Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 22 lutego 2019
w Esensji w Esensjopedii

Haruki Murakami
‹Śmierć Komandora. Tom 1›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułŚmierć Komandora. Tom 1
Tytuł oryginalny騎士団長殺し―第1部 [Kichidanchōgoroshi – Daiichibu]
Data wydania17 października 2018
Autor
PrzekładAnna Zielińska-Elliott
Wydawca Muza
CyklŚmierć Komandora
ISBN978-83-287-1046-7
Format480s. 145×205mm
Cena44,90
Gatunekmainstream
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Portrety i metafory

Esensja.pl
Esensja.pl
Nowa dwutomowa powieść Harukiego Murakamiego z pewnością nie rozczaruje wielbicieli jego twórczości. W „Śmierci Komandora” znajdą bowiem kolejną fascynującą historię, a poznając ją, będą świadkami wydarzeń, które trudno byłoby racjonalnie wyjaśnić.

Marcin Mroziuk

Portrety i metafory

Nowa dwutomowa powieść Harukiego Murakamiego z pewnością nie rozczaruje wielbicieli jego twórczości. W „Śmierci Komandora” znajdą bowiem kolejną fascynującą historię, a poznając ją, będą świadkami wydarzeń, które trudno byłoby racjonalnie wyjaśnić.

Haruki Murakami
‹Śmierć Komandora. Tom 1›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułŚmierć Komandora. Tom 1
Tytuł oryginalny騎士団長殺し―第1部 [Kichidanchōgoroshi – Daiichibu]
Data wydania17 października 2018
Autor
PrzekładAnna Zielińska-Elliott
Wydawca Muza
CyklŚmierć Komandora
ISBN978-83-287-1046-7
Format480s. 145×205mm
Cena44,90
Gatunekmainstream
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Elementy fantastyczne nie pojawiają się jednak w fabule od razu. Znaczna część tomu „Pojawia się idea” to po prostu opowieść o całkiem zwyczajnych przeżyciach głównego bohatera (i zarazem narratora). Po rozstaniu z żoną najpierw samotnie podróżował on po Japonii, a następnie zamieszkał w domu Tomohika Amady – znanego malarza obrazów w stylu japońskim. Bohater również malował, jednak od wielu lat były to jedynie portrety na zamówienie. W nowym otoczeniu planuje spróbować ułożyć sobie życie na nowo i zacząć znowu tworzyć – tym razem nie dla pieniędzy, lecz dla własnej satysfakcji. I warunki wydają się być tutaj do tego idealne, gdyż narrator ma do dyspozycji nie tylko pracownię mistrza, ale i mnóstwo wolnego czasu. Nie ma bowiem żadnych obowiązków poza prowadzeniem w pobliskiej miejscowości kursów malarstwa dla dzieci i dorosłych, a spotkania z kochankami też nie pochłaniają zbyt wiele jego uwagi. Szkopuł tkwi w tym, że do tworzenia dzieł sztuki potrzeba czegoś więcej niż samych umiejętności warsztatowych.
Zanim jednak bohater zacznie na dobre przejmować się niemocą twórczą, dochodzi do wydarzeń, które pchną akcję na nowe tory. Najpierw znajduje on na strychu nieznany obraz Tomohika Amady przedstawiający scenę zabójstwa Komandora z „Don Giovanniego”. Stary mistrz był wprawdzie miłośnikiem opery, jednak dzieło to jest wyjątkowe w jego dorobku. Wywiera ono również naprawdę mocne wrażenie na bohaterze. Ten ostatni wkrótce potem przyjmuje bardzo intratne zlecenie na namalowanie portretu tajemniczego i niezwykle bogatego pana Menshikiego, który z kolei okazuje się być sąsiadem malarza. Od tego momentu będziemy mogli z zainteresowaniem obserwować kształtowanie się specyficznej więzi łączącej tych dwóch mężczyzn. Przekonamy się też, że Menshikiemu nie chodzi jedynie o portret, lecz o osiągnięcie innego celu. Jest on bowiem typem człowieka, który swe działania planuje zawsze na kilka kroków do przodu.

