kubasiewicz, Anna Nieznaj

Mediewistka z błędną etykietką
— Agnieszka Hałas

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.