Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 kwietnia 2021
w Esensji w Esensjopedii

Daniel Magariel
‹Nasz chłopak›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNasz chłopak
Tytuł oryginalnyOne of the Boys
Data wydania6 czerwca 2018
Autor
PrzekładDobromiła Jankowska
Wydawca Pauza
ISBN978-83-949414-4-4
Format144s. 145×205mm
Cena34,90
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

W toksycznej matni
[Daniel Magariel „Nasz chłopak” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Nasz chłopak” Daniela Magariela to portret chorych relacji w rozbitej rodzinie, w której uzależniony od narkotyków ojciec gra nieletnimi synami jak pionkami.

Agnieszka Hałas

W toksycznej matni
[Daniel Magariel „Nasz chłopak” - recenzja]

„Nasz chłopak” Daniela Magariela to portret chorych relacji w rozbitej rodzinie, w której uzależniony od narkotyków ojciec gra nieletnimi synami jak pionkami.

Daniel Magariel
‹Nasz chłopak›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNasz chłopak
Tytuł oryginalnyOne of the Boys
Data wydania6 czerwca 2018
Autor
PrzekładDobromiła Jankowska
Wydawca Pauza
ISBN978-83-949414-4-4
Format144s. 145×205mm
Cena34,90
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Przyjmuje się, że człowiek uzależniony – wszystko jedno, od alkoholu, narkotyków czy hazardu – kreuje wokół siebie zaburzoną rzeczywistość. Funkcjonując w systemie iluzji i zaprzeczeń pozwalających mu tkwić w nałogu, staje się mistrzem kłamstwa i manipulacji, których ofiarami padają jego bliscy. Tak właśnie zachowuje się w powieści „Nasz chłopak” rozwiedziony ojciec dwóch synów, sięgający naprzemiennie po marihuanę i kokainę.
Historię rodziny poznajemy z perspektywy narratora, którym jest młodszy z braci. Po rozwodzie synowie przeprowadzają się razem z ojcem do Nowego Meksyku. (Spojler: najbardziej mistrzowską manipulacją tatusia było sprawienie, żeby chłopcy dobrowolnie nakłamali opiece społecznej po to, żeby sąd nie przyznał matce opieki nad nimi.) Są pełni nadziei na nowe, radosne życie i męską przyjaźń z ojcem. Jednak pozorna sielanka szybko zamienia się w piekło, gdy tatuś zaczyna się osuwać w wywołaną narkotykami paranoję. Przestaje zarabiać, zmusza chłopców do łamania prawa, nastawia ich wzajemnie przeciwko sobie, egzekwuje posłuch przemocą. Razem z synami zastanawiamy się z przerażeniem, gdzie skończy się ta czarna spirala i jak uciec z pułapki.
Kreacja psychologiczna ojca i jego toksycznej, w zasadzie pasożytniczej, relacji z dziećmi (w psychologii funkcjonuje określenie „parentyfikacja”) nasuwa skojarzenia z „Legendą o samobójstwie” Davida Vanna. Jednak o ile w „Legendzie…” ojciec głównego bohatera był tylko niedojrzałym, rozchwianym psychicznie szantażystą emocjonalnym, ojciec z „Naszego chłopca” jest nie tylko samolubnym manipulantem, ale i brutalnym katem.
Narrator relacjonuje swoją historię w sposób beznamiętny i lakoniczny, do końca nie wychodzimy też poza jego perspektywę. Z jednej strony pogłębia to poczucie klaustrofobii, pułapki, w której tkwią obaj bracia; z drugiej – uczyniło książkę uboższą niż mogłaby być (brakowało mi zwłaszcza spojrzenia na całą sytuację z perspektywy matki – jest ona ważną aktorką w dramacie, a widzimy ją tylko oczami synów). Ciężko zinterpretować dwuznaczny epilog; mam swoją hipotezę, ale nie wiem, czy słuszną. Jeśli pominąć tę nieco zbijającą z tropu końcówkę, „Nasz chłopak” to prosta, właściwie jednowątkowa, opowieść ubrana w proste słowa. Studium współuzależnienia, które robi wrażenie przede wszystkim jako portret zaburzonych relacji i bezradnego strachu przed szaleństwem silniejszego.
koniec
9 stycznia 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Pięć razy Strugaccy
Miłosz Cybowski

17 IV 2021

„Piknik na skraju drogi i inne utwory” zawiera, poza tytułową powieścią, dokładnie cztery inne historie autorstwa Arkadija i Borisa Strugackich. Nie wszystkie przetrwały próbę czasu, nie wszystkie ukryte w nich znaczenia łatwo dziś odczytać, ale nie powinno nas to powstrzymywać przed lekturą.

więcej »

PRL w kryminale: Dziki Zachód w Bagniskach
Sebastian Chosiński

16 IV 2021

Obecność Józefa Hena w rubryce „PRL w kryminale” może być pewnym zaskoczeniem. Wszak nie jest to autor kojarzony z „powieścią milicyjną”. A jednak zdarzyło mu się wydać przynajmniej jedną powieść, w której wątek detektywistyczny odgrywa niebagatelną rolę. To opublikowana pierwotnie w 1972 roku, a wznowiona przed kilkoma tygodniami „Twarz pokerzysty”.

więcej »

Kaplica w Berezie
Sebastian Chosiński

15 IV 2021

W „Królu” nic nie jest proste ani nic nie jest oczywiste. Nawet to, kto jest narratorem powieści i jakie są jego prawdziwe losy. Snując swoją opowieść o międzywojennej polsko-żydowskiej Warszawie, Szczepan Twardoch wykorzystał postaci historyczne (wprost bądź nieco je przerobiwszy), lecz jednocześnie stworzył dzieło dalekie od stricte historycznego. Czy z tego powodu mniej wartościowe? Nic z tych rzeczy!

więcej »

Polecamy

„Sen bowiem jest istnością też…”

Na rubieżach rzeczywistości:

„Sen bowiem jest istnością też…”
— Marcin Knyszyński

Imperium wcale się nie rozpadło
— Marcin Knyszyński

Lęk i odraza w Kalifornii
— Marcin Knyszyński

Las oblany słonecznym blaskiem
— Marcin Knyszyński

Dick jak Dickens
— Marcin Knyszyński

Kochać to nie znaczy zawsze to samo
— Marcin Knyszyński

Chorzy na życie
— Marcin Knyszyński

Dick w starym stylu
— Marcin Knyszyński

Faust musi przegrać
— Marcin Knyszyński

W poszukiwaniu rzeczywistości obiektywnej
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Czy książki czytają ludzi? Autorzy kontra czytelnicy
— Agnieszka Hałas, Anna Nieznaj, Beatrycze Nowicka, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Człowiek, pies i śmierć
— Agnieszka Hałas

Życie seksualne profesorów
— Agnieszka Hałas

Milczenie ryb
— Agnieszka Hałas

W oparach chloru
— Agnieszka Hałas

Martwy człowiek wygląda jak krewetka
— Agnieszka Hałas

Babcia w kuchni lata nago, Józek goni ją z szufladą: o pisaniu scen miłosnych
— Agnieszka Hałas

9 sposobów na opowiadanie
— Agnieszka Hałas

Raz, dwa, Edward już cię ma! – redaktorki Esensji omawiają „Zmierzch”
— Agnieszka Hałas, Anna Kańtoch, Magdalena Kubasiewicz, Anna Nieznaj

Mediewistka z błędną etykietką
— Agnieszka Hałas

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.