Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 21 kwietnia 2019
w Esensji w Esensjopedii

Aleksandra Klich
‹Cały ten Kutz›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCały ten Kutz
Data wydania13 lutego 2019
Autor
Wydawca Znak
ISBN978-83-240-5827-3
Format384s. 142×205mm; oprawa twarda
Cena44,90
Gatunekbiograficzna / wywiad / wspomnienia, non-fiction
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Kalectwo bez cudzysłowu

Esensja.pl
Esensja.pl
Wybitny reżyser. Oddany swojej rodzinnej ziemi Ślązak. Bezkompromisowy intelektualista i felietonista. Wyrazisty polityk. Mimo licznych górnolotnych określeń, „Cały ten Kutz” jest portretem ciekawego człowieka jak najdalszym od „pomnikowatości” i hagiografii. Ale nie tylko: to także wspaniały opis fenomenu Śląska.

Joanna Kapica-Curzytek

Kalectwo bez cudzysłowu

Wybitny reżyser. Oddany swojej rodzinnej ziemi Ślązak. Bezkompromisowy intelektualista i felietonista. Wyrazisty polityk. Mimo licznych górnolotnych określeń, „Cały ten Kutz” jest portretem ciekawego człowieka jak najdalszym od „pomnikowatości” i hagiografii. Ale nie tylko: to także wspaniały opis fenomenu Śląska.

