Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 stycznia 2020
w Esensji w Esensjopedii

Daniel Keyes
‹Kwiaty dla Algernona›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKwiaty dla Algernona
Tytuł oryginalnyFlowers for Algernon
Data wydania23 kwietnia 2019
Autor
PrzekładKrzysztof Sokołowski
Wydawca Rebis
SeriaWehikuł Czasu
ISBN978-83-8062-222-7
Format288s. 135×215mm; oprawa twarda
Cena39,90
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Krótko o książkach: Cena mądrości
[Daniel Keyes „Kwiaty dla Algernona” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Czy lepiej być mniej inteligentnym, ale mieć przyjaciół, czy raczej cieszyć się inteligencją i mądrością za cenę odrzucenia? To tylko jedno z wielu pytań, jakie stawia Daniel Keyes w najnowszym polskim wydaniu „Kwiatów dla Algernona”.

Miłosz Cybowski

Krótko o książkach: Cena mądrości
[Daniel Keyes „Kwiaty dla Algernona” - recenzja]

Czy lepiej być mniej inteligentnym, ale mieć przyjaciół, czy raczej cieszyć się inteligencją i mądrością za cenę odrzucenia? To tylko jedno z wielu pytań, jakie stawia Daniel Keyes w najnowszym polskim wydaniu „Kwiatów dla Algernona”.

Daniel Keyes
‹Kwiaty dla Algernona›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKwiaty dla Algernona
Tytuł oryginalnyFlowers for Algernon
Data wydania23 kwietnia 2019
Autor
PrzekładKrzysztof Sokołowski
Wydawca Rebis
SeriaWehikuł Czasu
ISBN978-83-8062-222-7
Format288s. 135×215mm; oprawa twarda
Cena39,90
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Choć na początku było opowiadanie pod tym samym tytułem, w przeciwieństwie do „Alei potępienia” Zelaznego przerobienie go na pełnoprawną powieść nie okazało się złym pomysłem. Oczywiście trafiają się tutaj dłużyzny, ale forma powieści pozwoliła Keyesowi bardzo dobrze przedstawić stopniową ewolucję głównego bohatera. Charlie Gordon, niezbyt bystry facet o ilorazie inteligencji równym 68, ma wielkie serce i dużo chęci do nauki. Zostaje on poddany operacji, która ma na celu podnieść jego IQ. I wszystko wskazuje na to, że eksperyment (podobnie jak wcześniejszy, przeprowadzony na myszy imieniem Algernon) zakończył się sukcesem. Z dnia na dzień Charlie staje się bystrzejszy, mądrzejszy i zaczyna rozumieć coraz więcej na temat otaczającego go świata.
Na szczęście Keyes uniknął uczynienia ze swojej książki prostego moralitetu i opowieści o spóźnionym dorastaniu, którą możemy obserwować z perspektywy głównego bohatera i zarazem narratora. Mimo początkowych nadziei oraz późniejszych przemian jest to powieść zaskakująco pesymistyczna w swojej wymowie. Charlie, niegdyś lubiany przez wszystkich, wraz ze wzrostem inteligencji zaczyna dostrzegać coraz więcej. Uświadamia sobie również, że sympatia, jaką go darzyli inni, wynikała z poczucia wyższości. Jak gdyby tego było mało, zaczyna on podważać autorytet nawet naukowców, którzy przeprowadzili na nim eksperyment. Staje również przed wieloma wyborami moralnymi, z którymi nie jest w stanie sobie w żaden sposób poradzić.
W świetle finału trudno się dziwić, że Keyes miał problemy z opublikowaniem swojej książki. Nie ma tutaj happy endu, nie ma nadziei na przyszłość. Jest za to cały szereg trudnych pytań o człowieczeństwo, wartość mądrości i inteligencji oraz miejsce na świecie dla ludzi takich jak Charlie.
koniec
15 stycznia 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Cudzego nie znacie: Raz lepiej, raz gorzej
Miłosz Cybowski

17 I 2020

Pomiędzy „Drahenfelsem” a „Silver Nails” Jack Yeovil stworzył dwie inne książki osadzone w świecie Warhammera. Pierwsza z nich to powieść kryminalna „Beasts in Velvet” (przetłumaczona dość niefortunnie na „Bestię w aksamicie”), druga – zbiór trzech nowel „Genevieve Undead” (wydaną u nas pod bardziej wiernym tytułem „Wieczna Genevieve”).

więcej »

PRL w kryminale: Esesman w Litzmannstadt Ghetto
Sebastian Chosiński

16 I 2020

Kojarzony jest głównie z beletrystyką przeznaczoną dla młodzieży i dzieci. W końcu to legendarny cykl powieści o Panu Samochodziku przyniósł mu sławę i uznanie. Do tego stopnia, że dzisiaj często zapominamy, iż Zbigniew Nienacki pisał również książki dla dorosłych. W tym dwie takie, które możemy zaklasyfikować jako kryminały. Obie powstały w pierwszej połowie lat 60. XX wieku. Pierwsza z nich to – chronologicznie – „Laseczka i tajemnica”.

więcej »

Gangsterzy na ulicach Paryża
Sebastian Chosiński

14 I 2020

To nie jest wcale prosta sprawa: napisać siedemdziesiąt pięć powieści (nie licząc opowiadań) z tym samym bohaterem w roli głównej i postarać się przy tym, aby każda z nich miała jakieś cechy wyróżniające ją na tle pozostałych. W przypadku „Maigreta i gangsterów” są to pojawiający się w Paryżu tytułowi bandyci zza Atlantyku. Zaskoczenie? Nie tak znów wielkie. Wszak Georges Simenon pisał tę książkę, mieszkając w Stanach Zjednoczonych.

więcej »

Polecamy

Droga bez powrotu

Na rubieżach rzeczywistości:

Droga bez powrotu
— Marcin Knyszyński

„Bycie” jest kalejdoskopem
— Marcin Knyszyński

„I Have a Dream”
— Marcin Knyszyński

Koszmarna teofania
— Marcin Knyszyński

Nowe rozdanie
— Marcin Knyszyński

Prawdziwe kłamstwa
— Marcin Knyszyński

„Normalni” szaleńcy
— Marcin Knyszyński

Dwadzieścia sroczych ogonów
— Marcin Knyszyński

Kto tu jest chory?
— Marcin Knyszyński

„Osacza nas zewsząd wug!”
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

Pięć lat później
— Joanna Kapica-Curzytek

Wielka gra
— Joanna Kapica-Curzytek

Wspólnie
— Joanna Kapica-Curzytek

Esej o realizmie
— Miłosz Cybowski

Tam, gdzie mieszka Mikołaj
— Joanna Kapica-Curzytek

Kobalt czy kobold?
— Marcin Osuch

Życie snem
— Miłosz Cybowski

Specjalne moce Szymona
— Joanna Kapica-Curzytek

Końce i początki
— Miłosz Cybowski

Przydługa klasyka
— Miłosz Cybowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.