Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 lipca 2019
w Esensji w Esensjopedii

‹Fantazmaty. Tom I›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFantazmaty. Tom I
Data wydania16 kwietnia 2018
Wydawca Fantazmaty
CyklFantazmaty
ISBN978-83-66058-00-2
FormatePub
Cena
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz czytniki w
Skąpiec.pl
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Fantastyczne rozmaitości
[„Fantazmaty. Tom I” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Czytelników fantastyki i zarazem posiadaczy czytników, którzy do tej pory nie sięgnęli po dostępną w sieci za darmo antologię „Fantazmaty”, zachęcam do zainteresowania się tą pozycją.

Beatrycze Nowicka

Fantastyczne rozmaitości
[„Fantazmaty. Tom I” - recenzja]

Czytelników fantastyki i zarazem posiadaczy czytników, którzy do tej pory nie sięgnęli po dostępną w sieci za darmo antologię „Fantazmaty”, zachęcam do zainteresowania się tą pozycją.

‹Fantazmaty. Tom I›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFantazmaty. Tom I
Data wydania16 kwietnia 2018
Wydawca Fantazmaty
CyklFantazmaty
ISBN978-83-66058-00-2
FormatePub
Cena
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz czytniki w
Skąpiec.pl
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Ostatnimi laty na polskim rynku trudno zadebiutować opowiadaniami, dlatego rozmaite inicjatywy, stwarzające młodym (i nie tylko) autorom możliwość publikacji, uważam za zjawiska korzystne i warte promowania. Jedną z takich inicjatyw jest darmowa antologia pt. „Fantazmaty”. Zbiorek zawiera opowiadania różnorodne, jeżeli chodzi o tematykę i nastrój. Niektórzy uważają to za wadę, ja powiedziałabym raczej, że dzięki temu rosną szanse, by czytelnik znalazł w antologii coś dla siebie. „Fantazmaty” mieszczą dwadzieścia tekstów, jest więc w czym wybierać.
Jeśli chodzi o wyżej podpisaną, najbardziej do gustu przypadły mi teksty o zabarwieniu humorystycznym. W „Śnieniu” Marcin Rusnak bardzo zgrabnie łączy tematykę superbohaterską (ujętą z ciekawej perspektywy nieobdarzonego żadnymi nadnaturalnymi mocami męża osoby takie zdolności posiadającej) z nader wiarygodnym (choć „przepisanym na fantastykę”) opisem perypetii ojca, który musi przez kilka dni samodzielnie zajmować się małoletnią pociechą. Z opowiadania zapamiętałam także wypowiedzi teściów głównego bohatera. Spodobała mi się zabawna „Drakodoncja stosowana” Kamili Dankowskiej – doceniam przede wszystkim pomysł, płynną narrację oraz interesujące wstawki na temat pracy dentysty.
Jako trzeci wymieniłabym tekst z przeciwnego bieguna – bardzo poważne i poruszające „Pod skórą” Agnieszki Hałas. Bliskie klimatem i tematem do „Olgi i ostów” - kolejna historia o połamanych ludziach, wiarygodna psychologicznie i mieszająca realizm z motywami fantastycznymi. Na uwagę zasługuje także „Zachwyt” Wojciecha Guni, kameralny horror egzystencjalny w stylu retro, z interesującym pomysłem na tajemniczego pisarza. Przy tym bardzo dobrze i ciekawie zrealizowany, jeśli chodzi o formę. Zachęcam też do lektury „Pana Kukiełki” Dawida Kaina – przejmująco napisanego tekstu o żałobie (choć przyznam, że nie zrozumiałam zakończenia).
Kilka opowiadań miało interesujące pomysły, jednak zabrakło mi spójności. „Trupy” Pawła Majki miały chyba poruszać przede wszystkim emocje – i to czynią, ale w głowie tłucze się myśl, że skoro goście z przyszłości za pomocą superzaawansowanej technologii mogli przenikać przez ściany, to czemu nie zaczynali spadać do wnętrza Ziemi? Postapokaliptyczne opowiadanie Alicji Tempłowicz „I moją głowę też” porusza historią bohaterki, lecz znowu – czy w obliczu plagi, która dotknęła świat, ludzie nie powinni raczej rozproszyć się najbardziej jak to możliwe? Nie rozumiem też, jak bohaterce miałoby udać się zataić swój plan, ani dlaczego jego sukces miałby cokolwiek zmienić. W „Na obraz i podobieństwo” Krzysztofa Rewiuka spodobał mi się pomysł na narodziny mitologii, ale już otoczka zupełnie mnie nie przekonała. Tak duży i kosztowny projekt naukowy, nawet jeśli całkowicie pominąć kwestie etyczne, nie miałby prawa zostać przeprowadzony w taki sposób. Jedynie trójka naukowców? Brak wyraźnie zaznaczonych celów badawczych? Dlaczego niby jeden z badaczy miałby sobie trzymać w laboratorium szalkę z hodowlą komórek linii HeLa? Lubię styl Istvana Vizvarego, więc „Rzeczy, które robisz w Łodzi, będąc martwym” czytało mi się przyjemnie. Znowu jednak pewne rzeczy zazgrzytały – pomijając problemy z paradoksami czasowymi, główne pytanie, jakie się nasuwa, brzmi: jeśli duchy mogły tak łatwo zabijać żywych ludzi, to dlaczego w świecie opowiadania nie dochodziło do masowych morderstw – począwszy od prywatnych aktów zemsty, po czyny wynikające ze świadomości całkowitej bezkarności?
Zapamiętałam króciutki tekst pt. „Gang higiena” Kazimierza Kyrcza i Michała Walczaka stanowiące rozbudowaną grę słowną. Z utworów, które uważam za przyzwoite, choć niewyróżniające się, wymienię napisane w klimatach słowiańskiego fantasy „Babie lato” Piotra Borlika, „Dwie głowy węża” Magdaleny Kucenty oraz „Księgę Daat” Anny Szumacher. Dwa ostatnie to również fantasy – w przypadku „Księgi…” łotrzykowskie i nieco humorystyczne, podczas gdy akcja „Dwóch głów…” toczy się w świecie przywodzącym na myśl sfeminizowaną wersję starożytnego Egiptu, a na plan pierwszy wysuwa się pałacowa intryga. Obydwa wydały mi się bardziej zapowiedzią większej całości, niż skończonymi opowieściami. Uśmiechnęłam się nieraz nad lekturą „Wiecznego życia” Tomasza Przyłuckiego, opowiadającego o pewnej ekscentrycznej staruszce marzącej o przyzwoitym wiecznym odpoczynku. Pozostałe sześć opowiadań rozmyło się w mojej pamięci niedługo po lekturze.
Przyznam, że „Geniuszy fantastyki” (antologię, za której powstanie odpowiada część osób pracujących nad „Fantazmatami") uważam za lepszą. Niemniej i w „Fantazmatach” można znaleźć kilka wartych uwagi opowiadań, a że zbiorek jest darmowy, czytelnik nic nie traci, próbując.
koniec
1 maja 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Duch miejsca
Joanna Kapica-Curzytek

