Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 lipca 2019
w Esensji w Esensjopedii

Marcin Napiórkowski
‹Kod kapitalizmu›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKod kapitalizmu
Data wydania22 lutego 2019
Autor
Wydawca Wydawnictwo Krytyki Politycznej
ISBN978-83-66232-06-8
Format424s. 145×205mm
Cena39,90
Gatuneknon-fiction, podręcznik / popularnonaukowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Kup wSelkar.pl: 33,47 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Zupa szrekowa smakuje lepiej
[Marcin Napiórkowski „Kod kapitalizmu” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Naszym światem rządzą rzeczy nieważkie i niematerialne: marka i logo. To klucz do wielkich pieniędzy i władzy. „Kod kapitalizmu” analizuje mechanizmy ekonomiczne, społeczne i kulturowe z tym związane.

Joanna Kapica-Curzytek

Zupa szrekowa smakuje lepiej
[Marcin Napiórkowski „Kod kapitalizmu” - recenzja]

Naszym światem rządzą rzeczy nieważkie i niematerialne: marka i logo. To klucz do wielkich pieniędzy i władzy. „Kod kapitalizmu” analizuje mechanizmy ekonomiczne, społeczne i kulturowe z tym związane.

Marcin Napiórkowski
‹Kod kapitalizmu›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKod kapitalizmu
Data wydania22 lutego 2019
Autor
Wydawca Wydawnictwo Krytyki Politycznej
ISBN978-83-66232-06-8
Format424s. 145×205mm
Cena39,90
Gatuneknon-fiction, podręcznik / popularnonaukowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Kup wSelkar.pl: 33,47 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Żyjemy w czasie przejścia od cywilizacji opartej na towarze do cywilizacji opartej na korporacji. To ma swoje konsekwencje. Dzisiaj najważniejszym i przynoszącym największe zyski towarem są nie surowce naturalne, inwestycja w grunty, fabrykę czy inne rzeczy materialne, ale korporacja: jej wizerunek, logo, marka i możliwości, jakie niesie ze sobą franczyzowanie (odpłatne użyczanie znaku towarowego). Jest to możliwe dlatego, że specyfiką korporacji jest rozdzielenie własności i zarządzania.
Postprzemysłowa gospodarka oparta na wiedzy to jednocześnie „nieważka” lub „umarkowiona” gospodarka, w której dominują znaki. Marcin Napiórkowski - jako semiotyk kultury – przytacza wiele znanych nam przykładów takich znaków, znakomicie odczytuje ich kod i analizuje mechanizmy przechodzenia ze świata rzeczy to świata marek. Marka, logo – tworzące tzw. „wartość dodaną” - to dzisiaj potężne narzędzie wpływu,kształtujące świadomość ludzi, ich wybory, system wartości, a nawet samoocenę (zwłaszcza dotyczącą wyglądu). To budzi emocje i tworzy społeczne wyobrażenia składające się na współczesną kapitalistyczną mitologię. Jej przejawem jest np. tworzenie się budującej tożsamość tzw. marki narodowej. Rozdział pt. "Powstanie warszawskie jako franczyza” jest świetną ilustracją tej tezy i daje nam wiele do myślenia.
Trudno dziś wytyczyć wyraźne linie między światem wyobrażonym (wirtualnym) i rzeczywistym. Tak samo jak mało czytelne staje się oddzielenie reklamy od informacji. Ten reklamowy „matrix” tworzą jednak ludzie. I tu jeszcze bardziej nieuchwytne są granice między osobą pokazującą się „prywatnie” a osobą-marką, celebrytą, której postrzeganie zawsze związane jest z jakimś (komercyjnym) komunikatem: by przytoczyć Cristiano Ronaldo czy (obecnie, niestety, antycelebrytę) – Lance Armstronga.
Świetny jest rozdział pt. „Kraina nieudanych zabawek”, poświęcony – ogólne rzecz biorąc – podróbkom znanych wizerunków czy znaków towarowych, tych mniej i bardziej udanych. W tym miejscu podpowiadam jeszcze autorowi do przeanalizowania w przyszłości idealnie pasującą tu historię z polskiego podwórka, a mianowicie historię bodaj najbardziej spektakularnej u nas kariery „podróbki” znanego wizerunku. Chodzi o „Myszkę” (do złudzenia przypominającą Disneyowską Myszkę Miki), która od lat 60. XX wieku widnieje na logo klubu sportowego Falubaz z Zielonej Góry (klub jest najbardziej znany z sukcesów w żużlu). „Myszka” przeszła wiele etapów transformacji ustrojowej. Obecnie, jak na tak mocno „umarkowione” czasy przystało, jest dużo ważniejszym od kolorów (żółtego i zielonego) elementem komunikacji wizualnej Falubazu, bo na tle innych klubów od razu się wyróżnia. Co dla mnie najciekawsze, o roszczeniach ze strony Disneya jakoś nie słychać.
Marcin Napiórkowski interesująco i przystępnie tłumaczy nam, jakie mechanizmy rządzą budowaniem przekonania, że „zupa szrekowa” będzie smakować dzieciom bardziej niż identyczna, ale przyziemnie nazywająca się – jarzynowa. Że koszulka z logo np. Star Wars sprzeda się szybciej niż koszulka bez żadnego znaku. Że swoich wyborów i określania preferencji dokonujemy na podstawie sympatii do (rzeczywistych lub fikcyjnych, np. kreskówkowych) idoli. Najprościej rzecz ujmując, logo to nie coś, co się sprzedaje, ale coś, co sprzedaje.
Przykładu na to, że „logo sprzedaje” dostarcza nawet sama książka! W podtytule pojawia się nazwisko Leo Messiego („Kod kapitalizmu. Jak Gwiezdne wojny, Coca-Cola i Leo Messi kierują twoim życiem”). Tymczasem w treści książki jego postać przemyka prawie niezauważalnie – fanom argentyńskiego sportowca podpowiem, że zdecydowanie nie jest on tutaj tytułowym bohaterem. Rozumiem jednak, dlaczego Messi został w tytule wymieniony: analiza jego komercyjnego wizerunku ujawnia jeszcze jeden niebezpieczny mechanizm, jakim jest niekonsekwencja i niejednoznaczność przekazu.
Kultura korporacyjna, w której żyjemy, jest kulturą marek, logotypów. Tworzą one otaczające nas specyficzne wirtualno-realne uniwersum. Marcin Napiórkowski jest w nim świetnym przewodnikiem. Dzieli się z nami szeroką wiedzą związaną z (nieuchronną?) obecnością tych znaków w otaczającym nas świecie i wskazuje, jak pod wpływem ich obecności zmienia się nasza rzeczywistość oraz my sami. Dzięki autorowi dostrzeżemy mechanizmy oraz liczne konsekwencje tych zmian: ekonomiczne, ale też i społeczne, polityczne oraz kulturowe.
koniec
27 maja 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Mała Esensja: Najtrudniejszy punkt dnia
Joanna Kapica-Curzytek

