Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 czerwca 2023
w Esensji w Esensjopedii

Stanisław Lem, Tomasz Fiałkowski
‹Świat na krawędzi. Ze Stanisławem Lemem rozmawia Tomasz Fiałkowski›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułŚwiat na krawędzi. Ze Stanisławem Lemem rozmawia Tomasz Fiałkowski
Data wydaniapaździernik 2000
Autorzy
Wydawca Wydawnictwo Literackie
ISBN83-08-02940-X
Format274s.
Cena35,—
Gatuneknon‑fiction
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Dialogi
[Stanisław Lem, Tomasz Fiałkowski „Świat na krawędzi. Ze Stanisławem Lemem rozmawia Tomasz Fiałkowski” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Kiedy dla Framzety recenzowałem Okamgnienie, poprzednią książkę Lema, napisałem, że znajomość z jego pisarstwem trzeba zacząć od innej książki. "Świat na krawędzi" jest tu niezłym kandydatem, dość szczegółowo prezentując, czym dla fantastyki i filozofii jest Lem.

Janusz A. Urbanowicz

Dialogi
[Stanisław Lem, Tomasz Fiałkowski „Świat na krawędzi. Ze Stanisławem Lemem rozmawia Tomasz Fiałkowski” - recenzja]

Kiedy dla Framzety recenzowałem Okamgnienie, poprzednią książkę Lema, napisałem, że znajomość z jego pisarstwem trzeba zacząć od innej książki. "Świat na krawędzi" jest tu niezłym kandydatem, dość szczegółowo prezentując, czym dla fantastyki i filozofii jest Lem.

Stanisław Lem, Tomasz Fiałkowski
‹Świat na krawędzi. Ze Stanisławem Lemem rozmawia Tomasz Fiałkowski›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułŚwiat na krawędzi. Ze Stanisławem Lemem rozmawia Tomasz Fiałkowski
Data wydaniapaździernik 2000
Autorzy
Wydawca Wydawnictwo Literackie
ISBN83-08-02940-X
Format274s.
Cena35,—
Gatuneknon‑fiction
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Stanisław Lem jako pisarz fantastyki zamilkł już dawno, ale co jakiś czas ukazują się jego książki publicystyczne, głównie zbiory prasowych felietonów. "Świat na krawędzi" jest książką innego rodzaju. W szesnastu rozmowach z Tomaszem Fiałkowskim, Lem opowiada o swoim życiu - dzieciństwie we Lwowie, okupacji, powojennym przyjeździe do Krakowa, kontaktach z naukowcami i pobycie na Zachodzie podczas stanu wojennego - i przemyśleniach. Pisarz mówi o swoim zadziwieniu i zasmuceniu skłonnością ludzi do zbrodni i zła; o przyczynach rozpadu Związku Radzieckiego, o powstawaniu nowych technologii - od literackiej wizji do wdrożenia przemysłowego; o porażkach futurologii wreszcie.
Sporo miejsca poświęca Lem niebezpieczeństwom wynikającym z wnikania nauki i biznesu w dziedziny wiedzy, w których trudno o jednoznaczne moralnie działania - chodzi o wyniki badań embriologicznych człowieka i ich patentowanie jako własności intelektualnej. Drugim przewijającym się przez większą część książki tematem jest obiecywane przez biologię molekularną pokonanie barier biologicznych ograniczających życie człowieka, pokonanie procesu starzenia się.
Przez wszystkie rozmowy przewija się sceptycyzm, Lem nie wierzy w znaczącą poprawę losu ludzkiego, w postęp rozumiany jako polepszanie się kondycji ludzkiej dzięki rozwojowi cywilizacyjnemu.
Poprzez zapisane w książce rozmowy lepiej można poznać człowieka który stworzył Pirxa i Golema XIV (właściwie dopiero podczas lektury "Świata na krawędzi" zdałem sobie sprawę, że niektóre sceny z pozornie stricte fantastycznego "Edenu" są reminiscencjami okupacyjnych przeżyć pisarza). Lem opowiada jak powstał pomysł "Golema", jak spisał pierwszy filozoficzny dialog.
Sporo miejsca poświęcone jest "Summie Technologiae". Ale mowa jest też o naszej polskiej codzienności, o ustawie o zakazie pornografii, o poglądach pisarza na polską politykę, na popularyzację nauki. Widzimy Lema jako człowieka, którego, jak sam mówi, życiem wewnętrznym są gwiazdy i czarne dziury, ale żyjącego w naszej rzeczywistości i oceniającego współczesny świat całą mocą swojego umysłu. Przy czym są to oceny bardzo wyważone.
Kiedy dla Framzety recenzowałem Okamgnienie, poprzednią książkę Lema, napisałem, że znajomość z jego pisarstwem trzeba zacząć od innej książki. "Świat na krawędzi" jest tu niezłym kandydatem, dość szczegółowo prezentując, czym dla fantastyki i filozofii jest Lem.
koniec
1 października 2000