23 VII 2019

„Córka zegarmistrza” powieść z duchami i tajemnicami w tle, tak angielska w klimacie, nawiązuje do najlepszych tradycji prozy brytyjskiej. I tu zaskoczenie: jej autorka, Kate Morton, wywodzi się z Australii.

więcej »

Śpioch w Warszawie
Marcin Mroziuk

22 VII 2019

W „Dzikiej” możemy z zainteresowaniem obserwować, jak grupka harcerzy z Saskiej Kępy próbuje rozwikłać kolejną już zagadkę kryminalną. W tym przypadku zaletą jest nie tylko atrakcyjna fabuła, ale również sposób, w jaki Małgorzata Karolina Piekarska ukazuje rasistowskie zachowania zarówno wśród młodzieży, jak i u dorosłych.

więcej »

Święto zmarłych na ckliwie
Jarosław Loretz

21 VII 2019

W teorii „Halloween: Cukierek albo psikus” to antologia jedenastu opowiadań grozy, oplecionych tematycznie wokół Halloween. W praktyce – i owszem, jest to antologia jedenastu opowiadań. I tyle. Bo tak grozy, jak i Halloween, jest tam tyle, co kot napłakał.

więcej »

Polecamy

„Normalni” szaleńcy

Na rubieżach rzeczywistości:

„Normalni” szaleńcy
— Marcin Knyszyński

Dwadzieścia sroczych ogonów
— Marcin Knyszyński

Kto tu jest chory?
— Marcin Knyszyński

„Osacza nas zewsząd wug!”
— Marcin Knyszyński

Otwórz oczy!
— Marcin Knyszyński

Zapchajdziura
— Marcin Knyszyński

Ten świat to jeden wielki Kant!
— Marcin Knyszyński

„Teraz widzimy jakby w zwierciadle, niejasno” – 1 Kor 13, 12
— Marcin Knyszyński

Świat jako miraż albo ludzie jak bogowie
— Marcin Knyszyński

Prawda Absolutna kontra prawdy subiektywne
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Całkiem zacny zestaw
— Beatrycze Nowicka

Trzynastu twórców
— Beatrycze Nowicka

Lamy, lisy, obcy i latające okręty
— Beatrycze Nowicka

Zatrzymać koło
— Beatrycze Nowicka

Powrót do Belorii
— Beatrycze Nowicka

Wracać wciąż do domu
— Beatrycze Nowicka

Smoki wiecznie żywe
— Beatrycze Nowicka

Sernik bez rodzynek
— Beatrycze Nowicka

Zeszłoroczne zbiory
— Beatrycze Nowicka

Krok wstecz
— Beatrycze Nowicka

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.