Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 września 2019
w Esensji w Esensjopedii

‹Fenix Antologia 5/2019›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFenix Antologia
RedaktorAleksandra Janusz
Numer5/2019
Data wydania29 stycznia 2019
ISSN2545147-2
Cena22,—

Niewrogie przejęcie
[„Fenix Antologia 5/2019” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Fenixa” to wydanie specjalne magazynu „Fenix Antologia”. Chwilowa zmiana tytułu podkreśla prawie wyłącznie kobiecy skład tymczasowej ekipy redakcyjnej – jedynym wyjątkiem, dla zachowania parytetu, jest Marek Oramus z jego stałą rubryką. Prace przebiegały entuzjastycznie i to się czuje: jest to kawał dobrej literackiej roboty.

Anna Nieznaj

Niewrogie przejęcie
[„Fenix Antologia 5/2019” - recenzja]

„Fenixa” to wydanie specjalne magazynu „Fenix Antologia”. Chwilowa zmiana tytułu podkreśla prawie wyłącznie kobiecy skład tymczasowej ekipy redakcyjnej – jedynym wyjątkiem, dla zachowania parytetu, jest Marek Oramus z jego stałą rubryką. Prace przebiegały entuzjastycznie i to się czuje: jest to kawał dobrej literackiej roboty.

‹Fenix Antologia 5/2019›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFenix Antologia
RedaktorAleksandra Janusz
Numer5/2019
Data wydania29 stycznia 2019
ISSN2545147-2
Cena22,—
Redaktorką naczelną „Fenixy” została – na ten jeden numer – Aleksandra Janusz, a jej opowiadanie „Mrówki w Złotych Tarasach” z mojego punktu widzenia rozbiło bank. Jest w tym głęboka niesprawiedliwość w stosunku do pozostałych tekstów, które można w tym wydaniu magazynu przeczytać, bo są one naprawdę ciekawe i jeżeli nie wszystkie, to co najmniej część z nich, zapadnie mi w pamięć. Jednak dla mnie „Fenixa” będzie przede wszystkim miejscem, gdzie swoją premierę miały „Mrówki”.
W czym rzecz? Zasadniczo w klimatycznej postapokalipsie, w warstwie fabuły: dzień jak co dzień wiedźminki polującej na zbuntowane automaty bojowe. W Warszawie. Jak można wywnioskować z tytułu – w Złorasach, które po tym opowiadaniu już nigdy nie będą dla mnie takie same. Sama historia jest dziarska i energiczna, z masą błyskotliwych podsumowań.
Gorzej, że obraz, jaki wyłania się z tych inteligentnych smaczków, mrozi krew w żyłach. To spojrzenie z zewnątrz na naszą, dla bohaterów już historyczną, cywilizację nadmiaru. To, co przeraża, to nie jakieś drastyczności samego opowiadania. Nie, tekst pozostaje przygodowy. Nieprzyjemnym dreszczem powraca w wielokrotnym wspomnieniu po lekturze sama myśl, jak absurdalny jest nasz obecny stan, tu na bogatej północy. Jak kompletnie nie przystaje do żadnego innego etapu w historii ludzi i jak bardzo jesteśmy zależni od dóbr oraz infrastruktury, której tak niedawno nie było, a niewiele brakuje, by już niedługo nie było jej znowu. Po lekturze „Mrówek” idzie się po mieście i nagle widzi to wszystko: i absurd nadmiaru, i kruchość dobrobytu.
„Mrówki w Złotych Tarasach” to świetne opowiadanie, literacko i koncepcyjnie, którego wartość opiera się przede wszystkim na złożonym światotworzeniu, ukrytym dyskretnie pod świętą zasadą literacką „show, don’t tell” i wymagającym współpracy czytelnika przy dekodowaniu niektórych sensów.
W „Fenixie” mamy ponadto pięć innych opowiadań polskich i dwa zagraniczne.
„Nieprzezroczyści” Marty Magdaleny Lasik to historia oparta na interesującym eksperymencie myślowym: świat, w którym ludzie posiedli naukową pewność, że za grzechy płaci się cierpieniem w momencie śmierci. Budują więc skomplikowany system społeczny oparty na pozornym umywaniu rąk od odpowiedzialności, przerzucaniu jej – głównie na ludzi pozostających niżej w hierarchii. Co oczywiście stanowi całkowitą ułudę, bo odpowiedzialność jest przecież ściśle powiązana z władzą.
„A kiedy przyjdzie do ciebie Pan” Katarzyny Rogińskiej to z pozoru fantasy – tylko, że niekoniecznie. Główny zamysł przywiódł mi na myśl opowiadanie Jakuba Nowaka „Amnezjak”, choć sama historia i sposób jej opisania jest w zupełnie innej tonacji: klasycznej fantasy o dziewczynie z nadmorskiej wioski; dziewczynie, którą nawiedził bóg.
„Schronisko” Agnieszki Hałas to krótki tekst z delikatnym mistycznym cieniem. „Papierowe wyspy” Ewy Białołęckiej – humoreska o superbohaterach.
„Dziesięciu ludzi, dziesięć kolorów” Magdaleny Kucenty ma niezły pomysł na bliską przyszłość, z technologicznym manipulowaniem ludzkim umysłem i emocjami, zrealizowany jednak w zbyt poetycki sposób. Plus za chiński system reputacyjny punktujący styl życia obywateli. Powiało niepokojąco światem rzeczywistym.
Oba opowiadania zagraniczne, choć zupełnie odmienne, łączy pewien rodzaj ciepła. „Cisza pod podłogą” Darii Zarubiny jest kameralnie obyczajowa, wydarzenia toczą się wokół rodzinnego konfliktu o podział domu z ogrodem. Gdy dorośli z nieadekwatną furią kłócą się o to, kto rok temu wyzbierał truskawki, cierpią dzieci – i domowik.
„Srebrna Dama i facet po czterdziestce” została napisana przez Megan Lindholm (Robin Hobb) na czterdzieste urodziny męża i była nominowana do Nebuli w 1989 roku. Rozwija typowy motyw pisania, braku pieniędzy, braku weny, zbuntowanej muzy i wynikających stąd dziwnych przypadków, lecz w zaskakująco wdzięczny sposób.
Dział publicystyczny broni się równie mocno jak proza. Najbardziej przypadły mi do gustu teksty Aleksandry Klęczar tym, że w Rzymie wszystko było pełne bogów, oraz – ponownie – Marty Magdaleny Lasik o post-atomowych placach zabaw czyli realnym kontekście stalkerskich opowieści. Ponadto można przeczytać u Anny Łagan o Octavii Butler, u Zuzanny Śliwy o damach Camelotu i w stałej rubryce Marka Oramusa o cyklu „Teatr węży” Agnieszki Hałas. Jest też felieton Pauliny Braiter, lecz wyznam ze wstydem, że choć jest potoczyście napisany, to sens jego tak jakby mi umyka.
Dla podsumowania dodam, że w tej niespodziewanej pracy zbiorowej działały też tłumaczki, redaktorki, korektorki, ilustratorki, a przepiękną ilustrację okładkową wykonała Milena Młynarska, wcześniej autorka między innymi równie udanych okładek do cyklu „Kroniki rozdartego świata” Aleksandry Janusz.
Stąd też mój tytuł o – zdecydowanie – niewrogim przejęciu „Fenixa/y” przez energiczny tymczasowy zespół. Początkowo chciałam umieścić w tytule swoje ukochane „Mrówki w Złotych Tarasach”, jednak byłoby to krzywdzące dla pozostałych opowiadań. Tak więc tylko pozwalam sobie przywołać je ponownie na zakończenie, z jakże dyskretną sugestią, że za rok też będziemy mieli nominacje Zajdlowe.
koniec
19 czerwca 2019