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

PRL w kryminale: Szpital grozy
Sebastian Chosiński

2 VI 2023

Błędy lekarskie są przykrą codziennością. Zwłaszcza w pracy chirurga, która jest szczególnie odpowiedzialna i stresogenna. Czasami pacjent umiera na stole operacyjnym, niekiedy już po zabiegu. Takie właśnie wydarzenie jest punktem wyjścia „Szklanki czystej wody” – kolejnej „powieści milicyjnej” Jerzego Edigeya, w której jedną z głównych ról odgrywa major Janusz Kaczanowski, oficer Komendy Stołecznej MO.

więcej »

Krótko o książkach: Fasada
Joanna Kapica-Curzytek

1 VI 2023

„Tajemnice Fleat House” to powieść kryminalna, pełna nieoczekiwanych zwrotów akcji i tajemnic. Te największe dotyczą przeszłości i zawikłanych ludzkich losów.

więcej »

Prawdziwa przyjaźń zawsze zwycięża
Marcin Mroziuk

30 V 2023

Dla nastolatków prawdziwą tragedią może być zdarzenie, które dorośli ledwo zauważają. Z taką sytuacją mamy też do czynienia w „Sekretach Humli Hansson”, gdzie Kristina Sigunsdotter z poczuciem humoru ukazuje, jak tytułowa bohaterka radzi sobie z pierwszym poważnym kryzysem życiowym, który jest następstwem jej dwutygodniowej nieobecności w szkole.

więcej »

Polecamy

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”

Stare wspaniałe światy:

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

„W zeszłym roku nie miałem wakacji”
— Joanna Kapica-Curzytek

Esensja czyta: Wrzesień 2013
— Miłosz Cybowski, Jacek Jaciubek, Alicja Kuciel, Paweł Micnas, Beatrycze Nowicka

Panie Stanisławie, Mrogi Drożku!
— Marcin T.P. Łuczyński

Esensja czyta: Kwiecień-czerwiec 2010
— Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Joanna Słupek, Konrad Wągrowski

Przeczytaj to jeszcze raz: Social-fiction
— Daniel Markiewicz

Tegoż autora

Ramota
— Janusz A. Urbanowicz

Loser fiction
— Janusz A. Urbanowicz

Kryminał czarny jak węgiel
— Eryk Remiezowicz, Janusz A. Urbanowicz

Postludzkość w świętym gaju
— Janusz A. Urbanowicz

Nie ma wody na pustyni
— Janusz A. Urbanowicz

O jedną planetę za daleko
— Janusz A. Urbanowicz

Inna wojna
— Janusz A. Urbanowicz

Si vi pacem, para bellum
— Janusz A. Urbanowicz

Dwie połowy Dukaja
— Wojciech Gołąbowski, Eryk Remiezowicz, Janusz A. Urbanowicz

Zabić powieść
— Janusz A. Urbanowicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.