Aleksandra Klich
‹Cały ten Kutz›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCały ten Kutz
Data wydania13 lutego 2019
Autor
Wydawca Znak
ISBN978-83-240-5827-3
Format384s. 142×205mm; oprawa twarda
Cena44,90
Gatunekbiograficzna / wywiad / wspomnienia, non-fiction
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Dostajemy uaktualnioną biografię Kazimierza Kutza, pierwotnie wydaną dziesięć lat wcześniej. Obecne wznowienie miało uświetnić jego dziewięćdziesiątą rocznicę urodzin, przypadającą na luty 2019 roku. Niestety, jubilat nie doczekał ponownego wydania, zmarł w grudniu, na dwa miesiące przed swoimi urodzinami. Publikacja „Cały ten Kutz” stała się w ten sposób rozdziałem zamkniętym i stanowi piękne podsumowanie pracowitego życia zawodowego i prywatnego słynnego reżysera.
Był, jak dowiadujemy się z książki, inny, osobny, a w każdej dziedzinie, którą się zajmował, wyrazisty i charakterny. Ekscentryczny i nietuzinkowy, zawsze jednak potrafił znaleźć z każdym płaszczyznę porozumienia, w życiu prywatnym i zawodowym - by nie wypaść w reżyserskiej branży na margines. Miał specyficzną metodę pracy z aktorami, dzięki czemu tworzyła się z nimi (i między nimi) niepowtarzalna więź – zawsze z korzyścią dla filmu.
Miał też Kazimierz Kutz swoje własne spojrzenie na Śląsk, którego, jak uważał, Polska nie zna i nie rozumie. Udało mu się w swoich filmach utrwalić „absolut” swojej rodzinnej ziemi, który jest punktem odniesienia, inspiracją, by nie rzec nawet - ocaleniem dla Śląska. Tę samą rolę będą pełnić felietony, pisane przez reżysera niemal do końca życia, a po jego śmierci nabierające dodatkowego, szczególnego znaczenia. Bycie Ślązakiem to, jak ujmował Kutz, "kalectwo bez cudzysłowu". Nie znajduje zrozumienia u nikogo spoza regionu osobny Śląsk, gdzie przebiegała i przebiega – niekoniecznie geograficzna, ale i mentalna - granica polsko-niemiecka, a tożsamość mieszkańców wykracza poza jedną kulturę i język. To dla wielu z nich wykluczające i upokarzające doświadczenie. Śląsk, dramatycznie rozdarty pomiędzy Polskę i Niemcy, do dzisiaj krzywdzony jest negatywnymi stereotypami i niesprawiedliwą, doraźną polityką.
Warto tu zresztą podkreślić, że w biografii „Cały ten Kutz” właściwie ani na chwilę życie reżysera nie odrywa się od Śląska, śląskich spraw i śląskiego „bólu świata”. Akcenty rozłożone są w książce perfekcyjnie – nie mogło być zresztą inaczej, skoro jej autorką jest wywodząca się z Rybnika dziennikarka Aleksandra Klich, od wielu lat zajmująca się tematyką Śląska. Kazimierz Kutz, urodzony w Szopienicach (dziś dzielnica Katowic), jako student i młody reżyser ze Śląska ucieka, niemal nie przyznając się do swoich korzeni. Następnie wraca, by nakręcić tu genialną „śląską trylogię” i ponownie wyjeżdża (mieszka później w Krakowie i Warszawie), ale już cały czas i do końca życia ze swoim regionem w sercu. Także jako felietonista, a zwłaszcza jako poseł i senator.
Miłość Kutza do swojej małej ojczyzny była trudna, chwilami być może toksyczna, ale bez wątpienia prawdziwa i jedyna w swoim rodzaju. Tylko ktoś kochający swój region będzie w stanie bezlitośnie punktować wady jego mieszkańców (w przypadku Śląska chodzi o słynną „dupowatość” - czyli bierność, niezaradność, godzenie się z losem), wytrącać z letargu i dobrego samopoczucia, wskazywać drogę do zmian i inspirować do rozwoju. Reżyser, mocno zaangażowany w sprawy Polski, piętnował ślepy nacjonalizm, ksenofobię, populizm i ciągoty do państwa wyznaniowego. Nie zawsze spotykało się to ze zrozumieniem. Wsadzał kij w mrowisko, prowokował, wytrącał ze strefy komfortu. Często czynił to ze specyficznym poczuciem humoru, co także zostało świetnie oddane przez autorkę biografii.
Bardzo ciekawy jest w książce i wnikliwy obraz środowiska ludzi kina. Widzimy tutaj narodziny polskiej szkoły filmowej po wojnie, dzięki której powstało w naszym kraju wiele wybitnych dzieł. Obserwujemy ewolucję warsztatu, tematów – wszystko uzależnione było od klimatu politycznego w konkretnym czasie, co przekładało się na decyzje finansowe oraz udzielanie zgody na realizację tego czy innego filmu. W sferze indywidualnych karier – chodziło także o stopnie "giętkości kręgosłupa", ustawianie się po jednej lub po drugiej stronie. Oczywiście kulisy powstania obrazów Kazimierza Kutza zajmują w książce najwięcej miejsca (i bardzo wydatnie przyczyniają się do tego, by lepiej rozumieć dorobek reżysera, a nawet być może dopiero go odkryć). Autorka opisuje także recepcję filmów Kutza, przytacza fragmenty recenzji, cytuje opinie. W wielu miejscach znakomicie wchodzi też w dialog z twórczością Kazimierza Kutza, pokazując ją na tle jego biografii i osobistych wyborów, zawsze z uwzględnieniem ówczesnych realiów.
Tak samo jest z licznymi przedstawieniami teatralnymi, reżyserowanymi przez Kutza. Dzięki tej biografii inscenizacje – rozproszone w miejscu i w czasie – składają się na ważny rozdział w biografii zawodowej śląskiego reżysera. Bardzo ważnym źródłem cytatów dla tej książki jest publikacja wybitnej krytyk teatralnej Elżbiety Baniewicz o Kazimierzu Kutzu. Na stronach książki pojawiają się jednak także inni wybitni twórcy filmowi i aktorzy, co pozwala czytelnikowi także na spojrzenie wstecz na historię polskiego filmu.
Poznajemy także życie prywatne reżysera. Do legendy przeszła już stanowcza interwencja brata, który ściągnął cokolwiek staczającego się, niespełna trzydziestoletniego Kutza z Warszawy do domu. Zwracają uwagę dwie rzeczy: bliska więź Kazimierza Kutza z matką oraz z dziećmi (miał czwórkę). Był czułym i opiekuńczym ojcem, na pewnym etapie życia wychowywał pierwszego syna samotnie. Wzruszające są ostatnie lata, by nie rzec – miesiące życia Kazimierza Kutza, jego życie „powolutku”, skupione na zakupach, gotowaniu i codziennej krzątaninie.
Biografię uzupełnia spis licznych źródeł oraz syntetyczne kalendarium Kazimierza Kutza, dzięki czemu mamy łatwy i szybki wgląd w wydarzenia z życia reżysera. Całość uzupełniają także liczne ciekawe fotografie dokumentujące jego życie prywatne i zawodowe oraz fotosy z filmów.
W roku 2000 katowicka „Gazeta Wyborcza” głosami swoich czytelników wybrała stu najwybitniejszych Ślązaków i Zagłębiaków XX wieku. Kazimierz Kutz zajął w tym rankingu trzecie miejsce. Chłopak z Szopienic, którego życie zatoczyło szeroki krąg, przez całe życie i wszystkimi siłami tłumaczył kulturową specyfikę Śląska, przekleństwo jego historycznego dziedzictwa starając się zamienić w walor: i dla samego regionu, i dla reszty kraju. Przed filmami Kutza chyba nikomu nie udało się uchwycić fenomenu Śląska. Tamtejszy patriotyzm to nie wielkie słowa bez pokrycia, ale spoglądanie na to, co własne z dystansem (ukształtowanym przez historię), codzienna „robota”, zajmowanie się sprawami nawet przyziemnymi, ale pożytecznymi. „Cały ten Kutz” inspiruje, by na Śląsk i jego kulturę spojrzeć szerzej i bardziej wnikliwie, a przede wszystkim nie dać się zwieść mylącym stereotypom.
koniec
31 marca 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Mała Esensja: Zagadka królowej myszy - recenzja
Marcin Mroziuk