Komentarze

19 VI 2019   23:30:00

Opowiadania ok,ale ten felieton Oramusa to jakaś pomyłka....

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Krótko o książkach: Oczami cudzoziemców
Miłosz Cybowski

17 IX 2019

Tytuł książki Julii Boyd ma przykuwać uwagę i intrygować. Mniejsza już o to, że nie do końca odpowiada treści. „Wakacje w Trzeciej Rzeszy” nie dotyczą bowiem ani tylko wakacyjnych wizyt, ani samej III Rzeszy.

więcej »

Nietrwałe wizje
Beatrycze Nowicka

16 IX 2019

„Rubież”, czyli drugi tom cyklu Marcina Guzka o Szarych Płaszczach, dość zgrabnie kontynuuje historię bohaterów. Bez nadmiernych rozczarowań, ale i bez zaskoczeń.

więcej »

Klasyka gryziona po kostkach
Jarosław Loretz

15 IX 2019

„Miła dziewczyna”, gromadząca kilkanaście opowiadań Fritza Leibera, miała być ucztą dla czytelnika spragnionego starszej, amerykańskiej science fiction. Niestety, zaproponowane dania są trudne do przełknięcia i grozi po nich solidna niestrawność.

więcej »

Polecamy

Nowe rozdanie

Na rubieżach rzeczywistości:

Nowe rozdanie
— Marcin Knyszyński

Prawdziwe kłamstwa
— Marcin Knyszyński

„Normalni” szaleńcy
— Marcin Knyszyński

Dwadzieścia sroczych ogonów
— Marcin Knyszyński

Kto tu jest chory?
— Marcin Knyszyński

„Osacza nas zewsząd wug!”
— Marcin Knyszyński

Otwórz oczy!
— Marcin Knyszyński

Zapchajdziura
— Marcin Knyszyński

Ten świat to jeden wielki Kant!
— Marcin Knyszyński

„Teraz widzimy jakby w zwierciadle, niejasno” – 1 Kor 13, 12
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Obcy z głębin
— Anna Nieznaj

Prywatne dramaty
— Anna Nieznaj

W niewoli bóstwa i jego skrzydlatych
— Anna Nieznaj

Absolutnie uroczy dżentelmen
— Anna Nieznaj

Groza na rajskich wyspach
— Anna Nieznaj

Wespół w zespół – spojrzenie zza kulis
— Anna Nieznaj

Rewolucja!
— Anna Nieznaj

Wiedźmie kłamstwa
— Anna Nieznaj

Żarty żartami, a Breslau płonie
— Anna Nieznaj

Kiedy oślepią cię czarne światła
— Anna Nieznaj

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.