Haruki Murakami
‹Śmierć Komandora. Tom 2›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułŚmierć Komandora. Tom 2
Tytuł oryginalny騎士団長殺し―第2部 [Kishidanchō goroshi 2]
Data wydania28 listopada 2018
Autor
PrzekładAnna Zielińska-Elliott
Wydawca Muza
CyklŚmierć Komandora
ISBN978-83-287-1090-0
Format480s. 145×205mm; oprawa twarda
Cena49,90
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Ale zwiastunem naprawdę niezwykłych zdarzeń będzie rozlegający się w środku nocy dźwięk dzwonków, który zdaje się dochodzić spod ziemi. Można by wprawdzie sądzić, że mieszkający samotnie malarz ma po prostu omamy słuchowe, ale również Menshiki słyszy ten dźwięk. Wkrótce w powieściowym świecie zaczyna się pojawiać coraz więcej fantastycznych elementów, a jednocześnie Murakami odkrywa przed nami kolejne informacje na temat poszczególnych postaci. Wydaje się bowiem, że to w wydarzeniach z przeszłości kryje się klucz do tego, co właśnie się dzieje w domu Tomohika Amady. Z każdą kolejną stroną aura tajemniczości zdaje się jeszcze bardziej zagęszczać, a w tomie „Metafora się zmienia” możemy obserwować, jak główny bohater dokonuje naprawdę niesamowitych czynów – i to poza granicami realnego świata.
W „Śmierci Komandora” czytelnicy znajdą więc mnóstwo tajemnic, które będą wymagały wyjaśnienia. Odmienną kwestią jest, jak można zinterpretować przedstawione tutaj wydarzenia – w szczególności biorąc pod uwagę pojawiające się w książce rozważania na temat natury idei czy metafor. Z pewnością warto jednak zwrócić uwagę na wszechobecne w tej powieści muzykę (z wyraźną przewagą klasycznej, ale przywoływane są tutaj też „lżejsze” kawałki) oraz malarstwo. Dobra literatura – a do tej niewątpliwie można zaliczyć nową powieść Harukiego Murakamiego – najlepiej funkcjonuje wszak w połączeniu z innymi dziedzinami sztuki.
koniec
30 stycznia 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Rozum jak różowe okulary
Joanna Kapica-Curzytek

20 II 2019

Amerykański kognitywista i ceniony popularyzator nauki proponuje w „Nowym Oświeceniu” spojrzenie na otaczający nas świat przez różowe okulary – czyli racjonalnie, przez pryzmat faktów naukowych. Lektura w wielu miejscach nas zaskoczy.

więcej »

Czy w Rosji można być stoikiem?
Miłosz Cybowski

19 II 2019

„Pawilon szósty”, zbiór czterech historii autorstwa Antona Czechowa, dowodzi bardzo wyraźnie, że rosyjski autor jest mistrzem krótkich form literackich. Teksty dłuższe, choć utrzymane w tym samym klimacie i niepozbawione celnych obserwacji, pozostawiają jednak trochę do życzenia.

więcej »

Mała Esensja: Tajemnice i tarapaty
Marcin Mroziuk

18 II 2019

Druga część przygód Marianny i Miłosza w niesamowitej krainie wynalazców i konstruktorów będzie bez wątpienia fascynującą lekturą dla młodych czytelników. „Imaginarium. Ogród Leonarda” przynosi bowiem wyjaśnienie wielu zagadek, które pojawiły się w „Gildii Wynalazców”, a Agnieszka Stelmaszyk potrafi zaskoczyć nas tutaj jeszcze większą liczbą nagłych zwrotów akcji niż w pierwszym tomie serii .

więcej »

Polecamy

Zapchajdziura

Na rubieżach rzeczywistości:

Zapchajdziura
— Marcin Knyszyński

Ten świat to jeden wielki Kant!
— Marcin Knyszyński

„Teraz widzimy jakby w zwierciadle, niejasno” – 1 Kor 13, 12
— Marcin Knyszyński

Świat jako miraż albo ludzie jak bogowie
— Marcin Knyszyński

Prawda Absolutna kontra prawdy subiektywne
— Marcin Knyszyński

Gra w życie
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Melodia smętnego popu
— Daniel Markiewicz

Barwny Murakami
— Daniel Markiewicz

Znika coś więcej niż słoń
— Daniel Markiewicz

Kronika pisarza przynudzacza (czasami)
— Daniel Markiewicz

Definicja przegadania
— Daniel Markiewicz

Dwa światy
— Daniel Markiewicz

Człowiek biegnący
— Daniel Markiewicz

Esensja czyta: IV kwartał 2008
— Artur Chruściel, Ewa Drab, Jakub Gałka, Daniel Gizicki, Anna Kańtoch, Paweł Sasko, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski

Ludzie i małpy
— Daniel Markiewicz

Książka z owcą w tytule
— Daniel Markiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.