20 IV 2019

W „Zagadce królowej myszy” – podobnie jak w poprzednich tomach „Detektywów z Tajemniczej 5” – młodzi czytelnicy mogą obserwować swoich rówieśników, którzy na własną rękę próbują rozwiązać interesującą zagadkę kryminalną. Warto dodać, że tym razem Marta Guzowska przy okazji przemyca też trochę informacji o Oldze Boznańskiej, gdyż to właśnie jej obraz zostaje skradziony.

więcej »

Zakochani i buntownicy
Joanna Kapica-Curzytek

17 IV 2019

Powieść „mówi” Szekspirem i rozbrzmiewa piosenkami Eda Sheerrana. „Niespodziewanie jasna noc” można uznać za manifest pokoleniowy dwudziestolatków. Młodym ludziom zawsze niełatwo jest pogodzić swoje marzenia z rzeczywistością współczesnego świata.

więcej »

Pani detektyw Delicado
Joanna Kapica-Curzytek

13 IV 2019

Ósmy tom barcelońskiej serii kryminalnej z parą detektywów Petrą Delicado i Ferminem Garzanem przykuwa uwagę ciekawym historycznym kontekstem. Ale akcja „Milczenia krużganków” i finał zwracają się zupełnie w inną stronę.

więcej »

Polecamy

„Osacza nas zewsząd wug!”

Na rubieżach rzeczywistości:

„Osacza nas zewsząd wug!”
— Marcin Knyszyński

Otwórz oczy!
— Marcin Knyszyński

Zapchajdziura
— Marcin Knyszyński

Ten świat to jeden wielki Kant!
— Marcin Knyszyński

„Teraz widzimy jakby w zwierciadle, niejasno” – 1 Kor 13, 12
— Marcin Knyszyński

Świat jako miraż albo ludzie jak bogowie
— Marcin Knyszyński

Prawda Absolutna kontra prawdy subiektywne
— Marcin Knyszyński

Gra w życie
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Zakochani i buntownicy
— Joanna Kapica-Curzytek

Pani detektyw Delicado
— Joanna Kapica-Curzytek

Nieuchronność i wieczność
— Joanna Kapica-Curzytek

Początek nowego trendu?
— Joanna Kapica-Curzytek

Bez tajników
— Joanna Kapica-Curzytek

Uważaj, o czym marzysz
— Joanna Kapica-Curzytek

Syria w XXI wieku
— Joanna Kapica-Curzytek

Smutek spełnionych baśni
— Joanna Kapica-Curzytek

Rozum jak różowe okulary
— Joanna Kapica-Curzytek

Klasyka powraca
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.