20 VII 2019

Jak sprawić, żeby dziecko szybko zasnęło bez marudzenia i denerwowania dorosłych? To odwieczny problem wszystkich rodziców. Sami przeważnie padają na nos ze zmęczenia po całym dniu, a ich pociecha dalej chce się bawić i bawić…

więcej »

Obcy z głębin
Anna Nieznaj

19 VII 2019

W zwięzłym, precyzyjnie prowadzonym wywodzie autor wyjaśnia: czym jest ewolucja, czym świadomość i czym ewolucja układów nerwowych, a co za tym idzie: umysłu. Ilustruje to pięknymi opisami własnych podwodnych spotkań z głowonogami.

więcej »

Tytuł nie jest przesadą!
Joanna Kapica-Curzytek

18 VII 2019

Historia o parze różowych maluchów, które zostają ulubieńcami rodziny, jest tylko częściowo przewidywalna. „Zaskakujący geniusz świń” to opis niełatwych i zabawnych zmagań z nimi, ale też naukowy obraz inteligencji i potencjału tych zwierząt.

więcej »

Polecamy

„Normalni” szaleńcy

Na rubieżach rzeczywistości:

„Normalni” szaleńcy
— Marcin Knyszyński

Dwadzieścia sroczych ogonów
— Marcin Knyszyński

Kto tu jest chory?
— Marcin Knyszyński

„Osacza nas zewsząd wug!”
— Marcin Knyszyński

Otwórz oczy!
— Marcin Knyszyński

Zapchajdziura
— Marcin Knyszyński

Ten świat to jeden wielki Kant!
— Marcin Knyszyński

„Teraz widzimy jakby w zwierciadle, niejasno” – 1 Kor 13, 12
— Marcin Knyszyński

Świat jako miraż albo ludzie jak bogowie
— Marcin Knyszyński

Prawda Absolutna kontra prawdy subiektywne
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Tytuł nie jest przesadą!
— Joanna Kapica-Curzytek

Śląsk – przedmiot sporu
— Joanna Kapica-Curzytek

Czegoś takiego jeszcze nie jedliśmy
— Joanna Kapica-Curzytek

Pani Zofia na straży porządku publicznego
— Joanna Kapica-Curzytek

Dramat szekspirowskiego formatu
— Joanna Kapica-Curzytek

O budowaniu nastoletniej tożsamości
— Joanna Kapica-Curzytek

Lekarz też człowiek
— Joanna Kapica-Curzytek

Wielkie lustro
— Joanna Kapica-Curzytek

W pogoni za ideałem
— Joanna Kapica-Curzytek

Uczyniwszy na wieki wybór
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.